Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Regio Twente

Verordening op de bestuurscommissie Regio Twente

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRegio Twente
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingVerordening op de bestuurscommissie Regio Twente
CiteertitelVerordening op de bestuurscommissie Regio Twente
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is vervangen door de Verordening op de bestuurscommissies Regio Twente 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeenschappelijke regelingen, art. 25
  2. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-201505-08-2016art. 8, 9, 11

01-07-2015

Blad gemeenschappelijke regeling, 2015, 481

Onbekend.
01-12-201031-12-2015nieuwe regeling

17-11-2010

Onbekend.

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de bestuurscommissie Regio Twente

 

 

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de regioraad: het algemeen bestuur van de Regio Twente;

  • b.

    het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Regio Twente;

  • c.

    de portefeuillehouder: de daartoe door de deelnemer aangewezen gemeentelijke portefeuillehouder, belast met het taakveld waarvoor de bestuurscommissie is ingesteld dan wel zijn vaste plaatsvervanger in het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    bestuurscommissie: de bij deze verordening ingestelde bestuurscommissie;

  • e.

    deelnemer: een aan de Regio Twente deelnemende gemeente.

Artikel 2 Bestuurscommissies

Er is een bestuurscommissie voor het volgende domein van de Regio Twente: gemeenschappelijke gezondheidsdienst, genaamd bestuurscommissie Publieke Gezondheid.

Artikel 3 Samenstelling

De bestuurscommissie bestaat uit de portefeuillehouders van elke deelnemer.

Artikel 4 Beëindiging lidmaatschap

Het lidmaatschap van de bestuurscommissie eindigt op de dag dat het lid geen portefeuillehouder meer is.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    Voorzitter van de bestuurscommissie is een door het dagelijks bestuur uit zijn midden aan te wijzen lid.

  • 2.

    De bestuurscommissie kiest uit haar midden voorts een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter vertegenwoordigt de bestuurscommissie in en buiten rechte.

Artikel 6 Secretaris

  • 1.

    Als secretaris van de bestuurscommissie treedt op de directeur van het domein van het taakveld waarvoor deze commissie is ingesteld. Bij diens verhindering wordt hij vervangen door zijn plaatsvervanger.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde secretaris staat de bestuurscommissie bij in haar werkzaamheden.

Artikel 7 Bijstand

De bestuurscommissie kan zich bij de uitoefening van haar taak doen bijstaan door ambtenaren van de Regio Twente en door andere adviseurs.

Artikel 8 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De bestuurscommissie heeft met betrekking tot haar taakveld de volgende taken en bevoegdheden:

    • a.

      Het opstellen van het ontwerp van de (meerjaren)programmabegroting en programmarekening, inclusief (beleids) toelichting alsmede het vaststellen van de productenraming en productenrealisatie, een en ander binnen de door het dagelijks bestuur vast te stellen kaders en tijdsplanning;

    • b.

      het verrichten van uitgaven binnen de door de regioraad vastgestelde begroting;

    • c.

      het verrichten van budgetbewaking met betrekking tot de door de regioraad vastgestelde begroting;

    • d.

      het voorbereiden en uitvoeren van beleid;

    • e.

      het doen van een voordracht aan het dagelijks bestuur voor het benoemen, schorsen en ontslaan van de domeindirecteur;

    • f.

      het doen van een voordracht aan het dagelijks bestuur voor het aanwijzen van een plaatsvervangend domeindirecteur;

    • g.

      vervallen

    • h.

      vervallen

    • i.

      [vervallen]

  • 2.

    De bestuurscommissie oefent de in lid 1 vermelde taken en bevoegdheden uit met inacht- neming van de door de regioraad voor haar taakgeld vastgestelde begroting.

  • 3.

    [vervallen]

  • 4.

    Aangelegenheden welke aan de regioraad moeten worden voorgelegd worden via het dagelijks bestuur aangeboden.

Artikel 9 Vergaderingen

  • 1.

    De bestuurscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter van deze commissie dan wel ten minste vijf portefeuillehouders dit noodzakelijk acht(en).

  • 2.

    De voorzitter bepaalt in overleg met de portefeuillehouders de vergaderlocaties.

  • 3.

    De vergaderingen van de bestuurscommissie worden in het openbaar gehouden. De deuren worden gesloten wanneer ten minste een vijfde van het aantal aanwezige leden daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. De bestuurscommissie beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 4.

    De artikelen 55 (geheimhouding) en 57 (onschendbaarheid) van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 5.

    De vergaderingen van de bestuurscommissie kunnen worden voorbereid door een agenda-commissie bestaande uit de voorzitter en maximaal vijf door de betreffende bestuurscommissie aan te wijzen leden. De agendacommissie wordt bijgestaan door de secretaris.

  • 6.

    De bestuurscommissie verstrekt aan het dagelijks bestuur desgevraagd alle inlichtingen die hierover van belang kunnen zijn

Artikel 10 Besluiten

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij een volstrekte meerderheid van stemmen.

  • 2.

    Een portefeuillehouder beschikt over het aantal stemmen dat overeenkomt met het aantal inwoners van de deelnemer die hij vertegenwoordigt bij aanvang van het kalenderjaar.

  • 3.

    Een geldig besluit kan slechts genomen worden in een vergadering waarin ten minste de helft van het aantal portefeuillehouders aanwezig is. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is belegt de voorzitter, met een tussentijd van tenminste drie werkdagen, opnieuw een vergadering waarin, ongeacht het aantal aanwezige portefeuillehouders, besluitvorming kan plaatsvinden over onderwerpen die op de oorspronkelijke agenda vermeld staan.

  • 4.

    De stemming over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen geschiedt bij gesloten en ongetekende briefjes. Indien de stemmen staken wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan beslist het lot.

  • 5.

    De overige stemmingen geschieden bij hoofdelijke oproeping, indien de voorzitter of een van de portefeuillehouders dat verlangt. In dat geval geschieden zij mondeling. Indien de stemmen staken, wordt tijdens dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Indien de stemmen bij herstemming nogmaals staken is het voorstel niet aangenomen.

Artikel 11 Besluitenlijst

  • 1.

    De secretaris van de bestuurscommissie maakt een besluitenlijst van hetgeen in de vergadering aan de orde is geweest.

  • 2.

    De besluitenlijst wordt op extranet van Regio Twente geplaatst.

Artikel 12 Ondertekening

Stukken die van de bestuurscommissie uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 13 Informatie- en verantwoordingsplicht

Op de bestuurscommissie respectievelijk de portefeuillehouders is van toepassing het bepaalde in de artikelen 21, leden 1 en 2, 23 en 24 van de Regeling Regio Twente, voor zover daarin verplichtingen aan het dagelijks bestuur respectievelijk haar leden zijn toegekend.

Artikel 14 Onvoorzienbaarheid

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op een door het dagelijks bestuur te bepalen tijdstip.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de bestuurscommissie Regio Twente”.