Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
verordening vervangt de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, vastgesteld d.d. 2009-06-26
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2009 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 26-11-2009 Apeldoorns Stadsblad, 2009-12-16 | raadsvoorstel 108-2009 |
Dienst Samenleving, oktober 2009 Verordening cliëntenparticipatie
De raad van de gemeente Apeldoorn:
gelezen het voorstel van het college d.d. 9 november 2009, nr. 2009-037543
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet,
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand,
gelet op artikel 12 van de Wet investeren in jongeren,
gelet op artikel 2 van de Wet sociale werkvoorziening,
gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;
overwegende dat deze verordening gelijkluidend is aan de Verordeningen cliëntenparticipatie van de gemeenten Epe en Heerde, met dien verstande dat het geldingsgebied van die verordeningen zich beperkt tot de Wwb, Wij en de Wsw;
vast te stellen de navolgende Verordening cliëntenparticipatie
Artikel 3 Instrumenten van cliëntenparticipatie
Informatiebijeenkomsten Bij ingrijpende beleidswijzingen op het gebied van werk en bijstand, sociale werkvoorziening en maatschappelijke ondersteuning, alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, neemt de dienst en/of een adviesraad het initiatief tot het houden van informatiebijeenkomsten voor cliënten, groepen van cliënten en andere direct of indirect belanghebbenden
Effectonderzoeken Bij ingrijpende beleidswijzigingen op het gebied van werk en bijstand, sociale werkvoorziening en maatschappelijke ondersteuning, alsmede bij daarmee samenhangende veranderingen in de gemeentelijke dienstverlening, vindt na een door de raad of het college te stellen termijn evaluatieonderzoek plaats naar de effecten van de wijziging
Instelling adviesraden Het college stelt met toepassing van artikel 84 Gemeentewet adviesraden in, bestaande uit cliënten en vertegenwoordigers van cliënten. Deze adviesraden kunnen het college gevraagd en ongevraagd adviseren over de beleidsvorming en beleidsuitvoering met betrekking tot de Wwb, Wij, Wsw en Wmo, alsmede over alle onderwerpen die vanuit de optiek van cliënten daarmee samenhangen
De krachtens artikel 3 lid 5 door het college in te stellen adviesraden hebben de bevoegdheid om aan het college advies uit te brengen over alle aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van de Wwb, Wij, Wsw en Wmo betreffen en kunnen dienaangaande alle terzake doende onderwerpen aan de orde stellen
De adviesraden krijgen door toedoen van de dienst tijdig de beschikking over alle informatie die nodig is om hun adviestaken adequaat te kunnen uitvoeren, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. De informatieplicht van de dienst strekt zich mede uit tot uitkomsten van klanttevredenheids-onderzoeken, enquêtes en klachtenrapportages
Bescherming persoonlijke levenssfeer
Het college draagt er zorg voor dat cliënten die lid zijn of waren van een adviesraad, uit hoofde van dat lidmaatschap op geen enkele wijze nadeel ondervinden ten aanzien van een uitkering, voorziening of subsidie die zij van de gemeente ontvangen, noch op het gebied van bejegening door medewerkers van de gemeente
Met inachtneming van het in de voorgaande leden bepaalde stelt het college nadere regels vast over de taken, werkwijze, samenstelling, benoeming van leden en voorzitters, ondersteuning en facilitering, informatievoorziening en overige uitvoeringsaspecten aangaande de adviesraden en legt deze neer in een Regeling adviesraden
Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding
De verordening wordt aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie”. Deze verordening treedt in werking op 1 september 2009 en vervangt daarmee de “Verordening cliëntenparticipatie WWB en WSW”, vastgesteld op 26 juni 2008, welke op 1 september 2009 is ingetrokken.
Aldus vastgesteld bij openbare vergadering d.d. 26 november 2009
Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 16 december 2009
Inwerking getreden d.d. 24 december 2009,
en werkt terug tot en met 1 september 2009
TOELICHTING VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE
In de Wwb en de Wsw is bepaald dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wetten. Deze verplichting is eveneens opgenomen in de Wet investeren in jongeren (Wij) die op 1 oktober 2009 in werking is getreden.
In de drie genoemde wetten staat voorts dat bij verordening in ieder geval moeten worden geregeld de wijze waarop:
In de Wmo is geen verplichting tot het opstellen van een verordening over cliëntenparticipatie opgenomen. Niettemin bevat de Wmo diverse bepalingen op grond waarvan het college van b en w verplicht is:
Daarom is ervoor gekozen om de reeds bestaande Verordening cliëntenpartici-patie Wwb en Wsw (juni 2008) qua reikwijdte te vergroten en hierin – naast de Wij - nu ook de Wmo onder te brengen.
Breed instrumentarium cliëntenparticipatie
De Wwb, Wij, Wsw en Wmo bevatten geen voorschriften hoe gemeenten cliëntenparticipatie vorm moeten geven. Gemeenten zijn daar dus vrij in. Ze kunnen ervoor kiezen cliëntenparticipatie te organiseren via klantenpanels, klanttevredenheidsonderzoeken, cliëntenraden, adviesraden enz.
In lijn met de bedoelingen van de wetgever is, evenals in de oude verordening, van de mogelijkheid gebruik gemaakt om in de verordening meerdere instrumenten van cliëntenparticipatie te benoemen. De praktijk geeft namelijk aan dat het inzetten van meerdere instrumenten de betrokkenheid van cliënten verder vergroot.
Verordening en Regeling adviesraden
Met name het laatste instrument, instelling door het college van adviesraden, vraagt om nadere regelgeving. Middels artikel 3 lid 5 draagt de raad het college op om met gebruikmaking van artikel 84 van de Gemeentewet adviesraden in te stellen. In feite bestaan deze adviesorganen al sinds begin 2006, toen het college de Regeling cliëntenparticipatie vaststelde1, waarbij tegelijk met gebruikmaking van artikel 84 Gemeentewet de WWB raad en de ZWW raad werden ingesteld.
Inmiddels heten de adviesraden:
De adviesraden worden in artikel 4 op hoofdlijnen “neergezet”2, met in het laatste lid van dit artikel de opdracht aan het college om de verdere regelgeving met betrekking tot de adviesraden in een Regeling adviesraden vast te leggen.
De functie van artikel 4 lid 7 is, dat de raad het aan het college overlaat om binnen de in dat artikel aangegeven kaders het participatie-instrument adviesraden verder uit te werken, waardoor de verordening zelf het karakter van een kaderverordening behoudt, waarin cliëntenparticipatie (middels vijf instrumenten) alszodanig is geborgd.
Adviesraden gelijkelijk in verordening verankerd
Door de Wmo onder de werking van de verordening te brengen, krijgt de Adviesraad ZWW dezelfde juridische basis als de Adviesraad VWI. In de nieuwe Regeling adviesraden heeft de Adviesraad ZWW overigens een nieuwe naam gekregen: Adviesraad Wmo
De gemeenten Epe en Heerde hanteren sedert 1 juli 2008 dezelfde Verordening cliëntenparticipatie Wwb en Wsw als de gemeente Apeldoorn. De Adviesraad VWI is tevens voor deze gemeenten adviesorgaan. Voor Epe en Heerde is een nieuwe verordening “op maat gemaakt”. Daarbij is onder andere rekening gehouden met het feit dat beide gemeenten het geldingsgebied van de verordening beperken tot de Wwb, de Wij en de Wsw.