Organisatie | Oegstgeest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemeen verbindend voorschrift van de gemeenteraad van de gemeente Oegstgeest houdende cliëntenparticipatie Participatiewet Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Oegstgeest 2016 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Oegstgeest 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de cliëntenparticipatie verordening WWB.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-07-2016 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 23-06-2016 | . |
Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college, de adviesraad en de ambtelijk secretaris
Artikel 3. Taken van gemeentebestuur
Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en van het college advies aan de Adviesraad Sociaal Domein op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Artikel 4. Ondersteuning adviesraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad Sociaal Domein.
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.
Om een goede werking van de adviesraad te waarborgen worden de leden van de adviesraad ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.
Artikel 1. Adviesraad Sociaal Domein
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een raad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. In dit lid wordt bepaald dat de cliëntenparticipatie wordt vormgegeven door een adviesraad sociaal domein.
In het tweede lid wordt bepaald dat de taken en verantwoordelijkheden van deze Adviesraad Sociaal Domein in een, door het college vast te stellen ‘reglement adviesraad sociaal domein’ worden uitgewerkt. Omdat het een brede integrale adviesraad betreft, die zowel de doelgroepen van de Participatiewet alsook de doelgroepen van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Jeugdwet, vertegenwoordigt, is in dit reglement tevens uitgewerkt hoe deze brede vertegenwoordiging wordt gewaarborgd.
Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de Adviesraad Sociaal Domein zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een contactambtenaar aangesteld. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds, en de Adviesraad Sociaal Domein anderzijds, stroomlijnen.
Artikel 3. Taken van het gemeentebestuur
Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens tijdig advies vragen, zodat het advies van de adviesraad van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Artikel 4. Ondersteuning Adviesraad Sociaal Domein
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de adviesraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot informatie, kantoormiddelen en deskundigheidsbevordering.
Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de Adviesraad Sociaal Domein
In dit artikel wordt de adviesrol benadrukt, in het ‘reglement adviesraad sociaal domein’ worden de taken en bevoegdheden meer concreet uitgewerkt.
Artikel 6. Inwerkingtreding en citeertitel
De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden. Vanaf 2015 is de WMO-adviesraad betrokken geweest bij de beleidsontwikkeling en besluitvorming rondom de Participatiewet.
De WMO-advies raad liep feitelijk vooruit op de taken van de nog op te richten adviesraad sociaal domein.