De raad van de gemeente Waalwijk;
gezien het voorstel d.d. 19 mei 2016.
gelet op hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de
Algemene wet bestuursrecht.
besluit:
Vast te stellen de Verordening Ombudscommissie Waalwijk 2017
Artikel 1 Instelling Ombudscommissie
Er is een Ombudscommissie Waalwijk (hierna: commissie). De commissie
behandelt verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet
bestuursrecht. De commissie behandelt de klachten binnen de wettelijke
afhandelingstermijn. Waar mogelijk worden meer klachten per zitting
behandeld.
Artikel 2 Samenstelling commissie
- 1.
De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden, waarvan één
plaatsvervangend voorzitter.
- 2.
De commissie wordt bijgestaan door een secretaris die op voordracht van
de commissie wordt benoemd door het college.
Artikel 3 Zittingsduur
- 1.
De voorzitter en leden van de commissie kunnen eenmaal worden herbenoemd
voor een periode van zes jaar.
- 2.
De voorzitter en leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag
nemen. De aftredende voorzitter en leden van de commissie blijven hun
functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 4 Benoeming leden
- 1.
De raad benoemt uit zijn midden een selectiecommissie van 3 raadsleden
en namens het college één persoon die gesprekken voert met de kandidaten
en een voordracht opstelt voor de raad.
- 2.
De voorzitter en leden van de commissie kunnen als adviseur worden
toegevoegd aan de selectiecommissie.
- 3.
De raad benoemt de voorzitter en leden van de commissie op voordracht
van de selectiecommissie genoemd onder lid 1.
- 4.
De selectiecommissie doet een voordracht vergezeld gaan van een
verklaring van elke kandidaat bevattende:
- a.
de mededeling dat de kandidaat een benoeming als lid zal
aanvaarden;
- b.
een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat
bekleedt.
Artikel 5 Eed en nevenfuncties
- 1.
De voorzitter en leden leggen overeenkomst artikel 81s van de
Gemeentewet in de vergadering van de raad de eed of verklaring en
belofte af.
- 2.
De nevenfuncties van voorzitter en leden worden openbaar gemaakt.
Artikel 6 Benoeming plaatsvervangende voorzitter en leden
- 1.
De raad kan – mede op verzoek van de commissie – plaatsvervangende
voorzitter en leden benoemen.
- 2.
De bepalingen van deze verordening zijn op de plaatsvervangende
voorzitter en leden van overeenkomstige toepassing.
Artikel 7 Taken en bevoegdheden
De in titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht omgeschreven taken en
bevoegdheden zijn van overeenkomstige toepassing op de commissie.
Artikel 8 Financiële middelen
- 1.
De voorzitter van de commissie ontvangt voor zijn werkzaamheden een
vergoeding van € 150,- voor het voorzitten van een vergadering van de
commissie.
- 2.
Het lid van de commissie ontvangt voor zijn werkzaamheden een vergoeding
van € 125,- voor het bijwonen van een vergadering van de commissie.
- 3.
Ten aanzien van de reis- en verblijfkosten is de verordening ex artikel
96 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
- 4.
De raad verschaft de commissie voldoende financiële middelen voor een
goede uitoefening van haar werkzaamheden.
Artikel 9 Bemiddeling
- 1.
De commissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het
bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van
de klacht te komen.
- 2.
De commissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag
uit.
Artikel 10 Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks voor 1 mei aan de raad verslag uit van alle
verzoekschriften die in het voorgaande jaar zijn ingediend en de resultaten
van de behandeling.
Artikel 11 Werkzaamheden
Voor zover de commissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor
haar werkzaamheden.
Artikel 12 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift
- 1.
De commissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk
aan verzoeker.
- 2.
Indien zij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet
bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het
verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens
gedragingen wordt geklaagd.
Artikel 13 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.
Artikel 14 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Ombudscommissie
Waalwijk 2017.
de griffier, de burgemeester,
G.H. Kocken, drs. A.M.P. Kleijngeld