Organisatie | Wierden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit 2009 |
Citeertitel | Organisatiebesluit 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2007 | 01-07-2007 | Vervangt "Organisatieverordening gemeente Wierden" | 21-06-2007 Onbekend | Onbekend |
HOOFDSTUK I WERKWIJZE EN STRUCTUUR VAN DE AMBTELIJKE ORGANISATIE
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college is de leiding van de ambtelijke organisatie als geheel opgedragen aan de gemeentesecretaris en daarbinnen de dagelijkse leiding van de afdelingen aan de afdelingshoofden, de dagelijkse leiding van de secties van de lijnafdelingen aan de sectiechefs en van de brandweer aan de plaatselijk commandant brandweer.
Artikel 3. Plaats en taak van organisatieonderdelen.
In het kader van integraal management maken - binnen de daarvoor vastgestelde organisatiebrede kaders - de inzet van en verantwoordelijkheid voor de voor het productieproces benodigde middelen (financiën, personeel, communicatie en informatievoorziening en automatisering) integraal onderdeel uit van deze taakopdracht.
activiteiten alsmede de periodieke rapportage over de voortgang van/in de verschillende tot
hun afdeling behorende taakgebieden;
bedrijfsvoering en coördinatie en ondersteuning bij de uitvoering daarvan.
-het ondersteunen van de afdelingshoofden bij de uitvoering van die
-de taken, zoals omschreven in de specifieke taken van de functieomschrijving van de
Aan het hoofd van de lokale brandweer staat de plaatselijk brandweercommandant. Met betrekking tot de uitvoering van gemeentelijke taken is hij verantwoording schuldig aan de gemeentesecretaris. Met betrekking tot de technische bevelvoering bij brandbestrijding en hulpverlening functioneert hij onder gezag en bestuurlijke verantwoordelijkheid van de burgemeester en clusteraangelegenheden onder eindverantwoordelijkheid van de clustercommandant.
Binnen elke afdeling vindt periodiek werkoverleg met alle medewerkers plaats. Het werkoverleg vindt regelmatig en structureel plaats. De medewerkers krijgen de mogelijkheid agendapunten voor dit overleg aan te dragen. Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor agendering en verslaglegging.
Artikel 4. Vervanging secretaris en afdelingshoofden
1.Het college wijst uit de kring van afdelingshoofden de vervangers van de gemeentesecretaris aan.
2.De afdelingshoofden en plaatselijk commandant Brandweer regelen hun vervanging ingeval van afwezigheid binnen hun afdeling in overleg met de gemeentesecretaris. Bij langdurige afwezigheid treft de gemeentesecretaris een voorziening.
HET MANAGEMENT(MT) EN BREED MANAGEMENT OVERLEG (BMO)
Het Management Team (MT )is een advies-, afstemmings- en overlegorgaan, dat
de gemeentesecretaris ondersteunt in zijn hoedanigheid van hoofd van de ambtelijke organisatie.
Deze ondersteuning geschiedt met inachtneming van de eigen verantwoordelijkheid van ieder afdelingshoofd voor het dagelijks beheer van zijn afdeling.
Het Breed Managementoverleg (BMO), is een informatie- en afstemmingsorgaan van leidinggevenden in de ambtelijke organisatie.
De gemeentesecretaris heeft periodiek overleg met de hoofden van de stafafdelingen. Dit overleg heeft ten doel om tot afstemming te komen met betrekking tot de organisatiebrede kaders op het gebied van bedrijfsvoering, beleid en beheer.
Vaste leden zijn de hoofden van de afdelingen Grondgebied en Maatschappelijke Ontwikkeling ; ad hoc- leden de hoofden van de stafafdelingen Financiën. Personeel, Organisatie en In- formatievoorziening (POI) en Algemene Zaken en Communicatie (AZC). Zij nemen op uitnodiging van de gemeentesecretaris deel aan het MT- beraad voor onderwerpen die hun afdeling regarderen.
Artikel 10. Vervanging voorzitter
Bij afwezigheid wordt de voorzitter zowel in het MT als het BMO vervangen door de eerst aangewezen plaatsvervanger.
Artikel 11. Reguliere werkwijze
De vergaderingen van het MT en het BMO worden in de regel gehouden op de woensdagmiddag vanaf 14.00 uur.
Daarbij is er sprake van een 4-weekse cyclus die
Verder is er 1 x per maand een stafoverleg.
De vergaderingen van het voltallig MT gaan met name over de interne bedrijfsvoering en de voorbereiding van de BMO-vergaderingen.
Artikel 12. Overleg MT met het college van b&w.
De bepalingen in dit hoofdstuk gelden tezamen met bepalingen in hoofdstuk 2 die betrekking hebben op de gemeentesecretaris instructie voor de gemeentesecretaris, zoals bedoeld in artikel 103, lid 2 van de Gemeentewet.
Artikel 13. De hoofdtaken van de gemeentesecretaris zijn:
De hoofdtaken van de gemeentesecretaris zijn:
1.als secretaris van het college van ben w staat de gemeentesecretaris het college, de burgemeester en de door hen ingestelde commissies terzijde bij de uitoefening van hun taak
hij verschaft hen alle nodige informatie, advies en bijstand
Met inachtneming van de verantwoordelijkheden van de bestuurlijke verantwoordelijkheden van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester heeft de gemeentesecretaris als hoofd van dienst de verantwoordelijkheid voor:
het op doelmatige wijze terzijde staan van de bestuursorganen door het ambtelijk apparaat en het bevorderen van een goede afstemming van de te behandelen zaken tussen het college van burgemeester en wethouders en de portefeuillehouders enerzijds en afdelingshoofden anderzijds, alsmede tussen de afdelingen onderling en
De gemeentesecretaris draagt zorg voor een adequate ondersteuning van de door het college of de burgemeester ingestelde commissie(s).
De gemeentesecretaris heeft periodiek overleg met de burgemeester en griffier (“driehoek”) en heeft overigens met de griffier rechtstreekse afstemming ter bevordering van een vlotte doorgang van zaken en stukken en over de procesmatige en/of inhoudelijke ondersteuning door de ambtelijke organisatie ten behoeve van het functioneren van de gemeenteraad.
HOOFDSTUK V SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 juli 2007.
In gevallen waarin dit besluit niet voorziet, is de secretaris bevoegd voorlopige maatregelen te treffen. De secretaris stelt het college hiervan in kennis. Zo spoedig mogelijk wordt het college voorgesteld de voorlopige maatregelen te vervangen door een definitieve aanvullende regeling.
Dit besluit kan worden aangehaald als “Organisatiebesluit 2009”.
Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit, wordt de “Organisatieverordening gemeente Wierden” vastgesteld d.d……………………… ingetrokken.
Aldus vastgesteld door in de vergadering van het college van 2009