Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Eindhoven

Verordening tot derde wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Eindhoven
Officiële naam regelingVerordening tot derde wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016
CiteertitelLegesverordening 2016 (derde wijziging)
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 230

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-12-201501-01-2017Onbekend

15-12-2015

Gemeenteblad 2015, nr. 84

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening tot derde wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad in zijn vergadering van 15 december 2015 heeft vastgesteld de volgende

Verordening tot derde wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Artikel 1. Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende

tarieventabel.

Artikel 2. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 3. Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.

Artikel 4. Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een (gedagtekende) schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, factuur of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 4a. Voorlopige vordering

Indien de bouwkosten, genoemd in de tarieventabel onder 2.3.1, op het moment van in behandeling nemen van de aanvraag niet tot het definitieve bedrag kunnen worden vastgesteld, kan een voorlopige vordering worden opgelegd tot ten hoogste het bedrag waarop de vordering vermoedelijk zal worden vastgesteld.

Artikel 5. Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 4:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan: op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending van de kennisgeving binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.

Artikel 6. Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges, ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op een verzoek als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tabel opgenomen bepaling.

Artikel 7. Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      stukken of handelingen, welke ambtshalve of ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos worden afgegeven of verricht;

    • b.

      inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, welke met vergunning van het college van burgemeester en wethouders, worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente, haar organen en instellingen;

    • c.

      verklaringen van on- en minvermogen.

  • 2. a. De leges, genoemd in de tabel onder 1.1.1, 1.1.2 en 1.1.4 worden niet geheven voor de in het openbaar belang afgegeven stukken en verstrekte inlichtingen aan openbare besturen, ambtenaren en instellingen.

    • b.

      De leges, genoemd in de tabel onder 1.1.3 en 1.1.4 worden niet geheven voor zover stukken met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden afgegeven aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen.

    • c.

      De leges, genoemd in de tabel onder 1.1.4 worden niet geheven, voor zover het betreft de exemplaren van de raadsbijlagen welke op eigen initiatief door of vanwege het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt aan belangstellenden voor raadsvergaderingen, teneinde het deze mogelijk te maken de vergadering aan de hand van de stukken te volgen.

    • d.

      Vervallen.

  • 3. Leges worden voorts niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van leges vindt geen kwijtschelding plaats.

Artikel 9. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

a. van zuiver redactionele aard zijn;

b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken van de tarieventabel betreft:

1. Titel 1, hoofdstuk 4 (reisdocumenten);

2. Titel 1, hoofdstuk 5 (rijbewijzen);

3. Titel 1, hoofdstuk 6 tot en met 8 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen en de verklaring omtrent het gedrag);

4.Titel 3, hoofdstuk 4 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of laterewijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2015" vastgesteld bij raadsbesluit van 4 november 2014, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 17 maart 2015, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2016 (derde wijziging)".

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2015.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016 (derde wijziging)

Indeling

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Verstrekkingen op papier

Hoofdstuk 2 Vervallen

Hoofdstuk 3 Huwelijk/partnerschap

Hoofdstuk 4 Reisdocumenten

Hoofdstuk 5 Rijbewijzen

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Hoofdstuk 7 Verstrekkingen uit het kiezersregister

Hoofdstuk 8 Overige producten burgerzaken

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 Vervallen

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie

Hoofdstuk 12a Overige kabels en leidingen

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Gebruik openbare grond

Hoofdstuk 14a Bouwhinder

Hoofdstuk 15 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering en afwijking eerder ingediende aanvraag

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Vervallen

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen/herzieningen

Hoofdstuk 9 Sloopvergunning

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkingen en overige

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Kansspelen

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Huisvesting

Hoofdstuk 7 [Gereserveerd]

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Verstrekkingen op papier

Gedrukte stukken afschriften, beschikkingen enz. (algemeen)

1.1

Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:

 
 

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, per pagina

€ 2,75

 

1.1.2

een beschikking op een verzoek

€ 3,25

 

1.1.3

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, per pagina

€ 0,25

 

1.1.4

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, per pagina

€ 0,25

 

1.1.5

fotokopieën van overzichtskaarten, bestemmingsplankaarten en tekeningen, behorende bij voorbereidingsbesluiten, per fotokopie:

 
 

1.1.5.1

A 4-formaat

€ 1,05

 

1.1.5.2

A 3-formaat

€ 2,10

 

1.1.5.3

A 2-formaat

€ 4,20

 

1.1.5.4

A 1-formaat

€ 8,40

 

1.1.6

lichtdrukken van tekeningen:

 
 

1.1.6.1

voor het eerste exemplaar

€11,25

 

1.1.6.2

voor elk volgend exemplaar van hetzelfde plan

€ 4,15

Obligatie

1.1.7

vervallen

 
 

1.1.8

vervallen

 
 

1.1.9

vervallen

 

Inlichtingen inzake Wet bescherming persoonsgegevens

1.1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens,

 
 

1.1.10.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 
 

1.1.10.1.1

ten hoogste 100 pagina's, per pagina

met een maximum per bericht van

€ 0,23

€  5,-

 

1.1.10.1.2

meer dan 100 pagina's

€ 22,50

 

1.1.10.2.1

bij verstrekking anders dan op papier

€  5,-

 

1.1.10.2.2

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,50

   

Indien voor hetzelfde bericht op grond van onderdeel 1.1.10.2 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 
 

1.1.10.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€  4,50

Hoofdstuk 2 Vervallen

Hoofdstuk 3 Huwelijk/partnerschap

Huwelijken

1.3.

Het tarief bedraagt voor:

 

Huwelijksvoltrekking

1.3.1

het voltrekken van een huwelijk dat niet op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 (Stb. 72) kosteloos wordt voltrokken in de daarvoor als vaste locatie aangewezen gebouwen:

 
   

a.op werkdagen van maandag t/m donderdag

€ 447,50

   

b.op vrijdag en zaterdag

€ 622,50

   

c.op zondag

€ 940,-

Trouwboekje

1.3.3.1

het verstrekken van een trouwboekje (excl. uittreksel BS)

€ 8,-

 

1.3.3.2

het verstrekken van een trouwboekje in luxe uitvoering (excl. uittreksel BS)

€  25,-

Nasporing burgerlijke stand

1.3.4

het doen van nasporing in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€  13,30

Wet rechten burgerlijke stand

1.3.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Partnerschapsakte

1.3.6

1.3.6.1

Het tarief bedraagt voor

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opmaken van een akte van registratie van een partnerschap in de daarvoor als vaste locatie aangewezen gebouwen

 
   

a.op werkdagen van maandag t/m donderdag

€ 447,50

   

b.op vrijdag en zaterdag

€ 622,50

   

c.op zondag

€ 936,-

 

1.3.6.2

het verstrekken van een partnerschapsboekje (excl. uittreksel BS)

€  8,-

 

1.3.6.3

het verstrekken van een partnerschapsboekje in luxe uitvoering (excl. uittreksel BS)

€  25,-

Omzettingsakte

1.3.7

Het tarief bedraagt voor

 
 

1.3.7.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opmaken van een akte van omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap in de daarvoor als vaste locatie aangewezen gebouwen,

 
   

a op werkdagen van maandag t/m donderdag

€ 447,50

   

b.op vrijdag en zaterdag

€ 622,50

   

c.op zondag

€ 936,-

Andere locatie

1.3.7.2

De tarieven voor de voltrekking van een huwelijk als bedoeld in onderdeel 1.3.1, het opmaken van een akte van registratie van een partnerschap als bedoeld in onderdeel 1.3.6 en het opmaken van een akte van omzetting als bedoeld in onderdeel 1.3.7 worden verhoogd met 100% indien het voltrekken van een huwelijk plaatsvindt op een andere locatie dan in de daarvoor als vaste locatie aangewezen gebouwen.

 

‘Bijzonder huis’

1.3.7.3

De tarieven voor de voltrekking van een huwelijk als bedoeld in onderdeel 1.3.1, het opmaken van een akte van registratie van een partnerschap als bedoeld in onderdeel 1.3.6 en het opmaken van een akte van omzetting als bedoeld in onderdeel 1.3.7 in een “bijzonder huis”, zoals vermeld in art. 1:64 BW, zijn gelijk aan de tarieven zoals gelden voor een vaste locatie

 
 

1.3.8

De tarieven als bedoeld in onderdelen 1.3.1, 1.3.6 en 1.3.7 worden verhoogd met 50% per half uur (van het voor die dag geldende tarief), indien de ceremonie meer dan een uur duurt.

 
 

1.3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (voor één dag)

€ 195,-

Hoofdstuk 4 Reisdocumenten

 

1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 

Paspoort

1.4.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort

 
 

1.4.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,40

 

1.4.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,20

Zakenpaspoort

1.4.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.4.1 (zakenpaspoort)

 
 

1.4.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,40

 

1.4.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,20

Faciliteitenpas-poort

1.4.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld

 
 

1.4.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€64,40

 

1.4.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€51,20

Vluchteling of vreemdeling

1.4.4

tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€51,20

NIK

1.4.5

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

 
 

1.4.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€50,40

 

1.4.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€28,45

Spoedlevering

1.4.6

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.4.1 tot en met 1.4.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€47,30

Hoofdstuk 5 Rijbewijzen

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 
 

1.5.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€38,95

 

1.5.2

tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 4,05

 

1.5.3

tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds een rijbewijs werd verstrekt welk rijbewijs bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges verhoogd met

€ 24,50

spoedlevering

1.5.4

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs ingeval van een spoedlevering, het in onderdeel 1.5.1 genoemde tarief vermeerderd met

€ 34,10

 

1.5.5

tot het afgeven van een eigen verklaring (toeslag exclusief aanschafkosten EV CBR)

€ 2,50

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen uit de Basisregistratie personen

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrentéén persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd. Hieronder zijn begrepen deadministraties als bedoeld in de Wet basisregistratie personen.

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

 
 

1.6.1.1

tot het verstrekken van gegevens op schriftelijk verzoek (post, e-mail en fax) per verstrekking

€  13,30

 

1.6.1.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 
 

1.6.1.2.1

voor 100 verstrekkingen

€  1.090,-

 

1.6.1.2.2

voor 200 verstrekkingen

€  2.157,-

 

1.6.1.2.3

voor 500 verstrekkingen

€  5.318,-

 

1.6.1.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

€  9.750,-

 

1.6.1.2.5

voor 5.000 verstrekkingen

€ 47.170,-

 

1.6.1.3

tot het verstrekken van gegevens uit de

basisregistratie voor 2.500 inlichtingen of minder

€  201,-

   

elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan

vermeerderd met een bedrag van

voor het langs geautomatiseerde wijze produceren van de gegevens dan wel het middels beeldschermen raadplegen van deze gegevens

€  8,-

€ 1.044,-

 

1.6.2

Voor zover in de wetgeving elders niet nadrukkelijk anders is bepaald, bedraagt het tarief voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€  13,30

 

1.6.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€  7,50

Uittreksel/verklaring uit basisadministratie

1.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een uittreksel uit / verklaring ontleend aan de basisregistratie personen,

a.via DigiD

b.niet via DigiD

€  10,50

€ 13,30

Hoofdstuk 7 Verstrekkingen uit het kiezersregister

Kiezersregister

1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstreken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet,

a.via DigiD

b.niet via DigiD

€ 10,50

€ 13,30

Hoofdstuk 8 Overige producten burgerzaken

 

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van

 

Verklaring o.g.

1.8.1

een verklaring omtrent gedrag

€ 30,05

Legalisatie

1.8.2

een legalisatie van een handtekening

€ 10,75

Bewijs van ‘in leven zijn’

1.8.3

een bewijs van ‘in leven zijn’,

a.via digiD

b.niet via DigiD

€ 10,75

€ 13,30

RNI

1.8.4

een uittreksel uit / verklaring ontleend aan het Register Niet-Ingezetenen

€ 18,-

Stadspas

1.8.5

een stadspas

 
 

1.8.5.1

aan een niet-ingezetene van de gemeente Eindhoven,

a.via DigiD

b.niet via DigiD

€ 5,-

€ 7,75

Bezorgen

1.8.5.2

1.8.6

voor vervanging van een verleende pas (ingezetene en niet-ingezetene) van de gemeente Eindhoven,

a.via DigiD

b.niet via DigiD

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in de hoofdstukken 4 en 5 wordt verhoogd, indien de aanvraag tevens betrekking heeft op toezending van het reisdocument of rijbewijs, met

€ 5,-

€ 7,75

€ 13,75

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 Vervallen

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

 

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een incidenteel verkrijgen van een ontheffing ingevolge de Winkeltijdenwet

€ 454,-

 

1.11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing openingstijden ingevolge de toebedeling zondagopenstelling i.h.k.v. de Winkeltijdenwet

€7.845,-

Hoofdstuk 12 Telecommunicatie

Instemmingsbesluit Telecommunicatiewet

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding tot het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid, van de Telecommunicatiewet:

 
   

-voor tracés tot en met 250 meter

€ 204,-

   

-voor tracés vanaf 251 meter

€ 817,-

 

1.12.2

Het tarief als bedoeld in onderdeel 1.12.1 wordt verhoogd met een basisbedrag per strekkende meter van

€  1,62

 

1.12.3

Het tarief bedoeld in de onderdelen 1.12.1 en 1.12.2 wordt

verminderd met 50%, indien

a.een melding wordt ingetrokken, voordat hierop een beslissing is genomen; of

b.een aanvraag buiten behandeling wordt gesteld.

 
 

1.12.4

In afwijking van de onderdelen 1.12.1 en 1.12.2 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een melding tot het verkrijgen van instemming, na aanvang of gereedkomen van de aanleg, instandhouding of verwijdering van kabels, 150% van de leges, zoals deze op grond van die onderdelen geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende melding.

 

Hoofdstuk 12a Overige kabels en leidingen

Vergunning kabels en leidingen

1.12.a.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het aanleggen, onderhouden, verleggen of verwijderen van kabels of leidingen als bedoeld in artikel 3.2 van de Verordening Kabels en Leidingen gemeente Eindhoven 2010:

 
   

-voor tracés tot en met 250 meter

€ 204,-

   

-voor tracés vanaf 251 meter

€ 817,-

 

1.12.a.2

Het tarief als bedoeld in onderdeel 1.12.a.1 wordt verhoogd met een basisbedrag per strekkende meter van

€  1,62

 

1.12.a.3

Het tarief bedoeld in de onderdelen 1.12a.1 en 1.12a.2 wordt verminderd met 50%, indien:

a.op een aanvraag afwijzend wordt beschikt; of

b.een aanvraag wordt ingetrokken, voordat hierop een beslissing is genomen; of

c.een aanvraag buiten behandeling wordt gesteld.

 
 

1.12.a.4

In afwijking van de onderdelen 1.12a.1 en 1.12a.2 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een melding tot het verkrijgen van instemming, na aanvang of gereedkomen van de aanleg, instandhouding of verwijdering van kabels, 150% van de leges, zoals deze op grond van die onderdelen geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag.

 

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Gehandicaptenparkeerkaart

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 
 

1.13.1.1

een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in hoofdstuk IV (landelijk) van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW, Stb. 1990, 460)

€ 111,-

 

1.13.1.2

een ontheffing, zijnde een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990, Stb. 1990, 459)

€ 111,-

 

1.13.1.3

een ontheffing van het verbod tot het plaatsen van een fiets in de binnenstad ingevolge artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 111,-

 

1.13.1.4

een wijziging of duplicaat van de onder 1.13.1 bedoelde gehandicaptenparkeerkaart respectievelijk ontheffing

€ 111,-

 

1.13.1.5

Op verzoek wordt een teruggaaf van de geheven leges verleend

van

a.80% indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 1.13.1 wordt ingetrokken, voordat hierop een beslissing is genomen;

b.60% indien op een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 1.13.1 afwijzend is beschikt.

 
 

1.13.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een medische keuring t.b.v. een

GPK tijdens het spreekuur

€ 65,-

 

1.13.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een medische keuring t.b.v. een

GPK aan huis

€ 165,-

 

1.13.1.8

1.13.2

Het tarief bedraagt, indien de belastingplichtige zonder tijdige

afmelding niet aanwezig is bij de afspraak van de medische

keuring t.b.v. een GPK, tijdens het spreekuur of aan huis

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van:

€ 65,-

Ontheffing bijzonder vervoer

1.13.2.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€  45,-

Ontheffing

Inrijverbod e.d.

1.13.2.2

1.13.2.3

1.13.2.4

een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb, 1994, 450)

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.13.2.1

Voor een ontheffing voor één dag wordt slechts 50% van de leges in rekening gebracht.

een wijziging op een reeds verleende ontheffing als bedoeld in de artikelen 1.13.2.2 en 1.13.2.3

€  84,-

€ 84,-

€ 42,-

Ontheffing gebruik busbaan en busstrook

1.13.2.5

een ontheffing voor het gebruik van een busbaan / busstrook als bedoeld in artikel 81 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€  84,-

Aanstelling verkeers-regelaars

Vervoer-vergunning

1.13.2.6

1.13.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanstellingsbesluit met bijbehorende aanstellingspas:

-indien de aanvraag 5 of minder aanstellingen bedraagt

-indien de aanvraag 6 tot en met 20 aanstellingen bedraagt

-indien de aanvraag 21 tot en met 50 aanstelling bedraagt

-indien de aanvraag meer dan 50 aanstellingen bedraagt

Vervallen.

€ 101,-

€ 202,-

€ 303,-

€ 404,-

Milieuzone

1.13.4

1.13.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, om toegang te hebben tot de milieuzone:

voor een dagontheffing (per kenteken, max. 12 per kalenderjaar)

€ 27,-

 

1.13.4.2

voor een tijdelijke ontheffing (per kenteken, bij aantoonbare aanschaf van een voertuig dat aan toegangeisen van de milieuzone voldoet, gedurende de levertijd)

€ 27,-

 

1.13.4.3

voor een tijdelijke ontheffing op basis van de hardheidsclausule (ontheffing voor één kenteken met een geldigheidsduur van meer dan 3 maanden en maximaal één kalenderjaar)

€ 159,-

Vergunning wielerwedstrijden e.d.

1.13.5.1

1.13.5.2

1.13.5.3

Vervallen.

Vervallen.

Vervallen.

 

Hoofdstuk 14 Gebruik openbare grond

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven voor het in, op, boven of over de weg aanbrengen of hebben van voorwerpen, indien het betreft

 
 

1.14.1

Vervallen.

 
 

1.14.2

Vervallen.

 
 

1.14.3

Vervallen.

 
 

1.14.4

bouwschuttingen e.d.:

klasse A:

klasse B:

klasse C:

Bovenstaande klassen zijn nader gedefinieerd in Algemene Plaatselijke Verordening.

€14.144,-

€ 7.072,-

€ 1.179,-

 

1.14.5

overige objecten, zoals een mobiele kraan, hoogwerker e.d.

€  317,-

 

1.14.6

een parapluvergunning voor een mobiele kraan/hoogwerker

€ 4.647,-

 

1.14.7

een flitsvergunning voor een mobiele kraan/hoogwerker

€ 176,-

 

1.14.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk wordt verhoogd, ingeval van een beoordeling van aanvullende gegevens wegens indiening van een niet complete aanvraag, met

€ 123,-

Hoofdstuk 14a Bouwhinder

 

1.14a

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het verbod op het veroorzaken van bouwhinder, als bedoeld in afdeling 8.1 Bouwbesluit 2012:

 

Ernstige bouwhinder

1.14a.1

voor het in werking hebben van toestellen, installaties of apparaten voor bouw-, sloop- en onderhoudswerkzaamheden waarbij niet wordt voldaan aan de in artikel 8.3 en 8.4 van het Bouwbesluit 2012 genoemde geluids- en/of trillingsnormen

€23.664,-

 

1.14a.2

indien de ontheffing betrekking heeft op het verrichten van werkzaamheden op werkdagen tussen 19:00 en 07:00 uur en op zaterdag, zondag of feestdagen waarbij wel wordt voldaan aan de in artikel 8.3 en 8.4 van het Bouwbesluit 2012 genoemde geluids- en/of trillingsnormen

€ 1.160,-

Hoofdstuk 15 Diversen

Collecte-

Vergunning

1.15.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een inzamel- of collectevergunning als bedoeld in artikel 5.2.1 respectievelijk 5.2.1.a van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven

€ 148,-

 

1.15.1.2

Indien een aanvrager zijn aanvraag om vergunning als bedoeld onder 1.15.1.1 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt 20% van het tarief van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges in rekening gebracht.

 
 

1.15.1.3

Op verzoek wordt een teruggaaf van de geheven leges verleend van 15% indien op de aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 1.15.1.1 afwijzend is beschikt.

 

Inregelen en verzegelen muziek-

begrenzer

1.15.2

Vervallen.

 

Gemeentelijk beperkingen-register

1.15.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift, uittreksel of verklaring, als bedoeld in artikel 9 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€20,50

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 
 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de 'Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012)', of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 
 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de 'Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012)', of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. De opgegeven bouwkosten worden getoetst aan de Referentielijst bouwkosten 2016. Het normblad NEN 2631 en de Referentielijst vormen samen een bijlage bij deze legesverordening, die bij de gemeente ter inzage ligt, conform het bepaalde in artikel 139, lid 3, van de Gemeentewet. Een afschrift van deze bijlage kan op verzoek worden verstrekt, met in achtneming van het bepaalde in deze verordening.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. Bij het berekenen van de (cumulatieve) tarieven wordt bij elk onderdeel of activiteit van het bouwplan uitgegaan van dezelfde (totale) bouwkosten. Het totaal van de verschuldigde leges bestaat uit een optelsom van de leges, die verschuldigd zijn per activiteit waarop de in behandeling genomen aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 
 

de aannemingssom inclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van 'Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

2.1.4

Gecertificeerde Bouwbesluitgegevens: met gecertificeerde Bouwbesluitgegevens wordt een volledige Bouwbesluittoets bedoeld die is ingediend conform de landelijke erkenningsregeling.

 

Hoofdstuk 2 Conceptaanvraag

2.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag in verband

 
 

met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, bedraagt per toets:

€325,-

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief voor deze activiteit:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 5.000,- bedragen:

€ 316,-

2.3.1.1.1a

indien de bouwkosten minder dan € 5.000,- bedragen en de bouwactiviteit wordt niet in uitvoering gebracht vanwege het negatieve besluit:

€ 288,-

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 5.000,- tot € 50.000,- bedragen en valt onder de in de crisis en herstelwet genoemde categorieën:

€ 523,-

2.3.1.1.2a

indien de bouwkosten € 5.000,- tot € 50.000,- bedragen en valt onder de in de crisis en herstelwet genoemde categorieën en de bouwactiviteit kan niet in uitvoering worden gebracht vanwege het negatieve besluit:

€ 360,-

2.3.1.1.2b

indien de bouwkosten € 5.000,- tot € 50.000,- bedragen:

€ 654,-

2.3.1.1.2c

indien de bouwkosten € 5.000,- tot € 50.000,- bedragen en de bouwactiviteit kan niet in uitvoering worden gebracht vanwege het negatieve besluit:

€ 491,-

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 50.000,- tot € 100.000,- bedragen:

€ 2.683,-

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 100.000,- tot € 400.000,- bedragen:

€  7.740,-

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 400.000,- tot € 1.000.000,- bedragen:

€ 13.830,-

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten € 1.000.000,- tot € 2.000.000,- bedragen:

€ 21.617,-

2.3.1.1.7

indien de bouwkosten € 2.000.000,- of meer bedragen meer bedragen:

1,94 % over de bouwkosten, met een max. van € 500.000,-

2.3.1.2a

Extra welstandstoets

Voor het in behandeling nemen van een gewijzigde aanvraag om een omgevingsvergunning waardoor een extra welstandstoets vereist is bedraagt het cumulatieve tarief:

 

2.3.1.2a.1

indien de bouwkosten minder dan €50.000,- bedragen

€333,-

2.3.1.2a.2

indien de bouwkosten €50.000,- of meer bedragen

€666,-

2.3.1.2b

Extra bestemmingsplantoets

Voor het in behandeling nemen van een gewijzigde aanvraag om een omgevingsvergunning waardoor een extra bestemmingsplantoets vereist is bedraagt het cumulatieve tarief:

 

2.3.1.2b.1

indien de bouwkosten minder dan €50.000,- bedragen

€333,-

2.3.1.2b.2

indien de bouwkosten €50.000,- of meer bedragen

€666,-

2.3.1.2c.1

Indien een wijziging als bedoeld onder 2.3.1.2a.1 en 2.3.1.2b.1 wordt gedaan na aanvang van de bouw geeft dit, per wijziging, een aanvullende tarieftoeslag van

€134,-

2.3.1.2c.2

Indien een wijziging als bedoeld onder 2.3.1.2a.2 en 2.3.1.2b.2 wordt gedaan na aanvang van de bouw geeft dit, per wijziging, een aanvullende tarieftoeslag van

€266,-

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.3

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld, het bedrag dat daartoe door de agrarische commissie is vastgesteld.

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit 150% van de leges, zoals deze op grond van die onderdelen geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag.

 

2.3.1.5

2.3.1.5.1

Voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens wegens indiening van een aanvankelijk niet complete aanvraag bedraagt het cumulatieve tarief:

indien de bouwkosten minder dan €50.000,- bedragen

€134-

2.3.1.5.2

indien de bouwkosten €50.000,- of meer bedragen

€266,-

2.3.1.6

Adviezen

 

2.3.1.6.1

2.3.1.6.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt, voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies groen, water, verkeer stedenbouw of leefbaarheid nodig is en wordt beoordeeld, het cumulatieve tarief:

indien de bouwkosten minder dan €50.000,- bedragen

indien de bouwkosten €50.000,- of meer bedragen

€266,-€532,-

2.3.1.7

Toeslag gewijzigde constructieve berekeningen

 
 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een gewijzigd advies constructieve veiligheid nodig is omdat gewijzigde berekeningen zijn ingediend en deze berekeningen worden beoordeeld, het bedrag dat daartoe is vastgesteld op basis van nacalculatie per heel uur of gedeelte daarvan, te weten

€134,-

2.3.1.8

Toeslag voor extra service

 
 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 kan de aanvrager verzoeken om extra service en bedraagt het tarief per heel uur of gedeelte daarvan

€134,-

2.3.1.9

Toeslag niet digitale aanvraag

 
 

Voor het in behandeling nemen van een niet digitale aanvraag bedraagt het cumulatieve tarief voor het inscannen van tekeningen

€66,-

2.3.1.10

Verlenging vergunning

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de verlenging van een omgevingsvergunning in afwijking van artikel 2.33, tweede lid onder a Wabo bedraagt het tarief:

 

2.3.1.10.1

indien de bouwkosten minder dan €50.000,- bedragen

€ 266,-

2.3.1.10.2

indien de bouwkosten €50.000,- of meer bedragen

€ 532,-

2.3.1.11

Toeslag aanvullende adviezen na vergunningverlening

 

2.3.1.11.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt, voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een aanvullend advies nodig is en wordt beoordeeld, het cumulatieve tarief:

indien de bouwkosten minder dan €50.000,- bedragen

€266,-

2.3.1.11.2

indien de bouwkosten €50.000,- of meer bedragen

€532,-

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het cumulatieve tarief

€ 2.093,-

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief voor deze activiteit:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 1.746,-

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, 3.3 en 3.5 van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking en aanhoudingsplicht)

€ 1.746,-

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), waarbij de gemeente de ruimtelijke onderbouwing opstelt

€ 9.660,-

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), waarbij de aanvraag reeds is voorzien van de ruimtelijke onderbouwing

€ 4.145,-

2.3.3.5

indien artikel 2.12, tweede lid, 3.3 en 3.5 van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking en aanhoudingsplicht)

€ 1.746,-

2.3.3.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 1.746,-

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 1.746,-

2.3.3.8

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 1.746,-

2.3.3.9

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 1.746,-

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Niet van toepassing.

 
 

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor deze activiteit voor bouwwerken en inrichtingen met een gebruiksoppervlakte van:

 
 

-cat. 1 t/m 100 m²

€ 1.386,-

 

-cat. 2 van meer dan 100 m² t/m 500 m²

€ 2.773,-

 

-cat. 3 van meer dan 500 m² t/m 2.000 m²

€ 3.698,-

 

-cat. 4 van meer dan 2.000 m² t/m 5.000 m²

€ 4.622,-

 

-cat. 5 van meer dan 5.000 m² t/m 50.000 m²

€ 6.008,-

 

-cat. 6 van meer dan 50.000 m²

€ 6.933,-

2.3.5.1

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik van een bouwwerk ten behoeve van een evenement (gebruiksduur maximaal 4 weken) bedraagt het tarief 25% van het legestarief vermeld in onderdeel 2.3.5.

 

2.3.5.2

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5 bedraagt het legestarief voor deze activiteit indien het betreft:

 
 

a.uitbreiding van de inrichting:

het tarief vermeld in onderdeel 2.3.5, met dien verstande dat het tarief uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 
 

b.herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting of een gedeelte van de inrichting:

het tarief vermeld in onderdeel 2.3.5, met dien verstande dat het tarief uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van het gewijzigde gedeelte.

 

2.3.5.3

Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5 wordt ingediend op basis van een schriftelijke aanschrijving, dan zijn géén leges verschuldigd wanneer deze vergunningaanvraag niet leidt tot het verlenen van deze vergunning.

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, h, of artikel 2.2, eerste lid onder b van de Wabo, bedraagt het tarief voor deze activiteit:

 

2.3.6.1

indien de bouwkosten minder dan €100.000,- bedragen

€ 395,-

2.3.6.2

indien de bouwkosten €100.000,- tot €1.000.000,- bedragen

€ 4.535,-

2.3.6.3

indien de bouwkosten €1.000.000,- of meer bedragen

€10.461,-

2.3.7

2.3.8

Vervallen.

Vervallen.

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening Eindhoven een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief voor deze activiteit

€1.220,-

2.3.10

Kappen

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.3.2 van de Algemene plaatselijke verordening Eindhoven een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief voor deze activiteit:

 

2.3.10.1

bij kap in particuliere tuin bij woning, per aanvraag

€ 106,-

2.3.10.2

bij kap om ‘groene’ reden (zonder compensatieplicht), per boom

met een maximum van

€ 106,-

€1.060,-

2.3.10.3

bij kap om ‘rode’ reden (met compensatieplicht), voor minder dan 10 bomen, per boom

€ 265,-

2.3.10.4

bij kap om ‘rode’ reden (met compensatieplicht), voor 10 bomen of meer, per boom

met een maximum van

€ 473,-

€9.460,-

2.3.10.5

2.3.11

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als

bedoeld onder 2.3.9 en 2.3.10 wordt verhoogd, ingeval van een beoordeling van aanvullende gegevens wegens de indiening van een incomplete aanvraag met:

Opslag van roerende zaken

€ 120,-

2.3.11.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, bedraagt het tarief voor deze activiteit:

indien daarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist

€180,-

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo

€180,-

2.3.11.3

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo

€180,-

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief voor deze activiteit

€358,-

2.3.12.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief voor deze activiteit

€358,-

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief voor deze activiteit

€365,-

2.3.14

Andere activiteiten

 
 

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief voor deze activiteit

€640,-

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase:

50% van het totaalbedrag dat aan leges verschuldigd zal zijn voor de behandeling van de totale aanvraag;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase:

het totaalbedrag dat aan leges verschuldigd zal zijn voor de behandeling van de totale aanvraag, verminderd met de leges bedoeld onder onderdeel 2.3.15.1.

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt, voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld, het tarief:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 536,-

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 536,-

2.3.16.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het toestaan tot het geheel of gedeeltelijk afwijken van de plicht tot het indienen van een onderzoeksrapport als bedoeld in artikel 2.4 van de Regeling omgevingsrecht, bedraagt het tarief voor deze activiteit

€ 161,-

2.3.17

Advies

 
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het cumulatieve tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, het bedrag dat daartoe door het betreffende bestuursorgaan of instantie is vastgesteld.

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het cumulatieve tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.18.1.1

2.3.18.1.2

2.3.19

2.3.20

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven, het bedrag dat daartoe door het betreffende bestuursorgaan is vastgesteld.

Openbare kennisgeving

Hogere grenswaarde

€ 515,-

2.3.21.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan een hogere grenswaarde procedure dient plaats te vinden bedraagt het tarief voor deze activiteit

Vervallen.

€ 2.101,-

2.3.21.2

Vervallen.

 

2.3.21.3

Vervallen.

 

2.3.21.4

Vervallen.

 

2.3.21.5

Vervallen.

 

Hoofdstuk 4 Vermindering en afwijking eerder ingediende aanvraag

2.4.1

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit, waarvoor reeds een vergunning is verleend, worden leges geheven volgens 2.3.1 over de bouwkosten van het deel waar de aanvraag betrekking op heeft, met dien verstande dat zij nimmer minder dan € 300,- zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuwe aanvraag sprake is. Indien na weigering een gewijzigd plan wordt ingediend, kan niet tevens een verzoek om teruggaaf van leges worden gedaan.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Vermindering als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- gebruiks- of aanlegactiviteiten, monument of kappen

 

2.5.1.1

Indien een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, een monument of kappen, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5, 2.3.6, 2.3.9 en 2.3.10 intrekt en nog geen adviezen zijn uitgezet en/of geen inhoudelijke beoordeling heeft plaats gevonden terwijl de aanvraag wel ontvankelijk is, wordt 20% van het tarief van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges in rekening gebracht.

 

2.5.1.2

Indien een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, een monument of kappen als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.5, 2.3.6, 2.3.9 en 2.3.10 intrekt, terwijl reeds adviezen zijn uitgezet en/of een inhoudelijke beoordeling heeft plaats gevonden door de gemeente, wordt 85% van het tarief van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges in rekening gebracht.

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking van een verleende omgevingsvergunning voor bouw- gebruiks- of aanlegactiviteiten, monument of kappen

 
 

Indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning, met bouwkosten van minder dan €50.000,- voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, een monument kappen, of uitwegen, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.9 en 2.3.10, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag om intrekking is ingediend binnen één jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt het verschil van de leges tussen een verleende vergunningaanvraag en de leges van een negatief besluit (weigering).

 
 

Indien de gemeente een verleende omgevingsvergunning, met bouwkosten van €50.000,- of meer voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, een monument of kappen, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.9 en 2.3.10, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag om intrekking is ingediend binnen één jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 15 %

15%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3

Vermindering als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw- of aanlegactiviteiten, een monument of kappen

 

2.5.3.1

Indien de gemeente een omgevingsvergunning voor een project met bouwkosten van meer dan €50.000,- dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- of aanlegactiviteiten, een monument of kappen als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6, 2.3.9 en 2.3.10 weigert, bestaat tot uiterlijk één jaar na dagtekening van het besluit aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De vermindering bedraagt:

15%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

2.5.4

Vermindering als gevolg van welstandsvrije gebieden bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

 

2.5.4.1

Wanneer een aanvraag om omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen is gelegen in een welstandsvrij gebied wordt het tarief verminderd met

5 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.5

Vermindering als gevolg van gecertificeerde Bouwbesluitgegevens, voor zover deze door wet- en regelgeving is aangewezen, bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten

 
 

Wanneer een aanvraag om omgevingsvergunning wordt ingediend volgens een toepasbare landelijke erkenningsregeling met betrekking tot de gecertificeerde bouwbesluittoets, wordt het tarief verminderd met de uren, welke worden besteed aan de toetsing bouwbesluit, maal het uurtarief dat gehanteerd wordt voor de gemeentelijke bouwbesluittoets, zijnde

€134,-

2.5.6

Minimumbedrag voor teruggaaf

 
 

Een bedrag minder dan € 300,- wordt niet teruggegeven.

 

2.5.7

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 
 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Vervallen

Hoofdstuk 7 Vervallen

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen/herzieningen

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning wordt verhoogd, indien hiervoor een herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid , onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, noodzakelijk is,

 

2.8.1.1

bij gemeentelijk opstellen van het bestemmingsplan, met

€6.304,-

2.8.1.2

bij indiening herziening bestemmingsplan conform ‘Handboek Bestemmingsplannen’, met

€4.202,-

2.8.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning wordt verhoogd indien hiervoor een uitwerkingsplan dan wel wijzigingsplan, als bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening, noodzakelijk is,

 

2.8.2.1

bij gemeentelijk opstellen van het uitwerkingsplan, dan wel wijzigingsplan, met

€4.202,-

2.8.2.2

bij indienen uitwerkingsplan, dan wel wijzigingsplan conform ‘Handboek Bestemmingsplannen’, met

€3.182,-

2.8.3

Indien een herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening noodzakelijk is voor een ontwikkeling en er geen aanvraag omgevingsvergunning wordt ingediend, bedraagt het tarief,

 

2.8.3.1

bij gemeentelijk opstellen van het bestemmingsplan

€6.304,-

2.8.3.2

bij indiening herziening bestemmingsplan conform ‘Handboek Bestemmingsplannen’

€4.202,-

2.8.4

Indien een uitwerkingsplan, dan wel wijzigingsplan, als bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening noodzakelijk is voor een ontwikkeling en er geen aanvraag omgevingsvergunning wordt ingediend, bedraagt het tarief,

 

2.8.4.1

bij gemeentelijk opstellen van het uitwerkingsplan, dan wel wijzigingsplan

€4.202,-

2.8.4.2

bij indienen uitwerkingsplan, dan wel wijzigingsplan conform ‘Handboek Bestemmingsplannen’

€3.182,-

Hoofdstuk 9 Sloopvergunning

2.9.1

   

Slopen planologisch of monument

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning indien de aanvraag betrekking heeft op de activiteit slopen als bedoeld in artikel 2.1 en 2.2 van de Wabo waarbij een hoeveelheid sloopafval vrijkomt van:

10 m3 t/m 20 m3:

21 m3 t/m 50 m3:

51 m3 t/m 100 m3:

101 m3 t/m 500 m3:

meer dan 500 m3:

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning indien en voor zover de aanvraag betrekking heeft op de activiteit slopen anders dan bij monumenten dan wel in beschermd stads- of dorpsgezicht

€ 81,-

€ 243,-

€ 727,-

€1.458,-

€2.898,-

€1.396,-

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking en overige

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€300,-

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

2.10.1.1

een verzoek om het ter inzage verstrekken van een bouwplandossier van een voltooid bouwwerk uit het bouwplannenarchief en/of microfiches, ongeacht het resultaat, per verzoek

€ 28,-

2.10.1.2

een verzoek om een kopie van een besluit en/of rapport, per besluit of rapport

€  5,-

2.10.1.3

2.10.2

een verzoek om een kopie van een tekening en/of kaart, per verstrekte tekening of kaart

Het onder 2.10.1.1 genoemde tarief wordt verhoogd, indien bij het raadplegen van een bouwplandossier op verzoek informatie wordt verstrekt door een technisch ambtenaar, per kwartier of gedeelte daarvan, met

€  15,-

€ 34,-

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 
 

3.1.1

een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid van de Drank- en Horecawet

€ 1.206,-

 

3.1.2

een wijziging van de vergunning als bedoeld in 3.1.1

€  746,-

 

3.1.2.1

een wijziging van de leidinggevende als bedoeld in 3.1.1

€  518,-

 

3.1.2.2

een wijziging van de inrichtingseisen als bedoeld in 3.1.1

€  746,-

 

3.1.3

een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€  144,-

Exploitatie-

vergunning

3.1.4

een vergunning ingevolge artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven

€  919,-

 

3.1.4.1

een vergunning ingevolge artikel 2.3.1.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven zijnde coffeeshop

€ 4.785,-

 

3.1.4.2

Vervallen.

 
 

3.1.4.3

een wijziging van de vergunning als bedoeld in 3.1.4

€ 746,-

 

3.1.5

een vergunning ingevolge artikel 2.3.1.2, derde lid van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven

€  746,-

 

3.1.6

Vervallen.

 
 

3.1.7

Vervallen.

 
 

3.1.8

het inmeten van terras en/of inrichtingseisen ten behoeve van een aanvraag als bedoeld in artikel 3.1.1, 3.1.4, en/of 3.1.5

€ 345,-

Ontheffing sluitingsuur

3.1.9.1

een ontheffing van het tijdstip van sluiting van een voor het publiek toegankelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.3.1.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven

€  632,-

 

3.1.9.2

een ontheffing als bedoeld in artikel 5.8.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven

€  549,-

 

3.1.9.3

een wijziging van de leidinggevende in een vergunning als bedoeld in artikel 3.1.4.1

€ 518,-

 

3.1.10

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk wordt verhoogd, ingeval van een beoordeling van aanvullende gegevens wegens indiening van een niet complete aanvraag, met

€ 253,-

Loketverkoop

3.1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning ingevolge artikel 5.2.3d van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven

€ 138,-

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

 

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning ingevolge artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven voor het organiseren van een evenement:

 
   

-meldingsplichtig evenement (vergunningsvrij)

€ 0,-

   

-categorie A: regulier evenement

€ 500,-

   

-categorie B: evenementen met verhoogde aandacht

€ 2.500,-

   

-categorie C: risico-evenementen

€25.000,-

   

conform de categorieën zoals nader gedefinieerd in het bij deze Tarieventabel behorende “Overzicht criteria voor risicoanalyse evenementen”.

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

3.3

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een vergunning ingevolge artikel 3.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven aangaande de exploitatie van een seksinrichting of escortbedrijf

€ 2.831,-

 

3.3.2

een wijziging van een bestaande vergunning als bedoeld onder 3.3.1 zonder volledige toetsing

€ 1.123,-

 

3.3.3

een geschiktheidverklaring voor een seksinrichting of escortbedrijf

€ 1.572,-

 

3.3.4

het inmeten van inrichtingseisen ten behoeve van een aanvraag als bedoeld in artikel 3.3.1

€ 338,-

 

3.3.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk wordt verhoogd, ingeval van een beoordeling van aanvullende gegevens wegens indiening van een niet complete aanvraag, met

€ 272,-

Hoofdstuk 4 Kansspelen

       

Vergunning speelautomaat

3.4.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning voor een tijdvak van 12 maanden, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen, indien

 
   

a de aanvraag voor één speelautomaat geldt

€56,50

   

b.de aanvraag voor twee of meer speelautomaten geldt, vermeerderd met het product van het aantal speelautomaten waarvoor de aanvraag geldt en een bedrag van

€56,50

€ 34,-

 

3.4.1.2

Onderdeel 3.4.1.1 is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan 12 maanden of langer dan 12 maanden doch ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de in onderdeel 3.4.1.1 bedoelde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.

 
 

3.4.1.3

Onderdeel 3.4.1.1 is van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van 3.4.1.1 in plaats van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en in plaats van € 34,- een bedrag van € 136,- geldt.

 

Loterijvergunning

3.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een loterijvergunning ingevolge artikel 3 van de Wet op de kansspelen

€ 134,-

Kienbijeenkomst

3.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een jaarvergunning (per kalenderjaar) voor het organiseren van kienbijeenkomsten, als bedoeld in artikel 7c van de Wet op de kansspelen

€ 134,-

 

3.4.3.1

Het tarief bedraagt voor het in ontvangst nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een incidentele kienbijeenkomst, als bedoeld in artikel 7c van de Wet op de kansspelen

€ 134,-

 

3.4.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk wordt verhoogd, ingeval van een beoordeling van aanvullende gegevens wegens indiening van een niet complete aanvraag, met

€ 123,-

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

3.5.1

3.5.2

3.5.3

Indien een aanvrager zijn aanvraag om vergunning als bedoeld onder artikel 3.1 tot en met 3.4, intrekt en nog geen adviezen zijn uitgezet en/of geen inhoudelijke beoordeling heeft plaats gevonden terwijl de aanvraag wel ontvankelijk is, wordt 20% van het tarief van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges in rekening gebracht.

Indien een aanvrager zijn aanvraag om vergunning als bedoeld onder artikel 3.1 tot en met 3.4 intrekt, terwijl reeds adviezen zijn uitgezet en/of een inhoudelijke beoordeling heeft plaats gevonden door de gemeente, wordt 85% van het tarief van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges in rekening gebracht.

b.Vervallen.

Indien op een aanvraag om een vergunning als bedoeld onder 3.2 afwijzend wordt beschikt, wordt op verzoek binnen een jaar na besluitvorming, teruggaaf van de geheven leges verleend van

Een bedrag minder dan € 100,- wordt niet teruggeven.

15%

Hoofdstuk 6 Huisvesting

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

Onttrekking

3.6.1

om een vergunning onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a van de Huisvestingswet 2014

€ 856,-

Samenvoeging

3.6.2

om een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b van de Huisvestingswet 2014

€ 856,-

Omzetting

3.6.3

3.6.3.a

om een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c van de Huisvestingswet 2014

tot het beoordelen van een conceptaanvraag ten behoeve van een omzettingsvergunning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c van de Huisvestingwet 2014

€2.497,-

€1.250,-

Woning-vorming

3.6.4

om een vergunning tot het verbouwen van een woonruimte tot twee of meer woonruimten als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder d van de Huisvestingswet 2014

€ 856,-

Splitsing

3.6.5

om een vergunning tot het splitsen van een gebouw in appartementsrechten als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014

€ 856,-

Urgentie

3.6.6.a

tot het verkrijgen van een urgentiebeschikking als bedoeld in artikel 13, tweede lid van de Huisvestingswet 2014

€ 45,-

Leegstand

3.6.6.b

3.6.6.c

3.6.7

3.6.8

Het bepaalde in artikel 3.6.6.a is niet van toepassing op door of namens statushouders (vergunninghouders), als bedoeld in artikel 1, eerste lid onder g van de Huisvestingswet 2014, ingediende verzoeken om urgentie.

De in artikel 3.6.6.a bedoelde leges worden gerestitueerd als de urgentie wordt verleend.

om een leegstandsvergunning als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet

tot het overschrijven van een verleende vergunning ingevolge de Regionale noodhuisvestingsverordening en de Regionale Huisvestingsverordening SRE

€ 109,-

€ 315,-

 

3.6.9

Teruggaaf van de ingevolge dit hoofdstuk geheven leges wordt op verzoek verleend indien:

a.op een aanvraag om vergunning afwijzend wordt beschikt; of

b.een aanvraag om vergunning wordt ingetrokken, voordat hierop een beslissing is genomen; of

c.de vergunning wordt ingetrokken, omdat daarvan geen gebruik wordt gemaakt;

en het verzoek uiterlijk één jaar na dagtekening van de afwijzing dan wel de intrekking van de aanvraag of de vergunning is ontvangen, waarbij een teruggaaf wordt verleend van

15%

Hoofdstuk 7 [Gereserveerd]

 

[Gereserveerd]

 
     

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing

 

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

Standplaatsvergunning

3.8.1

een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5.2.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven

 
 

3.8.1.1

voor 1 dag

€250,-

 

3.8.1.2

voor meerdere dagen

€889,-

 

3.8.1.3

voor meerdere dagen met een maatschappelijk doel

€222,-

 

3.8.1.3.a

voor 1 dag met een maatschappelijk doel

€126,-

Vergunning inzamelen afvalstoffen

3.8.2

een vergunning voor het inzamelen van afvalstoffen ingevolge artikel 4.2.2.5 van de Algemene Plaatselijke Verordening Eindhoven (oud papier)

€ 389,-

Wet Bibob

3.8.3.

Vervallen.

 
 

3.8.3.1

Vervallen.

 
 

3.8.3.2

Vervallen.

 
 

3.8.3.3

Vervallen.

 
 

3.8.3.4

Vervallen.

 
 

3.8.3.5

Vervallen.

 
 

3.8.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk wordt verhoogd, ingeval van een beoordeling van aanvullende gegevens wegens indiening van een niet complete aanvraag, met

€ 120,-

Overzicht criteria voor risicoanalyse evenementen.

(t.a.v. titel 3, hoofdstuk 2 van de Tarieventabel van de Legesverordening 2016(derde wijziging))

Categorie

Omschrijving

Categorie C

Vergunningplichtig

Hoog risico-evenement, waarbij sprake is van een grote impact op de stad en/of regionale gevolgen voor het verkeer.

Categorie B

Vergunningplichtig

Gemiddeld risico-evenement, waarbij sprake is van een grote impact op de directe omgeving en/of gevolgen voor het verkeer.

Categorie A

Vergunningplichtig

Laag risico-evenement, waarbij sprake is van een beperkte impact op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer beperkt zijn.

Deze tarieventabel maakt onderdeel uit van en behoort bij het raadsbesluit van 15 december 2015 tot vaststelling van de Legesverordening 2016(derde wijziging).

Eindhoven, 15 december 2015.

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

, burgemeester.

, secretaris.

Uitgegeven, 17 december 2015

Mij bekend,

de gemeentesecretaris van Eindhoven,

mw. drs. P.M. Pistor