Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente De Fryske Marren

Mandaat door college

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente De Fryske Marren
Officiële naam regelingMandaat door college
CiteertitelMandaat door college
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 10:3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-06-201605-07-2016nieuwe regeling

17-05-2016

Gemeenteblad, 2016, 71243

194022241

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat door college

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Fryske Marren heeft op 17 mei 2016 de lijst van gemandateerde bevoegdheden vastgesteld. Deze lijst hoort bij de Mandaatregeling gemeente De Friese Meren.

Uit de lijst blijkt welke besluiten namens het college genomen mogen worden. De lijst treft u onder dit bericht aan.

I.

Lijst van gemandateerde en ondergemandateerde bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders, zoals bedoeld in de Mandaatregeling gemeente De Friese Meren

AAlgemeen (dat wil zeggen mandaten geldend voor alle afdelingen)

 BevoegdheidGemandateerdeOndergemandateerdeBijzonderheden
A.1Het doen uitgaan van brieven die uitsluitend mededelingen bevatten, c.q. louter informatief zijn bedoeldsecretaris afdelingshoofd teamleiderbehandelend ambtenaarDe brieven mogen geen rechtsgevolg teweeg brengen, dus de gemeente niet op enigerlei wijze kunnen binden
A.2Het besluiten op een verzoek in het kader van de Wob en vervolgens verstrekken van mededelingen en informatieafdelingshoofd teamleider    
A.3Het verdagen van een beslissing op een Wob-verzoekafdelingshoofd teamleider    
A.4De aanvraag en afwikkeling van administratieve procedures ter verkrijging van vergunningen, ontheffingen en dergelijke ten behoeve van de gemeente afdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
A.5Het uitoefenen van de doorzendplicht c.q. de terugzendplicht ingevolge de artikelen 2:3 en 6:15 Awbafdelingshoofdbehandelend ambtenaar  
A.6Besluiten om een aanvraag niet te behandelen ingevolge artikel 4:5 Awbafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
A.7Aanvraag afwijzen wegens herhaalde aanvraag ingevolge artikel 4:6 Awbafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
A.8Afdoen van een schriftelijke ingebrekestelling op grond van artikel 4:17 Awbafdelingshoofd    
A.9Het besluiten tot het verlengen van de beslistermijn op grond van artikel 3:18 Awbafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
A.10Het instemmen met rechtstreeks beroep bij de administratieve rechter, in de zin van artikel 7:1a Awb afdelingshoofd  Art. 10, lid 3, Awb bepaalt dat mandaat niet kan worden verleend aan degene die het primaire besluit onder mandaat heeft genomen
A.11Het verdagen van beslissing op bezwaarschriften, waarover door de commissie voor de bezwaarschriften moet worden geadviseerdafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaarConform art. 7:10, lid 3, Awb. Zolang de commissie nog geen advies heeft uitgebracht over het bezwaarschrift verdaagt in voorkomende gevallen de afdeling bedrijfsvoering. Heeft de commissie advies uitgebracht en is het bezwaarschrift overgeboekt naar de betreffende afdeling dan is die afdeling hiervoor verantwoordelijk
A.12Vertegenwoordiging college bij behandeling van bezwaar- en beroepschriften, gericht tegen besluiten van college en raad, en bij behandeling van verzoeken om voorlopige voorziening.afdelingshoofdbehandelend ambtenaar  
A.13Het opstellen en indienen van een pleitnota, verweerschrift, en/of processtukken in bezwaar- en beroepsproceduresafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
A.14Het doen van uitgaven in het kader van de begroting en verstrekte kredietensecretarisbudgetuitvoerder en budgethouderBudgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.000,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00
A.15Het sluiten van overeenkomstensecretarisbudgetuitvoerder en budgethouderBudgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.000,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00 Voor ondertekening: Zie bijlage II onder A.11
A.16Aansprakelijk stellen van derdenafdelingshoofd    
A.17Het sluiten van een detacheringsovereenkomst bij de inhuur van detacheringskrachten van detacheringsbureaus en uitzendbureaus. afdelingshoofd teamleider  Voor ondertekening: Zie lijst II onder A.12
A.18Het sluiten van een detacheringsovereenkomst bij de detachering eigen medewerkersafdelingshoofd teamleider  Voor ondertekening: Zie lijst II onder A.13
A.19Het vaststellen van offerteaanvragensecretarisbudgetuitvoerder en budgethouderBudgetuitvoerder gemandateerd tot € 10.000,00, de budgethouder tot € 100.00,00 en de secretaris vanaf € 100.000,00
A.20Het aangaan van een overeenkomst met een extern onderzoeksbureau, ten behoeve van het uitvoeren van onderzoek in het kader van doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur door de gemeentelijke rekenkamercommissiede gemeentelijke rekenkamercommissie    
A.21Het aanvragen van subsidieafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
A.22Het verlenen van gewoon en buitengewoon verlof in het kader van de CAR/UWOsecretaris afdelingshoofd teamleider  ·voor wat betreft de afdelingshoofden: de secretaris gemandateerd; ·voor wat betreft het overige personeel: het afdelingshoofd en de bedrijfsleider gemandateerd.
A.23Het openstellen van een vacature en het benoemen van medewerkers in vaste en tijdelijke dienst tot en met schaal 12secretaris afdelingshoofd teamleiderMet uitzondering van benoeming afdelingshoofd
A.24Het ontslaan van medewerkers op eigen verzoek tot en met schaal 12afdelingshoofd teamleider  Met uitzondering van ontslag afdelingshoofd
A.25Het verlenen van studiefaciliteiten voor cursussen en studiedagen en toestemming tot het bijwonen van seminarsafdelingshoofd teamleider    
A.26Het bevorderen van aanloop naar de functieschaal voor de medewerkersafdelingshoofd teamleider    
A.27Het verlenen van betaald ouderschaps-, zwangerschaps- en bevallingsverlofafdelingshoofd teamleider    
A.28Inkrimping en uitbreiding betrekkingsomvangafdelingshoofd teamleider    
A.29Het vaststellen van de brugdagensecretaris    
A.30Het vaststellen van functiebeschrijvingen secretaris    
A.31Het toekennen van de verzoeken tot aan- en verkoop van verlofdagenafdelingshoofd  Het budget centraal houden
A.32Het aannemen van stagiairesafdelingshoofd teamleider    
A.33Het toekennen van bijzondere beloningenafdelingshoofd    
A.34Het toekennen van vaste toelagenafdelingshoofd    
A.35Het afhandelen van de persoonlijke declaraties van medewerkers afdelingshoofd teamleider    
A.36Het afhandelen van de persoonlijke declaraties van afdelingshoofden secretaris    
A.37Het afhandelen van de persoonlijke de- claraties van teamleidersafdelingshoofd    
A.38Het afhandelen van de persoonlijke de-claraties van de secretarisportefeuillehouder    
A.39Het verlenen van gratificaties bij ambtsjubilea afdelingshoofd teamleider    
A.40Korting salaris bij ziekte (artikel 7.3 CAR/UWO)afdelingshoofd teamleider    
A.41Het instemmen met reïntegratietrajecten, waarbij medewerkers begeleiding ontvangen van externe deskundigenafdelingshoofd teamleider    
A.42Uitbetalen niet genoten verlofdagen bij ontslag als bedoeld in artikel 6.2.3, lid 5, van de CAR/UWOafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
A.43Voorbereiding en uitvoering benoeming personeel, zoals plaatsen advertentie, ontvangstbevestiging sollicitatiebrief, uitnodiging sollicitanten, afschrijven afgevallen kandidaten.afdelingshoofdbehandelend ambtenaar  
A.44Het verstrekken van werkkleding aan medewerkersafdelingshoofd teamleider  

B Functionele afdeling: bedrijfsvoering

 BevoegdheidGemandateerdeOndergemandateerdeBijzonderheden
B.1Het vergoeden van autoschade, ontstaan tijdens een dienstreisafdelingshoofd behandelend ambtenaarUitgezonderd eigen zaken betreffende
B.2Het oninbaar verklaren van vorderingen van debiteuren tot een maximum van € 750,00afdelingshoofd teamleider    
B.3Het uitzetten en opnemen van gelden bij de schatkist en het uitzetten en opnemen van deposito’s binnen de schatkist.afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.4Het doen van belastingaangiften en -betalingen.afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.5Het toekennen en afwijzen van schadegevallen als gevolg van gemeentelijke aansprakelijkheid afdelingshoofd behandelend ambtenaar Alleen claims tot een maximum van € 10.000,00
B.6Privaatrechtelijke inning van vorderingen door deurwaarderafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.7Publiekrechtelijke inning van vorderingen door deurwaarderafdelingshoofdbehandelend ambtenaar  
B.8Ondertekening van opdrachten tot betaling en inning van de gemeentelijke uitgaven en inkomstenafdelingshoofd behandelend ambtenaar teamleider ( ondersteuning)  
B.9Het vaststellen van arbobeleidsecretaris    
B.10Het vaststellen van de arbo-jaarplannen secretaris    
B.11Het betalen van de afdrachten in het kader van de maandelijkse salarisbetalingenafdelingshoofd behandelend ambtenaar teamleider (ondersteuning)  
B.12Het nemen van wijzigingsbesluiten in het kader van de uitvoering van de hypotheekregelingafdelingshoofd  Besluiten betreffen met ingang van 01-01-2009 eenzijdige voortijdige beëindiging
B.13Het opnemen en storten van contant geldafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.14Het aantrekken- en aflossen van geldleningenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.15In- en afvoeren van verzekeringsobjectenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.16Het toepassen van de hardheidsclausule (artikel 63 AWR) afdelingshoofd    
B.17Ambtshalve kwijtschelding van een opgelegde bestuurlijke boete (artikel 63 AWR) afdelingshoofd    
B.18Instellen cassatie in gemeentelijke belasting- en WOZ-zaken afdelingshoofd    
B.19Het indienen van een verweerschrift in cassatie (artikel 29b AWR)afdelingshoofd heffingsambtenaar behandelend ambtenaar  
B.20Het nemen van aanstellingsbesluiten betreffende onbezoldigde invorderingsambtenaren en belastingdeurwaarders m.b.t. medewerkers van Invoned B.V. en het herroepen van dezeafdelingshoofd    
B.22Het verstrekken van voorschotten in het kader van de salarisbetalingenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.22Het ondertekenen van werkgevers verklaringenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.23Het ondertekenen van UWV-verklaringen afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.24Indiening verzoek tot wijziging jaarinkomen ABPafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.25Het doen van mededelingen en het treffen van administratieve maatregelen ter zake van correcties op de salaris- en pensioenberekeningenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.26Vaststelling wijziging salarissen gemeentelijke salarisschalen voor zover dit is vastgesteld in het kader van de CAR/UWOafdelingshoofd    
B.27Vaststelling wijzigingen die zijn vastgesteld in de CAR/UWO afdelingshoofd    
B.28Het afschrijven van (open)sollicitaties/ stageverzoekenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.29Het vernietigen van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden de gemeentesecretaris    
 Uitvoering BAG      
B.30Het nemen van formaliseringsbeslissingen voor de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) teamleider    
B.31Het opstellen van de ambtelijke verklaringen behalve de schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocumenten zijn opgenomenafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.32Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet BAGafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.33Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers afdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.34Het, op grond van het bepaalde in artikel 10, tweede lid, van de Wet BAG, inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid, van de Wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan het gebouwenregisterafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.35Het ingevolge artikel 9 van de Wet BAG verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar isafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.36Het, ingevolge artikel 14 van de Wet BAG, zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressen-registratie respectievelijk de gebouwenregistratieafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.37Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressen- registratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14A en 15 van de Wet BAGafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.38Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet BAGafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.39Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet BAGafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.40Het op verzoek aan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet BAG.afdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.41Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet BAG, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethoudersafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.42Huisnummering (Verordening naamge- ving en nummering)teamleider medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.43Hernummering(wijziging/splitsing/ Samenvoeging/intrekking bestaande huisnummer (Verordening naamgeving en nummering)teamleidermedewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
 Uitvoering Wet kenbaarheid en publiekrechtelijke beperkingen (WKPB)      
B.44Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijvingafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.45Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers afdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.46Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratieafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.47Het plaatsen van aantekeningen op het brondocumentafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.48Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratieafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.49Het verstrekken van een bewijs van inschrijvingafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.50Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd.afdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.51Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratieafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.52Het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijnafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
B.53Het herstellen van fouten en doorvoeren van correctiesafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  
B.54Het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorzieningafdelingshoofd medewerker gegevensbeheer I medewerker gegevensbeheer II  

C Functionele afdeling: publiekszaken

 BevoegdheidGemandateerdeOndergemandateerdeBijzonderheden
C.1Het bijhouden van de basisregistratie personen (BRP)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.2Het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen (BRP)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.3Opmaken verklaring onder ede of belofte (artikel 28, lid 2, BRP)afdelingshoofd de daartoe aangewezen medewerkersRegeling Beheer en Toezicht BRP (artikel 2)
C.4Aanwijzen beheersfunctionarissen afdelingshoofd  Regeling Beheer en Toezicht BRP (artikel 2)
C.5Bevoegdheden van burgemeester en wethouders genoemd in de volgende onderdelen van de Kieswet: B het kiesrecht, D de registratie van de kiesgerechtigheid. E kieskringen, stem- districten en stembureaus, G de regi- stratie bij aanduiding politieke groepe- ring, H de inlevering van kandidaatlijs- ten, J de stemming, K het stemmen in een stembureau naar keuze, L stemmen bij volmacht, M stemmen per brief, N de stemopname door het stembureau, Y de verkiezing van de leden van het Europese Parlement afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.6Aanwijzen trouwlocatiesafdelingshoofd de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke standReglement Burgerlijke Stand (artikel 8, lid 2)
C.7Beslissen op verzoeken om afwijking van de in het Reglement burgerlijke stand genoemde openingstijdenafdelingshoofd  Reglement Burgerlijke Stand (artikel 12, lid 5)
C.8Benoeming (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke standafdelingshoofd  Reglement Burgerlijke Stand (de artikelen 2 en 3)
C.9Benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één dagafdelingshoofd de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke standartikel 4 Reglement burgerlijke stand
C.10Beslissing tot verstrekken van gehandicaptenparkeerkaarten afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.11Intrekken van APV-vergunningen en ontheffingen (APV en artikel 4:8 Awb)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.12Aanvraag voor een APV-vergunning of ontheffing buiten behandeling laten op grond van de APV (te late indiening aanvraag)afdelingshoofd behandelend ambtenaar In overleg met portefeuillehouder
C.13Ontheffingen van verkeersmaatregelen op basis van art. 87 van het RVVafdelingshoofd behandelend ambtenaarNa advies medewerker verkeer van afdeling
C.14Besluiten in het kader van de uitvoering van: ·IOAW ·WWBafdelingshoofd behandelend ambtenaar Op grond van art. 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met de mandaatverlening. Inclusief handhaving/huisbezoek.
C.15In het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen de handhaving ten aanzien van ouders (het terugvorderen van ten onrechte ontvangen subsidies van ouders, inclusief eventuele bestuurlijke boetes)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.16Het toekennen en weigeren van aanvragen in het kader van het leerlingenvervoer.afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.17Toekennen subsidie openbare manifestaties op grond van de regeling Dorps- en Oranjefeesten afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.18Beslissen op verzoek om uitbetaling van subsidies voor oudejaarsactiviteitenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.19Toekennen subsidies jeugd- en jongerensubsidiesafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.20Toekennen subsidies bejaardensociëteitenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.21Toekennen subsidies voor Meer Bewegen voor Ouderenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.22Uitvoering van de Jeugdsportsubsidieregelingafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.23Besluiten in het kader van de uitvoering van: ·Wet kinderopvangafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
 Functionele afdeling: publiekszaken/ cluster omgeving      
C.24Melding uitrit-en uitwegvergunningen (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.25Ontheffing kapvergunningen (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.26Verlenen van ontheffing voor het innemen van ligplaats in gemeentewater op daartoe door de raad c.q. burgemeester en wethouders aangewezen plaatsen afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.27Verlenen van een ontheffing voor het houden van c.q. het deelnemen aan wielerronden/oriënteringsritten binnen de gemeente (art. 10, jo artikel 148 Wegenverkeerswet)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.28Beoordelen of wordt voldaan aan de bepalingen inzake het organiseren van een klein kansspel (artikel 7 Wet op de kansspelen)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.29Verlenen van een vergunning voor een kansspel of loterij (art. 1, jo art. 3 Wet op de kansspelen)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.30Het verlenen van toestemming voor het tijdelijk plaatsen van bouw-/tuinmateri- alen, bouwketen, enzovoorts op open- baar gemeentegrondafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.31Het verlenen van vergunningen voor het leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingenafdelingshoofd behandelend ambtenaar Na advies van Ruimtelijk Beheer
C.32Aankondigingen festiviteiten in dorpen + buitengemeente afdelingshoofd behandelend ambtenaar Kader is vastgelegd in het bordenbeleid, binnen die kaders uitvoeren
C.33Het innemen van standplaatsen op een openbare en in de openlucht gelegen plaats voor het te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten, o.a. het plaatsen van units bevolkingsonderzoek, koek en zopie afdelingshoofd behandelend ambtenaar Kader is vastgelegd in het standplaatsenbeleid, binnen die kaders uitvoeren
C.34Paasvuur: het ontsteken van een vreugdevuur tijdens de paasdagen afdelingshoofd behandelend ambtenaar Kader is vastgelegd in de beleidsregel paasvuren, binnen die kaders uitvoeren
C.35Verkoop vuurwerk (betreft vergunning omschreven in de APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
 Beheersverordening begraafplaatsen    Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden inzake begraafplaatsen dient het in Lemmer aangewezen monument, een gedeelte van de begraafplaats, te worden gerespecteerd.
C.36Vergunning voor het plaatsen van grafmonumentenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.37Het verlenen van recht op een graf (ondertekenen grafakte) en verlengen van dit recht) afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.38Het ondertekenen van overschrijven van verleende (graf)rechtenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.39Het ondertekenen van een verklaring betreffende afstand doen van een grafafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.40Het ondertekenen van een vergunning voor het verlenen, wijzigen, vervangen of weigeren van een grafbedekking ( Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen en Regels grafbedekkingen) afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.41Het ondertekenen van een schriftelijke verklaring voordat grafbedekking door nalatig onderhoud, et cetera wordt verwijderd afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.42Het aanschrijven van de rechthebbende of de gebruiker tot herstel van een beschadiging aan de grafbedekking, inclusief hersteltermijnafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.43Het bekendmaken van het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd, na verstrijken termijnafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.44Procedure voornemen om een graf, urnengraf of urnennis te ruimenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.45Afwijken van tijden begraven en asbezorgingafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.46Verwijderen grafbedekking na verstrijken graftermijnafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
C.47Lijst bijhouden van historische gravenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
 Functionele afdeling: Publiekszaken/Sociaal wijkteam      
C.48Besluiten in het kader van de uitvoering van de volgende regelingen: ·Wmo 2015 ·Nadere regels maatschappelijke ondersteuning De Friese Meren 2015afdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening.
C.49Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.2. 2.3.3 en 2.3.4 van de Wmo 2015, indien er behoefte is aan opvang of beschermd wonen (o.a. het ontvangen van meldin-gen en het doen van onderzoek) directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat
C.50Het uitoefenen van de collegebevoegd- heid tot het bepalen van de toegang tot een maatwerkvoorziening ten behoeve van opvang en beschermd wonen, waaronder begrepen het nemen van beslissingen tot (her)indicatiedirecteur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat
C.51Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.5 van de Wmo 2015 t.a.v. het beslissen op aanvragen om een maatwerkvoorzie-ning t.b.v. opvang en beschermd wonendirecteur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat
C.52Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.6 van de Wmo 2015 t.a.v. het beslissen op aanvragen om een maatwerkvoorzie- ning t.b.v. opvang en beschermd wonen directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat
C.53Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van artikel 2.3.8 t/m artikel 2.4.4 van de Wmo 2015 voor zover er sprake is van een beslissing inzake een maatwerkvoorziening t.b.v. opvang en beschermd wonendirecteur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat
C.54Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van de verordening maatschappelijke ondersteuning voor zover het een maatwerkvoorziening beschermd wonen of opvang betreft directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat
C.55Het uitoefenen van de collegebevoegd- heden in het kader van de verordening beschermd wonen en opvangdirecteur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat. Mandaat onder voorwaarde dat een verordening be-schermd wonen en opvang is vastgesteld
C.56Het uitoefenen van de bevoegdheid tot het namens het college voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten Directeur van de dienst Welzijn van de gemeente Leeuwarden  Directeur heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat en ondertekeningsmandaat. Het mandaat geldt niet t.a.v. besluiten op bezwaarschrif-ten en besluiten tot het voeren van rechtsgedingen. Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafza-ken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslis- sing of het vragen van een voorlopige voorziening
C.57Besluiten tot toekennen van een indi-viduele voorziening (artikel 4 lid 1 Besluit jeugdhulp gemeente De Friese Meren 2015 jeugdhulpwerker  Collegebesluit d.d. 15-12-2014. Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening
C.58Besluiten tot het doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kin- derbescherming (artikel 2.4. lid 1 Jeugdwet)jeugdhulpwerker  Collegebesluit d.d. 15-12-2014 Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening.
C.59Besluiten om inwoners die een aanvraag schuldhulpverlening doen, toegang te verlenen tot de schuldhulpverleningafdelingshoofdbehandelend ambtenaar  
C.60Besluiten op een verzoek als bedoeld in de artikelen 30 lid 3, 35, 36 en 38 lid 2 van de Wbp alsmede een beslissing naar aanleiding van de aantekening van verzet als bedoeld in de artikelen 40 of 41 van de Wbp.afdelingshoofd  Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateer-de en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening
C.61Opdracht geven tot het uitvoeren van de in het ondersteuningsplan gemaakte afspraken aan gecontracteerd zorgver- lenersafdelingshoofd teamleiderbehandelend ambtenaar  

D Functionele afdeling: samenleving

 BevoegdheidGemandateerdeOndergemandateerdeBijzonderheden
D.1Toekennen van vergoedingen voor educatie en voorlichting aan scholenafdelingshoofd    
D.2Het beslissen op aanvragen om subsidies ingevolge de Algemene Subsidieverordeningafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
D.3Het verlenen van voorschotten op subsidiesafdelingshoofd    
D.4Afrekening subsidies instellingen zonder beroepsmatige krachtenafdelingshoofd    
D.5Beslissen/verrekenen jaarlijkse prijs- en looncompensatie voor gesubsidieerde instellingenafdelingshoofd    
D.6Besluiten in het kader van de uitvoering WIhet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen en Súdwest Fryslân    
D.7De vergunningverlening betreffende tatoeages en piercings de Hulpverleningsdienst Fryslândirecteur van de GGD  
D.8Het besluiten op een verzoek, bedoeld in artikel 3a, lid 1, Leerplichtwet (vervangende leerplicht)afdelingshoofd leerplichtambtenaar  
D.9Het besluiten op een verzoek, bedoeld in artikel 3b, lid 1, Leerplichtwet (vervangende leerplicht laatste schooljaar)afdelingshoofd leerplichtambtenaar  
D.10Het verlenen van vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs (art. 15 Leerplichtwet)afdelingshoofd leerplichtambtenaar  
D.11Het in overleg treden met de aanvrager over het maken van afspraken over de wijze van uitvoering van de op het programma geplaatste voorziening (artikel 15 van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs De Friese Meren) (de onderwijshuisvestingsverordening)afdelingshoofdbeleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkelingZie B&W-besluit van 24 juli 2014 N.B. Voor D. 18 t/m D. 23: waar er sprake is van het vervallen van (een deel) van de bekostiging geldt het mandaat niet.
D.12Uitvoering artikel 16 van de onderwijshuisvestingsverordening (het besluiten over de instemming met de bouwplannen, begroting en start bekostiging c.a.)afdelingshoofd beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling Voor de volgende onderdelen van de onderwijshuisvestingsverordening is geen mandaat verleend: ·Artikel 16: besluiten op bouwplannen, begroting en tijdstip bekostiging voor nieuwbouw (schoolgebouwen, brede scholen, kindcentra, MFA/MFC’s), uitbreidingen > 250 m2 bruto vloeroppervlakte en renovaties; ·Het toetsen op nieuwe feiten en omstandigheden bij nieuwbouw (schoolgebouwen, brede scholen, kindcentra, MFA/MFC’s), uitbreidingen > 250 m2 bruto vloeroppervlakte en renovaties Zie ook onder D.18
D.13Het besluiten om de beschikbaarstelling van de gelden in termijnen te laten plaatsvinden (artikel 17 van de onderwijshuisvestingsverordening)afdelingshoofd beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkelingZie ook onder D.18
D.14Het beslissen op het verzoek tot verlenging van de termijn, verband houdende met vervallen aanspraak op bekostiging afdelingshoofd beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling Zie ook onder D.18
D.15Uitvoering artikel 23 van de onderwijshuisvestingsverordening (spoedaanvragen uitvoering beslissing)afdelingshoofd beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling Zie ook onder D.18
D.16Uitvoering artikel 23 van de onderwijshuisvestingsverordening (spoedaanvragen vervallen aanspraak bekostiging)afdelingshoofd beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling Zie ook onder D.18
D.17De vaststelling van kandidaten voor het inburgeringprogrammaafdelingshoofd    
D.18Beschikken over vrijstelling, ontheffing van deelname aan inburgeringsprogrammaafdelingshoofd    
D.19Het besluiten om inwoners die een aanvraag doen schuldhulpverlening toegang te verlenen tot de schuldhulpverleningde Kredietbank Nederland  Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde instemmen met de mandaatverlening.
D.20Het nemen van besluiten tot het al dan niet verlenen van schuldhulpverlening aan betreffende individuele klant en het beëindigen ervan, met uitzondering van het nemen van beslissingen op bezwaar in dit kader.Knoppers b.v.  Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde instemmen met de mandaatverlening. De betrokken inwoner dient een verklaring te ondertekenen waarin wordt aangegeven de gemeente niet aansprakelijk te stellen voor eventuele schade. Zie B&W-besluit van 15 april 2014
D.21Het beslissen op aanvragen voor projecten van besturen van stads-, dorps- en wijkbelangen (artikel 3.6 Regeling kernenbudget 2014-2-15)de beoordelingscommissie, bedoeld in artikel 3.6 van de Regeling kernenbudget 2014 - 2015    
D.22De afhandeling van subsidieaanvragen voor de Hellinggeldenafdelingshoofd behandelend ambtenaar Zie B&W-besluit van 9 april 2014
         
 Functionele afdeling: Samenleving/Backoffice      
         
D.23Besluiten in het kader van de uitvoering van: ·IOAW ·Participatiewetafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar Op grond van artikel 10: Awb moet de gemandateerde en in- dien van toepassing de werkge- ver instemmen met mandaat- verlening.
D.24Het besluit tot het geven van een waarschuwing of tot het opleggen van een boete zoals bedoeld in artikel 20a IOAW en artikel 18a Participatiewet, wegens schending van de inlichtingenplicht zoals bedoeld in artikel 13 lid 1 IOAW en artikel 17 Participatiewet.afdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar Conform het bepaalde in artikel 10:3 en artikel 5:53 Awb wordt een persoonsscheiding in acht genomen bij boetes van meer dan € 340, -.
D.25Besluiten op individuele aanvragen om een voorschot op de uitkering IOAW en Participatiewet.afdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.26Besluiten c.a. in het kader van de uit- voering van de volgende regelingen: ·Bbz 2004 ·IoazHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden.  Het college van B&W van Leeuwarden heeft de bevoegd- hei dondermandaat te verlenen aan ambtenaren van de gemeente Leeuwarden. E.e.a. conform het Plan van Aanpak ‘ Bbz regio Friesland` en de dienstverlenings- overeenkomst.
D.27Het digitaal ondertekenen van de voorlopige financiële verslagen in het kader van Ioaw, Ioaz, Bbz en Participatiewet. afdelingshoofd teamleider    
D.28Het aangaan van een detacherings- overeenkomst betreffende voormalige WIWérs. afdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.29Het beslissen omtrent het omzetten van een arbeidsovereenkomst in het kader van de WIWafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.30Beslissing tot verstrekken van gehandi- captenparkeerkaarten (artikel 49 BABW)afdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.31Besluiten in het kader van de uitvoe-ring van de Wet kinderopvang en kwa- liteitseisen peuterspeelzalenafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.32Het besluiten op aanvragen in het kader van leerlingenvervoerafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.33Besluiten op een verzoek als bedoeld in de artikelen 30 lid 3, 35, 36 en 38 lid 2 van de Wbp alsmede een beslissing naar aanleiding van de aantekening van verzet als bedoeld in de artikelen 40 of 41 van de Wbp.afdelingshoofd teamleiderbehandelend ambtenaar  
D.34Opdracht geven tot het uitvoeren van de in het ondersteuningsplan gemaakte afspraken aan gecontracteerde zorg- verlenersafdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.35Het besluit als bedoeld in artikel 2 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij wordt vastge-steld of een persoon behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie.directeur Pastiel  Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De directeur heeft bevoegdheid tot verlenen van ondermandaat.
D.36Het besluit als bedoeld in artikel 3 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij wordt vastge- steld wat de loonwaarde is van een persoon behorende tot de doelgroep loonkostensubsidie.Directeur Pastiel  Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De directeur heeft bevoegdheid tot verlenen van ondermandaat.
D.37Het besluit als bedoeld in artikel 5 van de Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 gemeente De Friese Meren, waarbij de loonkosten- subsidie wordt bepaald nadat de loon- waarde is vastgesteld.afdelingshoofd teamleider behandelend ambtenaar  
D.38Het opstellen en ondertekenen van een plan van aanpak c.q. trajectplan op grond van : -artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet; -artikel 38, lid 7,8 en 9 IOAW of IOAZ afdelingsmanager Pastielmedewerker Pastiel Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening. De afdelingsmanager heeft bevoegdheid tot verlenen onder- mandaat.
D.39Het opstellen en ondertekenen van een plan van aanpak c.q. trajectplan op grond van: -artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet; -artikel 38, lid 7, 8 en 9 IOAW of IOAZ projectleider WurkJouwer  Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening.
D.40Het opstellen en ondertekenen van een ondersteuningsplan op grond van -artikel10a Participatiewet; -artikel 5 Re-integratieverordening Participatiewet De Friese Meren, waarin wordt overeengekomen welke acties worden ingezet voor vrijwilligers op de werkplek, die veel begeleiding nodig hebben projectleider Duomeren  Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever instemmen met mandaatverlening
D.41Het opstellen en onderteken van een plan van aanpak c.a. trajectplan op grond van : -artikel 44a, resp. artikel 9, lid 1, sub b, Participatiewet; -artikel 38, lid 7, 8 en 9 IOAW of IOAZteamleider sociaal wijkteammedewerker sociaal wijkteam Op grond van artikel 10:4 Awb moet de gemandateerde en indien van toepassing de werkgever in- stemmen met mandaatverlening. De teamleider heeft bevoegdheid tot verlenen ondermandaat.

EFunctionele afdeling: vergunningen, veiligheid en handhaving

 BevoegdheidGemandateerdeOndergemandateerdeBijzonderheden
E.1Handhaving kinderopvang en peuter- speelzalenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.2De afhandeling van aanvragen in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.3Het bijhouden van het landelijk register in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.4Starten en volgen procedures en opleggen maatwerkvoorschrift (art. 8.42 Wmb)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.5Indienen van zienswijzen inzake ontwerpbeschikkingen Wet Bodembescherming: beschikkingen inzake ernst en spoedeisendheid en instemming saneringsplan (art. 29, 37 en 39 WBB) afdelingshoofd  Is van toepassing indien vergunningverlening Gedeputeerde Staten is (art. 27 WBB). Ook na 1 oktober 2010 blijft deze bevoegdheid in tact. Met andere woorden valt niet onder de Wabo
E.6Het toestaan dat milieu hygiënisch bodemonderzoek en het saneren van de bodem op gemeentegrond wordt uitgevoerd in verband met de aanleg en het onderhoud van kabels en leidingenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.7Starten en volgen procedure en nemen besluiten Hogere waarden (art. 110a Wet geluidhinder)afdelingshoofd    
E.8Verlenen ontheffing stoken van vuur in de open lucht (art. 10.63 Wmb; APV) afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.9Besluiten om een planschadeovereenkomst (afdeling 6.a Wro) te sluitenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.10Beoordelen dat anderszins wordt voldaan aan de voorschriften van het Bouwbesluit (art. 1.5 Bouwbesluit, gelijkwaardigheid) afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.11Overschrijven van omgevingsgunningen op een andere naam (zogenaamde overdracht) (BV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.12Verlenen van ontheffing van de voorschriften van de Bouwverordeningafdelingshoofd    
E.13Afwijken van negatief advies van de welstandscommissieafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.14Ontheffing verlenen van de voorschriften uit het Bouwbesluit inzake het slopen of het uitvoeren van bouw- of sloopwerkzaamheden (art. 6,lid 2, Woningwet)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
 Wabo      
E.15Het beslissen op aanvragen op grond van artikel 2.4 Wabo voor activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 Waboafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.16Het beslissen op een gefaseerde aanvraag als bedoeld in artikel 2.5 Waboafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.17Het intrekken van een beschikking eerste of tweede fase op grond van artikel 2.5, lid 5, Waboafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.18Het beslissen op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.6 Wabo (revisievergunning)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.19Het vragen van adviezen als bedoeld in artikel 2.26 Wabo en hoofdstuk 6 van de Borafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.20Het uitbrengen van advies op grond van artikel 2.26 Wabo, 6:17 Waterwet en hoofdstuk 6 van de Borafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.21Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen als bedoeld in artikel 2.27 Wabo en hoofdstuk 6 van de Borafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.22Het beslissen op aanvragen met betrekking tot het wijzigen of intrekken van vergunningen als bedoeld in artikel 2.31 en 2.33 Waboafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.23Het aanhouden van een omgevingsvergunning op grond van artikel 3.3, 3.4 of 3.5 Waboafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.24Het besluiten tot het verlengen van de beslistermijn op grond van artikel 3.9 Waboafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.25Het besluiten tot het achterwege laten (geheel of gedeeltelijk) van artikel 3.1 of afdeling 3.4 Awb op grond van artikel 3.10, lid 2, Waboafdelingshoofd    
E.26Het op grond van het Activiteitenbesluit ( art. 1.11, lid 4) besluiten dat een rapport van een akoestisch onderzoek niet is vereistafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.27Het op grond van het Activiteitenbesluit (art. 1.11, lid 5, 6 en 11) besluiten dat een rapport van een akoestisch onderzoek dient te worden overgelegdafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.28Het besluiten tot het buiten behandeling laten van een aanvraag op grond van artikel 3.18 Waboafdelingshoofd    
E.29Het intrekken van een vergunning op grond van artikel 3.23 Waboafdelingshoofd    
E.30Het afhandelen van principe-verzoeken om planologische medewerkingafdelingshoofd    
 APV-vergunningen      
E.31Verlenen terrasvergunningen bij winkels en dergelijke (APV) afdelingshoofd behandelend ambtenaar Voor zover in overeenstemming met de door het college vastgestelde “nadere regels terrassen DFM”
E.32Verlenen overige vergunningen gebruiken weg/weggedeelte (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaarVoor zover geen zienswijzen tegen de voorgenomen vergunning worden ingediend. Dan geen (onder)mandaat
E.33Verlenen vergunning ter beschikking stellen consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.34Kennisgeving incidentele festiviteiten (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken)  
E.35Verlenen ontheffing verbod met toestellen, geluidsapparatuur of andere handelingen te verrichten die geluidshinder voor de omgeving veroorzaken (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken)Voor zover geen zienswijzen tegen de voorgenomen ontheffing worden ingediend. Dan geen (onder)mandaat.
E.36Verlenen reclamevergunningen op grond van de APV (perceelsgebonden)afdelingshoofd behandelend ambtenaarBetreft dus reclame-uitingen die niet bouwvergunningplichtig zijn
E.37Verlenen ontheffing voor kamperen buiten kampeerterrein (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken) Betreft kortstondig kamperen ten behoeve van bijvoorbeeld scoutinggroepen
E.38Verlenen van een standplaatsvergunning (APV en BBV) afdelingshoofd behandelend ambtenaar (vvh/publiekszaken)  
E.39Intrekken van APV-vergunningen en ontheffingen (APV en art. 4:8 Awb)afdelingshoofd    
E.40Aanvraag voor een APV-vergunning of ontheffing buiten behandeling laten op grond van de APV (te late indiening aanvraag)afdelingshoofdbehandelend ambtenaarIn overleg met portefeuillehouder
 Overige      
E.41Het verlenen van een vergunning op grond van de Leegstandswetafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.42Het beslissen op een aanvraag om ontheffing als bedoeld in artikel 3 van de Winkeltijdenverordening (de individuele ontheffing) behandelend ambtenaar  Van elk genomen besluit een afschrift zenden aan de portefeuillehouder EZ. Zie B&W- besluit van 15 juli 2014.
 Subsidies      
E.43Accorderen van declaraties van monumenteneigenaren in kader subsidieverlening (Subsidieverordening waardevolle objecten)afdelingshoofd    
 Brandweer      
E.44Afgeven van een machtiging voor het gebruik van een sleutelbuissysteem (art. 1, lid 4 Brandweerwetafdelingshoofd commandant brandweer Veiligheidsregio Fryslân  
 Controle en handhaving      
E.45Het doen uitgaan van brieven naar aanleiding van uitgevoerde controles door gemeentelijke toezichthouders (voorafgaande aan vooraankondiging)afdelingshoofd behandelend ambtenaar en door de FUMO aangewezen toezichthoudersBehoeft eigenlijk niet expliciet te worden vastgelegd, vloeit voort uit de aanstelling als toezichthouder i.c. ambtenaar, algemene machtiging om namens werkgever brieven te mogen doen uitgaan zonder dat deze besluiten bevatten in de zin van de Awb of daarmee gelijk te stellen handelingen
E.46Doen uitgaan van vooraankondigingen handhaving naar aanleiding van uitgevoerde controles door gemeentelijke toezichthouders (art. 4:8 Awb, hoorplicht richting overtreder)afdelingshoofd    
E.47Het beoordelen en het afwijzen van verzoeken om handhavingafdelingshoofd behandelend ambtenaarIn overleg met portefeuillehouder
E.48Een last tot staken van het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk met oplegging van een preventieve last onder dwangsom (art. 5:31 Awb en 5.17 Wabo en 5:24, jo 5:32 Awb en 5:24, jo 5:32 Awb))afdelingshoofd behandelend ambtenaarDirecte melding aan portefeuillehouder
E.49Nemen van bestuursdwang- en dwangsombeschikkingen (art. 125 Gemeentewet en art. 5.21 en 5.32 Awb)afdelingshoofd    
E.50Uitvoeren van een last onder bestuursdwang op grond van de artikelen 5:29 en 5:30 Awbafdelingshoofd  Directe melding aan portefeuillehouder
E.51Mondeling opleggen van een last onder bestuursdwang en uitvoering van de last onder dwangsom met betrekking tot calamiteiten waarbij asbest vrijkomt.afdelingshoofd behandelend ambtenaarSchriftelijke bevestiging achteraf niet gemandateerd. Met andere woorden dan geen (onder)mandaat
E.52Het nemen van een beschikking tot vaststelling van de kosten van bestuursdwang ex art. 5:25, lid 6, Awbafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
E.53Het nemen van een beschikking omtrent de invordering van een dwangsom (art. 5:37 Awb)afdelingshoofd    
E.54Het opleggen van een preventieve dwangsom op grond van de APV/bij- zondere wetten in spoedeisende gevallen (art. 5:32 Awb)afdelingshoofd  Directe melding aan portefeuillehouder
E.55Op verzoek van de overtreder het opheffen, opschorten of verminderen van een last onder dwangsom (art. 5:34 Awb)afdelingshoofd  Directe melding aan portefeuillehouder
E.56Het doen uitgaan van een vooraankondiging tot het opleggen van een bestuurlijke boeteafdelingshoofd    
E.57Het opleggen van een bestuurlijke boete (art. 5:51 Awb)afdelingshoofd    
E.58Uitvaardigen dwangbevel (art. 4:114 Awb) afdelingshoofd  Informeren portefeuillehouder
E.59Vaststellen van verkeersmaatregelen bij evenementen (B/C-categorie) op basis van art. 18 van de Wegenverkeerswetafdelingshoofd behandelend ambtenaar Bij nieuwe evenementen en/of wijzigingen t.a.v. de verkeersmaatregelen bij een bestaand evenement stelt de medewerker verkeer van afdeling Ruimtelijk Beheer het verkeersbesluit op. De behandelend ambtenaar vergunningen handelt de evenementenvergunning met verkeersbesluit af .

F Functionele afdeling: ruimtelijk beheer

 BevoegdheidGemandateerdeOndergemandateerdeBijzonderheden
F.1Instellen/opheffen vaarstop en aanvraag ontheffing vaarverbod op ijswegen ten behoeve van pont Langweerafdelingshoofd    
F.2Waarschuwen en zo nodig tot verwijdering overgaan van recent geplaatste reclameborden op gemeente-eigendomafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
F.3Verlenen van toestemming voor het winnen van grasgewasafdelingshoofd    
F.4Het nemen van instemmingsbesluiten op grond van art. 5.2, lid 3, onder a en b van de Telecommunicatiewetafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
F.5Verlenen van toestemming voor bewegwijzering ten behoeve van bedrijven in het buitengebiedafdelingshoofd    
F.6Treffen tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werken (afsluiten van wegen e.d. zonder verkeersbesluit) (artt. 34 en 35 BABW)afdelingshoofd behandelend ambtenaar teamleider infraVoor maximaal 4 maanden. Betreffende wegwerkzaam-heden, calamiteiten etc. Bij geplande onderhouds-/her-inrichtingswerkzaamheden dienen hulpdiensten en omgeving geïnformeerd te worden. Bij werken die langer duren dan 4 maanden stelt medewerker verkeer van de afdeling Ruimtelijk Be-heer een verkeersbesluit op.
F.7Verlenen van ontheffingen bijzondere transportendirecteur RDW    
F.8Verlenen van toestemming in het kader van ontheffingen bijzondere transportenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
F.9Het wegslepen en in bewaringstellen van voertuigen, zoals genoemd in de Wegenverkeerswet 1994, het opmaken van een proces-verbaal en het bijhouden van een bewaringsregister zoals genoemd in art. 5 e.v. van het Besluit wegslepen van voertuigen en het uitreiken van de bestuursdwangaanschrijving en het innen van de kosten, verbonden aan het wegslepen van voertuigende korpschef van de politie Fryslân, of een door haar (of hem) aangewezen opsporingsambtenaar    
F.10Aanwijzen van gehandicaptenparkeer- plaatsen (artt. 12 en 14 van BABW en art. 18 van de Wegenverkeerswet)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
F.11Materieel/materialen die door bestuursdwang zijn meegevoerd en opgeslagen en na de wettelijke vereiste termijn te verkopen, over te dragen of te vernietigenafdelingshoofd    
F.12Vaststellen van verkeersmaatregelen bij vergunningsvrije (A-categorie) evenementen op basis van art. 18 van de Wegenverkeerswetafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
F.13Het in gebruik geven van sportaccommodaties afdelingshoofd teamleider diensten  
F.14Het beslissen/verrekenen van de jaarlijkse indexering gebruikstarieven sportaccommodaties afdelingshoofd    
 Beheersverordening begraafplaatsen    Bij de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden inzake begraafplaatsen dient het in Lemmer aangewezen monument, een gedeelte van de begraafplaats, te worden gerespecteerd.
F.15Het verlenen van ontheffing van het verbod om met niet uitgezonderde motorrijtuigen op de begraafplaats(en) te rijden buiten de aangewezen rijwegen (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)afdelingshoofd    
F.16Beoordelen schade aan grafbedekking op grond van uiterlijk aanzien begraafplaats en/of opleveren gevaar voor derden (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)afdelingshoofd beheerder begraafplaats  
F.17Verwijderen voorwerpen of grafbedekking bij schade of nalatig onderhoud (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)afdelingshoofd beheerder begraafplaatsen  
F.18Direct maatregelen treffen bij gevaar voor derden bij nalatig onderhoud grafbedekking (Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen)afdelingshoofd beheerder begraafplaatsen  
F.19De afhandeling van graafmeldingen (KLIC-meldingen) uitvoeren in het kader van de "Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten" (WION)het bedrijf "Van den Berg Infrastructuren"    
F.20Verlenen van toestemming voor het leggen van duikers en dammen op gemeentelijke eigendom (= privaatrechtelijk)afdelingshoofd    
F.21Verlenen vergunningen voor het leggen, hebben, onderhouden en verwijderen van kabels en leidingen (APV)afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
F.22Aangaan van een privaatrechtelijke overeenkomst betreffende een riool- aansluiting in particuliere grond afdelingshoofdbehandelend ambtenaar  
F.23Wijzigen van dagen/tijden ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen en/of bedrijfsafvalstoffen teamleider    
F.24Aanwijzen van verzamelplaatsen voor containersteamleider    
 Uitvoering marktverordening      
F.25Het inrichten van de markt; branche-indeling afdelingshoofd marktmeester  
F.26Het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een krachtens de verordening verleende vergunning of ontheffingafdelingshoofd marktmeester  
F.27Het verlenen van een standplaatsvergunningafdelingshoofd marktmeester  
F.28Het inschrijven c.a. op de wachtlijstafdelingshoofd marktmeester  
F.29Het toepassen van de hardheidsclausule met betrekking tot het overschrijven van een vaste standplaatsvergunningafdelingshoofd marktmeester  
F.30Het intrekken van een vaste standplaatsvergunningafdelingshoofd marktmeester  
F.31Het verlenen van een vergunning voor een dagplaats en een standwerkersplaatsafdelingshoofd marktmeester  
F.32De melding door de vergunninghouder van zijn verhindering zijn vaste standplaats in te nemen.afdelingshoofd marktmeester  
F.33Het toestaan dat de vergunninghouder zich op zijn standplaats laat vervangenafdelingshoofd marktmeester  
F.34Het verlenen van een ontheffing om de standplaats vóór de sluitingstijd van de markt te mogen verlatenafdelingshoofd marktmeester  
F.35Het intrekken en schorsen van een vaste standplaatsvergunningafdelingshoofd marktmeester  
F.36De uitsluiting van een dagplaatshouder of standwerkerafdelingshoofd marktmeester  
F.37De onmiddellijke verwijdering van een vergunninghouderAfdelingshoofdaarktmeester  

G Functionele afdeling: ruimtelijke ontwikkeling

 BevoegdheidGemandateerdeOndergemandateerdeBijzonderheden
G.1De bevoegdheid tot het elektronisch waarmerken en publiceren van het Wro-instrument Projectbesluit conform Bro-artikel 1.2.1, lid 1, Bro art. 1.2.2, lid 2, en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.2Starten en volgen procedure en nemen besluiten Hogere waarden (art. 110a Wet geluidhinder)afdelingshoofd    
G.3Besluiten om een planschadeovereenkomst(afdeling 6.a Wro) afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.4 Het toepassing geven aan de bevoegdheden van artikel 6.1.3.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro)om een aanvraag om tegemoetkoming in planschade af te wijzen als deze kennelijk ongegrond isafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.5Het verlengen van de termijn als bedoeld in artikel 6.1.3.1, lid 3, van het Bro. afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.6Het niet ontvankelijk verklaren van de aanvraag om tegemoetkoming in planschade als bedoeld in artikel 6.4, lid 2, van de Wet ruimtelijke ordening als het verschuldigde recht voor het in behandeling nemen ervan niet tijdig is betaald afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.7Het verstrekken van opdracht als bedoeld in artikel 2 van de Procedureverordening voor tegemoetkoming in planschade (de verordening) aan één of meerdere adviseurs gezamenlijk om ter zake van een aanvraag om planschade advies uit te brengenafdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.8Het beslissen over een verzoek tot wraking van één of meerdere planschade-adviseurs als bedoeld in artikel 5, lid 3, van de verordening afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.9Het reageren op een conceptadvies als bedoeld in artikel 6 van de verordening afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
G.10Het op grond van artikel 6.1.3.6 van het Bro eenmalig voor ten hoogste met vier weken verdagen van de beslissing op het verzoek om tegemoetkoming in planschade nadat het definitieve rapport van de planschadeadviseur is ontvangen afdelingshoofd behandelend ambtenaar  
 Functionele afdeling: ruimtelijke ontwikkeling/team realisatie (grondzaken)      
G.11Verlenen van een optie op bouwgrondafdelingshoofd senior  
G.12Besluiten om wel of niet een koopover- komst aan te gaan voor overhoekenafdelingshoofd senior De bevoegdheid geldt voor gronden tot maximaal 200 m2 of koopsom < € 5.000,-
G.13Besluiten om wel of niet een huurover- eenkomst aan te gaan voor overhoekenafdelingshoofd senior De bevoegdheid geldt voor overhoeken tot maximaal 200 m2, tenzij feitelijk sprake is van voortzetting van de bestaande huurverhouding. In dat laatste geval geldt er geen beperking in oppervlak-te.
G.14Het besluiten tot het aangaan van een overeenkomst voor de verhuur van het genot van de jacht.afdelingshoofd senior Uitsluitend voor zover het een overeenkomst betreft die in feite een voortzetting is van de bestaande huur-verhouding.
G.15Het besluiten tot het aangaan van een overeenkomst voor de verhuur van het visrecht.afdelingshoofd senior Uitsluitend voor zover het een overeenkomst betreft die in feite neerkomt op de ver- lenging van de bestaande huurverhouding
G.16Het besluiten tot het verlenen van een schriftelijke toestemming ex artikel 21, ld 2 onder b, van de Visserijwet voor het vissen in water van de gemeenteafdelingshoofd senior Uitsluitend voor zover de toestemming feitelijk neer- komt op een voorzetting van de eerder verleende toestem- ming
G.17Het besluiten tot het vestigen en het doorhalen van een zakelijk recht tot het hebben en houden van kabels en leidingenafdelingshoofd senior  
G.18Het paraferen van overeenkomstenafdelingshoofd behandelend ambtenaarDit betreft dus niet de on-dertekening van de overeen- komst
G.19Het besluiten tot het geliberaliseerd ver- pachten van agrarische grondenafdelingshoofdsenior  
G.20Opstellen, waarmerken en publiceren geleideformulier en manifest bij ruimte- lijke instrumenten.afdelingshoofd behandelend ambtenaar