Organisatie | Texel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening Texel 2016 |
Citeertitel | ASV Texel 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze verordening komt in de plaats van de Algemene subsidieverordening Texel 2011. De Algemene subsidieverordening Texel 2016 sluit beter aan bij de Algemene Wet Bestuursrecht en is een goede basis voor de Uitvoeringsregelingen die voor verschillende beleidsvelden zijn vastgesteld.
Uitvoeringsregeling Kunst en Cultuur 2016
Uitvoeringsregeling Maatschappelijke organisaties 2016
Uitvoeringsregeling Sport 2016
Uitvoeringsregeling Instandhouding gemeentelijke monumenten 2016
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2016 | 06-11-2020 | Nieuwe verordening | 23-03-2016 | 019 |
De raad van de gemeente Texel:
gelezen het advies van burgemeester en wethouders 16 februari 2016;
gehoord de raadscommissie op 9 maart 2016;
Het feit dat de verordening uit 2011 goed heeft voldaan maar dat het inmiddels tijd is voor een evaluatie. De praktijk in de afgelopen jaren heeft duidelijk gemaakt dat er enkele aanpassingen gewenst zijn.
Dat de nieuwe verordening nog beter aansluit bij de Algemene Wet Bestuursrecht en een goede basis is voor de Uitvoeringsregelingen die voor verschillende beleidsvelden zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 2 Reikwijdte verordening
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders, met uitzondering van subsidies waarvoor bij afzonderlijke verordening een uitputtende regeling is getroffen en subsidies als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht. Voor het uitgeven van gemeenschapsgeld is altijd een wettelijke basis nodig.
Hoofdstuk 2·aanvraag van de subsidie
Artikel 4 Bij de aanvraag in te dienen gegevens
Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:
een begroting en dekkingsplan van de kosten van de activiteiten, waar de subsidie voor wordt aangevraagd. Het dekkingsplan bevat een opgave van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
Artikel 7 Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden
Hoofdstuk 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 10 Tussentijdse rapportage
Bij subsidies, hoger dan € 50.000, welke verleend worden voor activiteiten die een jaar of meer in beslag nemen, kan het college de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten.
De subsidieontvanger doet onverwijld melding aan het college, zodra aannemelijk is dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, niet (volledig) zullen worden verricht of dat niet (volledig) aan de aan de beschikking tot subsidieverlening verbonden verplichtingen zal worden voldaan.
Hoofdstuk 7 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
Artikel 13 Verantwoording subsidies tot en met € 5.000
Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het college de aanvrager verplichten om op de door haar aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
Artikel 16 Vaststelling subsidie
Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het eerste lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.
Burgemeester en wethouders kunnen deze verordening, met uitzondering van de artikelen 2, 3 en 4, in individuele gevallen buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing van die bepalingen voor de subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de betrokken bepalingen te dienen doelen.