Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie gemeente Dronten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-10-2008 | 04-10-2008 | intrekking | 25-09-2008 Gemeenteblad 2008, nr. 14 | B08.000973 | |
16-07-2004 | nieuwe regeling | 27-05-2004 Gemeenteblad 2004, nr. 15 | B04.000430 |
De raad van de gemeente Dronten,
gelezen het voorstel van het college van 27 mei 2004, No. B04.000430HB;
gelet op de Wet werk en bijstand en de Wet voorzieningen gehandicapten;
gezien het advies van de Raadscommissie Algemene Zaken van 13 mei 2004;
vast te stellen de hierna volgende "Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten"
Cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente maatschappelijke organisaties en cliënten van Sociale Zaken betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wet werk en bijstand (WWB), het gemeentelijk bijstandsbeleid, de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) en het gemeentelijk gehandicaptenbeleid.
De cliëntenparticipatie heeft als doel te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de WWB, het gemeentelijk bijstandsbeleid, de Wvg en het gemeentelijk gehandicaptenbeleid door zelforganisatie vanuit onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde (gemeentelijk) beleid.
Adviezen kunnen gevraagd en ongevraagd schriftelijk uitgebracht worden aan het college van burgemeester en wethouders. Adviezen worden door de gemeente meegenomen in het besluitvormingsproces. Indien het college van burgemeester en wethouders het advies naast zich neerlegt, zal het college de cliëntenraad gemotiveerd van haar besluit op de hoogte stellen.
De cliëntenraad streeft naar een samenstelling die wat de individuele leden betreft een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling is van het cliëntenbestand. Cliënten die zitting hebben in de cliëntenraad, zullen als gevolg van hun lidmaatschap, op geen enkele manier door de gemeente Dronten voordelig of nadelig worden behandeld.
De cliëntenraad kan organisaties actief benaderen met het verzoek zitting te nemen in de cliëntenraad. Als er meer aanmeldingen dan beschikbare zetels zijn, zal een door de cliëntenraad aangewezen commissie een benoemingsprocedure starten. De (belangen) organisaties zijn werkzaam binnen de werkingssfeer van de afdeling Sociale Zaken en er vindt een terugkoppeling plaats door de leden naar de achterban.
De leden van de cliëntenraad kunnen deze functie maximaal 3 jaar vervullen. Daarna kan tot 2 keer toe het lidmaatschap met nog eens 3 jaar worden verlengd. Besluiten hiertoe worden binnen de cliëntenraad zelf genomen op basis van meerderheid van stemmen, waarbij minstens de helft van het totaal aantal cliëntenraadsleden aanwezig moet zijn. De stemming over personen geschiedt schriftelijk.
Artikel 6. Beëindiging lidmaatschap
Het lidmaatschap eindigt na 3 jaar lidmaatschap tenzij het lidmaatschap verlengd wordt conform artikel 5, lid 13, door het overlijden van een lid, door opzegging door het lid, door schorsing en ontslag als bedoeld in lid 2 of door verhuizing van het lid naar een andere gemeente. Een cliëntenlidmaatschap eindigt tussentijds ook als het betreffende lid langer dan 6 maanden geen cliënt meer is in de zin van deze verordening. De cliëntenraad kan besluiten deze periode van 6 maanden met maximaal 6 maanden te verlengen. Een organisatielidmaatschap eindigt tussentijds als de afgevaardigde geen onderdeel meer uitmaakt van de organisatie, voor welke hij in de cliëntenraad zitting heeft.
Het bestuur van de cliëntenraad heeft het recht om, bij blijkend disfunctioneren van een van haar leden, deze bij de overige cliëntenraadsleden voor te dragen voor schorsing of ontslag. Het besluit hierover wordt door de cliëntenraad bij meerderheid van stemmen genomen, waarbij minstens de helft van het totaal aantal cliëntenraadsleden aanwezig moet zijn. De stemming over personen geschiedt schriftelijk.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot de cliëntenparticipatie, beslissen burgemeester en wethouders in overleg met de cliëntenraad.
Toelichting op de verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten
Zowel in de Wet werk en bijstand als in de Wet voorzieningen gehandicapten is geregeld dat de gemeente per verordening vastlegt op welke wijze de cliëntenparticipatie wordt vormgegeven.
In artikel 1a, lid 2 van de Wvg wordt genoemd dat in de verordening in ieder geval geregeld is:
In artikel 47 van de Wet werk en bijstand is vastgelegd dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop personen, bedoeld in artikel 7 eerste lid of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
Concreet betekent dit dat de volgende personen of hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van de WWB:
In Dronten is er in het verleden voor gekozen om 1 cliëntenraad in te stellen die zich zowel met het gevoerde gehandicaptenbeleid als met het bijstandsbeleid bezig hield. Deze werkwijze heeft altijd goed gefunctioneerd en is daarom in deze verordening verankerd.
De cliëntenraad moet op de hoogte zijn van de landelijke regelgeving met betrekking tot de WWB en de Wvg. Ook moet zij zicht hebben op de manier waarop dit landelijke beleid wordt uitgevoerd door de gemeente. Daarnaast heeft de gemeente zowel in de WWB als in de Wvg eigen beleidsvrijheid. Bij het invullen van die beleidsvrijheid dient de cliëntenraad ook betrokken te zijn. Daarbij moet worden opgemerkt dat het aandachtsgebied met betrekking tot gehandicaptenbeleid verder strekt dan alleen de Wvg. Indien noodzakelijk, kunnen voor het behandelen van onderwerpen m.b.t. gehandicaptenbeleid die niet onder de Wvg vallen, ook andere deskundigen vanuit de gemeente gevraagd om toelichting.
De betrokkenheid van de cliëntenraad bij het beleid van de gemeente strekt zich ook uit tot de voorlichting naar de cliënten door de gemeente.
De cliëntenraad behartigt de belangen van alle hierboven genoemde personen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om voor eigen belangenbehartiging zitting te nemen in de cliëntenraad. Blijkt een lid zich hieraan schuldig te maken, dan kan hij/zij conform artikel 6 worden voorgedragen voor schorsing of ontslag.
De gemeente streeft ernaar alle informatie die voor besluitvorming van belang is, tijdig aan de cliëntenraad voor te leggen, zodat invloed op de te nemen besluiten van het college van burgemeester en wethouders c.q. de gemeenteraad mogelijk is. Indien de cliëntenraad dit wenselijk acht, kan zij schriftelijk haar advies uitbrengen aan het college van burgemeester en wethouders. Hierop volgt altijd een beargumenteerd antwoord door het college. Indien de gemeenteraad bevoegd is te beslissen, zal het advies worden doorgestuurd naar de raadscommissie, eventueel voorzien van een beargumenteerde afwijzing van het advies door het college.
De samenstelling van de cliëntenraad is de verantwoordelijkheid van de cliëntenraad zelf. Indien er vacatures ontstaan, kan de gemeente wel faciliteren bij de invulling van de vacature door bijvoorbeeld een advertentie in de nieuwsbrief van Sociale Zaken te plaatsen.
Disfunctioneren van een lid van de cliëntenraad kan onder andere blijken uit het regelmatig niet verschijnen bij vergaderingen, niet handelen conform de doelstelling van de cliëntenraad, in diskrediet brengen van de cliëntenraad door handelen, nalaten of optreden of eigen belangenbehartiging. Dit kunnen redenen zijn om een lid voor te dragen voor schorsing of ontslag.
De begroting omvat onder meer organisatiekosten, scholing en deskundigheidsbevordering, externe ondersteuning en reis- en verblijfkosten.