Organisatie | Hof van Twente |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor het verlenen van ontheffing op basis van artikel 4 lid 4 Drank- en Horecawet en voor het verlenen van ontheffing op basis van artikel 35 Drank- en Horecawet |
Citeertitel | Beleidsregels voor het verlenen van ontheffing op basis van artikel 4 lid 4 Drank- en Horcawet en voor het verlenen van ontheffing op basis van artikel 35 Drank- en Horcawet |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Drank- en Horcawet |
Geen
Artikel 4 lid 4 en artikel 35 Drank- en Horecawet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-10-2013 | Nieuwe beleid | 22-10-2013 Hofweekblad d.d. 30 oktober 2013 | 37771 |
Beleidsregels voor het verlenen van ontheffing van artikel 4 lid 4 Drank- en Horecawet en in het kader van artikel 35 Drank- en Horecawet.
De burgemeester van de gemeente Hof van Twente,
de wijziging van de artikelen 35 van de Drank- en Horecawet inhoudt dat de eis van sociale hygiëne aan de ontheffing houder niet bij wet wordt gesteld maar aan de beoordeling van de burgemeester wordt overgelaten. De burgemeester meent, gelet op het belang van verantwoord alcoholgebruik en in overeenstemming met bestaand Alcoholmatigingsbeleid, deze regel vast te stellen.
Beleidsregels ten aan zien van artikel 4 lid 4 Drank- en horecawet
Op grond van artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet (verder: DHW) heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor ten hoogste twaalf aaneengesloten dagen ontheffing te verlenen van de in de artikelen 2:34b en 2:34c APV Hof van Twente gestelde regels voor alcoholschenktijden en voor de verschillende soorten bijeenkomsten. Het gaat om bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. Uit deze bewoordingen van de wet blijkt dat hier zeer terughoudend mee moet worden omgegaan. Te denken valt aan bijzondere kampioenschappen, bezoeken leden koninklijk huis, en / of dergelijke grotendeels onvoorziene en bijzondere gebeurtenissen.
Toelichting begrip bijzondere gelegenheid van bijzondere aard.
Artikel 4 lid 4 DHW: Deze definitie van bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard wordt ook gebruikt bij artikel 35 DHW. De achtergrond is echter anders. Bij de ontheffingsmogelijkheid op grond van artikel 4 lid 4 DHW wordt gedoeld op grotendeels onvoorziene en zeer bijzondere gebeurtenissen. Artikel 35 DHW ziet veelal op evenementen (zie definitie artikel 2:24 APV Hof van Twente) en de tijdelijke ontheffingen die daarbij nodig zijn
Artikel 35 DHW: De burgemeester heeft – als het gaat om het verlenen van deze ontheffingen – beleidsvrijheid en dat is ook absoluut noodzakelijk, omdat de wet geen definitie geeft van het begrip “bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard.” In de toelichting op artikel 35 van de wet is een bijzondere gelegenheid omschreven als een kermis, braderie, muziek- en/of sportfeest, jaarmarkt en andere tijdelijke manifestaties, die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. Het gaat dus om incidentele gevallen. Let wel, dit is een toelichting en geen definitie. De burgemeester maakt binnen de ontheffing verlening zijn afweging wat onder “bijzondere gelegenheid” dient te worden verstaan. Wat de wet wel heeft bepaald is, dat “tijdelijk” nooit langer mag duren dan twaalf dagen. Ook lokale omstandigheden kunnen er dus niet voor zorgen, dat er een ontheffing wordt verleend voor een periode, langer dan 12 achtereenvolgende dagen.
Van de ontheffingsmogelijkheid op grond van artikel 4, vierde lid, van de DHW maakt de burgemeester slechts gebruik in het geval van de alcoholschenktijden zoals opgenomen in artikel 2:34b APV Hof van Twente en wel alleen bij zeer bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard, e.e.a. met inachtneming van artikel 2:29 APV Hof van Twente.
Beleidsregels ten aanzien van artikel 35 Drank- en horecawet
De DHW is met ingang van 1 januari 2013 op een aantal onderdelen gewijzigd. De burgemeester blijft op grond van artikel 35 van de wet de bevoegdheid behouden om ten aanzien van het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank op aanvraag ontheffing te verlenen van het verbod om zonder vergunning het horecabedrijf uit te oefenen bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard, voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen. Die ontheffing kan op grond van de gewijzigde wet verleend worden, mits de verstrekking geschiedt onder onmiddellijke leiding van een persoon die de leeftijd van eenentwintig jaar heeft bereikt en niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is. In de nieuwe wet komt de verplichting, dat deze persoon tevens over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne dient beschikken, te vervallen.
De burgemeester van Hof van Twente acht het - in het kader van verantwoord schenken van alcohol, e.e.a. met inachtneming van het gemeentelijk alcoholmatigingsbeleid - noodzakelijk dat ook bij evenementen tenminste één leidinggevende over een Verklaring sociale hygiëne beschikt.
De sociaal hygiënische aspecten komen tot uiting in de leeftijdsgrenzen, de zedelijkheidseisen en de eisen gesteld aan leidinggevenden. Aan een ontheffing zullen in dit verband de volgende voorschriften worden verbonden:
Aan personen van wie niet is vastgesteld, dat zij de wettelijke leeftijd voor alcoholconsumptie nog niet hebben bereikt, wordt geen alcoholhoudende drank verstrekt. Ter plaatse van het punt waar alcoholische drank wordt verstrekt, dienen de volgende mededelingen duidelijk leesbaar en goed zichtbaar aan het publiek kenbaar te worden gemaakt:
Aan personen onder de 16 jaar wordt geen alcoholhoudende drank verstrekt;
Leeftijdscontrole vindt plaats door het verplicht tonen van een geldig legitimatiebewijs;
De (zwak-alcoholhoudende) drankverstrekking vindt plaats onder toezicht van minstens één algemeen leidinggevende die op de tapontheffing staat vermeld, welke er op toe dient te zien dat gedurende de periode waarvoor de ontheffing geldt, de drankverstrekking correct plaats vindt en dat de in de ontheffing vermelde voorschriften op correcte wijze worden nageleefd.
Openbare orde en veiligheidsaspecten
Bij openbare orde aspecten gaat het om het feit dat het tappen van alcohol op een
verantwoorde wijze plaatsvindt. Ter voorkoming van openbare orde problemen worden
aan de ontheffing de volgende voorwaarden verbonden:
Een ontheffing kan worden geweigerd indien:
het verstrekken van zwakalcoholhoudende dranken niet past binnen het karakter van het evenement of de activiteit, zulks ter beoordeling van de burgemeester;
redelijkerwijs wordt vermoed dat het verstrekken van alcohol tot verstoring van de openbare orde, (verkeers-)veiligheid of de zedelijkheid zal leiden;
deze niet tijdig is ingediend;
de bezoekers van de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard hoofdzakelijk of uitsluitend bestaan uit personen die de leeftijd van 16 jaren nog niet hebben bereikt.
Per 1 januari 2014 wordt de leeftijd voor alcoholconsumptie gewijzigd in 18 jaar, dan geldt per die datum de leeftijd van 18 jaren.
Een ontheffing wordt geweigerd indien:
de aanvraag geen betrekking heeft op een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard;
het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank kennelijk een op zichzelf staande activiteit is, waarbij de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard wordt misbruikt om het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank mogelijk te maken;
niet wordt voldaan aan de eisen zoals vermeld in deze beleidsregels.
Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag om een ontheffing is ingediend waarop nog niet is beslist, worden deze beleidsregels op die aanvraag toegepast.
Afwijkingsbevoegdheid en hardheidsclausule
De burgemeester kan gemotiveerd afwijken van deze Beleidsregels bij bijzondere omstandigheden die vasthouden aan het beleid niet rechtvaardigen.
Aldus vastgesteld op 22 oktober 2013.