Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Marktreglement Eindhoven 2015 |
Citeertitel | Marktreglement Gemeente Eindhoven 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2015 | 21-06-2017 | Onbekend | 20-10-2015 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat zij,
gelet op het bepaalde in artikel 160, eerste lid, sub h Gemeentewet juncto artikel 2 vande marktverordening gemeente Eindhoven 2012;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot deuitvoering van de Marktverordening Eindhoven en een ordelijk verloop van de markten;
gehoord de Marktadviescommissie en Beleidsadviescommissie markten;
in haar vergadering van 20 oktober 2015 heeft besloten tot het vaststellen van het:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
De in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Eindhoven gegeven
begripsomschrijvingen zijn tevens van toepassing op dit marktreglement.
Artikel 2. Dag, tijd, plaats en terrein van de markten
Het college kan, gehoord de Marktadviescommissie, op grond van dringende redenen van openbare orde en veiligheid, van economisch en/of van maatschappelijk bijzonder belang, in afwijking van het eerste lid, bepalen dat een markt tijdelijk zal worden gehouden op een andere dag, op een andere tijd of op een andere plaats.
Het college is bevoegd te bepalen dat geen markt wordt gehouden of dat een markt tijdelijk zal worden gehouden op een andere dag, indien de in het eerste lid bedoelde dag samenvalt met een van de in artikel 2 van de Winkeltijdenwet genoemde dagen of delen daarvan, behoudens het bepaalde in de Winkeltijdenverordening Eindhoven 1997
Indien bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop de markt wordtgehouden, weersinvloeden, calamiteiten e.d. de orde op de markt kunnen verstoren, erdirect gevaar dreigt voor de vergunninghouder, marktbezoekers en/of objecten in denabijheid van het marktterrein, waardoor de openbare orde in gevaar komt of schadekan worden toegebracht aan derden, kan het college besluiten:
Artikel 5. Aanvraag vergunning
In afwijking van het bepaalde in de leden 1 tot en met 5 kan een vrije plaats ten behoeve van maatschappelijke en of culturele doeleinden uitsluitend op basis van minimaal 7 werkdagen voorafgaande aan de marktdag bij het college ingediende schriftelijke aanvraag worden toegewezen. De aanvraag omvat: naam, adres, woonplaats van de instelling of persoon verantwoordelijk voor de aanvraag met vermelding van het doel en een korte omschrijving van de activiteit en of presentatie en de gewenste marktdag.
Artikel 7. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In geval van overlijden, het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, dan wel bij blijvende arbeidsongeschiktheid van meer dan 50% van de vergunninghouder of bij beëindiging van de onderneming kan de vergunning voor de vaste plaats worden overgeschreven op de echtgenoot, de levenspartner van de vergunninghouder, een kind van de vergunninghouder of een andere achterblijvende persoon met wie hij duurzaam samenwoonde.
Indien de vergunning niet kan worden overgeschreven op grond van het eerste lid kan de vergunning worden overgeschreven op een mede-eigenaar van het bedrijf die ten minste 3 maanden als mede-eigenaar in de onderneming van heeft gefunctioneerd, of een medewerker in loondienst die ten minste 3 maanden op de loonlijst van de onderneming heeft gestaan.
Hoofdstuk 3 Toewijzen en bezetten van standplaatsen
Artikel 10 Toewijzing dagplaats
Aanvragers voor een dagplaats met een product en of artikel dat nog niet op de markt is vertegenwoordigd, hebben voorrang op de aanvragers met producten en of artikelen die al op de markt ter verkoop worden aangeboden. Aanvragers voor een dagplaats met een branche waarvan het in het branchepatroon he bepaalde maximum aantal vergunninghouders reeds is bereikt, kunnen niet in aanmerking komen voor een dagplaats.
Hoofdstuk 4 Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 12 Tijdstip innemen standplaats / aan- en afvoer goederen
Indien de vergunninghouder zijn vaste standplaats op de markt niet uiterlijk één uur voor aanvang van de markt heeft ingenomen, wordt de desbetreffende standplaats voor die dag als dagplaats aangemerkt, tenzij de vergunninghouder de marktmeester tot uiterlijk een uur voor aanvang heeft verzocht zijn vaste standplaats voor hem beschikbaar te houden.
Artikel 13 Gebruik standplaats
De toestemming wordt in ieder geval geweigerd, indien het eigen materiaal de door het college vastgestelde maximumafmeting van de standplaats overschrijdt, dan wel technisch niet inpasbaar is binnen de beschikbare ruimte op de markt, zoals aangegeven op het in artikel 4 van dit reglement genoemde standplaatsenplan. Aan een ontheffing kan het college nadere voorschriften ten aanzien van het te gebruiken materiaal en het aanzien verbinden.
Artikel 15 Afwezigheid wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden
De vergunninghouder van een vaste standplaats die wegens ziekte, vakantie of bijzondere omstandigheden verhinderd is zijn vaste standplaats in te nemen en niet in zijn vervanging kan voorzien, deelt dit schriftelijk mee aan het college. Bij vakantie geeft de vergunninghouder met inachtneming van het bepaalde in lid 3 aan, hoe lang zijn afwezigheid duurt.
Het college kan de vergunninghouder van een vaste standplaats op een daartoe strekkend schriftelijk verzoek, toestemming verlenen, om maximaal twee personen die niet in het bezit zijn van een vaste standplaatsvergunning voor een van de markten in Eindhoven, aan te wijzen als zijn bedrijfsleider, die bij afwezigheid van de vergunninghouder, voor rekening en risico van de vergunninghouder diens verplichtingen als vergunninghouder nakomen.
Het is verboden de doorgang en de wandelgangen op en langs het marktterrein op enigerlei wijze te verhinderen of te belemmeren.
Artikel 19 Schoonhouden en opleveren standplaats
Een vergunninghouder die handel drijft in producten en of artikelen waaruit zou kunnen voortvloeien dat de ondergrond en omgeving van zijn standplaats vervuild raakt, dient hiervoor maatregelen te treffen om dit te voorkomen. De te treffen maatregelen dienen ter goedkeuring van de marktmeester, en zo nodig op zijn aanwijzingen, te geschieden.
Artikel 22 Veiligheidsnormen bakken en braden
Het draagvlak onder bak- en braadtoestellen moet tenminste 15 centimeter buiten de toestellen onbrandbaar zijn, dan wel zijn bekleed met een onbrandbaar en de warmte slecht warmtegeleidend materiaal. De wanden en zeilen, in de nabijheid waarvan toestellen zijn geplaatst, moeten tot op een V meter van het toestel onbrandbaar zijn dan wel zijn voorzien van de warmte slecht geleidend materiaal.
Artikel 23 Veiligheidsnormen gasinstallatie
Een buigzame verbindingsslang tussen drukhouder en verbruikstoestel dient voorzien te zijn van het GASTEC keurmerk en door middel van deugdelijke rvs slangklemmen te zijn bevestigd. De tussen de gasfles en verbruikers toestel aanwezige buigzame verbinding dient te voldoen aan de richtlijnen, vermeld in NPR 3378-0, uitgave 1999.
Hoofdstuk 6 Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 24 Overgangsbepalingen
Waar vaste vergunninghouders op grond van de Marktverordening gemeente
Eindhoven 2012 over rechten beschikken die strijdig zijn met het bepaalde in ditreglement, blijven die rechten gerespecteerd tot zij door het college zijn ingetrokkendan wel aangepast.
Artikel 25 Benaming en inwerkintreding
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
de gemeentesecretaris van Eindhoven,
Bent u het niet eens met de voor bezwaar vatbare delen van het Marktreglement 2015? Dan kunt u bezwaar maken. Hiervoor heeft u maximaal zes weken de tijd, deze termijn vangt aan de dag nadat het besluit in werking is getreden.
Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven ter attentie van de afdeling Juridische Zaken.
Wij maken u er op attent dat door het indienen van een bezwaarschrift dit besluit niet wordt geschorst. Daarvoor kunt u, indien een spoedeisend belang aanwezig is, bij de voorzieningen rechter van de rechtbank eventueel een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd. Wij verwijzen u voor meer informatie naar de rechtbank van ‘s-Hertogenbosch sector bestuursrecht, telefoonnummer 073-6202020, adres Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijving
Aangezien het reglement een uitwerking is van artikel 2 van de MarktverordeningEindhoven 2012, is het wenselijk de gehanteerde begrippen hierbij aan te laten sluiten.
Artikel 2. Dag, tijd, plaats en opstelling van de markt
Het college stelt op grond van artikel 160, eerste lid sub h Gemeentewet de markt in engeeft aan waar en wanneer de markt wordt gehouden (dag, locatie en tijd). Op bijlagebehorende bij de betreffende markt, is de exacte locatie van het marktterrein enopstelling/ inrichting van de markt aangegeven.
In het tweede lid is een bepaling opgenomen die voor het college de bevoegdheidcreëert om op grond van dringende redenen de markt geheel of gedeeltelijk teverplaatsen, af te gelasten dan wel anders in te richten.
Deze bepaling heeft betrekking op het handelen vanwege weersomstandighedenen calamiteiten en openbare orde aangelegenheden.
Artikel 4. Afmeting standplaats en branchering
Rekening houdend met de gewenste verkoopruimte die met name door de
kooplieden met agf gevraagd is het maximum van een standplaats uitgebreid naar24 strekkende meter.
De branchering is vanwege de overzichtelijkheid in een bijlage uitgewerkt.
(branchebesluit). De branchering is een instrument op de kwaliteit en aantrekkelijkheidvan de markt te beïnvloeden. Bijlage J bevat de branchering voor de weekmarkten inEindhoven.
Artikel 5. Aanvraag vergunning
De markt is bedoeld voor ambulante handelaren. Continuïteit en kwaliteit spelen eenbelangrijke rol bij de publieke belangstelling van een markt, daarom is ervan afgezienom iedereen tot de markt toe te laten. In vigerende regeling kon strijdigheid metlandelijke wetgeving optreden.
Hoewel het bepaalde in de leden 3 en 4 uit Europese regelgeving voortvloeien is ervoor gekozen om in het kader van volledigheid en duidelijkheid de wettelijkebepalingen hier te herhalen.
Artikel 7. Overschrijving vaste standplaatsvergunning
In het eerste lid zijn de mogelijkheden voor overschrijving van de vergunning genoemd.
Ten opzichte van het vigerende reglement is sprake van een verruiming van demogelijkheden tot overschrijving. Het is geen gemeentelijk belang om te veelbeperkingen vast te leggen.
Artikel 8. Toewijzen standplaatsen
Een standplaats kan worden toegewezen door het college als vaste standplaats,dagplaats, standwerkersplaats of vrije plaats. De vrije plaats is nieuw. Deze plaats isuitsluitend bedoeld ten behoeve van maatschappelijke en culturele doeleinden en tenbehoeve van markt PR activiteiten. Deze plaats is niet bedoeld ten behoeve vanpolitieke doeleinden.
Artikel 9. Toewijzen vaste plaats weekmarkt
Dit artikel bevat de procedure voor toewijzing van vaste plaatsen. Primair komen inaanmerking vergunninghouders van een vaste standplaats die van plaats willen ruilen,daarna komen sollicitanten met producten/artikelen die nog niet op de marktvertegenwoordigd zijn aan de beurt; vervolgens is er dan de mogelijkheid tot uitbreidingen plaats toewijzing aan overige sollicitanten, waarbij rekening wordt gehouden met debranchering.
Artikel 10. Toewijzing dagplaats
Voor toewijzing van dagplaatsen komen uitsluitend in aanmerking ambulante handelarendie voldoen aan de vereisten van artikel 5 van dit reglement. Bij plaats toewijzing wordtrekening gehouden met de branchering.
Artikel 12. Tijdstip innemen standplaats/aan- en afvoer goederen
Dit artikel bevat vooral ordemaatregelen.
Het tweede lid maakt duidelijk dat in het belang van de orde op de markt, de
vergunninghouder niet kan worden toegestaan de markt op willekeurige, vóór desluitingstijd gelegen, momenten te verlaten.
Op grond van het derde lid is het mogelijk dat over een vaste standplaats beschikt kanworden ten gunste van een andere koopman, indien de vergunninghouder de markt opeen bepaalde dag niet bezoekt. Daartoe is bepaald dat de vaste standplaats vóór eenbepaald uur ingenomen moet zijn.
Artikel 13. Gebruik standplaats
De vergunninghouder die gebruik maakt van een marktkraam, is verplicht die te hurenvan de door het college aangewezen kramenzetter. Het gebruik van eigen materiaal isvergunningplichtig i.v.m. de veiligheidseisen en het aanzien van het materiaal.
Artikel 14. Persoonlijk innemen standplaats; bijstand
In de vigerende verordening was de vergunninghouder verplicht zijn standplaatspersoonlijk in te nemen. Alleen bij ziekte, vakantie of bijzonder omstandigheden kon devergunninghouder daarvan ontheffing krijgen.
In voorliggende verordening wordt uitgegaan van de continuïteit van de markt en demogelijkheid voor de vergunninghouder om personeel in te zetten.
Het is een afweging die de vergunninghouder zelf maakt. De vergunninghouder is nietverplicht maar kan van de mogelijkheid gebruik maken. Het artikel maakt het mogelijkom op meerdere markten te gaan staan, om tijdens markturen de administratie te doenof inkopen te doen etc.. De vergunninghouder blijft wel onder alle omstandigheden
Artikel 15. Afwezigheid wegens vakantie of bijzondere omstandigheden
In dit artikel worden de uitzonderingen gegeven op het uitgangspunt dat de
vergunninghouder die niet in zijn vervanging kan voorzien, zelf op de standplaatsaanwezig dient te zijn. Het is wel noodzakelijk dat het college of de marktmeester vanelke verhindering tot marktbezoek zo tijdig mogelijk op de hoogte wordt gesteld.
Een verplichting van de vergunninghouder om een geneeskundige verklaring teoverleggen is niet meer opgenomen, omdat de KNMG-artsenfederatie (de
beroepsorganisatie voor artsen) haar leden ontraadt die informatievoorziening over hunpatiënten te verstrekken. De federatie hanteert het standpunt dat van de behandelendarts, die een vertrouwensrelatie heeft met zijn patiënt, niet verwacht mag worden datdeze een onbevooroordeeld advies uitbrengt. Het college kan bij twijfel devergunninghouder verzoeken zich door bijvoorbeeld de Arbodienst te laten onderzoekenom zijn ziekte aan te tonen. Verder zijn, om de standplaatsen niet tot in lengte van jarenbeschikbaar te houden tijdbeperkingen opgenomen.
De marktondernemer in het bezit van een vergunning voor een vaste standplaats kan ervoor kiezen persoonlijk de standplaats in te nemen of de standplaats te laten bezettendoor familieleden of iemand in loondienst.
Het gemeentelijk belang is er in gelegen dat de standplaats tijdens de markt bezet is endat de toezichthouders weten wie zij kunnen aantreffen. De vergunninghouder blijftechter, ook bij vervanging, voor de naleving van de voorschriften verantwoordelijk.
Artikel 17 Voertuigen op de markt
De markt is een handelsplaats een geen stallingsruimte. Teneinde het publiek eengoede attractieve en veilige markt te bieden is het niet toegestaan om voertuigen tijdensde markturen op de markt te parkeren. Voor noodzakelijke zaken zoals koelwagens kanontheffing worden verleend.
Deze bepalingen moeten eraan bijdragen dat de looppaden vrij blijven en dat hetaanzien van de kraam of verkoopwagen aan redelijke eisen van welstand en veiligheidblijft voldoen.
Artikel 19. Schoonhouden en oplevering standplaats
Het schoonhouden van de omgeving levert een bijdrage aan een beter aanzien van demarkt en helpt zwerfvuil voorkomen. Het bij vertrek schoon opleveren van de standplaatskan aan aanzienlijke vermindering van de kosten van afvalverwijdering bijdragen. Dit kanleiden tot een vermindering in de hoogte van de tarieven. Dat is dus ook tot voordeel vande vergunninghouder.
Artikel 20. Het gebruik van geluidsapparatuur
Om onnodige herrie op de markt te voorkomen wordt uitgegaan van een verbod.
Alleen die vergunninghouders die geluidsapparatuur nodig hebben om hun waren teverkopen, mogen dit na toestemming van de marktmeester.
Artikel 23 Veiligheidsnormengasinstallatie.
Ten gevolge van het aantal branden op markten en standplaatsen in de afgelopen jarenis er meer aandacht voor de brandveiligheid op de markt. In deze bepalingen zijn denormen opgegeven die aan de veiligheid moeten bijdragen. Verwezen wordt de normNEN.
Artikel 21. Veiligheidsnormen elektriciteit
De norm NEN 1010 bevat veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties enonder meer van toepassing op elektrische installaties bij, tentoonstellings-, kermis- enandere tijdelijke installaties zoals warenmarkten. Deze norm bevat deminimumveiligheidseisen waaraan laagspanningsinstallaties moeten voldoen. Dekeuring vereist inschakeling van een bevoegde elektrotechnische installateur die hetkeurmerk moet afgeven.
Ook in het Arbo besluit en Warenwetbesluit elektrotechnische producten wordt
bepaald dat het elektrisch materieel moet voldoen aan norm NEN 1010.
Artikel 22. Veiligheidsnormen bakken en braden
De kook-, bak- en braadinstallaties en verwarmingsapparatuur moet voldoen aan denorm NEN NPR 2577. De norm voor mobiele inrichtingen, het toepassingsgebied vandeze richtlijn beslaat de installatie, het onderhoud en de herkeur van LPG-systemenvoor gebruik in bak- en frituurwagens en andere wegvoertuigen.
Artikel 23. Veiligheidsnormen gasinstallatie
Op grond van norm NEN 2559 dienen de blusmiddelen jaarlijks te worden gecontroleerddoor een deskundig persoon. Het blustoestel dient van een duidelijk pictogram te zijnvoorzien waarin de datum van keuring is af te lezen.
Gasflessen moeten zijn voorzien van een drukregelaar endoorstroombegrenzer. Voorlosse opstellingen gelden geen beperkende gasslanglengtes. Wel wordt geadviseerd delengte zo kort mogelijk te houden om risico's op beschadigingen te beperken.
De gasslangen moeten voorzien zijn van een fabricagedatum. Gasslangen met
zichtbare beschadigingen of uitdrogingsscheurtjes, mogen nooit worden gebruikt enmoeten direct worden vervangen. Gasslangen moeten op de juiste wijze metslangklemmen worden bevestigd. GASTEC QA (Quality Approved) is een keurmerkvoor gas verwante producten. Het Internationale Gastec keurmerk is in de plaatsgekomen van het oude GIVEG-keurmerk.