Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en locaties |
Citeertitel | Reglement burgerlijke stand 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Bijlage 1 sub 7
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-06-2017 | 05-07-2016 | wijziging | 05-07-2016 Gemeenteblad 2017, 111229 | * | |
29-06-2017 | 25-10-2016 | 25-10-2016 | wijziging | 25-10-2016 Gemeenteblad 2017, 111223 | * |
01-07-2016 | 25-10-2016 | nieuwe regeling | 14-06-2016 Gemeenteblad 2016, 84371 | * |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan, gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW) en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,
het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en locaties.
De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Er zijn twee soorten buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand:
Een (buitengewoon) ambtenaar moet actief/beëdigd BABS of ABS zijn in een andere gemeente en zijn/haar benoeming moet geldig zijn. Voor dit verzoek worden kosten in rekening gebracht volgens de gemeentelijke legesverordening.
De benoeming van de burgemeester geschiedt voor de periode dat hij deze functie uitoefent.
De benoeming van een wethouder geschiedt voor de periode dat deze zijn functie ononderbroken uitoefent.
Artikel 4 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand
De leidinggevende van de afdeling waar het bureau van de burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Oostzaan is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.
Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
Artikel 8 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties
Voor het voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties worden kosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening. Bij het annuleren of wijzigen van de huwelijks/partnerschapsreservering worden kosten in rekening gebracht, vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening. Bij het niet verschijnen op de aangewezen locatie wordt er geen resitutie verleend van de reeds betaalde leges.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 14 juni 2016.
de secretaris, de burgemeester,
A.van den Assem R. Meerhof
Bijlage 1 Aangewezen vaste locaties
Bij het besluit van het college van burgemeester en wethouders tot vaststelling van het Reglement burgerlijke Stand van de gemeente Oostzaan zijn voor het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van partnerschapsregistraties in huwelijken de volgende locaties vastgesteld:
De locaties Paviljoen ’t Twiske en Twiske Haven mogen in overleg met de (buitegewoon) ambtenaar (BABS) het besluit nemen dat het huwelijk/ partnerschapsregistratie op het buitenterras voltrokken kan worden.
Toelichting reglement burgerlijke stand
In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
In dit artikel is vastgelegd welke (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek). Lid 1 stelt dat tot ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b). Lid 2 stelt dat, conform artikel 16, lid 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand, in dienst van de eigen en/of andere gemeente, twee is. Lid 3 stelt dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. De te benoemen persoon dient meerderjarige te zijn en te voldoen aan de benoemingseisen of in een andere Nederlandse gemeente te zijn benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.
De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid. Lid 2 geeft de soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aan. Onderscheid wordt gemaakt tussen de bezoldigd (onder a) en onbezoldigd (onder b) buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. In dit artikel is geregeld dat buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand, die voor een korte periode (maximaal 1 dag) worden benoemd (bv. voor het sluiten van een huwelijk van een kennis of familierelatie) hiervoor geen vergoeding ontvangen.
Artikel 4 Leiding werkzaamheden burgerlijke stand
In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).
In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden verricht.
Lid 1 stelt dat de werkzaamheden in het gemeentehuis worden verricht. Lid 2 en lid 5 stelt dat, indien daartoe gewichtige reden bestaan, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden ook elders binnen de gemeente kan verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). Lid 3 stelt dat huwelijksvoltrekkingen/partnerschapregistraties plaatsvinden in de aangewezen ruimte in het gemeentehuis of in een andere locatie buiten het gemeentehuis welke locatie is aangewezen als vaste locatie tot gemeentehuis. Lid 4 stelt dat buiten de door het college vastgestelde locaties geen huwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties kunnen plaats vinden.
Artikel 6 Voorwaarden voor aanwijzing van een vaste locatie tot gemeentehuis
Dit artikel geeft aan welke voorwaarden een locatie moet voldoen, om te worden aangesteld als vaste locatie tot gemeentehuis. Lid 1 stelt de eisen van het gebouw. Lid 2 stelt dat de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke het gebruik van de locatie tijdens de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie kan bepalen. Lid 3 stelt dat de voltrekkingen openbaar zijn en de wettelijke bepalingen in acht dienen te worden genomen. Lid 4 stelt de eisen van inrichting van de locatie.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).
In dit artikel worden zowel de reguliere dagelijkse openingstijden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Voor de burgerlijke stand werkt de gemeente Oostzaan op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.
Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld het hoofd burgerzaken), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatsbesluit te nemen.
Artikel 8 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties
In dit artikel wordt in lid 1 verwezen naar de gemeentelijke legesverordening van de gemeente Oostzaan. In lid 2 en 3 worden de voorwaarden genoemd voor het voltrekken van een kosteloos huwelijk/ partnerschapsregistratie en budgethuwelijk / partnerschapsregistratie, tegen gereduceerd tarief, voor de inwoners van de gemeente Oostzaan.
In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.