Organisatie | Stichtse Vecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand 2016 |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2016 | Nieuwe regeling | 10-05-2016 Vechtstroom, 29-06-2016 | Beleid |
Het college van burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht;
gelet op het bepaalde in artikel 16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Reglement, houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone
ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van
het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994 nr. 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994 (Stb. 1994, nr. 900);ambtenaar van de burgerlijke stand: een als zodanig benoemde ambtenaar in dienst van de gemeente Stichtse Vecht, werkzaam bij de afdeling publiekszaken (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Stichtse Vecht of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college van burgemeester en wethouders (art. 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
duur van het dienstverband bij de gemeente.
b.Voor de leden van de raad, voor de periode die zij aaneengesloten deel
c.Voor de leden van het college van burgermeester en wethouders, voor de
periode dat zij hun ambt uitoefenen.
d.Voor de overigen, voor de in het benoemingsbesluit te bepalen periode.
Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door het hoofd van de afdeling burgerzaken.
2. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor eenmalig gebruik geschiedt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 6, derde lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit evenals de aanwijzing, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk 2 maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand.
3. De termijn van 2 maanden zoals genoemd in lid 2 kan, indien daar gewichtige redenen voor zijn, met inachtneming van de wet, worden verkort. De beslissing daarover ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand;
4. De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor eenmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit, voor een periode van 1 uur, om niet ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de totstandkoming van het rechtsfeit wordt bepaald door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
5. De ruimte van de aan te wijzen locatie dient te voldoen aan de veiligheidsvereisten zoals bedoeld in de door de gemeente Stichtse Vecht gehanteerde "Overeenkomst Huwelijkslocatie";
6. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis leidt niet tot enige gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie, noch voor schade aan derden;
7. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.
Het bureau burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college dan wel teamleider burgerzaken aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college of de teamleider besluiten om van de openingstijden af te wijken;
Onverminderd de bepalingen van de wet, dit reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit waar leges voor zijn betaald op ieder tijdstip van de week plaatsvinden, tenzij die mogelijkheid reeds door andere belanghebbenden is vastgelegd of indien - naar het oordeel van de teamleider burgerzaken - andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten. Dit onder voorwaarde dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, die belast wordt met het rechtsfeit, hiertegen geen bezwaar heeft. Een rechtsfeit vindt zoveel mogelijk plaats binnen de hele uren. Een verzoek om vastlegging van een datum en tijdstip wordt eveneens afgewezen indien er voor het moment waarop het verzoek is gericht, geen locatie is aangewezen als gemeentehuis of indien aanwijzing van een gewenste locatie als gemeentehuis redelijkerwijs niet mogelijk is of indien er geen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand beschikbaar is;
Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan de teamleider burgerzaken, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het openstelling van het bureau;
Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties
Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, ingevolge artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, tweemaal plaats op maandagmorgen om 8.45 uur en 9.15 uur; en voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 10 Leiding van de afdeling
1.De teamleider burgerzaken, of bij diens afwezigheid zijn plaatsvervanger, is belast met de leiding en de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Het reglement treedt in werking met ingang van 1 juli 2016. Op dezelfde datum wordt het “reglement burgerlijke stand 2012”, vastgesteld op 1 oktober 2012 en besluit beleidsregel aanwijzen trouwlocaties in de gemeente Stichtse Vecht, vastgesteld op 3 juli 2012 en 28 mei 2013 bij collegebesluit van Stichtse Vecht ingetrokken.
Aldus besloten d.d. 10 mei 2016
Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht,