Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doesburg

De Verordening Brede Maatschappelijke Raad gemeente Doesburg 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoesburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDe Verordening Brede Maatschappelijke Raad gemeente Doesburg 2016
CiteertitelVerordening BSMR gemeente Doesburg 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Nee

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-07-2016Nieuwe regeling

26-05-2016

Gemeenteblad, Nr. 93786

26052016/7

Tekst van de regeling

Intitulé

De Verordening Brede Maatschappelijke Raad gemeente Doesburg 2016

Nummer 7

 

De raad van de gemeente Doesburg;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 april 2016;

gehoord de commissie Maatschappelijke ontwikkeling van 10 mei 2016;

 

gelet op artikel 9 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Doesburg 2015

b e s l u i t :

 

De Verordening Brede Maatschappelijke Raad gemeente Doesburg 2016 vast te stellen

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    1.In deze verordening wordt verstaan onder

    • a.

      College: het college van burgemeester en wethouders

    • b.

      Sociaal Domein: Wet maatschappelijke Ondersteuning, Jeugdwet en Participatiewet

    • c.

      BSMR: De Brede Sociaal Maatschappelijke Raad als adviesorgaan van het college.

    • d.

      Overlegvergadering: het overleg tussen de BSMR en de desbetreffende beleidsmedewerker(s) en/of de portefeuillehouder in het college.

    • e.

      Budget: de door de gemeente Doesburg beschikbaar te stellen middelen.

Artikel 2 Doelstelling

  • 1.

    De BSMR heeft als taak om het college gevraagd en ongevraagd van advies te voorzien over zaken binnen het Sociaal Domein.

  • 2.

    Met de instelling van de BSMR wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de publieke dienstverlening binnen het Sociaal Domein.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden BSMR

  • 1.

    De BSMR is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het Sociaal Domein voor zover deze doelgroepen en/of individuen raken.

  • 2.

    De BSMR heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijk Sociaal Domein betreffen.

  • 3.

    De BSMR kan werkgroepen (zowel van leden als externen) instellen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de BSMR voorgelegd.

  • 4.

    Indien de BSMR zich bedient van werkgroepen blijft de adviesverantwoordelijkheid te ` allen tijde bij de BSMR liggen.

  • 5.

    De BSMR overlegt regelmatig met betrokken (on)georganiseerde burgers over thema’s uit het Sociaal Domein.

  • 6.

    De leden van de BSMR kunnen derden raadplegen over de aangelegenheden waarmee zij als lid van de BSMR te maken krijgen.

Artikel 4 Overleggen met college

  • 1.

    Minimaal één keer per jaar wordt het functioneren van de BSMR besproken met de portefeuillehouder Sociaal Domein.

  • 2.

    Minimaal 4 x per jaar is er agenda overleg tussen portefeuillehouder Sociaal Domein en BSMR. Dit is een open dialoog tussen BSMR en portefeuillehouder en zijn ambtenaar/ambtenaren. In dit overleg worden afspraken gemaakt over de onderwerpen die de adviesprocedure moeten doorlopen.

Artikel 5 Verstrekken van informatie door college

  • 1.

    Het college vraagt bij de voorbereiding van besluiten met invloed op het Sociaal Domein advies aan de BSMR.

  • 2.

    Het college verstrekt bij een adviesaanvraag alle relevante informatie die voor de betreffende aanvraag van belang is.

  • 3.

    Op verzoek van de BSMR kan het college ook andere niet op een adviesaanvraag betrekking hebbende informatie verstrekken.

  • 4.

    Het college stelt de BSMR in kennis van alle beleidsstukken op het gebied van het Sociaal Domein.

Artikel 6 Adviesaanvragen

  • 1.

    Adviesvragen worden door het college schriftelijk gericht aan het secretariaat van de BSMR

  • 2.

    De termijn voor het uitbrengen van een advies bedraagt minimaal drie weken en maximaal zes weken.

  • 3.

    Het college meldt bij de adviesaanvraag de datum waarop uiterlijk advies moet zijn uitgebracht wil het nog van invloed kunnen zijn op de besluitvorming.

  • 4.

    Het secretariaat van de BSMR zorgt voor de verspreiding van de adviesaanvraag onder de leden van de BSMR.

  • 5.

    De BSMR kan desgewenst aan het college verzoeken om nadere uitleg over een adviesaanvraag van een ambtenaar namens het college.

  • 6.

    De BSMR brengt schriftelijk advies uit aan het college.

  • 7.

    Indien het college een advies van de BSMR niet overneemt, deelt het dat binnen drie weken na ontvangst van het advies met redenen omkleed schriftelijk mee aan de BSMR.

Artikel 7 Ongevraagde adviezen

  • 1.

    De BSMR kan, in overeenstemming met artikel 3 lid 1 van deze verordening, ook ongevraagd advies uitbrengen.

  • 2.

    Het advies, bedoeld in het eerste lid, dient schriftelijk aan het college te worden gericht.

  • 3.

    Het college onderzoekt een dergelijk advies en deelt binnen een periode van acht weken zijn standpunt schriftelijk aan de BSMR mee. Wanneer dit niet mogelijk is wordt gemotiveerd van deze periode afgeweken en wordt de BSMR hierover schriftelijk geïnformeerd.

Artikel 8 Samenstelling van de BSMR

  • 1.

    In de BSMR zitten personen die tezamen als een representatieve afspiegeling van de plaatselijke samenleving kunnen worden beschouwd en deskundig worden geacht op één of meer van de beleidsterreinen waarin op grond van deze verordening adviezen worden gevraagd en/of gegeven.

  • 2.

    De BSMR bestaat uit maximaal 7 leden, exclusief een onafhankelijk voorzitter, maar inclusief een secretaris en een penningmeester.

  • 3.

    De BSMR is een afspiegeling van deskundigheid ten aanzien van de doelgroepen Wmo, jongeren, werk en inkomen en daarnaast generalisten.

  • 4.

    Met leden die een afspiegeling vormen van de doelgroepen zoals genoemd in het derde lid, wordt niet gedoeld op een directe vertegenwoordiging (werknemer) van de betreffende doelgroepen.

  • 5.

    De leden alsmede eventuele leden van werkgroepen opereren zonder last of ruggespraak.

  • 6.

    De genoemde doelgroepen dienen zo volledig mogelijk te zijn vertegenwoordigd in de BSMR.

  • 7.

    De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen tezamen het dagelijks bestuur van de BSMR.

  • 8.

    Voor de onafhankelijk voorzitter, de secretaris en de penningmeester worden plaatsvervangers aangewezen.

  • 9.

    De vicevoorzitter heeft wel stemrecht in de BSMR. Behalve in zijn rol als voorzitter.

  • 10.

    De leden en de voorzitter van de BSMR mogen geen lid zijn van of gelieerd zijn aan een bestuursorgaan van de gemeente Doesburg, of werken bij de gemeente Doesburg of bij een professionele zorgorganisatie of welzijnsaanbieder (die actief is) in de gemeente Doesburg.

Artikel 9 Benoeming, zittingsduur, lidmaatschap en beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    Teneinde inwoners van Doesburg de gelegenheid te geven zich kandidaat te stellen voor de BSMR wordt een oproep geplaatst in de lokale media.

  • 2.

    Aan de bij het college bekende organisaties die inwoners vertegenwoordigen wordt een brief gestuurd om eventueel kandidaten te enthousiasmeren.

  • 3.

    De leden van de BSMR worden voorgedragen door de BSMR en worden benoemd door het college. Wanneer het college het niet eens is met de benoeming kan men de voordracht weigeren.

  • 4.

    De leden van de BSMR zijn inwoners van de gemeente Doesburg. In voorkomende gevallen kan de BSMR het college verzoeken om gemotiveerd van deze bepaling af te wijken.

  • 5.

    De onafhankelijke voorzitter wordt door het college geworven en benoemd.

  • 6.

    De BSMR kiest uit zijn midden de secretaris en de penningmeester en hun vervangers, ook kiest hij uit zijn midden een vicevoorzitter.

  • 7.

    De voorzitter, de leden en de leden worden benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 8.

    Leden zijn terstond eenmalig herkiesbaar voor een periode van vier jaar.

  • 9.

    Bij tussentijds aftreden van een lid, niet zijnde de voorzitter, draagt de BSMR een opvolger voor aan het college.

  • 10.

    De benoeming ter voorziening van in de tussentijd weggevallen leden geschiedt binnen acht weken na het ontstaan van de vacature.

  • 11.

    Het lidmaatschap van de BSMR eindigt:

    • a.

      Door opzegging van het zittend lid;

    • b.

      Bij overlijden van het zittend lid;

    • c.

      Door verhuizing van het lid naar een andere gemeente, tenzij anders wordt beslist zoals genoemd in lid 4 van dit artikel;

    • d.

      Na twee termijnen;

    • e.

      Als een zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal gehouden vergaderingen verzuimt;

    • f.

      Door schorsing en ontslag als bedoeld lid 12 van dit artikel;

    • g.

      Als het lid ophoudt te voldoen aan de eisen gesteld in artikel 8, lid 10.

  • 12.

    De BSMR heeft het recht om, bij blijkend disfunctioneren van één van zijn leden, het college schriftelijk te verzoeken om het betreffende lid te schorsen of te ontslaan. Alvorens de BSMR het college hiertoe verzoekt, vindt hoor en wederhoor plaats. Een verslag van het horen van het betreffende lid dient bij het verzoek te worden gevoegd en is ten minste “voor gezien” getekend door het betreffende lid.

  • 13.

    In geval van schorsing of ontslag wordt betrokkene hiervan door het bestuur van de BSMR onverwijld schriftelijk op de hoogte gesteld onder vermelding van redenen.

Artikel 10 Verslagen en communicatie

  • 1.

    De BSMR stelt een jaaragenda op met daarop de momenten binnen bepaalde beleidscycli waarop de BSMR zijn inbreng kan hebben.

  • 2.

    De jaaragenda wordt gepubliceerd in de lokale media, op de websites van de BSMR en de gemeente Doesburg.

  • 3.

    Van de vergaderingen worden notulen gemaakt en gepubliceerd op de website van de BSMR en de gemeente.

  • 4.

    Jaarlijks voor 1 juni wordt door de BSMR een jaarverslag opgesteld en aan het college toegezonden.

Artikel 11 Vergaderingen

  • 1.

    De BSMR vergadert 10 keer per jaar of zoveel vaker of minder als wenselijk wordt geacht.

  • 2.

    Voorafgaand aan de vergadering stelt het dagelijks bestuur van de BSMR een agenda op van de te bespreken punten.

  • 3.

    De vergaderingen zijn openbaar.

  • 4.

    De agenda wordt minimaal vijf werkdagen voor de vergadering aan de leden toegezonden en gepresenteerd op de website van de BSMR.

  • 5.

    Indien de meerderheid van de aanwezige leden dit verlangt of indien de voorzitter het nodig acht, zal de vergadering bestaan uit een openbaar en een besloten gedeelte. In het besloten gedeelte zal worden vergaderd, indien blijkt dat bij (verdere) openbare beraadslagingen private of openbare belangen door de openbaarheid wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.

  • 6.

    Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen in te brengen. Deze dienen bij de secretaris te worden ingediend.

  • 7.

    Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 8.

    De BSMR kan derden of het college uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

  • 9.

    De notulen van de vergadering worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aangeboden.

  • 10.

    De BSMR mag geen besluiten nemen als niet meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is, hierbij wordt de voorzitter niet meegeteld.

  • 11.

    Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen. Bij het staken der stemmen, wordt dit in het advies dat wordt gedaan aan het college meegenomen.

  • 12.

    Indien gewenst kunnen minderheidsstandpunten kenbaar worden gemaakt in het advies.

Artikel 12 Facilitering

  • 1.

    1. Het college stelt jaarlijks een budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de BSMR.

  • 2.

    Het budget voor 2016 is gesteld op € 6.000,- Dit budget wordt jaarlijks geïndexeerd.

  • 3.

    Het budget is bedoeld voor:

    • a.

      vergaderruimte, voor zover niet door de gemeente beschikbaar gesteld;

    • b.

      cliëntenraadpleging en het instellen van werkgroepen;

    • c.

      activiteiten rondom bijvoorbeeld toegankelijkheid, beeldvorming en opdrachten om voor alle doelgroepen vallend onder het sociaal domein;

    • d.

      maatschappelijke initiatieven, secretariaatskosten;

    • e.

      kosten van deskundigheidsbevordering;

    • f.

      kosten van het bijwonen van studiedagen/bijeenkomsten;

    • g.

      kosten van het raadplegen van (externe) deskundigen;

    • h.

      kosten van bijeenkomsten van werkgroepen;

    • i.

      kosten van initiatieven om ongeorganiseerden te organiseren;

    • j.

      onkosten van de voorzitter en leden. De vergoeding per vergadering voor een lid bedraagt € 62,50. De onkostenvergoeding voor de voorzitter en secretaris bedraagt € 75,- per vergadering. Deze kosten worden vergoed vanuit het BSMR budget.

  • 4.

    Het budget zoals genoemd in lid 2 van dit artikel moet jaarlijks via de jaarrekening aantoonbaar worden besteed.

  • 5.

    Het college stelt vergaderruimte beschikbaar voor overlegvergaderingen.

  • 6.

    Het college stelt kopieerfaciliteiten op het stadhuis beschikbaar.

  • 7.

    Het college draagt zorg voor een relevante en tijdige informatievoorziening richting de BSMR over zaken die tot het taakgebied van de BSMR behoren.

Artikel 13 Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de BSMR, deskundigen en/of derden, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen voor zover dit door het college, de wethouder of gemachtigde gemotiveerd bekend is gemaakt.

  • 2.

    Het voornemen tot geheimhouding moet van te voren bekend zijn gemaakt. De duur en de inhoud van de geheimhoudingsplicht moeten ook van te voren bekend zijn gemaakt. De geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de BSMR.

  • 3.

    De voorzitter en leden tekenen hiervoor een geheimhoudingsverklaring bij aantreding.

Artikel 14 Overige bepalingen

  • 1.

    Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet eerder plaats dan nadat de BSMR daarover is gehoord.

  • 2.

    Bij verschil van mening over de toepassing van deze verordening alsmede in gevallen waarin deze niet of onvoldoende voorziet, beslist het college.

  • 3.

    Het college draagt er zorg voor dat leden van de BSMR in contacten met de gemeente Doesburg voordelen noch nadelen ondervinden als gevolg van het lidmaatschap van de BSMR.

  • 4.

    De BSMR behandelt geen klachten die op individuen betrekking hebben. In voorkomende gevallen verwijst de BSMR door naar de klachtenregeling van de gemeente.

Artikel 15 Inwerkingtreding en intrekking

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het Elektronisch Gemeenteblad van de gemeente Doesburg.

  • 2.

    De Verordening BSMR 2012 gemeente Doesburg wordt ingetrokken op de eerste dag na bekendmaking in het Elektronisch Gemeenteblad.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening BSMR gemeente Doesburg 2016”.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Doesburg in zijn openbare vergadering van 26 mei 2016.

De griffier,

J.B. Voorhof

De voorzitter,

drs. L.W.C.M. van der Meijs