Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dronten

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDronten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie gemeente Dronten
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand
  2. Wet voorzieningen gehandicapten

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-10-200804-10-2008intrekking

25-09-2008

Gemeenteblad 2008, nr. 14

B08.000973
16-07-2004nieuwe regeling

27-05-2004

Gemeenteblad 2004, nr. 15

B04.000430

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten

De raad van de gemeente Dronten,

gelezen het voorstel van het college van 27 mei 2004, No. B04.000430HB;

gelet op de Wet werk en bijstand en de Wet voorzieningen gehandicapten;

gezien het advies van de Raadscommissie Algemene Zaken van 13 mei 2004;

B E S L U I T:

vast te stellen de hierna volgende "Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten"

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente maatschappelijke organisaties en cliënten van Sociale Zaken betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de Wet werk en bijstand (WWB), het gemeentelijk bijstandsbeleid, de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) en het gemeentelijk gehandicaptenbeleid.

  • 2.

    Cliënt: een inwoner van de gemeente Dronten die periodiek daadwerkelijk gebruik maakt van bijstands- minima- en/of Wvg-voorzieningen van de gemeente Dronten.

  • 3.

    Organisaties: organisaties die in hun doelstelling de belangen van cliënten onderschrijven.

  • 4.

    Cliëntenraad: de organisatie van personen zoals genoemd in lid 2 en afgevaardigden van organisaties als genoemd in lid 3. Deze cliëntenraad is in Dronten genaamd Overlegorgaan Belangenbehartiging Dronten (OBD).

Artikel 2. Doelstelling

De cliëntenparticipatie heeft als doel te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de WWB, het gemeentelijk bijstandsbeleid, de Wvg en het gemeentelijk gehandicaptenbeleid door zelforganisatie vanuit onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde (gemeentelijk) beleid.

Artikel 3. Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie wordt de cliëntenraad betrokken bij:

  • 1.

    het gemeentelijk beleid met betrekking tot de WWB en de Wet voorzieningen gehandicapten;

  • 2.

    voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid.

Artikel 4. Adviesrecht

  • 1.

    Adviezen kunnen gevraagd en ongevraagd schriftelijk uitgebracht worden aan het college van burgemeester en wethouders. Adviezen worden door de gemeente meegenomen in het besluitvormingsproces. Indien het college van burgemeester en wethouders het advies naast zich neerlegt, zal het college de cliëntenraad gemotiveerd van haar besluit op de hoogte stellen.

  • 2.

    Wanneer het gaat om zaken waarin de gemeenteraad bevoegd is te besluiten, zal het oorspronkelijke advies van de cliëntenraad, alsmede de motivering van de eventuele afwijzing van het college, voorgelegd worden aan de raadscommissie.

Artikel 5. Samenstelling

  • 1.

    In de cliëntenraad nemen vertegenwoordigers zitting van onderstaande maatschappelijke organisaties en zelforganisaties:

    • a.

      1 vertegenwoordiger van de FNV;

    • b.

      1 vertegenwoordiger van de CNV;

    • c.

      1 vertegenwoordiger van de diaconale werkgroep verarming;

    • d.

      1 vertegenwoordiger van de samenwerkende ouderenbonden;

    • e.

      2 vertegenwoordigers van de belangengroeperingen voor gehandicapten (Stichting gehandicapten overleg Dronten en Stichting Onder Dak);

  • 2.

    De vertegenwoordigers van de organisaties genoemd onder lid 1 wijzen een plaatsvervanger aan.

  • 3.

    Vanuit de bovengenoemde organisaties zal 1 vertegenwoordiger worden gekozen die naar de bijeenkomsten van de Arme Kant van Flevoland wordt afgevaardigd.

  • 4.

    Er zijn maximaal 13 zetels beschikbaar binnen de cliëntenraad. Er wordt naar gestreefd 6 zetels op te vullen door cliënten en 6 zetels op te vullen door organisaties. Er is altijd 1 zetel bestemd voor de onafhankelijke voorzitter.

  • 5.

    De cliëntenraad kan andere organisaties als genoemd onder lid 1 uitnodigen om incidenteel deel te nemen aan het overleg van de cliëntenraad.

  • 6.

    Individuele cliënten die niet zijn aangesloten bij een zelforganisatie kunnen ook deelnemen aan de cliëntenraad.

  • 7.

    De afdeling Sociale Zaken is vertegenwoordigd bij het overleg van de cliëntenraad, maar is geen deelnemer.

  • 8.

    Leden van de cliëntenraad worden door de cliëntenraad zelf geselecteerd.

  • 9.

    De cliëntenraad streeft naar een samenstelling die wat de individuele leden betreft een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling is van het cliëntenbestand. Cliënten die zitting hebben in de cliëntenraad, zullen als gevolg van hun lidmaatschap, op geen enkele manier door de gemeente Dronten voordelig of nadelig worden behandeld.

  • 10.

    Voor de zetels voor cliënten kunnen cliënten van de afdeling Sociale Zaken zich beschikbaar stellen. Bij meerdere aanmeldingen dan beschikbare zetels zal een door de cliëntenraad aangewezen commissie een benoemingsprocedure starten.

  • 11.

    De commissie als bedoeld in lid 10 wordt benoemd door de cliëntenraad. Deze commissie bestaat uit drie leden: de voorzitter van de cliëntenraad en twee andere leden die lid zijn van de cliëntenraad. De voorzitter van de cliëntenraad is tevens voorzitter van de commissie.

  • 12.

    De cliëntenraad kan organisaties actief benaderen met het verzoek zitting te nemen in de cliëntenraad. Als er meer aanmeldingen dan beschikbare zetels zijn, zal een door de cliëntenraad aangewezen commissie een benoemingsprocedure starten. De (belangen) organisaties zijn werkzaam binnen de werkingssfeer van de afdeling Sociale Zaken en er vindt een terugkoppeling plaats door de leden naar de achterban.

  • 13.

    De leden van de cliëntenraad kunnen deze functie maximaal 3 jaar vervullen. Daarna kan tot 2 keer toe het lidmaatschap met nog eens 3 jaar worden verlengd. Besluiten hiertoe worden binnen de cliëntenraad zelf genomen op basis van meerderheid van stemmen, waarbij minstens de helft van het totaal aantal cliëntenraadsleden aanwezig moet zijn. De stemming over personen geschiedt schriftelijk.

Artikel 6. Beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    Het lidmaatschap eindigt na 3 jaar lidmaatschap tenzij het lidmaatschap verlengd wordt conform artikel 5, lid 13, door het overlijden van een lid, door opzegging door het lid, door schorsing en ontslag als bedoeld in lid 2 of door verhuizing van het lid naar een andere gemeente. Een cliëntenlidmaatschap eindigt tussentijds ook als het betreffende lid langer dan 6 maanden geen cliënt meer is in de zin van deze verordening. De cliëntenraad kan besluiten deze periode van 6 maanden met maximaal 6 maanden te verlengen. Een organisatielidmaatschap eindigt tussentijds als de afgevaardigde geen onderdeel meer uitmaakt van de organisatie, voor welke hij in de cliëntenraad zitting heeft.

  • 2.

    Het bestuur van de cliëntenraad heeft het recht om, bij blijkend disfunctioneren van een van haar leden, deze bij de overige cliëntenraadsleden voor te dragen voor schorsing of ontslag. Het besluit hierover wordt door de cliëntenraad bij meerderheid van stemmen genomen, waarbij minstens de helft van het totaal aantal cliëntenraadsleden aanwezig moet zijn. De stemming over personen geschiedt schriftelijk.

Artikel 7. Bestuur

  • 1.

    De cliëntenraad kiest uit haar midden het bestuur, bestaande uit drie leden: de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

  • 2.

    Bestuursleden kunnen te allen tijde door de cliëntenraad ter verantwoording worden geroepen.

Artikel 8. Taken en bevoegdheden van het bestuur

  • 1.

    De voorzitter zit de vergadering van de cliëntenraad voor, de secretaris is verantwoordelijk voor het uitnodigen van de leden en het maken van de verslagen van de vergaderingen.

  • 2.

    Het bestuur stelt voor iedere vergadering een agenda samen. Agendapunten kunnen door de leden tot 2 weken voor de vergadering bij de secretaris worden ingediend.

  • 3.

    Minimaal 10 dagen voorafgaand aan het overleg stuurt de secretaris de agenda aan alle deelnemers, inclusief bijbehorende stukken.

  • 4.

    Het bestuur stelt de vergaderdata vast. Zij zorgt ervoor dat zo vaak de cliëntenraad het nodig acht, maar minimaal een keer per twee maanden, een vergadering wordt gehouden.

  • 5.

    Het bestuur roept de leden schriftelijk op voor de vergadering.

  • 6.

    Het bestuur is bevoegd besluiten te nemen die nodig zijn voor de voortgang van de cliëntenraad.

  • 7.

    Het bestuur vertegenwoordigt de cliëntenraad.

  • 8.

    Het bestuur waakt ervoor dat geen besluiten worden genomen die ertoe kunnen leiden dat de cliëntenraad of haar leden persoonlijk worden geschaad.

Artikel 9. Verslaglegging

  • 1.

    Van iedere cliëntenraadsvergadering maakt de secretaris als bedoeld in artikel 7, lid 1, een verslag.

  • 2.

    Voor het maken van de verslagen kan eventueel een notulist worden aangesteld. Verslagen worden echter altijd onder verantwoordelijkheid van de secretaris opgesteld.

  • 3.

    Alle verslagen zijn openbaar en kunnen worden opgevraagd bij de secretaris.

Artikel 10. Middelen

  • 1.

    De gemeente draagt zorg voor de middelen die nodig zijn voor het goed functioneren van de cliëntenraad. Jaarlijks wordt een begroting van verwachte kosten door de penningmeester bij het college van burgemeester en wethouders ingediend.

  • 2.

    Op de bijdrage van de gemeente is de algemene subsidieverordening van toepassing.

Artikel 11. Overleg cliëntenraad en de gemeente Dronten

  • 1.

    De gemeente Dronten en de cliëntenraad maken aan het begin van elk jaar een jaarplanning, waarbij wordt uitgegaan van 6 gezamenlijke bijeenkomsten per jaar.

  • 2.

    De gemeente wijst 1 ambtenaar aan als vast aanspreekpunt bij de gemeente voor de cliëntenraad. Contacten met de gemeente en verzoeken aan de gemeente lopen in principe via deze ambtenaar of diens plaatsvervanger.

  • 3.

    De agenda van elke gezamenlijke bijeenkomst wordt door het bestuur en de gemeente gezamenlijk bepaald.

  • 4.

    Tussen de portefeuillehouder en de cliëntenraad vindt ten minste twee keer per jaar of zo vaak als nodig overleg plaats. Dit kan gecombineerd worden met het reguliere overleg van de cliëntenraad.

  • 5.

    Het staat de cliëntenraad vrij om specifieke doelgroepen te betrekken bij de vergaderingen zodra dit voor de behandeling van actuele onderwerpen van belang is.

Artikel 12. Slotbepalingen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet met betrekking tot de cliëntenparticipatie, beslissen burgemeester en wethouders in overleg met de cliëntenraad.

Artikel 13. Citeertitel

De verordening kan aangehaald worden als “Verordening cliëntenparticipatie gemeente Dronten”.

Artikel 14. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking 6 weken na openbare bekendmaking.

Dronten, 27 mei 2004

De raad van Dronten,

voorzitter

drs. B. de Hon

griffier

E.J. Morren

Toelichting op de verordening cliëntenparticipatie Sociale Zaken gemeente Dronten

Artikel 1

Zowel in de Wet werk en bijstand als in de Wet voorzieningen gehandicapten is geregeld dat de gemeente per verordening vastlegt op welke wijze de cliëntenparticipatie wordt vormgegeven.

In artikel 1a, lid 2 van de Wvg wordt genoemd dat in de verordening in ieder geval geregeld is:

  • -

    dat de reikwijdte van de cliëntenparticipatie betrekking heeft op het integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid;

  • -

    dat de gemeentebesturen tijdig advies vragen aan de lokale platforms over wijziging in de verordening en uitvoeringsregelingen;

  • -

    welke faciliteiten het gemeentebestuur beschikbaar stelt aan de lokale platforms.

In artikel 47 van de Wet werk en bijstand is vastgelegd dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop personen, bedoeld in artikel 7 eerste lid of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:

  • -

    periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers;

  • -

    deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • -

    zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Concreet betekent dit dat de volgende personen of hun vertegenwoordigers betrokken moeten worden bij de uitvoering van de WWB:

  • -

    personen die algemene bijstand ontvangen;

  • -

    personen met een nabestaanden- of halfwezenuitkering waarbij de gemeente een rol speelt bij de arbeidsinschakeling;

  • -

    niet-uitkeringsgerechtigden waarbij de gemeente een rol speelt bij de arbeidsinschakeling;

  • -

    alle overige personen die aanspraak kunnen maken op een voorziening van de gemeente gericht op de arbeidsinschakeling (conform de Verordening activering en reïntegratie).

In Dronten is er in het verleden voor gekozen om 1 cliëntenraad in te stellen die zich zowel met het gevoerde gehandicaptenbeleid als met het bijstandsbeleid bezig hield. Deze werkwijze heeft altijd goed gefunctioneerd en is daarom in deze verordening verankerd.

Artikel 2 en 3

De cliëntenraad moet op de hoogte zijn van de landelijke regelgeving met betrekking tot de WWB en de Wvg. Ook moet zij zicht hebben op de manier waarop dit landelijke beleid wordt uitgevoerd door de gemeente. Daarnaast heeft de gemeente zowel in de WWB als in de Wvg eigen beleidsvrijheid. Bij het invullen van die beleidsvrijheid dient de cliëntenraad ook betrokken te zijn. Daarbij moet worden opgemerkt dat het aandachtsgebied met betrekking tot gehandicaptenbeleid verder strekt dan alleen de Wvg. Indien noodzakelijk, kunnen voor het behandelen van onderwerpen m.b.t. gehandicaptenbeleid die niet onder de Wvg vallen, ook andere deskundigen vanuit de gemeente gevraagd om toelichting.

De betrokkenheid van de cliëntenraad bij het beleid van de gemeente strekt zich ook uit tot de voorlichting naar de cliënten door de gemeente.

De cliëntenraad behartigt de belangen van alle hierboven genoemde personen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling om voor eigen belangenbehartiging zitting te nemen in de cliëntenraad. Blijkt een lid zich hieraan schuldig te maken, dan kan hij/zij conform artikel 6 worden voorgedragen voor schorsing of ontslag.

Artikel 4

De gemeente streeft ernaar alle informatie die voor besluitvorming van belang is, tijdig aan de cliëntenraad voor te leggen, zodat invloed op de te nemen besluiten van het college van burgemeester en wethouders c.q. de gemeenteraad mogelijk is. Indien de cliëntenraad dit wenselijk acht, kan zij schriftelijk haar advies uitbrengen aan het college van burgemeester en wethouders. Hierop volgt altijd een beargumenteerd antwoord door het college. Indien de gemeenteraad bevoegd is te beslissen, zal het advies worden doorgestuurd naar de raadscommissie, eventueel voorzien van een beargumenteerde afwijzing van het advies door het college.

Artikel 5

De samenstelling van de cliëntenraad is de verantwoordelijkheid van de cliëntenraad zelf. Indien er vacatures ontstaan, kan de gemeente wel faciliteren bij de invulling van de vacature door bijvoorbeeld een advertentie in de nieuwsbrief van Sociale Zaken te plaatsen.

Artikel 6

Disfunctioneren van een lid van de cliëntenraad kan onder andere blijken uit het regelmatig niet verschijnen bij vergaderingen, niet handelen conform de doelstelling van de cliëntenraad, in diskrediet brengen van de cliëntenraad door handelen, nalaten of optreden of eigen belangenbehartiging. Dit kunnen redenen zijn om een lid voor te dragen voor schorsing of ontslag.

Artikel 10

De begroting omvat onder meer organisatiekosten, scholing en deskundigheidsbevordering, externe ondersteuning en reis- en verblijfkosten.