Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Verordening Ombudscommissie Waalwijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Ombudscommissie Waalwijk
CiteertitelVerordening Ombudscommissie Waalwijk
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2017Nieuwe regeling.

19-05-2016

GVOP-2016-96168

2016/025

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Ombudscommissie Waalwijk

De raad van de gemeente Waalwijk;

gezien het voorstel d.d. 19 mei 2016.

gelet op hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

besluit:

Vast te stellen de Verordening Ombudscommissie Waalwijk 2017

Artikel 1 Instelling Ombudscommissie

Er is een Ombudscommissie Waalwijk (hierna: commissie). De commissie behandelt verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht. De commissie behandelt de klachten binnen de wettelijke afhandelingstermijn. Waar mogelijk worden meer klachten per zitting behandeld.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden, waarvan één plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De commissie wordt bijgestaan door een secretaris die op voordracht van de commissie wordt benoemd door het college.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en leden van de commissie kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar.

  • 2.

    De voorzitter en leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. De aftredende voorzitter en leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt uit zijn midden een selectiecommissie van 3 raadsleden en namens het college één persoon die gesprekken voert met de kandidaten en een voordracht opstelt voor de raad.

  • 2.

    De voorzitter en leden van de commissie kunnen als adviseur worden toegevoegd aan de selectiecommissie.

  • 3.

    De raad benoemt de voorzitter en leden van de commissie op voordracht van de selectiecommissie genoemd onder lid 1.

  • 4.

    De selectiecommissie doet een voordracht vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat de kandidaat een benoeming als lid zal aanvaarden;

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat bekleedt.

Artikel 5 Eed en nevenfuncties

  • 1.

    De voorzitter en leden leggen overeenkomst artikel 81s van de Gemeentewet in de vergadering van de raad de eed of verklaring en belofte af.

  • 2.

    De nevenfuncties van voorzitter en leden worden openbaar gemaakt.

Artikel 6 Benoeming plaatsvervangende voorzitter en leden

  • 1.

    De raad kan – mede op verzoek van de commissie – plaatsvervangende voorzitter en leden benoemen.

  • 2.

    De bepalingen van deze verordening zijn op de plaatsvervangende voorzitter en leden van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Taken en bevoegdheden

De in titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht omgeschreven taken en bevoegdheden zijn van overeenkomstige toepassing op de commissie.

Artikel 8 Financiële middelen

  • 1.

    De voorzitter van de commissie ontvangt voor zijn werkzaamheden een vergoeding van € 150,- voor het voorzitten van een vergadering van de commissie.

  • 2.

    Het lid van de commissie ontvangt voor zijn werkzaamheden een vergoeding van € 125,- voor het bijwonen van een vergadering van de commissie.

  • 3.

    Ten aanzien van de reis- en verblijfkosten is de verordening ex artikel 96 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    De raad verschaft de commissie voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.

Artikel 9 Bemiddeling

  • 1.

    De commissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2.

    De commissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 10 Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks voor 1 mei aan de raad verslag uit van alle verzoekschriften die in het voorgaande jaar zijn ingediend en de resultaten van de behandeling.

Artikel 11 Werkzaamheden

Voor zover de commissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.

Artikel 12 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1.

    De commissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan verzoeker.

  • 2.

    Indien zij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Ombudscommissie Waalwijk 2017.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 mei 2016.

 

De raad voornoemd,

de griffier, de burgemeester,

G.H. Kocken, drs. A.M.P. Kleijngeld