Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel stimulering woningbouw |
Citeertitel | Beleidsregel stimulering woningbouw |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | subsidie |
Geen
art. 4:23, art. 4:81 Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening van de gemeente Apeldoorn
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2010 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 17-03-2010 Apeldoorns Stadsblad, 2010-03-31 | collegevoorstel 2010-009896 |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN APELDOORN,
overwegende dat het college, krachtens de Algemene wet bestuursrecht artikel 4:23, bevoegd is tot de verstrekking van subsidies;
overwegende dat het college, krachtens de Algemene wet bestuursrecht artikel 4:81 bevoegd is tot de vaststelling van beleidsregels;
gelet op de Algemene Subsidieverordening 2008, vastgesteld door de raad op 27 maart 2008, en in werking getreden op 1 maart 2008, waarin het college krachtens artikel 3 is belast met de uitvoering van deze verordening;
overwegende, dat het gewenst is ter invulling van de beleidsruimte van het college een beleidsregel vast te stellen voor de verstrekking van een subsidie ter stimulering van de verkoop van nieuwbouwwoningen in woningbouwprojecten in Apeldoorn, waarvoor namens de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie aan de gemeente een subsidie is verleend krachtens de hierboven vermelde Tijdelijke stimuleringsregeling woningbouwprojecten 2009, tweede tranche;
Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Artikel 1. Doel van de subsidie
De subsidie wordt verleend aan de ontwikkelaar/ het bouwbedrijf/ aannemersbedrijf dat de woningen in de hiervoor aangewezen woningbouwprojecten realiseert en met de eindgebruikers een koop-/aannemingsovereenkomst of voorlopig koopcontract aangaat en/of aan deze eindgebruikers, met als doelstelling het kopen van een nieuwbouwwoning in deze projecten aantrekkelijker te maken.
Artikel 2. Begripsomschrijving
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
depotovereenkomst: de door de subsidieaanvrager met de notaris die wordt ingeschakeld voor het passeren van de notariële akten terzake de eigendomsoverdracht van de nieuw te bouwen woningen/ appartementen in de aangewezen projecten te sluiten overeenkomst, waarin wordt vastgelegd dat de notaris de uitbetaling van een voorschot aan de eindgebruiker verricht in overeenstemming met deze beleidsregel en de beschikking inzake de subsidieverlening;
De omvang van de door de gemeente krachtens deze beleidsregel subsidie aan de subsidieaanvrager per project te verlenen subsidie is gelijk aan de aan de gemeente voor dat project verleende subsidie.
De vaststelling van de omvang van de subsidie aan de eindgebruikers van de nieuw te bouwen woningen in de aangewezen projecten vindt plaats door de subsidieaanvrager, met dien verstande dat de verdeling van een toegekende subsidie over de eindgebruikers voorafgaand aan de uitbetaling van een voorschot de schriftelijke goedkeuring van de directeur van de dienst Ruimtelijke Ontwikkeling behoeft.
Artikel 4. Aanvraag tot subsidieverlening
De subsidie aanvrager dient voorafgaande aan de formele indiening van zijn aanvraag in goed overleg met de dienst Ruimtelijke Ontwikkeling te bepalen op welke wijze(n) de door hem aan te vragen subsidie in zijn project wordt ingezet, in de vorm van de eindgebruikersregeling, als bijdrage in de kosten van de aanleg van openbare voorzieningen of als exploitatiebijdrage.
De subsidieaanvrager dient de aanvraag in met een daarvoor door de directeur van de dienst Ruimtelijke Ontwikkeling beschikbaar gesteld formulier. In de aanvraag wordt door de subsidieaanvrager in overeenstemming met het resultaat van het krachtens lid 2 gevoerde gevoerde overleg, aangegeven op welke wijze(n) de te verlenen subsidie binnen het project wordt ingezet.
De subsidieverlening wordt geweigerd indien de subsidieaanvrager bij het aanvragen van de subsidie niet schriftelijk instemt met de in de stimuleringsregeling of in de aan hem verleende subsidiebeschikking gestelde voorwaarden.
Aldus vastgesteld krachtens mandaat van het college door de directeur dienst Ruimtelijke Ordening d.d. 17 maart 2010
Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 31 maart 2010
Inwerking getreden d.d. 17 maart 2010
Het college zet zich in voor de stimulering van nieuwbouwprojecten in de gemeente Apeldoorn.
De gemeente heeft daarom voor diverse nieuwbouwprojecten die binnen de gemeente op stapel staan een aanvraag ingediend om in aanmerking te komen voor een subsidie krachtens de door het Rijk ingestelde stimuleringsregelingen. Namens de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie is nu voor een tiental projecten een koperssubsidie verleend krachtens de Tijdelijke stimuleringsregeling woningbouwprojecten 2009, tweede tranche.
Deze stimuleringsregeling is een projectspecifieke regeling welke als doel heeft het kopen van een nieuwbouwwoning aantrekkelijker te maken door het verstrekken van een subsidie.
Deze beleidsregel wordt volledig gefinancierd uit de aan de gemeente krachtens de stimuleringsregeling van de Minister verleende subsidies.
Namens het college wordt aan de ontwikkelaars/ bouwbedrijven die de woningen in de aangewezen projecten gaan bouwen, de subsidie verleend voor de bedragen waarvoor voor de aangewezen projecten door de Minster een subsidie is toegezegd.
De subsidies kunnen worden ingezet om de aan de gemeente voor de aanleg van openbare ruimten verschuldigde exploitatiebijdragen te verminderen en kunnen ook in de vorm van een koperssubsidie aan de individuele eindgebruikers worden uitbetaald. Dat gebeurt dan door tussenkomst van de notaris die wordt ingeschakeld bij het passeren van de notariële aktes terzake de eigendomsoverdracht van de woningen of appartementen uit het project. Voor alle aangewezen projecten zijn met de ontwikkelaars/ bouwbedrijven die de woningen realiseren concrete afspraken gemaakt over de inzet van de te verlenen subsidie. Door de bouwers van de woningen wordt voor die gevallen met de notaris een depotovereenkomst aangegaan, waarin de uitbetaling van de voorschotbedragen wordt geregeld.
De belangrijkste voorwaarde waaraan de projecten moeten voldoen is dat de bouwkundige werkzaamheden gestart moeten zijn vóór 1 juli 2010.
De einddatum van de stimuleringsregeling is door de Minister vastgesteld op 1 januari 2013.
De gemeente is verplicht om uiterlijk op 15 juli 2011 de verantwoordingsinformatie aan de Minister te verstrekken. Als de gemeente daaraan niet voldoet, kan de Minister de subsidie intrekken of op een lager bedrag dan de verleende subsidie vaststellen.
Om de regeling goed te kunnen uitvoeren, dienen de subsidieaanvragers desverzocht uiterlijk op 1 april 2011 de door de gemeente benodigde informatie over het project te verstrekken welke zij nodig heeft om vóór 15 juli 2011 de verantwoordingsinformatie aan de minster te kunnen verstrekken.
Op basis daarvan stelt de minister de subsidie definitief vast, waarna de gemeente dat op haar beurt naar de aanvragers ook kan doen. Daarmee staat dan vast, dat de subsidie definitief is verkregen.