Organisatie | Kerkrade |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Kerkrade 2016 |
Citeertitel | Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Kerkrade 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Dit besluit vervangt het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Kerkrade 2015
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Kerkrade 2015
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2016 | nieuwe regeling | 21-06-2016 Elektronisch gemeenteblad 01-07-2016 | 16n00208 |
Het Besluit maatschappelijke ondersteuning is een uitwerking van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Kerkrade 2015 en is bedoeld om alle bedragen in op te nemen. Dit is van belang omdat bedragen periodiek gewijzigd kunnen worden vanwege trendmatige verhogingen. Het Besluit wordt vastgesteld door burgemeester en wethouders.
Gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, het Beleidsplan Wmo 2015 – 2018 “Samen leven in Kerkrade” en de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Kerkrade 2015;
dat de raad in de hiervoor genoemde verordening heeft bepaald dat het college ter uitwerking van die Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 nadere regels dient te stellen in een gemeentelijk Besluit maatschappelijke ondersteuning 2016,
In dit Besluit wordt verstaan onder:
de van toepassing zijnde Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning gemeente Kerkrade.
de ondersteuning verleend door een daartoe opgeleide professional of een instelling.
de ondersteuning verleend door een persoon die behoort tot het sociale netwerk dan wel een niet daartoe opgeleid persoon.
dit is een vorm van individueel gerichte begeleiding. De functie begeleiding individueel (term zoals voorheen opgenomen in de AWBZ) en ondersteuning zelfredzaamheid (term zoals voorheen opgenomen in het Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015) zijn opgegaan in deze maatwerkvoorziening. De persoonlijke verzorging, die in het verlengde ligt van deze ondersteuning, maakt ook deel uit van begeleiding.
dit is een vorm van groepsgerichte begeleiding. De functie begeleiding groep (term zoals voorheen opgenomen in de AWBZ) en maatschappelijke deelname (term zoals voorheen opgenomen in het Besluit maatschappelijke ondersteuning 2015) zijn opgegaan in deze maatwerkvoorziening. Dagactiviteit is voorliggend op Begeleiding als hetzelfde resultaat wordt beoogd en als de geboden ondersteuning een adequate oplossing is voor de cliënt.
centraal administratiekantoor, gevestigd in den Haag, dat in opdracht van het Ministerie VWS een taak heeft gekregen in het berekenen en het innen van de eigen bijdrage in het kader van de Wmo.
Artikel 2. Persoonsgebonden budget (PGB)
5.De tarieven voor een PGB voor Begeleiding- Dagactiviteit-Kortdurend Verblijf:
Artikel 3. Wijze controleren PGB
Deze controle wordt uitgevoerd door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB toetst in het kader van het wettelijk verplichte trekkingsrecht de door de budgethouder ingediende stukken op wettelijke en arbeidsrechtelijke aspecten en draagt zorg voor betaling van declaraties indien deze voldoen aan de genoemde toetsen.
De gemeente zal bij cliënten deze stukken opvragen om te controleren of het PGB besteed is aan het doel waarvoor het verstrekt is. Is dat het geval, dan hoeft er verder niets te gebeuren. Is het PGB anders besteed dan bedoeld, dan kan de gemeente overwegen het PGB geheel of gedeeltelijk terug te vorderen. Daarbij zal leidend zijn of er opzet in het spel is geweest, of dat sprake is geweest van onwetendheid. In die laatste situatie kan aangegeven worden dat deze situatie in de toekomst vermeden dient te worden. Bij opzet moet afgewogen worden of terugvordering in verhouding staat tot wat er bewust onjuist is gedaan.
Indien een belanghebbende met een PGB een voorziening in eigendom heeft verworven, en hij de voorziening binnen de in artikel 11 genoemde afschrijvingstermijn niet meer gebruikt, omdat deze niet meer adequaat is, wordt de waarde van de desbetreffende voorziening verrekend met een eventueel nieuw toe te kennen PGB. De waarde van de voorziening is gebaseerd op de afschrijvingssystematiek, zoals bedoeld in artikel 11.
Artikel 6. Terugvordering bij de aanschaf van een nieuwe voorziening
Indien de belanghebbende een PGB ontvangt en deze met de geldsom een nieuwe voorziening aanschaft, en het verschil tussen het PGB en de feitelijke kosten van de voorziening bedraagt
Artikel 7. Terugvordering bij de aanschaf van een tweedehands voorziening
Het college gaat over tot terugvordering van het verschil tussen een (fictief) vastgesteld PGB en de feitelijke kosten van de tweedehands voorziening, tenzij betreffend verschil € 100,- of minder bedraagt.
De omvang van het (fictief) PGB wordt vastgesteld aan de hand van de afschrijvingssystematiek, zoals bedoeld in artikel 11.
Artikel 8. Grensbedrag primaat van verhuizen
Indien de kosten van een woonruimteaanpassing meer bedragen dan € 5.500,00 dient het primaat van verhuizen in overweging genomen te worden.
Ter uitvoering van het bepaalde in artikel 14 lid 1 sub b van de verordening Wmo, wordt op een maatwerkvoorziening (in natura) en een PGB een eigen bijdrage door het CAK in rekening gebracht, zo lang als de maatwerkvoorziening wordt verstrekt of gedurende de periode waarvoor het persoonsgebonden budget wordt verstrekt, totdat de kostprijs van de voorziening is terug ontvangen.
Bij de verstrekking van een maatwerkvoorziening wordt gedurende de periode van de verstrekking een eigen bijdrage in rekening gebracht, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen:
a. het in rekening brengen van de eigen bijdrage gedurende de afschrijftermijn van de voorziening inclusief onderhoud, reparatie en verzekering;
b. het in rekening brengen van de eigen bijdrage na de laatste afschrijftermijn van de voorziening voor onderhoud, reparatie en verzekering.
Als een maatwerkvoorziening in natura of een PGB wordt verstrekt ten behoeve van een woningaanpassing voor een minderjarige cliënt is de bijdrage in de kosten verschuldigd door:
de onderhoudsplichtige ouders, daaronder begrepen degene tegen wie een op artikel 394 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek gegrond verzoek is toegewezen en degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag uitoefent over een cliënt.
Voor het gebruik van een algemene voorziening, niet zijnde cliëntondersteuning, is belanghebbende een bijdrage in de kosten aan de aanbieder verschuldigd. Dit betreft een lokale regeling die niet valt onder de verantwoording van het CAK.
Voor onderstaande algemene voorziening is de cliënt een bijdrage in de kosten verschuldigd:
Artikel 10. Afweging wel /niet intrekken of herzien
Het college betrekt in haar afweging om een besluit tot verlening van een voorziening wel of niet in te trekken of te herzien:
Artikel 11. Afschrijvingssystematiek
De afschrijvingssystematiek voor een voorziening is gebaseerd op de terugkoopregeling met de gecontracteerde leveranciers van voorzieningen. De afschrijvingssystematiek is als volgt:
Artikel 12. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning
Hulpverlening vanuit het sociale netwerk ( informeel): bij hulpverlening vanuit het sociale netwerk worden aan de hulpverlener geen bijzondere eisen gesteld. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om de gestelde resultaten te bereiken en deze ook zichtbaar te maken. Dit wordt beoordeeld bij de toekenning en/of de herbeoordeling.
Artikel 13. Meldingsregeling calamiteiten en geweld
Op grond van artikel 17 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Kerkrade 2015 heeft de gemeente Kerkrade het “Protocol agressie en geweld 2012” opgesteld. Er is een contactpersoon aangewezen voor deze meldingen. Middels een speciaal formulier kunnen incidenten gemeld worden.
Artikel 14. Waardering mantelzorgers
De jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers van cliënten in de gemeente bestaat uit het jaarlijks, in nauwe samenwerking en in overleg met het Platform Maatschappelijke Ondersteuning, bepalen van een passende compensatie van de doelgroep mantelzorgers. De gemeenteraad stelt jaarlijks hiervoor een uitvoeringsbudget beschikbaar.