Organisatie | Vianen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | MANDAAT EN MACHTIGING IN HET KADER VAN DE JEUGDWET |
Citeertitel | Mandaat en machtiging Jeugdwet |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Mandaat Jeugdwet |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-03-2016 | 01-01-2016 | 01-01-2021 | Onbekend | 08-03-2016 | Onbekend |
Mandaat verlenen aan de directeur en de in dit kader verantwoordelijke en toegeruste medewerkers van de Stichting Samen Veilig Midden-Nederland (SAVE), alsmede aan de coördinator van het Sociaal Team om bij de kinderrechter een verzoek tot machtiging in te dienen voor het opnemen van een jeugdige in een gesloten jeugdinstelling in het vrijwillig kader als bedoeld in artikel 6.1.8 lid 1 van de Jeugdwet;
Mandaat en machtiging verlenen aan de directeur en de in dit kader verantwoordelijke en toegeruste medewerkers van SAVE, alsmede aan de coördinator van het Sociaal Team om te besluiten tot het voeren van civiele procedures inzake drang- en dwangmaatregelen Jeugdwet en die procedures daadwerkelijk te voeren, een en ander als bedoeld in artikel 160 lid 1 onder f van de Gemeentewet;
Ten aanzien van de onder 1. t/m 4. weergegeven mandaten en machtigingen bepalen, dat ondermandaat en doormachtiging door de directeur van SAVE aan verantwoordelijke en toegeruste medewerkers van gecertificeerde partners is toegestaan met dien verstande, dat hetgeen onder 7. is bepaald onverminderd geldt bij de toepassing van ondergemandateerde en doorgemachtigde bevoegdheden;
Andere vormen van ondermandaat en doormachtiging door SAVE niet toe te staan;7. Ten aanzien van de onder 1. t/m 5. weergegeven (onder)mandaten en (door)machtigingen bepalen, dat daarvan slechts gebruik mag worden gemaakt na afstemming daaromtrent met de coördinator van het Sociaal Team van de gemeente Vianen en indien voor de uitoefening van deze bevoegdheden de budgetten vanuit Jeugd toereikend moeten zijn;
Stichting Samen Veilig - Midden Nederland (SAVE) voert voor de provincie Utrecht de Jeugdwet uit. SAVE is een gecertificeerde instelling. Dat betekent dat SAVE kinderbeschermingsmaatregelen op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering mag uitvoeren. Dit kunnen ondertoezichtstellingen zijn, voogdijmaatregelen en gedragsbeïnvloedende maatregelen. Op dit moment is SAVE formeel gezien niet bevoegd om namens het college een verzoek tot machtiging bij de kinderrechter in te dienen. Deze machtiging wordt door de kinderrechter verleend, als aanvullende jeugdhulp noodzakelijk is in verband met ernstige opgroei- en opvoedingsproblemen die de ontwikkeling van de jeugdige naar volwassenheid ernstig belemmeren en tevens de opname in een jeugdinstelling noodzakelijk is om te voorkomen dat de jeugdige zich aan deze jeugdhulp onttrekt. Ook ten aanzien van het indienen van een verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming om te kunnen inschatten of een kinderbeschermingsmaatregel overwogen moet worden is SAVE formeel niet bevoegd om namens het college op te treden. SAVE en ook de medewerkers van het sociaal team van de gemeente Vianen zijn voorts in algemene niet bevoegd om het college te vertegenwoordigen bij civiele gerechtelijke procedures in het kader van de Jeugdwet. In 2015 hebben verschillende rechtbanken gevraagd naar de bevoegdheid van SAVE bij het indienen van een verzoek tot machtiging bij de kinderrechter in het kader van opname van een jeugdige in een gesloten accommodatie op basis van vrijwilligheid. Het is derhalve zaak dit middels mandaat en machtiging sluitend te regelen. In dit voorstel worden de aan SAVE te verlenen mandaten en machtigingen eveneens verleend aan de coördinator van het Sociaal Team.
Het voorgestelde mandaatbesluit geeft:
SAVE en de coördinator van het Sociaal Team de bevoegdheid om namens het college een verzoek tot machtiging in te dienen bij de kinderrechter om een jeugdige te doen opnemen in een gesloten jeugdinstelling op basis van vrijwilligheid. Dat houdt in dat de jeugdige of de wettelijk vertegenwoordiger heeft ingestemd met de opname en de jeugdige niet eerder met kinderbeschermingsmaatregelen is geconfronteerd (artikel 6.1.8, eerste lid van de Jeugdwet).
SAVE en de coördinator van het Sociaal Team de (vertegenwoordigings-)bevoegdheid tot het voeren van civiele procedures inzake drang- en dwangmaatregelen Jeugdwet en die procedures daadwerkelijk te voeren, een en ander als bedoeld in artikel 160,eerste lid onder f en artikel 171, eerste lid van de Gemeentewet.
Het college heeft op grond van hoofdstukken 2 en 6 van de Jeugdwet specifieke bevoegdheden toegekend gekregen in het kader van jeugdhulp en op te leggen drang- en dwangmaatregelen voor jeugdigen. De burgemeester heeft op grond van een bepaling in boek 1 van het Burgerlijk Wetboek een specifieke bevoegdheid toegekend gekregen. In de uitvoeringspraktijk worden deze bevoegdheden door het Sociaal Team van de gemeente Vianen (toe leiden naar jeugdhulp) en SAVE (drang- en dwangmaatregelen), een gecertificeerde instelling als bedoeld in hoofdstuk 4 van de Jeugdwet, uitgevoerd. De gemeente Vianen en SAVE hebben hiertoe een samenwerkingsovereenkomst gesloten betreffende de inhoudelijke afstemming tussen de gemeenten en SAVE (en de onderaannemers) bij de uitvoering van de wettelijke taken in het kader drang- en dwangmaatregelen ten behoeve van jeugdigen. Ook worden in deze overeenkomst afspraken vastgelegd over taakuitvoering richting de Raad voor de Kinderbescherming. Deze afspraken moesten nog omgezet worden in concrete aan SAVE toegekende mandaten en machtigingen, althans voor zo ver het wettelijke toegekende bevoegdheden betreft. Met dit collegebesluit en burgemeestersbesluit worden de wettelijke bevoegdheden concreet geformaliseerd in mandaten en machtigingen aan SAVE en aan de coördinator van het Sociaal Team. Aan de (onder)mandaten en (door)machtigingen is steeds de voorwaarde verbonden, dat afstemming met de coördinator van het Sociaal Team van de gemeente Vianen dient plaats te vinden en dat voor de uitoefening van deze bevoegdheden de budgetten vanuit Jeugd toereikend moeten zijn.
SAVE voert kinderbeschermingsmaatregelen uit in het gesloten kader. Aangezien SAVE een gecertificeerde instelling is en voldoet aan de kwaliteitseisen van de Jeugdwet om kinderbeschermingsmaatregelen uit te voeren, ligt het in de lijn der verwachting om SAVE ook de bevoegdheid te verschaffen om een verzoek te doen tot machtiging bij de kinderrechter om een jeugdige te doen opnemen in een jeugdinstelling op basis van vrijwilligheid.
Veegwet VWS wijzigt artikel 2.11 lid 1 van de Jeugdwet De Veegwet zorgt ervoor dat er geen onduidelijkheid meer bestaat welke bevoegdheden uit de Jeugdwet al dan niet gemandateerd mogen worden. Het college kan de uitvoering van de Jeugdwet mandateren aan derden. Het mandaat aan SAVE past in die ontwikkeling.
SAVE voert kinderbeschermingsmaatregelen uit in het gesloten kader De ondertoezichtstelling (OTS) is een kinderbeschermingsmaatregel. Het college kan een verzoek doen tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming om te beoordelen of een OTS nodig is en of daarmee de veiligheid van de jeugdige gediend is. Aangezien de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelen een taak is van SAVE, is het wenselijk het doen van deze verzoeken bij de Raad voor de Kinderbescherming te mandateren aan SAVE.