Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne Klachtenregeling 2015 |
Citeertitel | Interne Klachtenregeling 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 2016.28159 |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2016 | Nieuwe regeling | 07-04-2015 | 2016.28159 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Klaagschrift: een schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon werkend onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid tegenover die persoon of een ander heeft gedragen;
Bestuursorgaan: het verantwoordelijke bestuursorgaan van de gemeente Woensdrecht;
Klachtenbehandelaar: door het college van burgemeester en wethouders voor het afhandelen van klaagschriften aangewezen persoon;
Ombudsman: de Nationale Ombudsman;
Klager: degene die een klaagschrift indient;
Beklaagde: degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Hoofdstuk 3 Interne klachtenbehandeling
Artikel 5 Ontvangstbevestiging klaagschrift
Het bestuursorgaan bevestigt de ontvangst van het klaagschrift schriftelijk binnen een week na ontvangst, en vermeldt daarbij wie over de klacht zal adviseren.
Artikel 6 Wie adviseert over een klaagschrift
De behandeling van en advisering over het klaagschrift geschiedt door:
a. De klachtenbehandelaar indien het een gedraging van een medewerker of teamleider betreft;
b. De gemeentesecretaris, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een hoofd van een afdeling of een staffunctionaris betreft;
c. De burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft;
d. De burgemeester indien het een gedraging van een lid van het college van burgemeester en wethouders betreft;
e. De loco burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft;
Artikel 7 Wanneer geen verplichting bestaat tot behandeling van een klaagschrift
Het bestuursorgaan is niet verplicht een klaagschrift te behandelen indien zij een gedraging betreft:
a. die reeds eerder is behandeld;
b. die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;
c. waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden, of
d. waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;
e. die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of;
f. zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Van het niet in behandeling nemen van een klaagschrift wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift in kennis gesteld, zulks - voor zover van toepassing - onder verwijzing naar mogelijk voor de klager nog openstaande vervolgstappen zoals het indienen van een verzoekschrift.
Alvorens de formele klaagschriftprocedure wordt gestart, wordt bezien of mediation zinvol is.
Als zulks het geval is wordt contact opgenomen met de klager en beklaagde door klachtenbehandelaar om te bezien of het klaagschrift via mediation op adequate wijze kan worden afgewikkeld, zonder dat de formele klachtenprocedure moet worden doorlopen;
Artikel 10 Horen klager en beklaagde
Het horen geschiedt door de klachtenbehandelaar:
a) of zijn plaatsvervanger als beklaagde de klachtenbehandelaar is,
b) en het afdelingshoofd als beklaagde medewerker is van zijn afdeling,
c) en de gemeentesecretaris als beklaagde een afdelingshoofd of een staffunctionaris is,
d) en de burgemeester als beklaagde een college(lid) en de gemeentesecretaris is;
e) en de loco-burgemeester als beklaagde de burgemeester is;
Artikel 12 Oordeel over het klaagschrift
Bij de beoordeling van het klaagschrift en het trekken van de conclusies als bedoeld in lid 1 gaat het bestuursorgaan uit van het rapport van bevindingen van de klachtenbehandelaar.
Indien de conclusies van het bestuursorgaan afwijken van het rapport van bevindingen, wordt in de conclusies de reden voor die afwijking vermeld en wordt het advies meegezonden met de bevindingen als bedoeld in lid 1;
Hoofdstuk 4 Externe klachtenbehandeling
Artikel 14 Samenstelling werkwijze en overige bepalingen
Bij de afhandeling van klachten door de ombudsman zijn Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en de Wet Nationale Ombudsman van toepassing.
Hoofdstuk 5 Bijzondere bepalingen
Klachten die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze regeling worden afgehandeld op basis van de Interne Klachtenregeling Woensdrecht 2010.
De klachtenbehandelaar brengt over ieder afgelopen kalenderjaar vóór 1 juli schriftelijk verslag uit aan het college over de ervaringen met zowel het interne- als het externe klachtenrecht. Daarbij wordt inzicht gegeven in het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de (eventuele) maatregelen die naar aanleiding daarvan zijn getroffen.
Het college van burgemeester en wethouders stelt binnen vier jaar na vaststelling van deze regeling, en vervolgens steeds na vier jaar, een evaluatieverslag op van de wijze van toepassing, het bereiken van de beoogde doelstellingen, de inhoud, het proces en de effecten, alsmede andere relevante aspecten aangaande deze regeling, hetgeen samen met hieruit voortvloeiende aanbevelingen ter kennisgeving wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 21 Geheimhoudingsplicht
De gemeentelijke klachtenbehandelaar en de ombudsman zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen bij de uitoefening van hun taak bekend is geworden, voor zover dat uit de aard der zaak volgt.
Het college van burgemeester en wethouders maakt de inhoud van deze regeling op de gebruikelijke wijze bekend.