Organisatie | Regio Twente |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening bestuurscommissie OZJT |
Citeertitel | Verordening bestuurscommissie OZJT |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Verordening op de bestuurscommissies Regio Twente 2016.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2015 | 05-08-2016 | art. 8, 11 | 01-07-2015 | Onbekend. | |
01-01-2015 | 31-12-2015 | nieuwe regeling | 12-11-2014 Onbekend. | Onbekend. |
Er is een bestuurscommissie voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning, genaamd bestuurscommissie OZJT.
Artikel 4 Beëindiging lidmaatschap
Het lidmaatschap van de bestuurscommissie eindigt op de dag dat het lid geen portefeuillehouder meer is.
De bestuurscommissie kan zich bij de uitoefening van haar taak doen bijstaan door ambtenaren van Regio Twente en/of van de deelnemers.
De vergaderingen van de bestuurscommissie kunnen worden voorbereid door een agendacommissie bestaande uit de voorzitter en maximaal vijf door de bestuurscommissie aan te wijzen leden. De agendacommissie wordt bijgestaan door de secretaris en daartoe door de bestuurscommissie aan te wijzen ambtenaren van Regio Twente en/of van de deelnemers.
Een geldig besluit kan slechts genomen worden in een vergadering waarin ten minste de helft van het aantal portefeuillehouders aanwezig is. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is belegt de voorzitter, met een tussentijd van tenminste drie werkdagen, opnieuw een vergadering waarin, ongeacht het aantal aanwezige portefeuillehouders, besluitvorming kan plaatsvinden over onderwerpen die op de oorspronkelijke agenda vermeld staan.
De overige stemmingen geschieden bij hoofdelijke oproeping, indien de voorzitter of een van de portefeuillehouders dat verlangt. In dat geval geschieden zij mondeling. Indien de stemmen staken, wordt tijdens dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Indien de stemmen bij herstemming nogmaals staken is het voorstel niet aangenomen.
Stukken die van de bestuurscommissie uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Artikel 13 Informatie- en verantwoordingsplicht
Op de bestuurscommissie respectievelijk de portefeuillehouders is van toepassing het bepaalde in de artikelen 21, leden 1 en 2, 23 en 24 van de Regeling Regio Twente, voor zover daarin verplichtingen aan het dagelijks bestuur respectievelijk haar leden zijn toegekend.
De Verordening bestuurscommissie OZJT is in het leven geroepen om de nieuwe taken voor gemeenten op het gebied van jeugdhulp (Jeugdwet) en maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) waarvoor is besloten regionaal samen te werken te besturen. In de notities Samenwerken aan jeugdzorg en positionering jeugdhulptaken in Twente is dit nader beschreven. Er is mede op basis hiervan gekozen voor een aparte verordening om de aparte positionering binnen de regio voor deze nieuwe taken te waarborgen. De taken waarover deze bestuurscommissie zeggenschap heeft zijn overigens niet in deze verordening opgenomen maar de Regeling Regio Twente.
De verordening is ten behoeve van de eenheid in de regio gebaseerd op de bestaande verordening op de bestuurscommissie Publieke Gezondheid. Deze verordening is niet geheel overgenomen maar waar mogelijk aangepast op basis van de ervaringen binnen of geïnspireerd door de huidige samenwerking Samen14. In algemene zin betekent dit dat er een voorzitter uit gemeenten benoemd kan worden en een ambtelijk secretaris, welke beiden niet automatisch respectievelijk een dagelijks bestuurlid van de Regio Twente danwel de directeur van het domein/taakveld binnen Regio Twente betreffen. Dit plaatst gemeenten meer aan zet. De agendacommissie kan bijvoorbeeld de rol van het Bestuurlijk Coördinatieoverleg Samen14 overnemen. Ambtelijk functionarissen uit gemeenten, zoals bijvoorbeeld de voorzitter of leden van een ambtelijk overleg, kunnen de agendacommissie ondersteunen.
Praktischerwijs wordt in de verordening nu ook gesproken over functionarissen die taken kunnen uitoefenen, in plaats van directeur c.q. afdelingshoofden van domeinen. Dit geeft maximale flexibiliteit bij de ondersteuning en inrichting van (de Bestuurscommissie) OZJT.
De verordening komt tot stand onder de huidige Regeling Regio Twente waarbij regioraad en dagelijks bestuur hun huidige formele positie hebben waarbij de resultaten van de uitwerking van de heroriëntatie van de gemeentelijke samenwerking in Twente, waaraan momenteel gewerkt wordt, dus nog niet verwerkt zijn. Een dagelijks bestuurslid van de regio kan uiteraard toegelaten worden bij de vergadering van de bestuurscommissie. Het wordt gezien de huidige regeling ook als praktisch ervaren en daarmee aanbevolen. Hiermee is de lijn naar Dagelijks en Algemeen Bestuur beter geborgd.
De bestuurscommissie bestaat formeel uit één deelnemer, de verantwoordelijk portefeuillehouder, per gemeente. Het terrein van de bestuurscommissie OZJT beslaat zowel jeugdhulp als maatschappelijke ondersteuning. De praktijk leert dat dit over meerdere lokale portefeuillehouders verdeeld kan zijn.
Er is formeel geen bezwaar dat tijdens vergaderingen de andere verantwoordelijk portefeuillehouder aanschuift en op momenten of de gehele vergadering het vaste lid vervangt. Let wel: Bij beider aanwezigheid bij bijvoorbeeld stemmingen geldt de stem van één deelnemer.
De verordening treedt in werking op 1 januari 2015, de datum waarin formeel de nieuwe taken tot de gemeentelijke verantwoordelijkheid gaan behoren.