Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene subsidieverordening 2008 |
Citeertitel | Algemene subsidieverordening 2008 (versie 2) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
gewijzigde verordening, Artikel 3, lid 4
Uitvoeringsregeling Algemene subsidieverordening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-05-2010 | 01-03-2014 | Onbekend | 22-04-2010 Apeldoorns Stadsblad, 2010-05-05 | raadsvoorstel 43-2010 |
HOOFDSTUK 1 INLEIDENDE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 4 Weigerings-, wijzigings- en intrekkingsgronden
De subsidie kan naast de in de artikelen 4:25 en 4:35 van de Awb genoemde gevallen in ieder geval worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:
de doelstellingen, activiteiten, statuten of reglementen van de aanvrager dan wel het beoogde gebruik van de subsidie discriminatie oplevert wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, burgerlijke staat, seksuele geaardheid, leeftijd of op welke grond dan ook. Onder discriminatie wordt in dit verband niet begrepen onderscheid ter opheffing van maatschappelijke achterstand.
Artikel 6 Rechtspersoonlijkheid
Indien zulks in een specifieke subsidieverordening en/of -regeling is bepaald, kan het college een subsidie verstrekken aan een natuurlijke persoon of groep van natuurlijke personen wiens te subsidiëren hoofdactiviteit niet gericht is op het maken van winst en/of op het uitdragen van levensbeschouwelijke en/of politieke opvattingen.
HOOFDSTUK 2 ALGEMENE BEPALINGEN - AANVULLENDE BEPALINGEN OP TITEL 4.2 VAN DE AWB
Artikel 12 Overschotten, tekorten en vermogensvorming
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de eigendommen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat bij verlies of beschadiging van eigendommen wordt uitgegaan van het bedrag, dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger is ontvangen. Indien het onroerend goed betreft, geschiedt de waardebepaling door één of drie onafhankelijke deskundigen.
Indien de activiteiten van de subsidieontvanger met toestemming van het college door een andere rechtspersoon worden voortgezet en de activa en passiva tegen boekwaarde aan die ander in eigendom worden overgedragen, is de subsidieontvanger ter zake in afwijking van het vierde lid geen vergoeding verschuldigd.
HOOFDSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN
Een subsidie of een subsidieregeling die aan alle criteria voor meldingsplichtige staatssteun lijkt te voldoen, moet worden gemeld bij de Europese Commissie. Ingeval van onterechte verstrekking wordt de subsidie teruggevorderd.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 27 maart 2008
Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 9 april 2008
Inwerking getreden d.d. 1 maart 2008
Gewijzigd bij besluit d.d. 22 april 2010 (artikel 3, lid 4)
Gepubliceerd in het Apeldoorns Stadsblad d.d. 5 mei 2010
Inwerking getreden d.d. 5 mei 2010
TOELICHTING ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING
In haar eindrapport ‘Naar meer zakelijkheid’ (december 2004) trok de rekenkamercommissie de conclusie dat de Algemene subsidieverordening (Asv) weliswaar simpel en werkbaar was, maar niet meer passend bij de huidige gangbare opvattingen over onder meer sturing en verantwoording. Ook het onderscheid tussen verschillende subsidiesoorten was niet duidelijk uitgewerkt. Daarnaast concludeerde de rekenkamercommissie dat het dualisme nog nauwelijks was doorgevoerd in de wijze waarop raad, college en management verantwoordelijkheid nemen in de organisatie van het subsidiebeleid. Bij de start en evaluatie van budgetsubsidies richtte de raad zich op afspraken met individuele instellingen in plaats van zich te beperken tot het beleid.
Eén van de aanbevelingen in het eindrapport is om bij herziening van het subsidiebeleid (via wijziging van de Asv) te regelen dat verlening en vaststelling van de subsidies worden gescheiden. Door middel van het opstellen van de nieuwe Asv is uitvoering gegeven aan de aanbevelingen van de rekenkamercommissie op dit punt.
De nieuwe Asv is een kaderverordening waarin de raad de verplichtingen en bevoegdheden van het college op het terrein van subsidieverlening en subsidievaststelling vastlegt. Daarnaast zijn aanvullende bepalingen opgenomen op titel 4.2 (Subsidies) van de Algemene wet bestuursrecht
Op grond van de Asv stelt het college een uitvoeringsregeling vast waarin per subsidievorm regels worden gesteld voor de verlening en vaststelling van de subsidie.
HOOFDSTUK 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Op grond van artikel 4:21 van de Awb wordt onder subsidie verstaan: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
De verordening is van toepassing op alle gemeentelijke subsidieverstrekkingen. Artikel 4:23 van de Awb bepaalt dat een bestuursorgaan slechts subsidie verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Deze bepaling is niet van toepassing als de subsidieontvanger en het subsidiebedrag in de begroting zijn vermeld.
De gemeentelijke subsidieverstrekkingen zijn voor een deel geregeld in specifieke subsidieverordeningen en subsidieregelingen (dit zijn de in de Awb bedoelde wettelijke voorschriften). Voor een ander deel zijn subsidieontvanger en subsidiebedrag opgenomen in een overzicht dat het college jaarlijks vaststelt als uitwerking van de Meerjarenprogrammabegroting.
Daarmee is de juridische grondslag voor de subsidieverstrekkingen gewaarborgd.
Garantieverlening, borgstelling, het verstrekken van rentevrije leningen of leningen tegen zeer lage rente, het geven van korting op de kostprijs van geleverde goederen en het verlenen van vrijstelling voor de betaling van legeskosten vallen niet onder het begrip subsidie. Hierop is deze Agemene subsidieverordening dus niet van toepassing.
Artikel 3 Verplichtingen en bevoegdheden van het college
Het subsidieplafond is het bedrag dat gedurende een bepaalde periode ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies.
Een overeenkomst is een afspraak tussen het college en de subsidieontvanger waarin kan worden bepaald dat de subsidieontvanger verplicht is de activiteiten te verrichten waarvoor de subsidie is verleend.
Artikel 5 Begrotingsvoorbehoud, plafonds en indexeringen
De Meerjarenprogrammabegroting is het jaarlijks door de raad vast te stellen overzicht van gemeentelijke inkomsten en uitgaven, dat is vertaald in beleidsprogramma’s voor 4 jaar (wat wil de gemeente bereiken, wat gaat zij doen en wat gaat het kosten?).
Artikel 7 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De Rekenkamercommissie is een door de raad samengestelde onafhankelijke commissie die als taak heeft het onderzoeken van en het adviseren aan de raad over de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het college gevoerde beleid en beheer. Hieronder vallen ook de subsidieverstrekkingen.
De Governance Code is een gedragscode voor besturen van instellingen om te komen tot goed bestuur, intern toezicht daarop en het afleggen van verantwoording over de plannen en activiteiten van de instelling. In navolging van de code “Tabaksblat”, een code voor beursgenoteerde bedrijven, zijn er binnen verschillende bedrijfssectoren governance codes ontwikkeld, zoals binnen de culturele sector (Cultural Governance) en de gezondheidszorg.
Artikel 9 Over te leggen gegevens
Een activiteitenplan is een omschrijving van de activiteiten die de subsidieontvanger met behulp van de gemeentelijke subsidie zal uitvoeren en het doel dat hij daarmee nastreeft.
HOOFDSTUK 2 Algemene bepalingen – Aanvullende bepalingen op titel 4.2 van de Awb
Artikel 12 Overschotten, tekorten en vermogensvorming
Een egalisatiereserve is een reserve om mee- en tegenvallers in de exploitatie op te vangen.
Enkele vaststelling is het gelijktijdig verlenen en vaststellen van een subsidie door middel van één beschikking.
HOOFDSTUK 3 Overige bepalingen
Staatssteun is ieder voordeel dat uit overheidsmiddelen wordt verstrekt aan een bepaalde onderneming of een bepaalde groep van ondernemingen, waardoor de mededinging wordt vervalst of dreigt te worden vervalst en het handelsverkeer tussen lidstaten ongunstig wordt beïnvloed.
De Europese Commissie is het dagelijks bestuur van de Europese Unie. De Europese Commissie controleert of de Europese wetgeving juist wordt toegepast in de lidstaten van de Europese Unie.