Organisatie | Regio Twente |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening Regio Twente |
Citeertitel | Organisatieverordening Regio Twente |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Artikel 8.1 bevat een hardheidsclausule.
De datum en bron bekendmaking is niet te achterhalen.
Gemeentewet, art. 159 tot 1 januari 2015
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2009 | nieuwe regeling | 29-06-2009 Onbekend. | Onbekend. |
HOOFDSTUK 1 BEGRIPSBEPALINGEN, HOOFDKENMERKEN EN STRUCTUUR AMBTELIJKE ORGANISATIE
In deze verordening wordt verstaan onder:
Regio Twente Het regionaal openbaar lichaam Regio Twente.
Regioraad Algemeen bestuur van Regio Twente.
Dagelijks bestuur Dagelijks bestuur van Regio Twente
Bestuurscommissie Door de regioraad ingestelde commissie als bedoeld in artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen waaraan met betrekking tot een domein bevoegdheden van het dagelijks bestuur zijn toegekend.
Bestuur Daartoe bevoegde bestuursorgaan: dagelijks bestuur of bestuurscommissie.
Secretaris/Algemeen directeur Ambtenaar, als bedoeld in artikel 30 van de Regeling Regio Twente.
Domeindirecteur Directeur van een domein van Regio Twente.
Controller Ambtenaar, verantwoordelijk voor specifieke taken met betrekking tot de opzet en werking van de administratieve organisatie alsmede de bedrijfseconomische en financiële adviesfunctie voor Regio Twente als geheel.
Domein Organisatorische eenheid van Regio Twente, belast met de voorbereiding en uitvoering van beleid op de toegewezen terreinen en specifieke taken.
Concern Samengestelde geheel van domeinen.
Ondernemingsraad Ondernemingsraad van Regio Twente.
Georganiseerd overleg Georganiseerd overleg van Regio Twente.
Integraal management Vorm van leiding geven waarbij de leidinggevende verantwoordelijk is voor het gehele (bedrijfs)proces, continu zoekt naar dwarsverbanden en zorgt voor een integrale benadering, rekening houdend met door het Concern Managementteam afgesproken en vastgestelde kaders.
Mandaat Bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.
Volmacht Bevoegdheid tot het verrichten van rechtshandelingen in naam van Regio Twente.
Controlling Geheel van instrumenten en maatregelen waarmee de organisatie wordt beheerd (bestuurd), met als doel een rechtmatige, efficiënte en effectieve bedrijfsvoering die is gericht op de realisering van vastgestelde beleidsdoelen.
Programmabegroting De begroting als bedoeld in artikel 2 van de Financiële verordening Regio Twente.
Productenraming De raming als bedoeld in artikel 3 van de Financiële verordening Regio Twente.
Management-/bestuursrapportage De rapportage als bedoeld in artikel 7 van de Financiële verordening Regio Twente.
Jaarstukken De stukken als bedoeld in artikel 8 van de Financiële verordening Regio Twente.
Treasury Geheel van activiteiten in verband met het aantrekken en uitzetten van financierings- endekkingsmiddelen op korte en lange termijn, teneinde op optimale wijze in de financieringsbehoefte te
Administratieve organisatie Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de bestuursorganen en de verantwoordelijke ambtelijke leiding.
Interne controle Geheel van maatregelen en handelingen als bedoeld in artikel 6 van de Financiële verordening Regio Twente, gericht op beheersing van het (financiële) proces en het voorkomen van onrechtmatigheden c.q. frauduleuze handelingen.
Het Bestuurs- & Bedrijfsbureau heeft een ondersteunende, adviserende, innovatieve en openkele onderdelen kaderstellende en controlerende functie. De inzet is gericht op secundaire processen als bestuursondersteuning, personeels- en kwaliteitsbeleid, planning en control,communicatie, juridische advisering en facilitaire ondersteuning.
HOOFDSTUK 2 INSTRUCTIE SECRETARIS/ALGEMEEN DIRECTEUR
Paragraaf 1 Hoofdtaken en bevoegdheden
Voor de uitvoering van artikel 2.1.1. toetst de secretaris/algemeen directeur ambtelijke adviezen ondermeer aan:
Paragraaf 2 Algemene ondersteuning bestuursorganen
Artikel 2.2.1 Algemene ondersteuning regioraad
Hij verleent gevraagd of ongevraagd bijstand en advies aan de regioraad of aan eenregioraadslid. Hij kan met instemming van het dagelijks bestuur ambtenaren aanwijzen, dieleden van de regioraad voor een omschreven onderwerp, rechtstreeks bijstand verlenen. Vandeze aanwijzing en het onderwerp doet de secretaris mededeling aan de leden van deregioraad.
Wanneer de secretaris/algemeen directeur van mening is, dat zich een geval voordoet, waaringéén ambtelijke bijstand of advies kan of behoort te worden verleend, met inachtneming van hetbepaalde in het vorige lid, legt hij het verzoek voor aan het dagelijks bestuur en doet hij daarvanmededeling aan de aanvrager. Het dagelijks bestuur beslist zo spoedig mogelijk of en zo ja, inwelke mate, er bijstand of advies zal worden verleend.
De secretaris/algemeen directeur of de aangewezen ambtenaren geven van de door henmondeling of schriftelijk verstrekte informatie, advies of bijstand kennis aan de desbetreffendeportefeuillehouder in het dagelijks bestuur, indien zij moeten of kunnen vermoeden dat zulks inhet belang is van een goede bestuursvoering.
Paragraaf 1 Benoeming, vervanging en hoofdtaak
De hoofdtaak van de domeindirecteur is (beleids-)ontwikkeling, sturing en beheersing vanactiviteiten die nodig zijn om het aan hem in de programmabegroting toegewezen programmaen de in de productenraming voor zijn domein opgenomen producten te realiseren. Hierbijwordt uitgegaan van het principe van integraal management.
HOOFDSTUK 5 MANDAAT EN VOLMACHT
De vaststelling van dit besluit is voorbehouden aan het dagelijks bestuur en de bestuurscommissies. Het maakt onderdeel uit van deze verordening om een integraal document te verkrijgen van bepalingen die op de ambtelijke organisatie van toepassing zijn.
Artikel 5.5 Informatieverstrekking
De functionarissen aan wie op grond van dit besluit een bevoegdheid is toegekend stellen hetbevoegde bestuursorgaan dan wel de betrokken portefeuillehouders, in kennis van krachtens(onder)mandaat genomen besluiten en/of (onder)volmacht of machtiging verrichte handelingenwaarvan zij moeten aannemen dat kennisneming door het bevoegde bestuursorgaan of debetrokken portefeuillehouders van belang is.
HOOFDSTUK 6 FINANCIEEL STATUUT
Het financieel statuut heeft tot doel het aangeven van de structuur van de financiële informatievoorzieningten behoeve van bestuur en management en de daarbij behorende controle op de administratie
en het beheer van vermogenswaarden alsmede de kaders waarbinnen besluitvormingsprocessen metfinanciële aspecten plaatsvinden.
Artikel 6.2.1 Hoofd Financiën en Control
Het hoofd financiën en control is belast met:
het opstellen van kaders en richtlijnen voor de inrichting van de programmabegroting,productenraming, begrotingswijzigingen, management- en bestuursrapportage, jaarstukkenen administratieve organisatie alsmede richtlijnen voor de financiële onderbouwing vanbeleidsvoorstellen met financiële consequenties;
Paragraaf 3 Programmabegroting en productenraming
Artikel 6.3.1 Verantwoordelijkheid domeindirectie
De secretaris/algemeen directeur, de domeindirecteur respectievelijk het hoofd financiën encontrol zijn ervoor verantwoordelijk dat, indien en voor zover het ontwerp als bedoeld in lid 1aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen, deze worden opgenomen in de stukken die aanhet bestuur worden voorgelegd..
Artikel 6.3.2 Vaststellingsprocedure
De secretaris/algemeen directeur is er, onverlet de inhoudelijke verantwoordelijkheid van dedomeindirecteur voor de door hem/haar aan te leveren programma’s, voor verantwoordelijk dat hetvoor te leggen ontwerp van de integrale programmabegroting jaarlijks -vóór een door het dagelijksbestuur voorgeschreven datum- tot stand komt en tijdig ter vaststelling aan de regioraad wordtaangeboden.
Indien als gevolg van amendering van het ontwerp van de programmabegroting in de regioraaddan wel van het ontwerp van de productenraming in het bestuur deze moeten worden aangepastis de domeindirecteur ervoor verantwoordelijk dat de betreffende wijziging(en) vóór 1 januari vanhet betreffende dienstjaar aan het bestuur worden voorgelegd.
Paragraaf 5 Begrotingswijzigingen
Artikel 6.5.1 Egalisatiereserve domein
De egalisatiereserve van het domein kan worden gevoed met meevallers in de sfeer van de eigenapparaatskosten en aantoonbare efficiencyvoordelen, tenzij nog sprake is van in deprogrammabegroting opgenomen efficiencytaakstellingen, die in het dienstjaar dienen te wordengerealiseerd. Meevallers als gevolg van algemene salarismaatregelen en meevallers opkapitaallasten zijn hiervan uitgezonderd.
Artikel 6.5.3 Voorstellen met financiële consequenties
Indien voorstellen aan het bestuur kunnen leiden tot hogere of lagere uitgaven of ontvangsten voorhet lopende begrotingsjaar of voor latere jaren, worden deze financiële gevolgen in eenafzonderlijke financiële paragraaf vermeld en toegelicht.Daarbij wordt tevens aangegeven of, onderscheidenlijk in hoeverre, de financiële gevolgenbegrepen zijn in de laatst vastgestelde begroting.
De domeindirecteur is ervoor verantwoordelijk dat voorstellen waaraan financiële ofbeleidsinhoudelijke gevolgen zijn verbonden, voorzien van een integraal advies, wordenvoorgelegd aan het bestuur. De domeindirecteur draagt er zorg voor betreffende stukken tijdig aanhet hoofd financiën en control om advies worden voorgelegd..
Artikel 6.6.2 Regeling budgethouders
Onder budget wordt verstaan een taakstelling op basis van de programmabegroting dan welproductenraming, tot uitdrukking komend in het bedrag dat verbonden is aan een of meer (sub-)producten, middelenraming en een afzonderlijke kostencategorie welke door het bestuur wordentoegekend aan een budgethouder. Tot het budget worden tevens gerekend de in de begroting inde omschrijving en toelichting opgenomen prestatie-eenheden, kwaliteitskenmerken,kostendekkingspercentages, overige kencijfers en voorschriften.
De budgethouder is verantwoordelijk voor de totstandkoming van de (meerjaren-) ramingen van deonder zijn verantwoordelijkheid vallende posten van de programmabegroting dan welproductenraming en investeringen alsmede de tussentijdse wijzigingen van deze posten. Hijdraagt zorg voor de bijbehorende beleidsmatige toelichtingen, inclusief prestatie- enproductgegevens, kengetallen e.d.
Artikel 6.6.3 Budgetbevoegdheden
De budgethouder informeert zijn hiërarchisch hogere leidinggevende en het hoofd financiën encontrol c.q. de financieel consulent tijdig omtrent de door hem gesignaleerde c.q. verwachteafwijkingen van het toegekende budget. Dit betreft zowel over- als onderschrijdingen van de in hetbudget opgenomen uitgaven en inkomsten, afwijkingen in prestatie-eenheden en kostendekkingspercentagesen overige kencijfers. In het budgethouders/beheerdersprotocol worden hiervoornadere regels opgenomen.
Artikel 6.6.4 Beleidsanalyse en doelmatigheidsonderzoek
Periodiek worden door of onder verantwoordelijkheid van het hoofd F&C als controller voor allebeleidsterreinen en organisatieonderdelen beleidsanalyses en doelmatigheidsonderzoeken uitgevoerdmet als doel de effectiviteit van het gevoerde beleid en de doelmatigheid van het beheer tebeoordelen en te bevorderen.
Paragraaf 7 Beheer geldmiddelen
De functie van kassier is onverenigbaar met de functie van hoofd financiën en control. Daarnaastkunnen op verzoek van een domeindirecteur kashouders worden aangewezen. Deze hebben eenbeperkte bevoegdheid inzake chartaal geldverkeer en staan onder toezicht van de kassier.Hiervoor wordt een afzonderlijke instructie opgesteld.
De kassier/kashouder heeft de beschikkingsbevoegdheid over de hem door het hoofd financiën encontrol in beheer gegeven kassen en geldswaardige papieren. Uit dien hoofde verricht hij debetalingen en de ontvangsten, waartoe hem door de budgethouder opdracht wordt gegeven, is hijbelast met de ontvangst en de afgifte van geldswaardige papieren en bewaart hij op een zo veiligmogelijke plaats de contante gelden en de geldswaardige papieren.
De kassier ziet toe op de rechtmatigheid van de te verrichten betalingen en ontvangsten. Indien hijvan oordeel is dat een betaling of ontvangst niet rechtmatig is, pleegt hij overleg met het hoofdfinanciën en control. Wanneer de situatie daartoe aanleiding geeft wordt terstond dedomeindirecteur en zo nodig het bestuur geïnformeerd.
De kassier/kashouder mag zonder toestemming van het bestuur geen andere kassen onder zijnberusting hebben dan waarmee het bestuur heeft ingestemd. De toevertrouwde contanten enandere geldswaarden worden afgescheiden van de privémiddelen bewaard. De kassier/kashouderis aansprakelijk voor kasverschillen. Hij geeft hiervan onmiddellijk kennis aan het hoofd financiënen control.
Van alle handelingen inzake de betalingen en ontvangsten wordt, overeenkomstig de door ofnamens het dagelijks bestuur gegeven richtlijnen, op overzichtelijke en correcte wijze aantekeninggehouden. De afgewikkelde betalingsopdrachten en de kwijtingen inzake contante betalingenworden systematisch gearchiveerd en blijven beschikbaar als bewijsstuk van de uitgevoerdetransacties.
De kassierswerkzaamheden staan onder toezicht van de financieel consulenten c.q. het hoofdfinanciën en control. Periodiek wordt nagegaan of de aanwezige contanten en anderegeldswaardige papieren in overeenstemming zijn met de betreffende registratie. Geconstateerdevoordelige en nadelige verschillen worden onmiddellijk na constatering als ontvangst c.q. uitgaveverantwoord en aan het hoofd financiën en control doorgegeven.
De betaling van uitgaven geschiedt op grond van door de budgethouder of het bestuur verstrektebetalingsopdrachten. Van de opdrachten tot betaling wordt nagegaan of deze zijn getekend doordaartoe bevoegde personen. Deze personen respectievelijk het hoofd financiën en control dragenzorg voor een deugdelijke verificatie van de betalingsnoodzaak
Artikel 6.7.4 Inning van inkomsten
Het bestuur bevordert dat geldelijke ontvangsten van Regio Twente zoveel mogelijk wordengeïnd door middel van overboeking naar of storting op een bank- of girorekening. Het verrichtenvan geldelijke betalingen door derden aan Regio Twente door middel van cheques en contantgeld wordt ontmoedigd, tenzij die wijzen van betalen in bepaalde situaties aantoonbaardoelmatiger zijn.
Artikel 6.8.2 Vaststellingsprocedure
De secretaris/algemeen directeur is er, onverlet de inhoudelijke verantwoordelijkheid van dedomeindirecteur voor de door hem aan te leveren programma’s, voor verantwoordelijk dat hetvoor te leggen ontwerp jaarstukken jaarlijks -vóór een door het dagelijks bestuurvoorgeschreven datum- tot stand komt en tijdig ter vaststelling aan de regioraad wordtaangeboden.
De secretaris/algemeen directeur is ervoor verantwoordelijk dat, indien en voor zover hetontwerp van de jaarstukken het hoofd financiën en control aanleiding geeft tot het maken vanopmerkingen, deze opmerkingen in de aan het dagelijks bestuur voor te leggen stukken wordenopgenomen. Eenzelfde verantwoordelijkheid heeft de domeindirecteur voor zover het gaat omde productenrealisatie van zijn domein.
HOOFDSTUK 7 PERSONEEL EN ORGANISATIE
Paragraaf 1 Taken en bevoegdheden
De domeindirecteur draagt binnen zijn domein de (primaire) verantwoordelijkheid voor de uitvoeringvan het door het dagelijks bestuur en/of de regioraad vastgelegde personeels- en organisatiebeleid.
Paragraaf 3 Overige bepalingen
De afdeling Personeel en Organisatie voert centraal de salarisadministratie en de administratie vanalle personeelsgegevens en geldende regelingen, procedures en afspraken.
De afdeling Personeel en Organisatie toetst de decentrale uitvoering van het personeelsbeleid aanwettelijke kaders en/of de binnen Regio Twente afgesproken kaders. De afdeling Personeel enorganisatie heeft daartoe een rapportagebevoegdheid en rapportageplicht om het dagelijks bestuur enhet management stuur- en correctiemogelijkheden te geven.