Organisatie | Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Delegatiebesluit Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2016 |
Citeertitel | Delegatiebesluit Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2016 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Delegatie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2017 | 01-01-2018 | Wijziging | 30-03-2017 | Onbekend | |
01-01-2016 | 01-04-2017 | Onbekend | 16-12-2015 Onbekend | Onbekend |
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
bijeen in de vergadering d.d. 16 december 2015;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur d.d. 12 november 2015;
gelet op de artikelen 33 en 33a van de Wet gemeenschappelijke regelingen, de artikelen 10:13 tot en met 10:21 van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
Aan het dagelijks bestuur zijn overgedragen de in het bij dit besluit behorende overzicht genoemde bevoegdheden.
De overgedragen bevoegdheden kunnen slechts worden uitgeoefend voor zover ter zake, blijkens de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting, voldoende financiële middelen beschikbaar zijn gesteld.
Het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland,
De voorzitter
drs. J.C.G.M. Berends
De bestuurssecretaris
mr. M. Assies
Apeldoorn, 16 december 2015
Overzicht van overgedragen bevoegdheden ex artikel 1 van het Delegatiebesluit Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2016
Het zorgdragen voor de inrichting van een uniforme informatie- en communicatievoorziening, daaronder begrepen het vaststellen van de informatiebehoefte en het vaststellen van kaders, standaarden en kwaliteitseisen met het oog op de informatie-uitwisseling binnen en tussen de in artikel 10, onder i, Wet veiligheidsregio’s bedoelde organisaties (artikel 22);
De oplegging van een last onder bestuursdwang ter handhaving van het bij of krachtens artikel 31 bepaalde alsmede het bij of krachtens artikel 48 bepaalde ten aanzien van de krachtens artikel 17 aangewezen inrichtingen, tot welke bevoegdheid mede behoort het stilleggen of gedeeltelijk buiten werking stellen of verzegelen van de inrichting dan wel het verzegelen of verwijderen van hetgeen zich in de inrichting bevindt (artikel 63).
II Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2010
De wettelijke taken, zoals vermeld in artikel 10 van de Wet Veiligheidsregio's (artikel 4.)
III Wet openbaarheid van bestuur
a.Het beslissen op aan het algemeen bestuur gerichte verzoeken om informatie, inclusief het opschorten en verdagen, op grond van de artikelen 6 en 7 van de Wet openbaarheid van bestuur.
IV Wet bescherming persoonsgegevens
a.Het beslissen op verzoeken om informatie en het uitoefenen van de overige bevoegdheden als bedoeld bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens, die zijn gericht tot het algemeen bestuur.
a.Het doen van aangifte van een begaan strafbaar feit (artikel 160 – 166a).
De verdeling van de bestuursbevoegdheden van een openbaar lichaam dat bij gemeenschappelijke regeling is ingesteld is een zaak van de bestuursorganen algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter.
Binnen de structuur van de Wet gemeenschappelijke regelingen berusten de bevoegdheden van het openbaar lichaam in beginsel bij het algemeen bestuur. Zo staat het algemeen bestuur aan het hoofd van het openbaar lichaam (artikel 12).
Het algemeen bestuur heeft de bevoegdheden:
Met de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen per 1 januari 2015 is een aantal bevoegdheden neergelegd bij het dagelijks bestuur (attributie; artikel 33b WGR):
Daarnaast kan het dagelijks bestuur bevoegdheden ontvangen van het algemeen bestuur (artikel 33a WGR).
Overdracht van bevoegdheden mag niet als de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. Dat kan het geval zijn bij bevoegdheden die een kaderstellend karakter hebben. Dit geldt ook voor de vaststelling van de regionale planfiguren (beleidsplan, crisisplan, rampbestrijdingsplan).
Het algemeen bestuur kan beperkingen stellen in geval bevoegdheden worden overgedragen.
Het algemeen bestuur kan daarnaast beleidsregels vaststellen, waarin het aangeeft op welke manier de bevoegdheid wordt uitgevoerd.
Het derde bestuursorgaan van het openbaar lichaam is de voorzitter. Deze is bevoegd om het openbaar lichaam in en buiten rechte te vertegenwoordigen.