Organisatie | Regio Twente |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad |
Citeertitel | Verordening bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Regeling Regio Twente.
De datum en bron bekendmaking is niet te achterhalen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2007 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 21-03-2007 Onbekend. | Onbekend. |
Artikel 6 Taken en bevoegdheden
De bestuurscommissie is belast met:
het op initiatief van de bestuurscommissie en/of een of meer van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten bespreken van en zo nodig nemen van besluiten over de (gedeeltelijke) voorbereiding en nadere uitwerking van door de regioraad vast te stellen en vastgestelde plannen en besluiten en het op grond daarvan desgewenst maken van verdergaande verplichtende afspraken over taken en bevoegdheden die betrekking hebben op een plusregio;
De volgende kosten zijn voor rekening van de in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten op basis van een door de bestuurscommissie te bepalen verdeelsleutel:
Een geldig besluit kan slechts worden genomen in een vergadering waarin tenminste de helft van het aantal in artikel 2, lid 2 genoemde gemeenten vertegenwoordigd is. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is belegt de voorzitter, met een tussentijd van tenminste drie werkdagen, opnieuw een vergadering waarin, ongeacht het aantal aanwezige leden, besluitvorming kan plaatsvinden over onderwerpen die op de oorspronkelijke agenda vermeld staan.
De overige stemmingen geschieden bij hoofdelijke oproeping indien de voorzitter of een van de leden dat verlangt. In dat geval geschieden zij mondeling. Indien de stemmen staken wordt tijdens dezelfde vergadering een herstemming gehouden. Indien de stemmen bij herstemming nogmaals staken is het voorstel niet aangenomen.
Stukken die van de bestuurscommissie uitgaan worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
Artikel 12 Informatie- en verantwoordingsplicht
Op de bestuurscommissie respectievelijk haar leden is van toepassing het bepaalde in de artikelen 21, leden 1 en 2, 23 en 24 van de Regeling Regio Twente, voor zover daarin verplichtingen aan het dagelijks bestuur respectievelijk haar leden zijn opgelegd.
In lid 2 wordt de territoriale status als bedoeld in artikel 112 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) tot uitdrukking gebracht.
De samenstelling komt zoveel mogelijk overeen met die van de huidige Stuurgroep Netwerkstad. De betrokkenheid vanuit het dagelijks bestuur van Regio Twente wordt thans gestalte gegeven door de voorzitter van de bestuurscommissie tevens lid van het dagelijks bestuur te laten zijn.
Twee leden van gedeputeerde staten hebben ook zitting in de Stuurgroep Netwerkstad. Continuering daarvan past in de uitgangspunten van de nota “Van Vorm en Beweging” en de besluitvorming die daarover heeft plaatsgevonden. Omdat het thans om een bestuurscommissie gaat die ook formele besluiten kan nemen ligt een agendalid, dus zonder stemrecht, meer voor de hand. De provincie heeft immers op grond van de Wgr voor Regio Twente een toezichthoudende en arbitrerende rol.
Het lidmaatschap van een lid van de bestuurscommissie Landelijke gemeenten vloeit eveneens voort uit de nota “Van Vorm en Beweging” en de besluitvorming die daarover heeft plaatsgevonden. Ook in dit geval ligt een lidmaatschap zonder stemrecht voor de hand.
Het is de wens van de betreffende gemeenten om zelf de voorzitter van de bestuurscommissie aan te wijzen. Gekozen wordt voor een voorzitter uit het midden van de bestuurscommissie. Dit betekent dat de voorzitter ook zijn eigen gemeente vertegenwoordigt, deelneemt aan de beraadslagingen en namens zijn eigen gemeente stemrecht heeft.
In de nota “Van Vorm en Beweging” wordt voorgesteld de voorzitter tevens lid te laten zijn van het dagelijks bestuur. Omdat het dagelijks bestuur geen plaatsvervangers kent vervangt de plaatsvervangend voorzitter van de bestuurscommissie niet in het dagelijks bestuur.
Omdat het projectbureau Netwerkstad onder verantwoordelijkheid van de secretaris/algemeen directeur van Regio Twente wordt gebracht ligt het voor de hand dat hij de secretaris van de bestuurscommissie aanwijst. Daarnaast blijft het mogelijk dat gemeentelijke medewerkers ondersteuning aan de bestuurscommissie en de projecten van de Netwerkstad verlenen.
In lid 1 wordt tot uitdrukking gebracht dat de taken en bevoegdheden van de bestuurscommissie zich beperken tot het grondgebied van de betreffende gemeenten. Dit is in overeenstemming met artikel 112 Wgr.
De taken en bevoegdheden zoals die geformuleerd zijn onder 2a t/m 2c corresponderen in beginsel met die van de bestuurscommissie Landelijke gemeenten. Daarmee wordt de gelijkwaardigheid van deze commissies, waartoe de regioraad op 1 maart 2006 heeft besloten, geregeld. Voor de Netwerkstad wordt daaraan overeenkomstig de nota “Van Vorm en Beweging” toegevoegd het grondbeleid.
Onderwerpen als bedoeld in lid 2a kunnen zijn het Regionaal Structuurplan, het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan (RVVP), REOP, woningbouwafspraken e.d.
Bij lid 2b kan worden gedacht aan woningbouwafspraken op Twentse schaal waarbij een verdeling over de Netwerkstad en de Landelijke gemeenten wordt gemaakt, waarbij de verdere verdeling per gebied door de bestuurscommissie wordt bepaald. Andere voorbeelden zijn nadere beleidsafspraken over bedrijventerreinen, kantoorlocaties en detailhandelsvoorzieningen en uitvoering van projecten in het kader van het REOP en het RVVP.
Lid 2c heeft betrekking op gemeentelijke projecten, die geen relatie hebben met de taken en bevoegdheden als plusregio. Binnen de Netwerkstad zijn dergelijke projecten, de zgn. boegbeeldprojecten, al enkele jaren onderwerp van bespreking. Daarnaast kan in dit verband gedacht worden aan de strategische visie voor de Netwerkstad en de ruimtelijke ontwikkelingsagenda, die beide overigens ook als bouwsteen kunnen dienen voor de plustaken.
Lid 2d regelt de bevoegdheden van de bestuurscommissie op het gebied van grondbeleid. In artikel 119 van de Wgr worden aan de regioraad bevoegdheden m.b.t. grondbeleid toegekend. Voor wat betreft het grondgebied van de Netwerkstadgemeenten worden deze bevoegdheid in deze verordening door de regioraad gedelegeerd aan de bestuurscommissie Regio Twente-Netwerkstad. Deze delegatie betekent dat de regioraad terzake geen bevoegdheid meer heeft, tenzij de delegatie wordt ingetrokken.
In het kader van de besluitvorming over de nota “Van Vorm en Beweging” heeft de regioraad op 1 maart 2006 bepaald dat de kosten van specifieke projecten, die alleen door specifieke gemeenten worden gedaan, voor rekening komen van de desbetreffende gemeenten. Dit geldt ook voor de kosten van het Projectbureau netwerkstad en kosten die de gemeenten voor de Netwerkstad maken. Omdat er per onderdeel een andere verdeelsleutel is wordt er voor gekozen om de bestuurscommissie deze sleutel te laten vaststellen. Op de overige kosten blijft de normale verdeelsleutel op basis van het aantal inwoners van toepassing. Tot deze kosten worden ook gerekend die van het secretariaat van de bestuurscommissies Netwerkstad en Landelijke gemeenten. De kosten daarvoor zullen niet of nauwelijks van elkaar verschillen en elke gemeente heeft in één van deze commissies zitting.
Artikelen 8 t/m 12 alsmede 14 en 16
Dit zijn gebruikelijke bepalingen die ook gelden voor de huidige bestuurscommissies van Regio Twente (Openbare Gezondheidszorg, Recreatie & Toerisme en Veiligheid). Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat de vergaderingen van de bestuurscommissie in beslotenheid plaatsvinden (artikel 8, lid 3), maar dat de besluitenlijsten (artikel 10, lid 2) daarvan openbare stukken zijn.
Bij de evaluatie van de Netwerkstad is naar voren gekomen dat deze commissie ook in de nieuwe situatie wenselijk wordt geacht.
Voor wat betreft de taken is uitgegaan van hetgeen daarover is bepaald in het “Reglement van orde Netwerkstad Twente radencommissie”. In lid 2c is toegevoegd dat de controle op de bestuurlijke activiteiten niet geldt voor zover dit is voorbehouden aan de regioraad en het dagelijks bestuur. De bestuurscommissie Netwerkstad is immers formeel een orgaan van Regio Twente. De bestuurscommissie dient daarom over aangelegenheden die de taken en bevoegdheden van Regio Twente betreffen en waarover zij zelfstandig kan beslissen, verantwoording af te leggen aan de regioraad. Verder is in de verordening een informatieplicht aan het dagelijks bestuur opgenomen omdat dit bestuur verantwoordelijk is voor de bewaking van de integraliteit.
In lid 2b staat als taak van de radencommissie het voeren van overleg met de bestuurscommissie. Dit overleg kan er toe leiden dat de radencommissie vraagt een onderwerp te agenderen voor de vergadering van de bestuurscommissie.
Voorgesteld wordt op 1 april 2007 de voorstellen die gebaseerd zijn op Van Vorm en Beweging te implementeren.