Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Flevoland

Aanwijzing Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) inzake het project ‘Natuur op G38’

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFlevoland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingAanwijzing Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) inzake het project ‘Natuur op G38’
CiteertitelAanwijzing Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) inzake het project ‘Natuur op G38’
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuurlijke organisatie
Externe bijlageKaart projectgebied ‘Natuur op G38’

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling loopt tot 31 december 2026.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Provinciewet, art. 158, lid 1
  2. VWEU, art. 14
  3. VWEU, art. 106
  4. Vrijstellingsbesluit van de Commissie voor diensten van algemeen economisch belang 2012/21/EU

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-07-2016nieuwe regeling

14-06-2016

Provinciaal blad, 2016, 3728

1918024

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzing Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) inzake het project ‘Natuur op G38’

Gedeputeerde Staten maken bekend dat zij in hun vergadering van 14 juni 2016 onder nummer 1918024 het volgende besluit hebben genomen:

 

Het college van Gedeputeerde Staten van Flevoland,

 

Gelet op artikel 158, eerste lid, aanhef en onder a, van de Provinciewet;

Gelet op art. 14 en 106 VWEU;

Gelet op het Vrijstellingsbesluit van de Commissie voor diensten van algemeen economisch belang 2012/21/EU, Pb EU 2012 L 7.

Overwegingen Diensten van Algemeen Economisch Belang (DAEB) ontlenen hun bestaansrecht aan de artikelen 14 en 106, tweede lid, van het Verdrag van de Werking van de Europese Unie (VWEU). Om gebruik te kunnen maken van de bijzondere positie die een DAEB inneemt binnen de Europese mededingingsregelgeving, moet daarvoor een onderneming specifiek worden aangewezen indien deze activiteiten verricht die met een bepaalde DAEB worden belast. Voor het project ‘Natuur op G38’van het programma Nieuwe Natuur is het noodzakelijk om deze dienst aan de heer Barkema toe te wijzen. Met de aanleg van nieuwe natuur wordt invulling gegeven aan 40,5 hectare kruiden- en faunarijk grasland, kruiden- en faunarijke akkers en natte weidevogelgraslanden.

 

Voorbereidingsprocedure

Bij de start van het project ‘Natuur op G38’ is met uiteenlopende deskundigen onderzocht of de realisatie van het project mogelijk is zonder financiële steun van de provincie. Uit dit onderzoek is gebleken dat er geen ontwerp haalbaar is binnen de voorwaarden van de provincie, zonder de financiële steun van de provincie. Er is sprake van marktfalen en de noodzaak voor het inzetten van publieke middelen in dit project.

 

Door het programma Nieuwe Natuur van de provincie Flevoland worden natuurgebieden gerealiseerd en beheerd die beleefbaar en toegankelijk zijn voor inwoners en bezoekers. De provincie Flevoland heeft in 2014 een brede oproep gedaan om met innovatieve ideeën en voorstellen te komen om Nieuwe Natuur in Flevoland te realiseren en te beheren. Het werd expliciet gevraagd om innovatieve verdienmodellen te ontwikkelen om de natuurgebieden te kunnen beheren nadat de financiële bijdrage van het programma eindigt (na tien jaar). De ontvangen projectvoorstellen zijn getoetst aan criteria en op basis van deze beoordeling heeft Provinciale Staten op 17 december 2014 ingestemd met 22 projectvoorstellen Nieuwe Natuur. Daarmee heeft dit bottom-up proces uiteindelijke geleid tot 22 concrete projectvoorstellen gelegen in 14 gebieden. Het project ‘Natuur op G38’ is een van de 22 projecten die op basis van de criteria is gehonoreerd.

 

Sinds 2014 werken de initiatiefnemers van de gehonoreerde plannen hun projectvoorstellen uit en de provincie begeleidt hen richting realisatie. Als start voor de uiteindelijke realisatie, sluit de provincie een realisatieovereenkomst met elk initiatiefnemer, zoals ook met de heer Barkema voor het project ‘Natuur op G38’.

 

Inrichting en beheer van ‘Natuur op G38’

Vanuit het programma Nieuwe Natuur wordt financieel bijgedragen aan de inrichting van het natuur gebied en een beheervergoeding voor maximaal tien jaar beschikbaar gesteld (tot maximaal 31 december 2026). De natuurfunctie van dit gebied wordt door het geldende bestemmingsplan gewaarborgd. Voor een langdurige ontwikkeling van het gebied zal de initiatiefnemer vanaf jaar 11 het beheer van de natuur overeenkomstig natuurbeheertypen op zich moet nemen. De initiatiefnemer (de heer Barkema) heeft aangegeven met de melk van grazers die het natuurgebied beheren, kaas te kunnen maken en te verkopen. De opbrengst van deze verkoop dient het voortzetten van het beheer van het natuurgebied vanaf jaar 11.

  Besluiten:

 

  • I.

     De volgende dienst aan te wijzen als Dienst van Algemeen Economisch Belang: 

     

    uitvoering van het door de heer Barkema ingediende projectvoorstel ‘Natuur op G38’, zoals deels toegewezen bij het besluit van Provinciale Staten op 17 december 2014, met nummer 1661723;

     

    Het college van Gedeputeerde Staten is (mede) belast met toezicht op de tenuitvoerlegging hiervan. Zodra de omvang van deze openbare opdracht wordt verruimd tot nieuwe diensten, dient het aanwijzingsbesluit, c.q. de te verstrekken bijdrage dienovereenkomstig te worden aangepast, binnen de beperkingen van artikel 106, lid 2, van het VWEU;

  • II.

     Aard en duur van de openbare dienstverplichting:

     

    De openbare dienstverplichting vloeit voort uit het projectvoorstel ‘Natuur op G38’, deels toegewezen bij het besluit van Provinciale Staten op 17 december 2014, met nummer 1661723. De openbare dienstverplichting biedt invulling aan 40,5 hectare natuur met grasland en natuurlijke akkers. 

     

    Het project bestaat onder meer uit:

    •   40,5 hectare natuurgebied met de natuurdoeltypen:

      • o

         Kruiden- en faunarijk grasland (natuurbeheer type N12:02)

      • o

         Kruiden- en faunarijke akkers (natuurbeheer type N12:05)

      • o

         Vochtig weidevogelgrasland (natuurbeheer type N13:01)

        •  Aanleg bloemenstroken

        •  Aanleg van een wandelroute

        •  Ontgraven/zichtbaar maken van oude kreek

        •  Particulier natuurbeheer

           

          Het project is uiterlijk juli 2017 gereed.

           

          De heer Barkema verplicht zich na gereedkomen van de inrichting van het plangebied deze hectares te beheren en als natuur in stand te houden (minimaal tot 31 december 2026), ingaande op het moment van oplevering.

  • III.

     Betrokken ondernemingen en het betrokken grondgebied:

     

    De heer Barkema en het op de als bijlage gehechte tekening aangegeven gebied waarbinnen het project zal worden gerealiseerd.

  • IV.

     Aard van de uitsluitende of bijzondere rechten, die de ondernemingen zijn toegekend:

     

    ‘geen’;

  • V.

     De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:

     

    Indien uit de eindrapportage blijkt dat de totale inrichtingskosten lager zijn dan overeengekomen dan zal de provinciale bijdrage voor inrichting en beheer evenredig lager worden vastgesteld. De eindrapportage wordt uiteindelijk op 31 december 2026 door de heer Barkema opgeleverd.

  • VI.

     De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:

     

    Het maximum toegekende bedrag is gebaseerd op het te verwachten exploitatietekort van het project. Wanneer bij verantwoording blijkt dat het tekort in de projectexploitatie kleiner is dan de toegezegde financiële bijdrage, zal dit verschil in mindering worden gebracht op de bijdrage. Deze regeling loopt tot 31 december 2026.

 

Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 14 juni 2016.

Gedeputeerde Staten van Flevoland,

 

de secretaris, de voorzitter,

 

 

 

 

 

Bezwaar

Bezwaren tegen dit besluit kunnen binnen zes weken na bekendmaking worden ingediend bij:

 

Gedeputeerde Staten van Flevoland

Postbus 55

8200 AB Lelystad

 

Het bezwaarschrift dient ondertekend te zijn en voorzien van naam, adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

 

Nadere informatie over de bezwaarprocedure wordt gegeven in het bijgevoegde informatieblad.

Bijlage 1: Kaart projectgebied ‘Natuur op G38’

Kaart projectgebied ‘Natuur op G38’

Bijlage 2: Informatieblad bezwaarprocedure Gedeputeerde Staten van Flevoland

Bezwaar

Tegen onze besluiten kunt u op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na datum van verzending ervan bij ons schriftelijk bezwaar maken. Uw bezwaarschrift dient ondertekend en voorzien te zijn van uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

 

Verzoek om voorlopige voorziening

Wanneer u van mening bent dat, in afwachting van de behandeling van uw bezwaarschrift, een voorlopige voorziening moet worden getroffen, kunt u een verzoek daartoe indienen bij de voorzieningenrechter. Het adres is Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling Bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening wordt pas in behandeling genomen wanneer u griffierecht heeft betaald. De rechtbank laat u weten hoe hoog het griffierecht is en op welke wijze u dit kunt overmaken.

 

Overslaan van de bezwaarschriftenprocedure

Op grond van artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht kunt u in uw bezwaarschrift aangeven dat u de bezwaarschriftenprocedure wilt overslaan en rechtstreeks in beroep wilt gaan bij de bestuursrechter. In artikel 7:1 a tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat wij een dergelijk verzoek in ieder geval moeten afwijzen wanneer: A) het bezwaarschrift is gericht tegen het niet op tijd nemen van een besluit. B) tegen het besluit door een andere belanghebbende ook een ander bezwaarschrift is ingediend waarin zo’ n verzoek niet is gedaan en dit bezwaarschrift ontvankelijk is. Wij stemmen alleen in met het verzoek om de bezwaarschriftenprocedure over te slaan, wanneer de zaak daarvoor geschikt is. Wanneer dit het geval is, zenden wij het bezwaarschrift door aan de bevoegde rechter.

 

Proceskostenvergoeding

Tot slot wijzen wij u er nog op dat u op grond van artikel 7:15, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht bij ons – voordat wij een besluit hebben genomen op uw bezwaarschrift – een verzoek kunt indienen om de kosten die u redelijkerwijs in verband met de behandeling van uw bezwaarschrift moet maken, te vergoeden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kosten van rechtsbijstand, kosten van een getuige/deskundige; reis- en verblijfkosten, kosten van uittreksels uit openbare registers, telefoongesprekken. Bij het indienen van zo’n verzoek moet u het bedrag van de vergoeding aangeven en stukken overleggen waaruit blijkt dat u deze kosten daadwerkelijk heeft gemaakt. Bij het besluit dat wij op het bezwaarschrift nemen, wordt tegelijkertijd een besluit genomen op een ingediend verzoek om vergoeding van de kosten.