Organisatie | Regio Twente |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling Regio Twente |
Citeertitel | Klachtenregeling Regio Twente |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Klachtenregeling Regio Twente 2017.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
31-12-2015 | 10-05-2017 | art. 1, 3, 3a, 4, 10, 12, 14, 23, 24, 25 | 01-07-2015 | Onbekend. | |
01-12-2005 | 31-12-2015 | nieuwe regeling | 23-11-2005 Onbekend. | Onbekend. |
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Klacht : elke schriftelijke of mondelinge uiting van ongenoegen over een gedraging van een bestuursorgaan of van een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.
Klager : degene die een klacht indient, waaronder mede begrepen een cliënt GGD.
Cliënt GGD : een natuurlijk persoon aan wie de GGD maatschappelijke zorg of gezondheidszorg verleent of heeft verleend.
Bestuur : de regioraad, het dagelijks bestuur, danwel de bevoegde bestuurs-commissie van de Regio Twente.
GGD : de klachtencommissie als bedoeld in artikel 2 van de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Stb. 1995, 308).
Klachtambtenaar : een door de secretaris aangewezen medewerker.
Medewerker : een ieder die krachtens ambtelijke aanstelling of arbeidsovereenkomst werkzaam is bij de Regio Twente, alsmede stagiaires, vrijwilligers, uitzendkrachten en andere personen die voor de Regio Twente werkzaamheden verrichten.
Bemiddelingspoging : een procedure die, alvorens de behandeling van een schriftelijke klacht door de Klachtambtenaar respectievelijk de klachtencommissie GGD wordt gestart, gevolgd wordt om te trachten aan een klacht naar klagers tevredenheid tegemoet te komen.
GGD : de GGD van Regio Twente, ook genaamd GGD Twente
Advies : een advies in de zin van artikel 9:15 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht, inhoudende een rapport van bevindingen met een advies over de klacht en eventuele aanbevelingen aan het bestuurs-orgaan. In het rapport van bevindingen wordt ook het verslag van het horen opgenomen.
Hoofdstuk 2. Schriftelijke klachten
Artikel 6 Ontvangstbevestiging
De behandelend functionaris zendt klager een ontvangstbevestiging toe met informatie over de klachtenregeling en de te volgen procedure.
Paragraaf B. Klachtbehandeling cliënten GGD
Door de secretaris wordt aan de klager een bevestiging van ontvangst gestuurd waarin de procedure van behandeling van de klacht wordt uiteengezet en een bemiddelingspoging wordt aangeboden. Aansluitend wordt ten behoeve van de bemiddelingspoging door de leidinggevende contact met de klager opgenomen.
Voor het houden van een hoorzitting is vereist, dat van de klachtencommissie GGD de meerderheid van het aantal leden, waaronder in ieder geval de voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 21 Niet deelnemen aan de behandeling
De leden en/of plaatsvervangende leden van de klachtencommissie GGD nemen niet deel aan de behandeling van een klacht, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Artikel 24 Besluit bestuurscommissie
De bestuurscommissie Publieke Gezondheid deelt klager, aangeklaagde, de klachtencommissie GGD en de klachtambtenaar binnen een maand na ontvangst van het in artikel 23, lid a bedoelde oordeel schriftelijk mee of zij naar aanleiding van dat oordeel maatregelen zal nemen en zo ja, welke.
Bij afwijking van de in lid a bedoelde termijn doet de voorzitter van de bestuurscommissie Publieke Gezondheid daarvan met redenen omkleed mededeling aan de klager, aangeklaagde en de klachtencommissie GGD, onder vermelding van de termijn waarbinnen de bestuurscommissie Publieke Gezondheid haar standpunt aan hen kenbaar zal maken.
De secretaris zendt het openbaar verslag naar de bestuurscommissie Publieke Gezondheid, de klachtencommissie GGD en de klachtambtenaar, die het bij zijn jaarlijkse rapportage voegt.Tevens zendt hij het openbaar verslag aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de bevoegde regionale inspecteur van het staatstoezicht op de volksgezondheid en het Zorgbelang Overijssel.