Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hof van Twente

Beleidsregels lijkbezorging van gemeentewege en het verhaal van daarop betrekking hebbende kosten 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHof van Twente
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels lijkbezorging van gemeentewege en het verhaal van daarop betrekking hebbende kosten 2014
CiteertitelBeleidsregels lijkbezorging van gemeentewege en het verhaal van daarop betrekking hebbende kosten 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpLijkbezorging van de gemeentewege
Externe bijlagenInhoud lijkbezorging Inhoud Lijkbezorging van gemeentewege Actieplan Lijkbezorging van gemeentewege

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet op de Lijkbezorging, BV

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-04-2014Nieuwe beleid

18-03-2014

Hofweekblad d.d. 9 april 2014

500381

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels lijkbezorging van gemeentewege en het verhaal van daarop betrekking hebbende kosten 2014

 

 

Inhoud lijkbezorging

Inhoud

 

Inhoud Lijkbezorging van gemeentewege

Samenvatting

Op grond van de Wet op de lijkbezorging (Wlb) is, als niemand anders in de lijkbezorging voorziet, de burgemeester verplicht in de lijkbezorging van personen te voorzien. In deze notitie wordt vastgelegd op welke wijze door de burgemeester van Hof van Twente in voorkomend geval uitvoering gegeven zal worden aan deze taakstelling.

 

Uitgangspunt is dat de lijkbezorging sober en tegen zo gering mogelijke kosten plaatsvindt met inachtneming van de laatste wens van betrokkene. Voor zover geen wens bekend is tot begraving, zal betrokkene worden gecremeerd. Met het verlenen van opdracht tot lijkbezorging zal terughoudend worden omgegaan. De kosten van de lijkbezorging zullen met inachtneming van de wettelijke mogelijkheden en –beperkingen worden verhaald.

 

Ten aanzien van lijkbezorging van gemeentewege gelden de volgende beleidsregels (samengevat):

  • -

    De wettelijke termijn voor de lijkbezorging wordt, met inachtneming van de Wlb, tot uiterlijk de 14e dag na overlijden verlengd. Lijkbezorging moet derhalve uiterlijk op de 14e dag na overlijden/lijkvinding plaatsvinden.

  • -

    De lijkbezorging vindt plaats in de vorm van een crematie tenzij de overledene uitdrukkelijk en aantoonbaar heeft aangegeven dat de voorkeur uitgaat naar begraven.

  • -

    De gemeente zal in eerste instantie de kosten van de lijkbezorging verhalen op de nalatenschap.

  • -

    Om te voorkomen dat oneigenlijk c.q. te snel gebruik gemaakt wordt van gemeentelijke gelden zal alleen in uitzonderlijke situaties afgezien worden van het verhaalsrecht op nabestaanden.

  • -

    de lijkbezorging wordt verzorgd op basis van de minst kostbare-, doch waardige wijze, ofwel een sobere lijkbezorging.

  • -

    Bij de uitvoering van de artikelen 20 tot en met 22 van de Wlb wordt rekening gehouden met het in deze notitie opgenomen beleid. Afwijking daarvan is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk.

 

Beleid lijkbezorging van gemeentewege

 

1. Inleiding

Ten aanzien van overledenen kunnen er zich drie situaties voordoen waarin de gemeente betrokken wordt bij de lijkbezorging:

a) nabestaanden weigeren in de lijkbezorging te voorzien;

b) nabestaanden kunnen niet in de lijkbezorging voorzien;

c) er zijn (momenteel) geen nabestaanden te vinden.

 

Uitgangspunt van de Wlb is dat de nabestaanden primair verantwoordelijk zijn voor de uitvaart. Verder is het uitgangspunt van de wetgever dat de zorg voor de lijkbezorging niet alleen afhankelijk is van familierechtelijke- en erfrechtelijke betrekkingen, maar ook van de feitelijke betrekkingen. Volgens de wetgever moet duidelijk zijn dat de lijkbezorging geen taak van de overheid is, maar een zaak van zorg voor elkaar.

 

Als werkelijk niemand in de lijkbezorging voorziet en daartoe dus geen enkel initiatief ondernomen wordt, dan moet de burgemeester daarvoor zorgdragen. Als het lijk zich in een woning bevindt dan kan de burgemeester of een ambtenaar van politie de woning binnentreden. Zie het tweede lid van artikel 21 Wlb.

 

De gemeente dient uiterst terughoudend te zijn in het regelen en verzorgen van de uitvaart. De artikelen 21 en 22 van de Wlb zijn primair bedoeld om de lijkbezorging te regelen van mensen zonder nabestaanden, waarbij niemand in actie kan komen. De artikelen zijn niet bedoeld om financiële problemen van nabestaanden op te lossen.

 

Het is dus zaak om nabestaanden te manen tot het ondernemen van actie. Deze kan bijvoorbeeld bestaan uit het sluiten van een lening, het houden van een inzameling onder familie en vrienden of het aanvragen van bijzondere bijstand. Veelal is het ook zo dat als er familie is, de gemeente een verhaalsrecht heeft op de familie ((ex) echtgenoot, ouders, kinderen, aangehuwde kinderen, schoonouders en stiefouders; artikel 1:392-396 BW) en de familie toch moet betalen.

 

Naast een financiële plicht rust er op bloed- en aanverwanten (zoals hiervoor genoemd) ook een morele plicht om de uitvaart te verzorgen. Er is echter voor nabestaanden geen juridische verplichting om een uitvaart te verzorgen, echter wel (in sommige hiervoor genoemde gevallen) om de kosten te betalen.

 

Wel geeft de wetgever in artikel 22 Wlb de mogelijkheid om de kosten van een uitvaart te verhalen op de bloed- en aanverwanten als niemand voor de lijkbezorging zorgdraagt en de burgemeester dat moet doen.

 

Wanneer de nabestaanden bewust geen actie ondernemen moet de gemeente optreden. Omdat een uitvaart altijd (relatieve) haast heeft, is het in sommige gevallen (wanneer het lijk in de openbare ruimte ligt of bij zomers weer in een woning) denkbaar dat met een uitvaartverzorger de afspraak gemaakt wordt dat in eerste instantie alleen de eerste verzorging (weghalen overledene en bewaren in mortuarium) gebeurt en (nog) niet debeleid lijkbezorging van gemeentewegegehele uitvaart. Er is dan tijd voor (het zoeken van en) overleg met de nabestaanden. De kosten kunnen in het kader van zaakwaarneming verhaald worden.

 

2. Opdracht verlenen?

De gemeente (i.c. de burgemeester) is wettelijk verplicht om (artikel 21 en 22 Wlb) een uitvaart te verzorgen als niemand anders hier zorg voor draagt. De gemeente betaalt dan ook de uitvaartondernemer die een en ander uitvoert en heeft het wettelijk recht om de kosten te verhalen op de nalatenschap en op de nabestaanden (o.a. echtgenoot, kinderen).

 

Het principe van de Wlb is dat:

  • 1.

    de gemeente in het belang van de volksgezondheid en de openbare orde zorgt dat de overledene “bezorgd” wordt;

  • 2.

    dat de kosten niet door de belastingbetaler worden gedragen.

 

De gemeente hoeft dan ook niet onmiddellijk de bovenbedoelde verplichting tot het (laten) verzorgen van een uitvaart op zich te nemen. Alleen als (na het zoeken van nabestaanden en na enkele dagen (max. 5 werkdagen) duidelijk is dat niemand anders iets doet, moet de gemeente invulling geven aan haar wettelijke plicht.

 

Genoemde periode van 5 dagen kan worden verlengd door de burgemeester (van de gemeente waarin het lijk zich bevindt), nadat daarover een arts is gehoord. Hierover wordt opgemerkt dat uitstel, zeker wanneer de zoektocht naar nabestaanden nog niet afgerond is, dan wel dat nabestaanden (nog) niet bereid zijn de lijkbezorging te regelen, voor de gemeente geen nadeel hoeft te betekenen. Enig uitstel kan er namelijk toe leiden dat alsnog iemand anders (wordt gevonden die) de verantwoordelijkheid op zich neemt (en dus ook zorg draagt voor betaling).

 

2.1 Beleid gemeente Hof van Twente:

Gelet op het vorenstaande wordt als regel gehanteerd dat de burgemeester, gehoord een arts, uitstel verleent van de verplichting tot lijkbezorging op uiterlijk de zesde werkdag na overlijden. Het uitstel wordt verleend voor de duur van (maximaal) 5 werkdagen. De lijkbezorging vindt uiterlijk op de 14e dag na overlijden plaats.

 

3. Cremeren of begraven?

De burgemeester moet bij de keuze cremeren of begraven rekening houden met een eerder uitgesproken wens van een overledene (art. 18 Wlb). Concreet betekent dit, dat de burgemeester in principe voor crematie kiest, tenzij er een codicil of testament is waarin de wens tot begraving of ontleding ten behoeve van de wetenschap is opgenomen.

 

Ook houdt de burgemeester rekening met eventuele niet uitgesproken wensen tot de lijkbezorging. Bijvoorbeeld wanneer de overledene aanhanger is van een religie die begraven voorstaat dan zal een begraving worden verzorgd. De burgemeester zal zich in de keuze: begraven of cremeren, altijd laten leiden door het uitgangspunt dat in alle gevallen gecremeerd wordt, tenzij door schriftelijke stukken, de religie of een uitgesproken levenswijze van de overledene duidelijk is dat zijn laatste wens anders is.

beleid lijkbezorging van gemeentewege

 

3.1 Beleid gemeente Hof van Twente

3.1.1 Crematie

Omdat, ten opzichte van begraven, cremeren het goedkoopst is, wordt de overledene gecremeerd.

 

De overledene wordt in het crematorium te Usselo gecremeerd. De crematie vindt plaats op werkdagen voor 10.00 uur zonder gebruik van faciliteiten en zonder aanwezigheid van nabestaanden of andere begeleiding.

 

Er wordt eenmalig de gelegenheid aan nabestaanden geboden om in het uitvaartcentrum afscheid te nemen van de overledene.

 

De as wordt na de wettelijke wachttijd van 1 maand vrijgegeven door het crematorium en verstrooid op het terrein van het crematorium. Willen nabestaanden een asbus, dan moeten zij binnen de hiervoor genoemde termijn eerst de openstaande rekening van de uitvaart voldoen.

 

3.1.2 Begraven

Als er, omdat dat de uitdrukkelijke wil van de overledene is, wordt overgegaan tot begraving dan geldt ook hier dat de meest goedkope manier wordt gehanteerd.

 

De overledene wordt begraven in een graf dat voor 10 jaar wordt uitgegeven. De gemeente blijft rechthebbende van het graf. Slechts de gemeente heeft zeggenschap over het graf.

 

De begraving vindt plaats zonder gebruik van faciliteiten en zonder aanwezigheid van nabestaanden of andere begeleiding.

 

Er wordt eenmalig de gelegenheid aan nabestaanden geboden om in het uitvaartcentrum afscheid te nemen van de overledene.

 

Er mag op het graf geen grafmonument geplaatst worden. Pas na betaling van de kosten van het graf en de begraving door nabestaanden wordt dit toegestaan. De nabestaanden worden dan immers rechthebbende op het graf.

 

De overledene wordt op de Algemene Begraafplaats in Goor begraven. Als de overledene naar het oordeel van de burgemeester veel binding had met één van de andere kernen binnen de gemeente Hof van Twente kan van de regel dat de begrafenissen alleen op de Algemene Begraafplaats in Goor plaatsvinden afgeweken worden. De opvattingen van nabestaanden zijn bij het oordeel of iemand in Goor of op één van de andere begraafplaatsen binnen de gemeente begraven moet worden niet doorslaggevend.

beleid lijkbezorging van gemeentewege

 

4. Kosten

4.1 Nalatenschap

De gemeente moet de kosten van de begrafenis in eerste instantie verhalen op de bij de overledene gevonden goederen of gelden, de eventuele uitvaartverzekering en vervolgens de nalatenschap. De inboedel en de goederen die in de woning van de overledene gevonden worden (zie ook hfdst. 5), worden geacht tot de nalatenschap te behoren, tenzij blijkt of in redelijkheid aangenomen kan worden dat zij aan anderen toebehoren.

 

In de meeste gevallen zal de overledene een gehuurde woning achterlaten en een inboedel die vrijwel niets opbrengt (of zijn de kosten om de goederen te gelde te maken mogelijk hoger dan de verwachte opbrengsten). In dergelijke gevallen onderneemt de gemeente geen tot weinig actie. Dit zal in de meeste gevallen zo zijn.

 

Mocht er wel sprake zijn van een (enigszins) waardevolle boedel dan kan de gemeente die verkopen om de kosten van de begrafenis te kunnen verrekenen want die boedel maakt deel uit van de nalatenschap. Bij een waardevollere boedel (naar schatting meer dan € 2500,--) is het aan te bevelen om de notaris in te schakelen die een uitgebreid nabestaandenonderzoek (tot de zesde graad) kan doen en die eventueel door tussenkomst van belanghebbenden (schuldeisers) of het Openbaar Ministerie bij de rechtbank een vereffenaar (voorheen curator) kan laten aanwijzen.

 

4.1.1 Beleid gemeente Hof van Twente:

De gemeente zal in eerste instantie de kosten van de begrafenis verhalen op de nalatenschap.

 

4.2 Verhaal

Is de nalatenschap onvoldoende om de kosten te dekken (de erfgenamen kunnen allemaal voor hun respectievelijke erfdeel worden aangesproken) dan heeft de gemeente een verhaalsrecht op bloed- en aanverwanten, die tot het verstrekken van levensonderhoud aan de overledene verplicht zouden zijn geweest.

 

Verhaal is dan mogelijk op de (ex) echtgen(o)t(e), ouders, wettige en natuurlijke kinderen, aangetrouwde kinderen, schoon- en stiefouders) als bedoeld in artikel 22 Wlb juncto 1:392-396 BW. Als er een (gewezen) echtgeno(o)t(e) is, dan is die als eerste gehouden de kosten te betalen (art. 1:392 BW). De andere nabestaanden zijn ieder voor een deel verantwoordelijk voor de kosten. Dit afhankelijk van hun draagkracht en de verhouding van elk van de onderhoudsplichtigen tot de onderhoudsgerechtigde.

 

Bij verhaal moeten maatschappelijke opvattingen meegewogen worden, het verhaal moet dus wel redelijk zijn (voorbeeld: verhaal van kosten op de ex-partner van 30 jaar geleden is niet redelijk). Verder moet nadrukkelijk in ogenschouw worden genomen dat kostenverhaal aanzienlijk veel tijd (en geld) kan vergen. Per geval zal moeten worden bekeken of het de moeite waard zal zijn en de kosten van het kostenverhaal niet onevenredig hoog zullen zijn.

beleid lijkbezorging van gemeentewege

 

4.2.1 Beleid gemeente Hof van Twente:

Het principe van de Wlb is dat de kosten niet door de belastingbetaler worden gedragen, maar verhaald worden. Kostenverhaal is echter geen verplichting maar een bevoegdheid (van het college). Om te voorkomen dat oneigenlijk c.q. te snel gebruik gemaakt wordt van gemeentelijke gelden zal alleen in uitzonderlijke situaties afgezien worden van het verhaalsrecht.

 

4.3 Bijzondere bijstand nabestaanden

Wanneer nabestaanden niet voldoende middelen hebben, kunnen ze (voor hun deel) een beroep doen op de bijzondere bijstand. Voor de bijzondere bijstand maakt iedere gemeente echter een eigen beleid. Het kan dus zo zijn dat inwoners van Hof van Twente wel op basis van het gemeentelijk beleid een beroep kunnen doen op bijzondere bijstand en anderen – in andere gemeenten – niet.

 

4.4 Verlof

Vaak wordt het verlof tot begraving of crematie door een begrafenisondernemer – namens een familielid die de opdracht voor de begraving of crematie geeft – aangevraagd. In dat geval betekent dat voor de uitvaartondernemer dat de opdrachtgever verantwoordelijk is voor de kosten. Het is niet zo dat iemand wel opdracht kan geven en dat de uitvaartondernemer later de rekening bij de gemeente deponeert. Het probleem, namelijk het bezorgen van het lijk is niet meer aan de orde. De opdrachtgever is zelf verantwoordelijk, ook financieel!

 

5. Binnentreden woning

Als de lijkbezorging wordt belemmerd doordat het lijk zich in een woning bevindt dan kan op grond van artikel 21 Wlb tweede lid de woning worden binnengetreden. Voor het binnentreden van de woning van de overledene terwijl het lijk buiten de woning gevonden is, ontbreekt in de Wlb een wettelijke titel.

 

Ingeval van concreet gevaar voor de openbare orde/veiligheid kan de burgemeester op grond van zijn bevoegdheid volgend uit artikel 172 Gemeentewet optreden. Een algemene titel tot binnentreden van de woning van de overledene is daarmee (eveneens) niet gegeven. De bepaling ziet nadrukkelijk op een specifieke bevoegdheid die pas mag worden gebruikt ingeval van direct, aanwijsbaar gevaar voor de openbare orde en/of veiligheid.

 

Het ontruimen van de woning, het opzeggen van gas, water en elektriciteit, het opzeggen van de huur en het inleveren van de sleutel is geen primaire taak voor de gemeente. De gemeentelijke inzet ten aanzien van een zogenaamde onbeheerde nalatenschap dient bij voorkeur beperkt te blijven. Voor al deze zaken geldt dat aan de bestuursorganen van de gemeente geen bevoegdheden zijn toegekend.

beleid lijkbezorging van gemeentewege

 

5.1 Beleid gemeente Hof van Twente:

De gemeente Hof van Twente hanteert als uitgangspunt dat de woning van de overledene slechts zelfstandig wordt betreden ingeval het lijk zich daarin bevindt. In andere gevallen zal de woning niet anders dan met toestemming van- en tevens vergezeld van een nabestaande (bijv. partner, familie, kennis), die in het bezit is van de sleutel van de woning, worden betreden.

 

Voor werkzaamheden als het afsluiten van nutsvoorzieningen, opzeggen van de huur, ontruimen van de woning en dergelijke geeft de gemeente geen opdracht. Veelal zal er een nabestaande zijn die deze taak op zich neemt.

 

Alleen als zich een situatie voordoet waarbij concreet gevaar voor de openbare/orde veiligheid bestaat en niemand anders bereid en in staat blijkt hierin direct op adequate wijze te voorzien zal de burgemeester met gebruikmaking van de op grond van artikel 172 Gemeentewet gegeven bevoegdheid hierin (laten) voorzien.

 

6. (Sobere) lijkbezorging

De Wlb stelt geen specifieke eisen aan de (gemeentelijke) lijkbezorging. De feitelijke praktijk in Nederland is dat de gemeente een crematie of begrafenis verzorgt op basis van de minst kostbare-, doch acceptabele wijze, ofwel een sobere lijkbezorging.

 

6.1 Beleid gemeente Hof van Twente

De volgende zaken worden van gemeentewege betaald. In uitzonderlijke gevallen kan hier (in overleg met de burgemeester) van afgeweken worden.

 

Uitvaartverzorging

  • -

    werkzaamheden uitvaartverzorger

  • -

    overbrengen overledene van plaats van overlijden naar plaats van opbaren

  • -

    huur “bewaarplaats” / mortuarium in uitvaartcentrum (geen rouwkamer)

  • -

    het kisten van de overledene

  • -

    een eenvoudige kist

  • -

    verzorgen benodigde formaliteiten

  • -

    rouwauto op de dag van de uitvaart

 

Bij crematie

  • -

    Cremeren zonder gebruik van verdere lokaliteiten / faciliteiten voor 10:00 uur van maandag tot en met vrijdag in het crematorium te Enschede (Usselo).

  • -

    Asverstrooiing op het terrein van het crematorium.

  • -

    De Asbus wordt alleen na betaling van het gehele bedrag van de uitvaart aan de nabestaanden beschikbaar gesteld. Deze betaling moet binnen een maand na de crematie worden voldaan.

 

Bij begraven

  • -

    Begraving in een huurgraf voor 10 jaar op werkdagen zonder gebruik van verdere lokaliteiten / faciliteiten.

    beleid lijkbezorging van gemeentewege

  • -

    Begraving vindt plaats op een algemene begraafplaats in Goor.

 

7. Tenslotte

Bij de uitvoering van de artikelen 20 tot en met 22 van de Wlb wordt rekening gehouden met het in deze notitie opgenomen beleid. Afwijking daarvan is slechts in uitzonderlijke gevallen mogelijk.

 

8. Inwerkingtreding

Het in dit stuk weergegeven beleid treedt in werking op de dag na publicatie.

 

 

 

Vastgesteld door burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van Hof van Twente, ieder voor zover het hun respectievelijke bevoegdheid betreft.

Goor, 18 maart 2014

burgemeester en wethouders van Hof van Twente,

de secretaris, de burgemeester,

mr. G.S. Stam drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel MPM

de burgemeester van Hof van Twente,

drs. H.A.M. Nauta-van Moorsel MPM

beleid lijkbezorging van gemeentewege

Bijlage Actieplan lijkbezorging van gemeentwege

Actieplan Lijkbezorging van gemeentewege