Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eemnes

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Eemnes

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEemnes
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein Eemnes
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein Eemnes
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpsociaal domein

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2014nieuwe regeling

09-12-2014

Gemeenteblad

79007

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Eemnes

Het college van burgemeester en wethouders van Eemnes,

 

gelet op artikel 2.1.3, lid 3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 12, lid 4 van de Verordening wet maatschappelijke ondersteuning 2015 gemeente Eemnes 2015 en artikel 84 van de Gemeentewet,

BESLUIT:

 

Vast te stellen de navolgende:

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Eemnes:

Artikel 1. Doelstelling Adviesraad Sociaal Domein

Er is een Adviesraad Sociaal Domein Eemnes. De Adviesraad adviseert het college, in het kader van burgerparticipatie, over het beleid en de uitvoering in het sociale domein. De Adviesraad Sociaal Domein draagt bij aan de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

Artikel 2. Taak

  • 1.

    De Adviesraad geeft het college gevraagd en ongevraagd advies over voorstellen tot gemeentelijke regelgeving, beleid en de uitvoering daarvan op het terrein van het Sociaal Domein, te weten de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet.

  • 2.

    Aansluitend op art. 12, lid 2 van de Verordening van de wet maatschappelijke ondersteuning en art. 2.1.3. van de Wet maatschappelijke ondersteuning kan de Adviesraad Sociaal Domein voorstellen doen voor beleid en kan zij ingezetenen en organisaties uitnodigen om met voorstellen te komen.

  • 3.

    De Adviesraad Sociaal Domein behandelt geen klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuen betrekking hebben.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    De Adviesraad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 8 leden én een in functie benoemde voorzitter.

  • 2.

    De leden van de Adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college. De leden van de Adviesraad hebben affiniteit met ouderen, jeugd, mantelzorgers, vrijwilligers en inwoners met een beperking. De Adviesraad organiseert de werving door middel van publiekelijke uitvraag (advertentie).

  • 3.

    De leden van de Adviesraad zijn (ervarings-)deskundig op het terrein van het Sociaal Domein en zijn woonachtig in de gemeente Eemnes. Leden van de Adviesraad mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, het college of werkzaam zijn bij de gemeente Eemnes dan wel een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein binnen het grondgebied van de gemeente Eemnes. Elk lid dient met de overige leden van de Adviesraad tot een goede samenwerking te kunnen komen.

  • 4.

    De zittingsduur van de leden bedraagt 4 jaar. Een lid kan slechts één keer worden herbenoemd door het college.

  • 5.

    Een lid van de Adviesraad Sociaal Domein kan zijn lidmaatschap tussentijds door middel van een schriftelijke kennisgeving beëindigen. Het lidmaatschap van de Adviesraad eindigt :

    • 1.

      op eigen verzoek

    • 2.

      bij verhuizing buiten de gemeente Eemnes

    • 3.

      na het verstrijken van de zittingsduur van de periode van 4 jaar behoudens herbenoeming

    • 4.

      bij toetreding tot de gemeenteraad of het college dan wel wanneer het lid werkzaam zal worden bij of voor de gemeente Eemnes of bij een instelling die actief is op het terrein van het Sociaal Domein binnen het grondgebied van de gemeente Eemnes

    • 5.

      na een ontslagbesluit van het college.

Artikel 4. Openbaarheid vergaderingen

De vergaderingen van de Adviesraad worden in het openbaar gehouden. De data van de vergaderingen en de agenda worden gepubliceerd op de website van de gemeente Eemnes. De deuren worden gesloten wanneer tenminste vier van de aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De Adviesraad besluit vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

Artikel 5. Samenwerking Adviesraad en gemeentebestuur

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat de Adviesraad alle relevante informatie tijdig ontvangt, zodat zij naar behoren kunnen adviseren.

  • 2.

    Indien gewenst door de Adviesraad, vindt (aanvullende) informatieverstrekking plaats door de ambtelijke organisatie van de gemeente.

  • 3.

    Elk verzoek om advies gaat vergezeld van een adviesaanvraag.

  • 4.

    Voorafgaande aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de Adviesraad overleg plaatsvinden met de betrokken portefeuillehouder van het college.

  • 5.

    Alle adviezen en voorstellen van de Adviesraad aan het College worden onverkort ter kennisname aan de gemeenteraad verstrekt. Als het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarom het advies niet wordt overgenomen of op welke specifieke onderdelen wordt afgeweken van het advies.

  • 6.

    De Adviesraad Sociaal Domein ontvangt een schriftelijke reactie van het college op het door hun uitgebrachte advies (uiterlijk 6 – 8 weken nadat het advies is uitgebracht).

  • 7.

    De betrokken portefeuillehouder(s) voeren in het kader van de burger- en cliëntparticipatie minimaal twee keer per jaar overleg met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociale domein. Zowel de Adviesraad als de betrokken portefeuillehouder(s) kunnen onderwerpen agenderen. Betrokken (beleids-)medewerkers van de gemeente Eemnes kunnen bij het overleg aanwezig zijn.

Artikel 6. Ondersteuning

Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad beschikt over middelen die noodzakelijk zijn om de taken als vastgelegd in deze verordening te kunnen uitvoeren. Deze middelen betreffen in elk geval:

  • a.

    ondersteuning door ambtelijke medewerkers;

  • b.

    vergaderfaciliteiten zoals vergaderruimten, kopieer- en postmogelijkheden;

  • c.

    De vergoeding voor de leden van de Adviesraad bedraagt €58,84 per vergadering met een maximum van €400,- per jaar. De vergoeding wordt jaarlijks uitbetaald;

  • d.

    zo nodig voorzieningen in verband met de handicap van een lid van de Adviesraad in relatie tot de taak van de Adviesraad

  • e.

    faciliteiten voor deskundigheidsbevordering en documentatie

  • f.

    faciliteiten voor publiciteit en overleg met de achterban.

Artikel 7 Intrekking

Met het vaststellen van deze verordening wordt de Verordening Wmo-raad Eemnes ingetrokken.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Adviesraad Sociaal Domein Eemnes”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking na de dag van bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders d.d. 9 december 2014

burgemeester en wethouders van Eemnes,

de secretaris, de burgemeester,

P. H. van Dijk, R. van Benthem RA