Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels schuldhulpverlening2016 |
Citeertitel | Beleidsregels schuldhulpverlening2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-07-2016 | Nieuwe regeling | 21-06-2016 Vechtstroom, 6-7-2016 | Beleid |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht ;
gelet op artikel 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
gelet op het bepaalde in het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2016-2020;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en het bepaalde in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
In deze beleidsregels en de daarop gebaseerde regelgeving wordt verstaan onder:
schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
De gemeentelijke schuldhulpverlening is toegankelijk voor alle inwoners van de gemeente Stichtse Vecht van 18 jaar en ouder.
Artikel 3. Aanbod schuldhulpverlening
Belanghebbende doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel gedurende de aanvraagperiode als tijdens het schuldhulpverleningstraject.
Belanghebbende is verplicht om alle medewerking te verlenen die, naar het oordeel van het college, redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schuldhulpverleningstraject. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:
Artikel 7. Beëindigingsgronden
Het college besluit tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:
de noodzaak tot schuldhulpverlening niet langer aanwezig is, zoals beschreven in artikel 3 lid 1 of naar het oordeel van het college niet langer passend is. De noodzaak ontbreekt in ieder geval als er geen sprake is van problematische schulden of als de belanghebbende in staat moet worden geacht om de schuldenproblematiek zelf of met behulp van anderen aan te pakken;
de belanghebbende in de periode van 5 jaar voorafgaand waarop het verzoek is ingediend, dan wel gedurende het schuldhulpverleningstraject, fraude heeft gepleegd, zoals bedoeld in artikel 3, derde lid, Wgs, tenzij de opgelegde bestuurlijke sanctie, naar het oordeel van het college, geen belemmering vormt voor de schuldhulpverlening.
Toelichting op de beleidsregels
Op 15 december 2015 heeft de raad het “Beleidsplan Schuldhulpverlening 2016-2020 vastgesteld. In dit beleidsplan is de visie van de gemeente uiteengezet op het terrein van schuldhulpverlening. Ook is in het beleidsplan aangegeven wat de maximale wachttijd tussen het moment dat een belanghebbende zich bij de gemeente heeft gemeld voor schuldhulpverlening en het moment dat het eerste screeningsgesprek heeft plaatsgevonden. De maximale wachttijd is één week. Bij een crisissituatie geldt een kortere wachttijd van maximaal 2 dagen.
Deze beleidsregels schuldhulpverlening dienen ter uitvoering van dit beleidsplan.
De toegang tot de schuldhulpverlening wordt geconcretiseerd in de voorliggende beleidsregels. Onderliggende gedachte is dat schuldhulpverlening behoefte heeft aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot schuldhulpverlening en waaraan hij zich dient te houden. Het college weet op haar beurt welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer de toegang tot schuldhulpverlening geweigerd of beëindigd kan worden.
Ook speelt mee dat de Wgs volledig onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt. In het kader van rechtszekerheid is het van belang dat er beleidsregels zijn die de toelating, weigering of beëindiging regelt alsmede de verplichtingen.
De beleidsregels passen geheel binnen het wettelijke kader van de Wgs.
De begripsbepalingen in dit artikel zijn grotendeels afkomstig uit de begripsbepalingen in de Wgs.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
In beginsel staat schuldhulpverlening open voor alle inwoners van Stichtse Vecht van 18 jaar en ouder.
Artikel 3. Aanbod schuldhulpverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schuldhulpverlening verleent indien schuldhulpverlening noodzakelijk wordt geacht. Op deze manier wordt recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid.
Daar waar de belanghebbende in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Als er geen sprake is van problematische schulden wordt schuldhulpverlening niet noodzakelijk geacht.
In lid 2 worden factoren genoemd die bepalen welk(e) product(en) schuldhulpverlening worden aangeboden. Doel hiervan is een gerichte en selectieve toepassing van schuldhulpverlening. Het gaat om individueel maatwerk. De inzet van producten kan dus per casus verschillen.
In lid 3 staat aangegeven dat in het plan van aanpak inzicht wordt gegeven in de verwachte doorlooptijden, alsmede de inhoud van het schuldhulpverleningstraject.
In lid 5 is bepaald dat voor zelfstandige ondernemers die nog staan ingeschreven in de Kamer van Koophandel of feitelijk nog niet zijn gestopt met de onderneming alleen het aanbod ‘Informatie en advies’ beschikbaar is.
In het laatste lid is aangeven dat bij recidive in beginsel alleen informatie en advies open staat als aanbod. Anders dan in de voorgaande beleidsregels leidt recidive niet (automatisch) tot weigering, maar leidt dit tot het aanbod informatie en advies en een eventuele doorverwijzing.
Artikel 4 en 5. Inlichtingenplicht en medewerkingsplicht
Met deze artikelen wordt de eigen verantwoordelijkheid van de belanghebbende voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de belanghebbende zelf om tijdig de benodigde informatie te verstrekken en medewerking te verlenen. Dit geldt zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
De in deze artikelen genoemde verplichtingen zijn niet limitatief. Persoonlijke verplichtingen worden opgenomen in het Plan van Aanpak.
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening wordt geweigerd. De weigeringsgronden zijn van toepassing gedurende de aanvraagperiode, alvorens de belanghebbende een toelatingsbeschikking heeft ontvangen.
Belanghebbenden die (nog) niet voor een volledig schuldhulpverleningstraject in aanmerking komen ontvangen een toelatingsbeschikking informatie en advies, zonder dat het college besluit om schuldhulpverlening te weigeren. Dit kan zijn omdat er technische en/of persoonlijke belemmeringen zijn voor een schuldhulpverleningstraject.
Een besluit tot weigering wordt niet genomen zonder dat de persoonlijke situatie van de belanghebbende is bekeken en er contact is gezocht met de belanghebbende. Als er een onevenredige situatie ontstaat voor de belanghebbende, dan zal indien nodig worden afgeweken van de bepalingen in dit artikel, door toepassing van de hardheidsclausule.
Artikel 7. Beëindigingsgronden
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening wordt beëindigd. De beëindigingsgronden zijn van toepassing vanaf het moment dat de belanghebbende een toelatingsbeschikking ontvangen heeft. Na een beëindiging wordt altijd in nazorg voorzien en wordt op maat informatie en advies geboden.
Een besluit tot beëindiging wordt niet genomen zonder dat de persoonlijke situatie van de belanghebbende is bekeken en er contact is gezocht met de belanghebbende. Als er een onevenredige situatie ontstaat voor een belanghebbende, dan zal indien nodig worden afgeweken van de bepalingen in dit artikel, door toepassing van de hardheidsclausule.
Artikel 8. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere (lid a) en/of onvoorziene (lid b) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling. Bij de toepassing van de hardheidsclausule dient een afweging te worden gemaakt tussen de beleidsregels en de gevolgen van het handhaven van de beleidsregels voor een individueel geval. Hierbij wordt nadrukkelijk gekeken of het gedrag verwijtbaar is geweest. Bij het ontbreken van verwijtbaarheid zal de hardheidsclausule eerder worden toegepast dan in situaties waarbij het gedrag volledig verwijtbaar is.
Indien het toepassen van de regeling in een individueel geval leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, kan bij wijze van uitzondering worden afgeweken van de beleidsregels.
In dit artikel wordt aangegeven dat de oude beleidsregels schuldhulpverlening vervallen.
Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel
De beleidsregels schuldhulpverlening treden op de dag na die van de bekendmaking in werking en worden aangehaald als “Beleidsregels schuldhulpverlening 2016”.