Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Winterswijk

Mandaatbesluit gemeente Winterswijk 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWinterswijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Winterswijk 2016
CiteertitelMandaatbesluit gemeente Winterswijk 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Mandaatbesluit gemeente Winterswijk 2015 wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht (Awb), afd. 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201601-01-201601-11-2020Nieuwe regeling

21-06-2016

gmb-2016-87540

117252

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Winterswijk 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Winterswijk, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

Overwegende,

dat het uit het oogpunt van een doelmatig bestuur en een goede dienstverlening aan de burgers wenselijk is daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester op te dragen aan medewerkers of, in een enkel geval, derden; dat het Mandaatbesluit gemeente Winterswijk 2015 dient te worden geactualiseerd;

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

besluiten:

vast te stellen het

Mandaatbesluit gemeente Winterswijk 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    mandaat:

    • de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen als bedoeld in artikel 10:1 Awb; en in aanvulling op deze wettelijke definitie ook:

    • de volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in artikel 10:12 Awb;

    • de machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn als bedoeld in artikel 10:12 Awb;

  • b.

    ondertekeningsmandaat:

    de bevoegdheid om een door het bestuursorgaan genomen besluit te ondertekenen (als bedoeld in artikel 10:11 Awb);

  • c.

    mandaatgever:

    het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester.

Artikel 2 Bevoegde personen bij mandaatverlening

  • 1.

    Het aan een medewerker verleende mandaat wordt eveneens geacht te zijn verleend aan de betrokken manager en de directeur.

  • 2.

    De mandaatverlening laat de hiërarchische zeggenschapsverhoudingen binnen de organisatie onverlet. De directeur en de betrokken manager kunnen instructies en aanwijzingen geven voor de uitoefening van het mandaat, mits zij blijven binnen de grenzen van het mandaat en de eventueel door de mandaatgever per geval of in het algemeen gegeven instructies als bedoeld in artikel 10:6 Awb.

  • 3.

    De gemandateerde zorgt ervoor dat hij te allen tijde kan voldoen aan de wettelijke verplichting als bedoeld in artikel 10:6 lid 2 Awb om de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen te verschaffen over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.

Artikel 3 Reikwijdte mandaat

  • 1.

    Een verleend mandaat heeft niet alleen betrekking op de opgedragen bevoegdheid in strikte zin, maar ook op alle voorbereidingshandelingen en andere handelingen en rechtshandelingen die moeten worden verricht in het kader van de uitoefening van de opgedragen bevoegdheid.

  • 2.

    Een mandaat tot het nemen van een besluit omvat tevens de bevoegdheid om een afwijzend besluit te nemen en een genomen besluit in te trekken.

  • 3.

    Van de verleende mandaten mag geen gebruik worden gemaakt voor zover het gaat om:

    • a.

      het beslissen op een bezwaarschrift, tenzij hierin uitdrukkelijk is voorzien bij de verlening van het mandaat;

    • b.

      het nemen van een besluit in afwijking van een wettelijk verplichte advies;

    • c.

      het nemen van een besluit dat niet past binnen het daarvoor bestemde budget of investeringskrediet;

    • d.

      het nemen van een besluit waarop artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is;

    • e.

      het nemen van een besluit waarbij de gemandateerde een persoonlijke betrokkenheid heeft.

  • 4.

    De gemandateerde legt een in mandaat te nemen besluit vooraf aan het bestuursorgaan voor, indien:

    • a.

      de betrokken portefeuillehouder, de burgemeester of een hiërarchisch hogere functionaris dit kenbaar heeft gemaakt;

    • b.

      het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid en daarmee een ongewenste precedentwerking kan hebben;

    • c.

      uit het besluit niet voorziene financiële consequenties kunnen voortvloeien;

    • d.

      bij betrokkenheid van meerdere teams één van de teams over het te nemen besluit een afwijkend of negatief advies heeft uitgebracht, dan wel de budgethouder een negatief advies heeft uitgebracht;

    • e.

      voorzienbaar is, dat het besluit bestuurlijk/politiek gevoelige consequenties kan hebben;

    • f.

      de gemandateerde om welke reden dan ook betwijfelt of van het mandaat gebruik mag of moet worden gemaakt.

  • 5.

    Ingeval op basis van het bepaalde in het vierde lid een te nemen besluit wordt voorgelegd aan het bestuursorgaan, neemt het bestuursorganen het besluit zelf of laat hij het nemen van het besluit alsnog over aan de gemandateerde, eventueel onder het geven van nadere instructies of aanwijzingen.

  • 6.

    Indien de gemandateerde niet heeft voldaan aan de verplichting als bedoeld in het vierde lid, doet dit niets af aan de rechtsgeldigheid van het in mandaat genomen besluit.

Artikel 4 Ondermandaat

  • 1.

    De directeur en de managers mogen ten aanzien van hun mandaten ondermandaat verlenen.

  • 2.

    Ondermandaat geschiedt bij schriftelijk besluit van de ondermandaatgever.

  • 3.

    De voorschriften die voor het mandaat gelden zijn onverminderd van toepassing op het ondermandaat. De ondermandaatgever kan nadere instructies geven.

Artikel 5 Verleende mandaten / Lijst van mandaten

  • 1.

    Door het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester worden de mandaten verleend zoals vastgelegd in de bij dit besluit behorende lijst van mandaten.

  • 2.

    Bij de verlening van een mandaat aan de behandelend medewerker, wordt daaronder verstaan de medewerker die de gemandateerde bevoegdheid tot zijn takenpakket mag rekenen. Bij twijfel over de vraag of dit het geval is, beslist de manager. Zo nodig legt de manager schriftelijk vast welke medewerkers van een team behandelend medewerker zijn als bedoeld in dit mandaatbesluit.

Artikel 6 Vormgeving besluit

  • 1.

    Een krachtens mandaat of ondermandaat genomen besluit wordt altijd op schrift gesteld, in de vorm van een brief of een officieel besluit, waarbij tot uitdrukking wordt gebracht dat het besluit is genomen namens het bestuursorgaan.

  • 2.

    Bij ondertekeningsmandaat ter zake van een door het college van burgemeester en wethouders genomen besluit wordt aangegeven in welke vergadering het besluit is genomen.

Artikel 7 Slotbepaling

  • 1.
  • 2.

    Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2016.

  • 3.

    De mandaten behouden hun werking indien de wettelijke of gemeentelijke regeling waarop de in mandaat uit te oefenen bevoegdheid gebaseerd is wordt gewijzigd, maar die bevoegdheid naar aard en strekking blijft bestaan. De gewijzigde regeling is dan op het mandaat van toepassing.

  • 4.

    Indien door een wijziging in de ambtelijke organisatie de gemandateerde bevoegdheid bij een andere functionaris komt te berusten, wordt zolang als dit mandaatbesluit daar niet op is aangepast het betreffende mandaat geacht te zijn verleend aan die andere functionaris.

  • 5.

    Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatbesluit gemeente Winterswijk 2016’.

Winterswijk,

21 juni 2016

burgemeester en wethouders

drs. A. Oortgiesen

gemeentesecretaris

drs. M.J. van Beem

burgemeester

de burgemeester

drs. M.J. van Beem

LIJST VAN MANDATEN

behorende bij het Mandaatbesluit gemeente Winterswijk 2016

Woord vooraf:

De in deze lijst opgenomen mandaten zijn gegroepeerd per team. De mandaten zijn neergelegd bij de functionaris die het mandaat daadwerkelijk uitoefent, dus meestal de behandelend medewerker, soms de manager of (met name bij een aantal mandaten van het team HR) de directeur.

Bij een mandaat geldt dat de hiërarchisch hogere functionaris ook gemandateerd is. De aan een behandelend medewerker verleende mandaten mogen dus ook worden uitgeoefend door zijn of haar manager. De directeur mag in principe alle mandaten uitoefenen.

De aanduiding 'behandelend medewerker' kan uiteraard op meerdere medewerkers betrekking hebben. Zo nodig legt de manager schriftelijk vast welke medewerkers van een team behandelend medewerker zijn als bedoeld in dit mandaatbesluit.

Algemeen

NB Deze mandaten hebben betrekking op de gehele organisatie. De meeste hier genoemde bevoegdheden worden gemandateerd aan de ‘behandelend medewerker’. Als een hier genoemde bevoegdheid moet worden uitgeoefend in het kader van een door de behandelend medewerker uit te voeren taak, is deze hiervoor gemandateerd.

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Het voeren van informatieve correspondentie conform vastgesteld beleid

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

2

Het voor de uitoefening van de gemeentelijke taken onderhouden van het noodzakelijke mondelinge en schriftelijke contact met andere overheden, zoals het inwinnen en verstrekken van informatie, het doen van meldingen etc. etc.

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

3

Verzoeken (aanvragen) aan andere overheden / overheidsorganen om voor de gemeente noodzakelijke besluiten te nemen

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

4

Verstrekken van informatie op verzoek en uit eigen beweging op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

5

Verstrekken van informatie op grond van de Wet hergebruik overheidsinformatie

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

6

Uitvoering Wet bescherming persoonsgegevens, incl. het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 45

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

7

Aangifte verschuldigde belasting die tot het taakveld van het team behoren, incl. bezwaar en beroep

College

Behandelend medewerker

 

8

Het doen van aangifte van een strafbaar feit

College

Manager

Toezichthouders

 

9

Aansprakelijkstellingen en afhandeling van schadeclaims van en tegen de gemeente die binnen het taakgebied van het team liggen.

NB Dit moet gebeuren in overleg met het Team Facilitaire zaken dat belast is met het beheer van de verzekeringsportefeuille en als zodanig het contact onderhoudt met de externe partij aan wie

de gemeente het beheer van verzekeringen, inclusief de schadeafwikkeling, heeft uitbesteed.

College

Behandelend medewerker

Zo nodig een (interne) jurist hierbij betrekken

10

Besluiten tot het voeren van verweer in civiele procedures

College

Behandelend medewerker

 

 

Gemeentewet

 

 

 

11

Ondertekening van stukken die van college uitgaan (art. 59a lid 2 Gemeentewet)

NB Hier gaat het om de ondertekening van stukken die van het college zelf (en dus niet van een medewerker met afdoeningsmandaat) uitgaan

Burgemeester, daartoe gemachtigd door het college

Behandelend medewerker (de medewerker die ter zake advies heeft uitgebracht aan het college)

 

12

Bekendmaking algemeen verbindende voorschriften (art. 139)

College

Behandelend medewerker

 

13

Mededeling aan het arrondissementsparket van algemeen verbindende voorschriften op de overtreding waarvan straf is gesteld (art. 143)

College

Behandelend medewerker

 

14

Handelingen ter voorbereiding van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures, namens de gemeente of het gemeentebestuur, tenzij de raad voor zover het de raad aangaat in voorkomende gevallen anders beslist (art. 160, lid 1 onder f )

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

15

Het aanbieden van en het deelnemen aan een mediation, inclusief het aangaan en ondertekenen van een mediationovereenkomst en zo mogelijk een vaststellingsovereenkomst

College

Burgemeester

Collegeleden

Behandelend medewerker

Voorwaarden:

1. Vooraf overleg met portefeuillehouder.

2.lvorens een vaststellingsovereenkomst aan te gaan en te ondertekenen, dient de gemandateerde zich ervan te vergewissen dat het college resp. de burgemeester ermee kan instemmen.

16

Ondertekening van overeenkomsten (vertegenwoordiging van de gemeente buiten rechte ex art. 171 lid 2 Gemeentewet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

Wethouders

 

17

Het aanwenden van budgetten, inclusief het voor akkoord tekenen van facturen en het voorbereiden en aangaan van overeenkomsten, voor zover betrekking hebbende op taakstellingen die door de budgethouder op grond van een door of namens het verantwoordelijke bestuursorgaan genomen besluit worden uitgevoerd

College

Budgethouders

 

 

Algemene wet bestuursrecht

 

 

 

18

Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde (art. 2:1, lid 2)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

19

Door- of terugzenden van geschriften kennelijk bestemd voor een ander bestuursorgaan (art. 2:3)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

20

Weigering elektronisch verschafte gegevens en bescheiden resp. berichten (art. 2:15 lid 2 en 3)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

21

Bevoegdheden m.b.t. externe advisering (afd. 3:3)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

22

Het voorbereiden van besluiten in het kader van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afd. 3:4)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

23

Bekendmaking en mededeling van besluiten (afd. 3:6)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

24

Het vaststellen van aanvraagformulieren (art. 4:4)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

25

Verzoeken aan aanvrager om t.a.v. de aanvraag aanvullende gegevens te verstrekken (art. 4:5)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

26

In behandeling nemen van een aanvraag, respectievelijk het niet in behandeling nemen (art. 4:5) van een aanvraag

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

27

Afwijzing aanvraag onder verwijzing naar eerdere afwijzende beschikking in het geval dat aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld (art. 4:6)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

28

Horen van aanvrager/andere belanghebbenden (art. 4:7, 4:8)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

29

Het verlengen en opschorten van de beslistermijn (art. 4:14 en 4:15)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

30

Vaststelling van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen en terugvordering van betaalde dwangsommen (art. 4:18 en 4:20)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

31

Bekendmaking van beschikkingen van rechtswege (art. 4:20c)

 

 

 

32

Het horen van belanghebbenden voor het nemen van een nieuwe beslissing op bezwaar als na een rechterlijke uitspraak de commissie bezwaarschriften niet opnieuw wordt ingeschakeld (art. 7:2)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

33

Verdaging beslissing op bezwaarschrift (art. 7:10, lid 3 en 4)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

34

Algemene machtiging tot vertegenwoordiging van bestuursorganen bij de commissie bezwaarschriften ingeval van bezwaar als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht, inclusief het geven van een zowel schriftelijke als mondelinge toelichting op het standpunt van het bestuursorgaan

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

35

Het geven van schriftelijke inlichtingen aan de bestuursrechter (art. 8:28 en 8:108)

College, Burgemeester

De medewerkers die bevoegd zijn de bestuursorganen te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke gedingen (is geregeld bij separaat besluit)

 

36

Het opvragen van afschriften en uittreksels van omvangrijke stukken (art. 8:39 lid 3 en 8:108)

College, Burgemeester

Zie 35

 

37

Verzending van op beroepschrift betrekking hebbende stukken aan de bestuursrechter en indiening verweerschrift (art. 8:42 lid 1 en 8:108)

College, Burgemeester

Zie 35

 

38

Het geven van schriftelijke inlichtingen en toezending stukken aan de bestuursrechter tijdens het vooronderzoek (art. 8:45 en 8:108)

College, Burgemeester

Zie 35

 

39

Bekendmaking uitspraak bestuursrechter die in de plaats treedt van een vernietigd besluit (art. 8:80 en 8:108)

College, Burgemeester

Zie 35

 

40

Toezending van op de zaak betrekking hebbende stukken bij verzoek om voorlopige voorziening (art. 8:83 lid 1 en 8:108)

College, Burgemeester

Zie 35

 

41

Ondertekening van stukken die van de burgemeester uitgaan (art. 10:11 Awb)

NB Hier gaat het om de ondertekening van stukken die van de burgemeester zelf (en dus niet van een medewerker met afdoeningsmandaat) uitgaan

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

Cluster externe dienstverlening

Team Burgerzaken

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen (BRP)

College

Behandelend medewerker

 

2

Afgifte en ondertekening van documenten o.g.v. de Wet basisregistratie personen (wet BRP)

College

Behandelend medewerker

 

3

Ambtshalve inschrijving / opneming in BRP

College

Behandelend medewerker

 

4

Beslissing op verzoek tot wijziging / toevoeging van gegevens in BRP

College

Behandelend medewerker

 

5

Afgifte volledige persoonslijst

College

Behandelend medewerker

 

6

Afgifte van rijbewijzen inclusief voorraadbeheer en verantwoording

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

7

Afgifte van paspoorten en identiteitskaarten inclusief voorraadbeheer en verantwoording

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

8

Afgifte van bewijs van in leven zijn

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

9

Afgifte van bewijs van Nederlanderschap

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

10

Het legaliseren van handtekeningen/waarmerken van documenten

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

11

Opmaak verklaring onder ede (art. 2.8 lid 2 sub e Wet BRP)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

12

Uitvoering naturalisatie/optie procedure

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

13

Afgifte en ondertekening van ‘laissez passer’ van lijken (art. 11 Besluit op de Lijkbezorging)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

14

Het stellen van een andere termijn voor de begraving of crematie (art. 17 Wet op de Lijkbezorging)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

15

Verlening verlof tot ontleding van een lijk (art. 68 Wet op de Lijkbezorging)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

16

Het zorgdragen voor de lijkschouwing en lijkbezorging indien niemand daarin voorziet (art. 21 Wet op de lijkbezorging)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

17

Opgave over sterfgevallen aan de Inspecteur der registratie en successie

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

18

Beslissingen op grond van de Beheersverordening algemene begraafplaats

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

19

Het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister (art. D4 Kieswet)

College

Behandelend medewerker

 

20

Het benoemen van leden en plaatsvervangende leden van stembureaus (art. E4 Kieswet)

College

Manager

 

21

Het in ontvangst nemen van kandidatenlijsten op de dag van de kandidaatstelling (art. H1 Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

22

Het aanwezig zijn bij het ondertekenen van de ondersteuningsverklaringen en hierop een aantekening plaatsen dat

ondertekenaar in Winterswijk als kiezer is geregistreerd (artikel H4 Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

23

Beslissen over en afgeven van volmachtbewijzen en kiezerspassen (hoofdstuk K en L Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

24

Opvragen van inlichtingen uit het kiezersregister bij burgemeester andere gemeenten voor afgifte van volmachtlegitimatiekaarten (hoofdstuk L Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

25

Beslissen over en afgeven van opname in kiezersregister en stemmen bij brief (hoofdstuk M Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

26

Het in ontvangst nemen van processen verbaal van Winterswijkse stembureaus (art. N 11 Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

27

De afhandeling van verzoeken tot registratie als kiezer door EU onderdanen (art. Y 32 Kieswet)

College

Behandelend medewerker

 

28

Aanwijzing vaste en tijdelijke huwelijkslocaties (het al dan niet eenmalig aanwijzen van een gebouw als gemeentehuis voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen)

College

Behandelend medewerker

 

29

Benoeming buitengewoon medewerker voor de burgerlijke stand voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie

College

Behandelend medewerker

 

30

Uitvoering naturalisatieceremonie (art. 5 Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap).

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

Team KlantContactCentrum

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen (BRP)

College

Behandelend medewerker

 

2

Afgifte en ondertekening van documenten o.g.v. de Wet basisregistratie personen (wet BRP)

College

Behandelend medewerker

 

3

Ambtshalve inschrijving / opneming in BRP

College

Behandelend medewerker

 

4

Afgifte volledige persoonslijst

College

Behandelend medewerker

 

5

Afgifte van rijbewijzen inclusief voorraadbeheer en verantwoording

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

6

Afgifte van paspoorten en identiteitskaarten inclusief voorraadbeheer en verantwoording

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

7

Afgifte van bewijs van in leven zijn

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

8

Afgifte van bewijs van Nederlanderschap

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

9

Het legaliseren van handtekeningen/waarmerken van documenten

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

10

Het verstrekken van inlichtingen uit het kiezersregister (art. D4 Kieswet)

College

Behandelend medewerker

 

11

Het aanwezig zijn bij het ondertekenen van de ondersteuningsverklaringen en hierop een aantekening plaatsen dat

ondertekenaar in Winterswijk als kiezer is geregistreerd (artikel H4 Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

12

Beslissen over en afgeven van volmachtbewijzen en kiezerspassen (hoofdstuk K en L Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

13

Opvragen van inlichtingen uit het kiezersregister bij burgemeester andere gemeenten voor afgifte van volmachtlegitimatiekaarten (hoofdstuk L Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

14

Beslissen over en afgeven van opname in kiezersregister en stemmen bij brief (hoofdstuk M Kieswet)

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

15

Behandeling aangifte gevonden en verloren voorwerpen (conform artikelen 5 tot en met 12 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek resp. de Beleidsregels gevonden en verloren voorwerpen gemeente Winterswijk)

Burgemeester

College

Behandelend medewerker

 

16

Ontheffing verbranden snoeihout (art. 10:63 lid 2 Wet milieubeheer)

College

Behandelend medewerker

 

Team Mediation en bezwaar

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Verdaging en verder uitstellen beslissing op bezwaarschrift (art. 7:10, lid 3 en 4 Awb)

College, Burgemeester

Secretaris commissie bezwaarschriften

 

2

Verdaging afhandeling klacht (art.9:11 lid 2 Awb)

College, Burgemeester

Klachtencoördinator

 

Cluster Zorg en Welzijn

Backoffice / Sociaal Team / Ondersteuningsteam

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarop gebaseerde (ook gemeentelijke) regelgeving.

College

Behandelend medewerker

NB Beschikkingen worden uitsluitend genomen door de in de Backoffice werkzame consulenten.

 

2

Uitvoering Jeugdwet en de daarop gebaseerde (ook gemeentelijke) regelgeving.

College

Behandelend medewerker

NB Beschikkingen worden uitsluitend genomen door de in de Backoffice werkzame consulenten.

 

3

Verstrekking gehandicaptenparkeerkaart (art. 49 BABW)

College

Behandelend medewerker backoffice

 

4

Uitvoering verordening leerlingenvervoer inclusief toekenning vergoedingen

College

Behandelend medewerker backoffice

 

Cluster Interne dienstverlening

Team HR

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

1

Volledige uitvoering, inclusief het nemen van alle beslissingen, van de Arbeidsvoorwaardenregelingen gemeente Winterswijk (CAR/UWO) en alle overige door het college vastgestelde personeels- en rechtspositieregelingen,

met uitzondering van:

• Het recht van de medewerker om zijn belangen rechtstreeks bij het tot aanstelling bevoegde bestuursorgaan voor te dragen (art. 1:4:4 CAR/UWO)

• Vergoeding kosten geneeskundige verzorging bij arbeidsongeschiktheid in en door de dienst (art. 7:7 CAR/UWO)

• Treffen van regeling waarbij wachtgeld geheel of gedeeltelijk wordt vervangen door een afkoopsom (art. 10:21 CAR/UWO)

• Uitvoering regeling inzake het Georganiseerd Overleg (hoofdstuk 12 CAR/UWO)

• beslissingen waarbij de directeur als medewerker onderwerp van de beslissing is en die betrekking hebben op: aanstelling en ontslag, vaststelling bezoldiging, disciplinaire straffen.

College

Directeur:

• Aanstelling en arbeidsovereenkomst (hoofdstuk 2 CAR/UWO)

• Salaris en vergoedingsregelingen (hoofdstuk 3 CAR/UWO)

• Uitvoering FPU (hfdst. 5a CAR/UWO jo. Regeling FPU Gemeenten)

• Staken van doorbetaling bezoldiging en andere sancties als bedoeld in de artikelen (7:13:1 t/m 7:15:1 CAR/UWO)

• Ontslag (hoofdstuk 8 CAR/UWO)

• Verplichting tot aanvaarding andere werkzaamheden in buitengewone omstandigheden (art. 15:1:11 CAR/UWO)

• Verbod betreden arbeidsterrein (art. 15:1:19 CAR/UWO)

§Disciplinaire straffen (hoofdstuk 16 CAR/UWO)

• Openstellen vacatures

• Vaststelling verplichte compensatiedagen

• Alle beslissingen op grond van het Sociaal Statuut, behalve besluiten over de wijziging van de ambtelijke organisatie (art. 1:3 Sociaal Statuut)

• Reorganisaties, anders dan een organisatiewijziging als bedoeld in art. 1:3 Sociaal Statuut

Managers (voor zover het hun organisatie-eenheid betreft):

• Alle andere beslissingen

Behandelend medewerker Team HR:

• Administratieve uitvoering

2

Uitvoering wetgeving personeelsaangelegenheden, o.a Algemene burgerlijke pensioenwet, belastingwetgeving

College

Behandelend medewerker

Team Automatisering

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Aanschaf benodigdheden t.b.v. automatisering en telefonie

College

Behandelend medewerker

conform inkoopbeleidsplan

2

Wissen gegevens mobiele telefoon collegeleden bij diefstal of verlies

College

Directeur

 

Team Databeheer

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Uitvoering Wet basisregistratie grootschalige topografie

College

Behandelend medewerker

 

Team Documentaire Informatie Voorziening

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Uitvoering Archiefwet

College

Behandelend medewerker

 

Team Facilitaire zaken

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Opdrachten inzake onderhoud en reparaties gemeentelijke gebouwen

College

Teamcoördinator

conform inkoopbeleidsplan

2

Afsluiten onderhoudscontracten

College

Teamcoördinator

conform inkoopbeleidsplan

3

Besluiten inzake huur en verhuur, pachten en verpachten, ingebruikgeving en ingebruikneming van onroerende zaken

College

Teamcoördinator

 

4

Aanschaf meubilair, kantoorbenodigdheden en huishoudelijke benodigdheden

College

Teamcoördinator

conform inkoopbeleidsplan

5

Beheer verzekeringsportefeuille

College

Teamcoördinator

 

Team Financieel beheer

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Betalingen en alle andere (rechts)handelingen m.b.t. geldschulden van en aan de gemeente, zowel publiekrechtelijk (conform titel 4.4 Algemene wet bestuursrecht) als privaatrechtelijk (inclusief het inschakelen van een incassobureau of deurwaarder en het instellen van rechtsmiddelen).

College

Behandelend medewerker

 

2

Geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van vorderingen

College

Behandelend medewerker

 

3

Uitvoering treasurybevoegdheden overeenkomstig het door de raad vastgestelde Treasurystatuut

College

Concerncontroller

Comptabele

Kassiers

Financieel medewerker

Teamcoördinator

 

Cluster Beleid

Team Mens en Omgeving

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Subsidieverlening voor zover de te nemen beslissing (positief of negatief) voortvloeit uit vastgesteld beleid tot een bedrag van € 100.000,-.

NB Het gaat hierbij om alle subsidies die tot het taakveld van het team behoren. De wettelijke grondslag is veelal de ASV en de daarop gebaseerde Nadere regels. Daarnaast zijn te noemen de Subsidieverordening Achterhoek Bespaart, de Verordening Duurzaamheidslening en de Regeling Landschap Provincie Gelderland.

Soms is subsidiëring zonder wettelijke grondslag mogelijk (art. 4:23 lid 3 sub c en d Awb): 1) indien de begroting de subsidieontvanger en het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, vermeldt, of 2) in incidentele gevallen, mits de subsidie voor ten hoogste vier jaren wordt verstrekt.

College

Behandelend medewerker

 

2

Verlening voorschot aan subsidie-ontvanger

College

Behandelend medewerker

 

3

Subsidievaststelling overeenkomstig subsidieverlening tot een bedrag van € 100.000,-

College

Behandelend medewerker

 

4

Het bij subsidieverlening en subsidievaststelling verlenen van ontheffing / toestemming om van de aanvraagtermijn af te wijken.

College

Behandelend medewerker

 

5

Uitvoering stap 1 van het sanctieprotocol uit de Nota Handhaving Kinderopvang Gemeente Winterswijk (vastgesteld op 23 oktober 2007)

College

Behandelend medewerker

 

6

Aangaan van vervoersovereenkomsten leerlingenvervoer

College

Behandelend medewerker. Tot een verschuldigd bedrag van € 100.000.

Mandaat geldt niet bij Europese aanbesteding

7

Aanwijzing leerplichtmedewerker (art. 16 Leerplichtwet)

College

Directeur

 

8

Het nemen van besluiten op grond van de Leerplichtwet

College

Leerplichtmedewerker

 

9

Aangaan vervoersovereenkomst voor zwem- en gymonderwijs

College

Behandelend medewerker. Tot een verschuldigd bedrag van € 100.000.

Mandaat geldt niet bij Europese aanbesteding

10

Goedkeuring bouwplan en bijbehorende begroting huisvesting onderwijs Winterswijk

College

Behandelend medewerker. Tot een verschuldigd bedrag van € 100.000.

Binnen het kader van het door de raad vastgestelde jaarlijkse programma en overzicht

11

Beschikking OAB-plannen (onderwijsachterstandenbeleid)

College

Behandelend medewerker. Tot een verschuldigd bedrag van € 100.000.

 

12

Inroosteren gymnastiekonderwijs

College

Behandelend medewerker

 

13

Afgeven van bodemgeschiktheidsverklaringen o.g.v. Woningwet en Bouwverordening

College

Behandelend medewerker

 

14

Besluiten op grond van de Verordening Starterslening

College

Behandelend medewerker

 

15

Besluiten m.b.t. subsidiëring Stichting Ondernemingsfonds Centrum Winterswijk

College

Behandelend medewerker

 

16

Besluiten inzake subsidieverstrekking voor gevelverbetering en monumentenzorg o.g.v. de Nadere regels subsidie Winterswijk 2014 (of de opvolgende regeling)

College

Behandelend medewerker

 

17

Uitvoering Erfgoedverordening gemeente Winterswijk 2010

College

Behandelend medewerker

 

Cluster Uitvoering

Team Ruimtelijke Ontwikkeling

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Besluiten inzake aan- en verkoop, huur en verhuur, pachten en verpachten, Ingebruikgeving en ingebruikneming van onroerende zaken, voorzover deze daar op grond van het beleid (inclusief een vastgestelde prijs) voor in aanmerking komt.

College

Behandelend medewerker

 

 

2

Vaststelling hogere grenswaarde o.g.v. art. 110a van de Wet geluidhinder.

College

Behandelend medewerker

 

3

De opstelling van een begroting als bedoeld in titel 2, hoofdstuk 3 en 8 van de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening.

College

Behandelend medewerker

 

4

Uitvoering Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

College

Behandelend medewerker

 

5

Principe-uitspraak over planologische medewerking (als bedoeld in art. 2.3.3.1. van de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening)

College

Behandelend medewerker

Vooraf overleg met portefeuillehouder als op basis van het beleid getwijfeld wordt over de te nemen beslissing.

6

Procedure voorbereiding ontwerpbestemmingsplan: beantwoording inspraakreacties en vooroverlegreacties; in procedure brengen ontwerpbestemmingsplan

College

Behandelend medewerker

In overleg met portefeuillehouder

7

Besluiten inzake planschadeverzoeken (art. 6.1 Wro), in overeenstemming met het planschadeadvies van de adviseur. Aanwijzing van de adviseur.

College

Behandelend medewerker

 

8

Het sluiten van privaatrechtelijke overeenkomsten gerelateerd aan ruimtelijke besluiten, onder meer planschadeovereenkomsten en vereveningsovereenkomsten

College

Behandelend medewerker

 

9

Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-plannen (art. 1.2.1. lid 1 en art. 1.2.2. Bro en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008)

College

Behandelend medewerker

 

10

Met inachtneming van de bij een bestemmingsplan gestelde regels het plan wijzigen, uitwerken of ter zake nadere eisen stellen (als bedoeld in art. 3.6 lid 1 sub a, b en d Wro).

College

Behandelend medewerker

 

11

Aanvraag bij Gedeputeerde Staten om ontheffing op grond van art. 24.2 van de Ruimtelijke Verordening Gelderland (welke bevoegdheid door de raad aan het college is gedelegeerd bij besluit van 31 maart 2011, nr. III-5).

College

Behandelend medewerker

 

12

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in art. 2.1 lid 1 onder a Wabo (het bouwen van een bouwwerk)

College

Behandelend medewerker

 

13

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in art. 2.1 lid 1 onder b Wabo (het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, of van werkzaamheden, in gevallen waarin dat bij een bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of voorbereidingsbesluit is bepaald)

College

Behandelend medewerker

 

 

14

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in art. 2.1 lid 1 onder c Wabo (het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, een beheersverordening, een exploitatieplan of een voorbereidingsbesluit voorzover toepassing is gegeven aan art. 3.7 lid 4 Wro)

College

Behandelend medewerker

 

 

15

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld art. 2.1 lid 1 onder d Wabo (in gebruik nemen bouwwerk met het oog op de brandveiligheid

College

Behandelend medewerker

 

16

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in art. 2.1 lid 1 onder e Wabo (het oprichten, het veranderen of veranderen van de werking of het in werking hebben van een inrichting)

College

Behandelend medewerker

 

17

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in in art. 2.1 lid 1 onder f, g, h en art.2.2 lid 1 onder a,b en c Wabo (diverse activiteiten m.b.t. monumenten en het slopen van bouwwerken)

College

Behandelend medewerker

 

18

Uitvoering ‘Nadere regels voor de aanleg van inritten’.

College

Behandelend medewerker

 

19

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in art. 2.2 lid 1 onder g Wabo (vellen van houtopstand, inclusief oplegging herplantplicht).

Afgeven van een bericht dat geen bezwaar bestaat tegen voorgenomen velling van zieke of dode bomen (art. 2 lid 3 Bomenverordening 2013).

College

Behandelend medewerker

 

20

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in art. 2.2 lid 1 onder h (voeren van handelsreclame)

College

Behandelend medewerker

 

21

Kennisgeving van rechtswege verleende omgevingsvergunning (art. 3.9 lid 4 Wabo)

College

Behandelend medewerker

 

22

Terugbetaling leges bij intrekking omgevingsvergunning

College

Behandelend medewerker

 

23

Beschikkingen ingevolge de Woningwet, het Bouwbesluit en de Bouwverordening

College

Behandelend medewerker

 

24

Gebruiksvergunning ingevolge de Brandbeveiligingsverordening

College

Behandelend medewerker

 

25

Vergunning en ontheffing ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening

College

Behandelend medewerker

 

26

Uitvoering Drank- en Horecawet

College

Behandelend medewerker

 

27

Vergunning ingevolge de Wet op de Kansspelen

College,

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

28

Vergunning en ontheffing ingevolge de Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening

College

Behandelend medewerker

 

29

Reservering en intrekking reservering gehandicaptenparkeerplaats (WVW 1994 / art. 12 BABW)

College

Behandelend medewerker

 

30

Ontheffingen ingevolge art. 87 Reglement verkeersregels en verkeerstekens

College

Behandelend medewerker

 

31

Besluiten inzake subsidieverstrekking voor gevelverbetering en monumentenzorg o.g.v. de Nadere regels subsidie Winterswijk 2014 (of de opvolgende regeling)

College

Behandelend medewerker

 

32

Ontheffing en het afdoen van meldingen ingevolge de Wet Milieubeheer en daarop gebaseerde algemene maatregelen van bestuur

College

Behandelend medewerker

 

33

Ontheffing en vergunning ingevolge de Afvalstoffenverordening

College

Behandelend medewerker

 

34

Vergunning, ontheffing en andere beslissingen ingevolge de Marktverordening

College

Behandelend medewerker

 

35

Ontheffing ingevolge de Zondagswet

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

36

Ontheffing ingevolge artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

College

Behandelend medewerker

 

37

Vergunning tijdelijke verhuur o.g.v. art. 15 lid 1 van de Leegstandwet

College

Behandelend medewerker

 

38

Aanstelling verkeersregelaars (art. 56 lid 1 sub b BABW)

College

Behandelend medewerker

 

39

Uitvoering Wet basisregistraties adressen en gebouwen (geregeld in een separaat collegebesluit)

College

Behandelend medewerker

 

40

Toekenning huisnummering

College

Behandelend medewerker

 

Team Openbare ruimte

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Het houden van aanbestedingen van werken, inclusief gunning

College

Behandelend medewerker

Conform aanbestedingsbeleid. Ter uitvoering van door raad of college aanvaard plan

2

Verlening van opdrachten tot voorbereiding en uitvoering van werken

College

Behandelend medewerker

Ter uitvoering van door raad of college aanvaard plan.

3

Het nemen van instemmingsbesluiten (uitvoering Telecommunicatiewet en de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren 2012)

College

Behandelend medewerker

 

4

Toestemming rioolaansluiting

College

Behandelend medewerker

 

5

Subsidiëring inzameling oud papier

College

Behandelend medewerker

 

6

Bestuursdwang wegslepen voertuigen van warenmarkt (art. 170 e.v. Wegenverkeerswet 1994)

College

Marktmeester

 

7

Correspondentie over toepassing ‘Nadere regels voor de aanleg van inritten’.

 

Behandelend medewerker

 

Team Civiel en Verkeer

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Het houden van aanbestedingen van werken, inclusief gunning

College

Behandelend medewerker

 

2

Verlening van opdrachten tot voorbereiding en uitvoering van werken

College

Behandelend medewerker

 

3

Tijdelijke verkeersmaatregelen o.g.v. verkeersbesluit

College

Behandelend medewerker

 

4

Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van verkeersmaatregelen waarvoor geen verkeersbesluit vereist is (art. 34 en 35 BABW)

College

Behandelend medewerker

 

Team Handhaving

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Aanwijzing toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 Awb en het afgeven van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 Awb

College, Burgemeester

Directeur

 

2

Aanschrijvingen in kader brandveiligheid

College

Behandelend medewerker

 

3

Aanschrijving tot verwijdering overhangende takken, inclusief bestuursdwang (art. 125 Gemeentewet) dan wel uitoefening eigenaarsbevoegdheid ex art. 5:44 lid 1 BW

College

Behandelend medewerker

 

4

Aanschrijving terzake van geconstateerde overtredingen

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

 

5

Oplegging last onder bestuursdwang, resp. last onder dwangsom (art. 125 Gemeentewet jo. art. 5:21 en 5:31d Awb)

College, Burgemeester

Behandelend medewerker

Per geval dient de gemandateerde zich uitdrukkelijk af te vragen of de beslissing niet aan het college dient te worden voorgelegd cf. art 3 lid 4 van het Mandaatbesluit.

6

Handhavingsbesluit als bedoeld in art. 5.17 Wabo (betreffende het staken van het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk, alsmede het treffen van voorzieningen gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid)

College

Behandelend medewerker

 

 

7

Inning en invordering van geldsommen ter zake van een bestuurlijke sanctie (alle bevoegdheden o.g.v. de Algemene wet bestuursrecht, met name titel 4.4, art. 5:10 lid 2, art. 5:25, art. 5:37, art. 5:38. Dan wel indien van toepassing het voor 1-7-2009 geldende recht)

College

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

8

Omgevingsvergunning voor activiteit als bedoeld in art. 2.1 lid 1 onder c Wabo (het gebruiken van gronden of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, een beheersverordening, een exploitatieplan of een voorbereidingsbesluit voorzover toepassing is gegeven aan art. 3.7 lid 4 Wro)

College

Behandelend medewerker

 

9

Intrekking besluit als bestuurlijke sanctie

College

Burgemeester

Behandelend medewerker

 

Team Projecten

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Besluiten inzake aan- en verkoop, huur en verhuur, pachten en verpachten, ingebruikgeving en ingebruikneming van onroerende zaken, voor zover deze daar op grond van het beleid (inclusief een vastgestelde prijs) voor in aanmerking komt.

College

Behandelend medewerker

 

Overige mandaten

Griffie

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Het aangaan en ondertekenen van privaatrechtelijke overeenkomsten die verband houden met de taken en werkzaamheden van de griffier en die binnen zijn budget vallen (art. art. 160, lid 1, onder e en art. 171 Gemeentewet)

College

Griffier

Dit mandaat is op verzoek van de griffier opgenomen. Het betreft hier derhalve een mandaat als bedoeld in art. 10:4 Awb (mandaat aan een niet-ondergeschikte met instemming van de gemandateerde).

De griffier mag ondermandaat verlenen aan medewerkers van de griffie.

Referendumcommissie

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd bestuursorgaan

Mandaat aan

Instructies en opmerkingen

1

Inhuren van externe deskundigen voor zover de totale kosten niet hoger zijn dan € 5.000.

College

Referendumcommissie