Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doesburg

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoesburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad
CiteertitelVerordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum inwerkingtreding is bij benadering ingevuld

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 61 Gemeentewet
  2. Artikel 61a Gemeentewet
  3. Artikel 147 Gemeentewet
  4. Artikel 149 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-03-200909-11-2017Nieuwe regeling

26-03-2009

Geen

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad

De raad van de gemeente Doesburg;

 

overwegende dat het wenselijk is dat de burgemeester – in het kader van een zorgvuldig personeelsbeleid – er recht op heeft minimaal drie keer tijdens zijn ambtsperiode van de raad te horen hoe over zijn functioneren wordt gedacht;

 

dat het wenselijk is dat de raad op zorgvuldige wijze de visie van op het functioneren van de burgemeester bepaalt;

 

gelet op de artikelen 61, 61a, 147 en 149 van de Gemeentewet en de handreiking functioneringsgesprek burgemeesters van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van juli 2008;

 

gehoord het presidium van 12 maart 2009;

 

besluit:

 

vast te stellen de navolgende verordening:

 

"Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad"

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    Presidium: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functione­ringsgesprek voeren;

  • c.

    Adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie voor­zien;

  • d.

    Commissaris: Commissaris van de Koningin in de provincie Gelderland.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    De raad voert gesprekken met de burgemeester bij monde van het presidium.

  • 2.

    Het presidium voert ten minste drie en maximaal zes gesprekken per ambtsperiode.

  • 3.

    In de eerste ambtsperiode van de burgemeester wordt in elk geval in het eerste jaar een functioneringsgesprek met de burgemeester gevoerd.

  • 4.

    Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

  • 1.

    De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

  • 2.

    Drie van de gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de Commissaris van de Koningin met de burgemeester heeft.

  • 3.

    De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris van de Koningin in de Provincie Gelderland.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De gesprekken worden door het presidium gevoerd dat is samengesteld uit de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een lid van het presidium wordt deze vervangen door de plaatsvervangende fractievoorzitter van zijn of haar fractie.

  • 3.

    Het presidium laat zich bijstaan door de griffier.

  • 4.

    Het presidium kan zich in voorkomende gevallen laten informeren door wethouder(s) en de gemeentesecretaris.

Artikel 5 Voorzitterschap

  • 1.

    Het voorzitterschap wordt bekleed door de fractievoorzitter van de grootste raadsfractie.

  • 2.

    Bij diens afwezigheid wordt de plaats ingenomen door de fractievoorzitter van de één na grootste raadsfractie.

  • 3.

    De voorzitter leidt het functioneringsgesprek.

  • 4.

    De voorzitter van het presidium treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    Het presidium legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeente­wet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2.

    De voorzitter ziet er op toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3.

    Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouders en gemeentesecretaris. Het op andere wijze inwinnen van in­lichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4.

    Het presidium en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7 lid 1 en arti­kel 9, lid 4.

  • 5.

    Het presidium, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, ophef­fen.

  • 6.

    Het presidium treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhou­ding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van het presidium van kracht.

  • 8.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de adviseurs.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

  • 1.

    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in ieder geval plaats, tijdstip, de agenda van het gesprek en de bespreekpunten.

  • 2.

    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig mee.

  • 3.

    Bij verhindering van meer dan één lid van het presidium zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

  • 4.

    Leden van het presidium en burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien.

  • 5.

    Leden van het presidium en burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

Artikel 8 Het functioneringsgesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van het presidium alsook de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten nader toe te lichten.

  • 3.

    Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

  • 4.

    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

    • a.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fracties en de fractievoorzitters;

    • b.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college;

    • c.

      het beheer van de portefeuille van de burgemeester, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;

    • d.

      de burgemeester en zijn rol in het proces van het dualisme;

    • e.

      de burgemeester als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van arti­kel 170 Gemeentewet;

    • f.

      de burgemeester en zijn representatie van de gemeente, zijn contacten met de inwo­ners, organisaties en bedrijven;

    • g.

      de burgemeester als vertegenwoordiger van de gemeente in andere bestuurlijke orga­nen en ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, Rijk en Europa;

    • h.

      de burgemeester en zijn contacten met de ambtenaren, met name de gemeentesecre­taris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisa­tie;

    • i.

      de burgemeester en zijn nevenfuncties en integriteit;

    • j.

      de burgemeester en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties;

    • k.

      alle overige door de leden en de burgemeester ingebrachte bespreekpunten;

    • l.

      de afspraken in het kader van het functioneren van de burgemeester die voor de toe­komst worden vastgelegd.

  • 5.

    In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente en de rol van de burgemeester daarin.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1.

    Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door het presidium en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2.

    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3.

    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

  • 4.

    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de Commis­saris van de Koningin in de Provincie Gelderland gestuurd.

  • 5.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 van deze verordening wordt het vastge­stelde verslag op verzoek van de burgemeester en/of gemeenteraad vertrouwelijk ter kennisname aan de gemeenteraad gebracht.

Artikel 10 Archivering

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2.

    Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12 Titel

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als.

    “Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Doesburg in zijn openbare vergadering van 26 maart 2009.

De griffier, de voorzitter,

W. Stoppels, drs. C.J.G. Luesink