Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s gemeente Utrecht 2017 |
Citeertitel | Beleidsregel Hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s gemeente Utrecht 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-07-2016 | Onbekend. | 15-06-2016 Gemeenteblad | Onbekend. |
Beleidsregel Prostitutie: hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s gemeente Utrecht 2017
Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
-Artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 lid 2 van de Algemene subsidieverordening 2014 (ASV 2014);
Gelet op de aan deze beleidsregel ten grondslag liggende onderstaande regelgeving en beleidskaders:
vast te stellen de volgende beleidsregel
Prostitutie: hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s gemeente Utrecht 2017
Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Inloopfaciliteit met huiskamerfunctie; laagdrempelig toegankelijke voorziening met een huiskamer voor prostitué(e)s die in Utrecht werkzaam zijn (tippelzone) of waren (raamprostitutie). De inloopfaciliteit op de tippelzone beschikt ten minste over een huiskamer, douche, toilet, artsenspreekkamer, kantoorwerkruimte en personeelstoilet. De inloopfaciliteit op de raamprostitutielocatie beschikt ten minste over een huiskamer, toilet, artsenspreekkamer, kantoorwerkruimte en personeelstoilet.
Uitstapprogramma/hulpverlening op diverse leefgebieden; een programma voor arbeidsintensievere of complexe hulp- en dienstverleningsvragen, waarbinnen begeleiding van prostituees plaatsvindt bij het vinden van werk of dagbesteding buiten de prostitutie. Deelname aan dit programma gebeurt op basis van vrijwilligheid. Het programma staat open voor prostituées die in Utrecht wonen en/of in Utrecht werken of gewerkt hebben.
Artikel 2 Beleidsdoelstellingen
De beleidsregel is gebaseerd op het huidige beleid op het terrein van Volksgezondheid van de gemeente Utrecht zoals verwoord in ‘Bouwen aan een gezonde toekomst’, Volksgezondheidsbeleid 2015-2018, waarin de gemeente Utrecht een stad wil zijn waar inwoners gezond en veerkrachtig zijn en waar bewoners en partijen in de stad aan bijdragen.
Vijftig prostitué(e)s kunnen per jaar een uitstaptraject starten. Ons streven is dat minimaal twaalf prostitué(e)s per jaar uitstappen.
De subsidiedoelstelling hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s draagt bij aan het gemeentelijke prostitutiebeleid.
Artikel 3 Definitie aanvrager subsidie
De subsidie kan worden aangevraagd door een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Het college stelt jaarlijks het maximaal beschikbare budget per subsidiedoelstelling vast via de subsidiestaat.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
De gemeente subsidieert de hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s.
Bemensing van een inloopfaciliteit op de Europalaan en aan het Zandpad. De medewerkers bieden in de inloopfaciliteit en op de prostitutielocatie hulp aan de prostitué(e)s in de vorm van een luisterend oor, advies en doorverwijzing (afhankelijk van de hulpvraag) naar het uitstapprogramma en overige vormen van hulpverlening.
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
Behalve de eisen conform de geldende Algemene Subsidieverordening, stellen we de volgende aanvullende eisen:
In het activiteitenplan verwachten wij:
een beschrijving van de verschillende hulp- en dienstverleningsvragen die u (op grond van uw eerdere ervaring) verwacht en de wijze waarop u daar in de uitvoering van de activiteiten op inspeelt en ervoor zorgt dat de activiteiten en het bereik ervan bijdragen aan de genoemde doelstellingen onder artikel 2.
In de begroting verwachten wij:
-dat inzichtelijk is gemaakt wat de begrote kosten per activiteit zijn. De activiteiten die in de begroting zijn opgenomen zijn herkenbaar en herleidbaar gerelateerd aan de activiteiten in het activiteitenplan.
Daarnaast moeten de volgende documenten worden meegezonden bij een eerste aanvraag: statuten, een uittreksel van de Kamer van Koophandel, een financiële verantwoording, een opgave van gelieerde rechtspersonen, een kopie bankafschrift.
Artikel 7 Indiening subsidieaanvraag
De aanvraag voor subsidie moet u voor 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor men subsidie aanvraagt, indienen.
Alleen digitaal ingediende aanvragen per e-formulier worden behandeld.
Het e-formulier moet volledig en naar waarheid worden ingevuld en van alle benodigde bijlagen voorzien. Het e-formulier kunt u vinden op www.utrecht.nl/subsidie
Artikel 8 Beoordelingscriteria en besluitvorming
In de beoordeling van de aanvragen nemen wij een aantal criteria mee.
Wanneer door meerdere aanvragers dezelfde activiteit wordt aangeboden zullen deze aanvragen vergeleken worden op basis van prijs versus kwaliteit en omvang van het aanbod, tot uitdrukking komend in openingstijden en aantallen trajecten. Levering van kwaliteit garandeert u door de inzet van gekwalificeerd personeel.
Hieronder benoemen wij de criteria per activiteit. Bij de activiteit ‘houden van een spreekuur door een arts’:
Bij de activiteit ‘bemensing inloopfaciliteit met huiskamerfunctie’:
1.De medewerkers van de inloopfaciliteiten hebben kennis van het aanbod van lokale en regionale (prostitutie-)hulp- en dienstverlening en sluiten aan bij de bestaande samenwerkingspartners en overleggen.
Bij de activiteit ‘uitstaprogramma/hulpverlening’:
2.De hulp- en dienstverleners werkzaam voor het uitstapprogramma hebben kennis van het aanbod aan lokale en regionale (prostitutie-)hulp- en dienstverleningsaanbod op de diverse leefgebieden of bieden deze hulp- en dienstverlening zelf.
Artikel 9 Verplichtingen aan subsidieaanvraag
Om voor subsidie in aanmerking te komen moeten de activiteiten aan een aantal verplichtingen voldoen. Hieronder benoemen wij deze verplichtingen per activiteit.
Bij de activiteit ‘houden van een spreekuur door een arts’:
Bij de activiteit ‘bemensing van een inloopfaciliteit’:
Bij de activiteit ‘Uitstapprogramma/hulp- en dienstverleningsaanbod’:
Artikel 10 Voorwaarde aan subsidieverlening
Ten aanzien van deze subsidie wordt een uitvoeringsovereenkomst als bedoeld in artikel 4:36 lid 1 Awb gesloten.
Eens in de vier jaar wordt het volksgezondheidsbeleid van de gemeente vernieuwd. De voortgangsrapportages zullen worden gebruikt in de evaluatie van het huidige beleid en voor het opstellen van het nieuwe volksgezondheidsbeleid na 2018.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als beleidsregel Prostitutie: hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s gemeente Utrecht 2017 en treedt bij bekendmaking in werking.
De beleidsregel Prostitutie: hulp- en dienstverlening aan prostitué(e)s van 15 juli 2014 wordt hiermee ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Utrecht, gehouden op 14 juni 2016.