Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005 |
Citeertitel | Mandaatbesluit gemeentesecretaris |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Mandaatbesluit
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-04-2016 | 01-01-2015 | 01-01-2018 | mandateringslijst, 24e wijziging | 14-04-2016 Gemeenteblad Almere, nr. 318, 14-04-2016 | Geen |
De gemeentesecretaris van Almere,
gelet op het Mandaatbesluit 2005 waarbij burgemeester en burgemeester en
wethouders hun bevoegdheden als vermeld in de bij het Mandaatbesluit 2005
behorende mandateringslijst onder het stellen van voorschriften hebben gemandateerd aan de gemeentesecretaris;
de bevoegdheden als vermeld in het bij dit Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005 behorend overzicht (de zogenaamde mandateringslijst diensten), met inbegrip van de schriftelijke dan wel elektronische ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het ter zake bevoegde bestuursorgaan op te dragen (onder te mandateren) aan directeuren van diensten, zulks met uitzondering van de bevoegdheden die van het verlenen van ondermandaat door de gemeentesecretaris zijn uitgesloten.
In dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder directeur tevens diens plaatsvervanger(s) verstaan.
Voor de toepassing van dit mandaatbesluit en de bijbehorende mandateringslijst wordt onder dienst tevens verstaan stafdienst en Publiekszaken.
Voor de toepassing van dit mandaatbesluit wordt onder mandaat tevens begrepen het op grond van volmacht dan wel machtiging verrichten van respectievelijk privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen alsmede het nemen van besluiten anders dan bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 1. Wie mag bij mandaat beslissen?
De directeur is -tenzij in de mandateringslijst anders is bepaald- gerechtigd de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan de binnen zijn dienst werkzame medewerkers. De directeur kan hierbij instructies geven die bij het uitoefenen van de ondergemandateerde bevoegdheden in acht genomen dienen te worden.
De ondergemandateerde bevoegdheden als bedoeld in het tweede lid worden door de directeur vastgelegd in één ondermandaatbesluit. Dit besluit bevat een overzicht van al de door directeur verleende ondermandaten onder vermelding van de functionarissen die tot de uitoefening van de desbetreffende ondermandaten bevoegd zijn. De door de directeur gemandateerde functionarissen zijn niet gerechtigd tot het verlenen van ondermandaat.
Inafwijking van het bepaalde in het tweede lid is de directeur gerechtigd de aan hem ondergemandateerde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk onder te mandateren aan een niet aan hem ondergeschikte functionaris belast met de leiding van een programma dan wel project. Het desbetreffende ondermandaatbesluit vermeldt in ieder geval deomschrijving van het project of programma, de gemandateerde bevoegdheden, de budgettaire kaders, de wijze van verantwoording en de duur van het mandaat en de eventuele bevoegdheden tot verder ondermandaat.
Het ondermandaatbesluit wordt naast een openbare bekendmaking tevens bekendgemaakt aan de concerncontroller en de betrokken dienstcontroller(s).
Artikel 4. Relatie met andere diensten.
Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit de desbetreffende aangelegenheid hettaakgebied van een andere dienst raakt, betrekt degene die gerechtigd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen, die andere dienst(en) bij de besluitvorming.
Artikel 5. Wanneer terugkoppeling gemeentebestuur?
Indien bij een op grond van mandaat te nemen besluit er rekening mee moet wordengehouden dat de burgemeester dan wel het college van burgemeester en wethouders op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken, wordt de zaak voorafgaand aan de besluitvorming aan respectievelijk de burgemeester dan wel de betrokken portefeuillehouder voorgelegd. Indien het een bevoegdheid van burgemeester en wethouders betreft en de portefeuillehouder dat nodig acht, wordt deze zaak ter verdere besluitvorming voorgelegd aan burgemeester en wethouders.
Artikel 6. Redactie en ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten.
Handgeschreven; voor ondertekening met een natte (handgeschreven) handtekening:
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens handgeschreven handtekening en vermelding van de naam.
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens handgeschreven handtekening en vermelding van de naam.
Gewone elektronische (ingescande) handtekening :
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens digitaal ingescande handtekening en vermelding van de naam.
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens digitaal ingescande handtekening en vermelding van de naam.
Gekwalificeerdeelektronischehandtekening:
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens burgemeester en wethouders worden uitgaande stukken in de wij-vorm geredigeerd en als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens gekwalificeerde elektronische handtekening en vermelding van de naam.
In geval van uitoefening van bevoegdheden namens de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent, diens gekwalificeerde elektronische handtekening en vermelding van de naam.
Brieven en besluiten welke elektronisch tot stand zijn gekomen en, al dan niet elektronisch, worden verzonden èn niet door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester behoeven te worden voorzien van één van de in lid 2 tot en met 4 genoemde handtekening( en) worden naar analogie van het bepaalde in lid 2 tot en met 4 voorzien van de juiste en volledige redactie en moeten worden afgesloten met devolgende disclaimer:
"Deze brief [evt vervangen door: "Dit besluit"] is automatisch aangemaakt en daarom niet ondertekend" .
In geval een bevoegdheid is ondergemandateerd worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: "Burgemeester en wethouders van Almere, namens hen" c.q. "De burgemeester van Almere, namens deze", gevolgd door de functieaanduiding van-, alsmede ondertekening (op eén van de in lid 2 tot en met 5 genoemde manieren) door, degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent met vermelding van de naam.
Indien de beslissing tot het aangaan van overeenkomsten is gemandateerd, houdt deze bevoegdheid tevens in het aangaan van de overeenkomst als zodanig waaronder te verstaan het op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet juncto artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht vertegenwoordigen van de gemeente als rechtspersoondoor het voor de gemeente in de plaats van de burgemeester tekenen (bij volmacht) van de overeenkomst alsmede het in voorkomende gevallen compareren bij het verlijden door de notaris van in akten vervatte overeenkomsten.
Ingeval van ondertekening van aangegane overeenkomsten wordt de aanhef als volgt geredigeerd : "De gemeente Almere, ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 tweede lid Gemeentewet vertegenwoordigd door "...............-............. " (de naam en functieaanduiding van degene die de gemandateerde bevoegdheid uitoefent), hierna te noemen: de gemeente".
Artikel 7. Redactie van openbare kennisgevingen.
In de kennisgeving behoeft niet tot uitdrukking te worden gebracht dat het de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid betreft.
Volstaan kan worden met zinsneden als "Burgemeester en wethouders makenbekend ......" dan wel "De burgemeester maakt bekend ......." Zinsneden aan het eind van kennisgevingen als "Burgemeester en wethouders voornoemd" dan wel "De burgemeester voornoemd" kunnen achterwege blijven.
In de kennisgeving dient melding te worden gemaakt van bij wie en/of de wijze waarop nadere informatie kan worden ingewonnen over het onderwerp van de kennisgeving (bijvoorbeeld vermelding van organisatieonderdeel en/of behandelend ambtenaar onder vermelding van zijn/haar telefoonnummer en/of e-mailadres, de vermelding van de locatie (gemeentelijke website en/of infocentrum) waarop de op de kennisgeving betrekking hebbende stukken kunnen worden ingezien).
Indien het onderwerp van kennisgeving de bekendmaking betreft van een bij mandaat genomen besluit waartegen bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld wordt in de kennisgeving daarvan mededeling gedaan onder vermelding van door wie, binnen welke termijn en bij welk orgaan bezwaar kan worden gemaakt of beroep kan worden ingesteld.
Op een onderwerp van kennisgeving betreffende de ter inzagelegging van een aanvraag of het voornemen tot het nemen van een besluit of een ontwerpbesluit, tegen welke aanvraag, voornemen of ontwerp zienswijzen of bedenkingen kunnen worden ingediendis het bepaalde in het vierde lid van overeenkomstige toepassing.
Artikel 8. Archivering en rapportage
Al de op grond van mandaat genomen besluiten dienen schriftelijk dan wel elektronisch te worden vastgelegd en overeenkomstig de van toepassing zijnde wet- en regelgeving te worden gearchiveerd.
Artikel 9 Wat wordt verstaan onder ''uitvoering" in de mandateringslijst?
Onder uitvoering van de in de mandateringslijst genoemde wenen, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen, daaronder begrepen de eventueel -sedert de inwerkingtreding van het desbetreffend mandaat - op die wetten, algemene maatregelen van bestuur, verordeningen of andere regelingen aangebrachte wijzigingen, wordt verstaan:
het verrichten van andere handelingen dan onder a bedoeld waarvan de uitoefening op grond van de desbetreffende regelgeving is opgedragen aan bestuursorganen zoals het versturen van kennisgevingen, het aanvragen, afgeven dan wel in ontvangst nemen van verklaringen of documenten, het doen van onderzoek, het voeren van overleg, hetafleggen van rekening en verantwoording, het verstrekken en vragen van adviezen, het opleggen van hersteltermijnen, het toepassen van openbare voorbereidingsprocedures .
Artikel 10 Wat wordt onder "het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten" verstaan als vermeld in de mandateringslijst?
Onder het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten als vermeld in de mandateringslijst wordt ook verstaan de bevoegdheid tot het verrichten van al de daarmee samenhangende voorbereidingshandelingen waaronder het aanvragen van offertes en het doen van aanbestedingen alsmede de bevoegdheid tot uitvoering en opzegging van de gesloten overeenkomst en voorts alle andere bevoegdheden die het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot overeenkomsten aan een partij toekent.
(Bevat de door de gemeentesecretaris aan de directeuren ondergemandateerde bevoegdheden)
Behorend bij het Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005 Integrale versie, bijgewerkt t/m 24e wijziging / 14 april 2016
NB.Met betrekking tot de onder 'bevoegdheden algemeen' opgenomen bevoegdheden op het gebied van de bij of krachtens de volgende regelgeving/regelingen gestelde voorschriften:
Het voeren van zakelijke correspondentie en het verrichten van handelingen ter uitvoering van het takenpakket van de dienst zoals het verzenden van ont vangstbevestigingen, het schrijven van brieven inhoudende feitelijke mededelingen, constateringen en procedurele informatie e.d., het reageren op wensen van derden, het doen van bekendmakingen waar dat wettelijk is voorgeschreven dan wel wenselijk wordt geacht c.q. het ter inzage leggen van stukken, het organiseren van (in spraak)bijeenkomsten, het horen van degene(n) die tegen een voorgenomen besluit zijn/hun zienswijze al dan niet in de vorm van bezwaren naar voren heeft/hebben gebracht.
Het vertegenwoordigen van (organen van) het gemeentebestuur c.q. de gemeente in geval van (juridische) procedures en het indienen van verweerschriften, contra-memories e.d., voor zover betrekking hebbend op het takenpakket van de dienst evenwel met dien verstande dat procedures in arbeidsrechtelijke- en ambtenarenzaken zijn voorbehouden aan de Stafdienst Bedrijfsvoering
Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid is in het bijzonder van belang de Budgethoudersregeling 2005.
Met betrekking tot de uitoefening van deze bevoegdheid zijn in het bijzonder van belang de artikelen 2, eerste lid, 6 achtste en negende lid en 10 van het Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005.
Verder is in het bijzonder van toepassing de Budgethoudersregeling 2005.
Aandachtspunt: wanneer in of met behulp van formulieren sprake zal (kunnen) zijn van gegevensverwerking in de zin van de wet bescherming persoonsgegevens worden formulieren niet vastgesteld dan nadat de privacy coördinator daarover heeft kunnen adviseren.
Het al dan niet op verzoek beslissen tot het opleggen van een last onder bestuursdwangc.q. tot het opleggen van een last onder dwangsom alsmede het feitelijk toepassen van bestuursdwang en voorts alle overige bevoegdheden die op grond van artikel 125 van de Gemeentewet juncto Titel 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht aan bestuursorganen met betrekking tot het toepassen van bestuursdwang c.q. het opleggen van een last onder dwangsom zijn toegekend.
onder de navolgende voorschriften :
a.het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift vindt, behoudens in ambtenaren- en sociale zaken, niet eerder plaats dan nadat de commissie voor de bezwaar- en beroepschriften over het bezwaarschrift advies aan het gemeentebestuur heeft uitgebracht tenzij aan de bezwaren volkomen tegemoetkan worden gekomen en derden daardoor niet in hun belangen worden geschaad;
b.degene die op een bezwaarschrift beslist dient ingeval het bestreden besluit krachtens mandaat is genomen in ieder geval hiërarchisch één of meerdereniveaus hoger te zijn dan de functionaris die het bestreden besluit heeft genomen. Ingeval het bestreden besluit door de directeur is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door de gemeentesecretaris. Ingeval het bestreden besluit door de gemeentesecretaris is genomen wordt de beslissing op bezwaar genomen door het desbetreffende bestuursorgaan. Het bepaalde onder a. is van overeenkomstige toepassing;
c.ingeval van ambtenarenzaken, anders dan die waarvoor een bezwarencommissie is ingesteld, geschiedt het horen van belanghebbende(n) door een doorburgemeester en wethouders aangewezen functionaris.
d.ingeval van sociale zaken geschiedt het horen van belanghebbende(n) ten overstaan van de directeur dan wel één of meerdere door deze aan te wijzen functionarissen.
Ten behoeve van de redactie van de beslissingen op bezwaarschriften als onder a. bedoeld is daartoe in de tot de mandateringslijst behorende bijlage een modelbesluit opgenomen. Voor nadere advisering kan contact worden opgenomen met de Stafdienst Bedrijfsvoering, afdeling Juridische zaken.
Het nemen van besluiten tot het voeren van een rechtsgeding waaronder tevens begrepen de daarmee samenhangende voorbereidings- en uitvoeringshandelingen. Onder deze bevoegdheid wordt in ieder geval verstaan: het indienen van een bezwaar- of beroepschrift, het verzoeken om schorsing c.q. voorlopige voorziening, het - ook in kort geding - voeren van een civiele procedure zowel als eiser als verweerder, het in (hoger) beroep gaan, het zowel als eiser als verweerder voeren van een arbitrageprocedure, het voegen in een strafprocedure, het voeren van een verzoekschriftprocedure, het starten van - en/of deelnemen aan een (pre-) mediation procedure, het incasseren van onbetaald gebleven vorderingen, het leggen van executoriaal-, conservatoir- en derdenbeslag.
Voor aangifte: zie de artikelen 160 e.v. van het Wetboek van Strafvordering.Artikel 161: "Ieder die kennis draagt van een strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen"
Indien aangiften etc. per dienst vaak voorkomen verdient het aanbeveling daaromtrent met de politie afspraken te maken.
Bevoegdheden personeel en organisatie
Volledigheidshalve zijn in onderstaande PenO bevoegdheden tevens de bevoegdheden van de gemeentesecretaris vermeld waarvan door het college op grond van het Mandaatbesluit 2005 en daarbij behorende mandateringslijst is bepaald dat de uitoefening van die bevoegdheden is voorbehouden (geen recht tot het verlenen van ondermandaat) aan de gemeentesecretaris.
PO1. Het uitvoeren van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst gemeente Almere en de hierop gebaseerde regelingen en reglementen zoals de Bezoldigingsverordening 1996, het Beoordelingsreglement, het Beloningsreglement, met dien verstande dat de bevoegdheid tot het verlenen van strafontslag, blijft voorbehouden aan de gemeentesecretaris.
PO2.De gemeentesecretaris, gehoord het college, benoemt, schorst en ontslaat de directeur(en) van (staf)diensten (met uitzondering van de concerncontroller).
Deze bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.
PO3.Het aanwijzen, onder goedkeuring van de gemeentesecretaris, van één of meerdere plaatsvervangend directeuren met het recht deze aanwijzing ongedaan te maken dan wel op te schorten.
Deze bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.
De gemeentesecretaris is op grond van het Mandaatbesluit 2005 en bijbehorende mandateringslijst tevens bevoegd tot het in voorkomende gevallen aanwijzen van een waarnemend directeur van een dienst met het recht deze aanwijzing ongedaan te maken dan wel op te schorten. Deze bevoegdheid is voorbehouden aan de gemeentesecretaris.
PO4. Het op grond van artikel 3 van de "Procedureregeling beschrijving en waardering rasterfuncties gemeente Almere 2006" schriftelijk mededelen aan de medewerkers van de dienst welke rasterfunctie met bijbehorende functieschaal op de werkzaamheden van toepassing is.
PO5.De gemeentesecretaris is gerechtigd binnen de hoofdstructuur wijzigingen aan te brengen waaronder het onderbrengen van een afdeling of team dan wel één of meerdere formatieplaatsen bij een andere dienst mits wordt gebleven binnen de kaders van de begroting.
Deze bevoegdheid mag niet worden ondergemandateerd.
De inrichting van de hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie, waaronder wordt verstaan het instellen en opheffen van diensten, blijft voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders.
PO6.Het toevoegen van budgetten (of een deel daarvan) van één of meerdere bestaande functies aan één of meerdere bestaande functies dan wel het aanwenden van dezebudgetten (of een deel daarvan) voor één of meerdere nieuwe functies/formatieplaatsen mits dit niet leidt tot een (uiteindelijke) toename van het personeelsbudget.
PO7. Het uitvoeren van personeelsbeheer en het in verband daarmee voor de gemeente dan wel namens het gemeentebestuur nemen van besluiten.
PO8. Het uitvoeren van Hoofdstuk 4 van de Leidraad bij organisatieveranderingen gemeente Almere 2008.
De bevoegdheid tot het samenstellen van een herplaatsingscommissie alsmede het aanwijzen van een secretaris voor die commissie mag niet worden ondergemandateerd.
NB.De aanduiding tussen (..) achter de hieronder opgenomen ondermandaten verwijst naar de oorspronkelijke bevoegdheid zoals opgenomen in de mandateringslijst gemeentesecretaris.
Het opnemen van kortlopende geldleningen, het uitlenen van gelden en het aangaan van langlopende geldleningen met inbegrip van het nemen van besluiten over het tussentijds wijzigen van de leningsvoorwaarden waaronder het rentepercentage, zulks met inachtneming van de door de raad gestelde voorschriften inzake treasury. (OB5)
Met betrekking tot het benoemen alsmede het ontslaan, anders dan op eigen verzoek, dient voorafgaand de burgemeester te worden gehoord.
Het aanwijzen van een geschikte ruimte voor het houden van de zittingen van het hoofdstembureau. (OB73)
Het uitvoeren van de Wet basisregistratie personen. (OB77)
De directeur is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan functionarissen van gemeenten die zijn aangesloten bij- en samenwerken in het Expatcenter Amsterdam Area, zulks ten behoeve van een doelmatige inschrijving van kennismigranten in de gemeentelijke basisadministraties van hun gemeenten en de hieruit volgende werkzaamheden.
Beperking:deze bevoegdheid strekt zich niet uit tot de bevoegdheden zoals opgenomen in DSD 1.
Het - ten behoeve van de hieronder beschreven taken - uitvoeren van de Wet basisregistratie personen. (OB77)
De directeur Dienst Sociaal Domein is in afwijking van het bepaalde in artikel I, lid 2, van het Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2005 bevoegd het uitvoeren van de Wet basisregistratie persoonsgegevens onder te mandateren aan: - medewerkers van de afdeling Leren van de Dienst Sociaal Domein.
Beperking mandaat: Het mandaat wordt uitsluitend verleend voor het verstrekken van gegevens uit het BRP:
Het aanvragen van indicatiestellingen bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). (OB93)
De directeur is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan niet onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur werkzame personen en organisaties.
Het afgeven en weigeren van verklaringen als bedoeld in artikel 285, eerste lid onder f van de Faillissementswet alsmede de daarbij benodigde voorbereidingshandelingen, correspondentie en informatieverstrekking. (OB9)
De directeur is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan de directeur van de instantie welke in opdracht en onder verantwoordelijkheid van de gemeente de gemeentelijke schuldhulpverlening uitvoert.
Het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 alsmede van de daarop gebaseerde regelgeving. (OB28)
De directeur is, gerechtigd om aan een directeur van een instelling als bedoeld in artikel2.1 van de Verordening eigen bijdrage MONO2014 (Verordening) de bevoegdheid, met recht van ondermandaat, te verlenen tot vaststelling en inning van de eigen bijdrage als bedoeld in de Verordening alsmede de bevoegdheid tot het nemen van besluiten met betrekking tot de maatschappelijke opvang en vrouwenopvang.De directeur is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, om aan de directeur GGD Flevoland de bevoegdheid te verlenen tot het nemen van besluiten over maatschappelijke opvang.
De bevoegdheid tot het verstrekken van ondermandaat van aan de directeur van de Dienst Sociaal Domein ondergemandateerde bevoegdheden aan derden die niet werkzaam zijn binnen de Dienst Sociaal Domein, zulks met het recht van ondermandaat.
Deze bevoegdheid mag niet worden uitgeoefend voor zover de wet zich tegen de ondermandatering van de bevoegdheid aan de externe verzet.
Het mede voor de overige Flevolandse gemeenten, dan wel het voor één of meerdere van deze gemeenten, bij volmacht, (onder)mandaat of machtiging uitoefenen van bevoegdheden zoals deze bevoegdheden krachtens het op de centrumregeling 'Sociaal Domein Flevoland' gebaseerde Dienstverleningshandvest aan de gemeente Almere of één van haar bestuursorganen zijn- dan wel worden overgedragen. (OB20)
Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van vrijstelling van bepalingen van een bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 15, 17, 19 tweede en derde lid van de Wet op de Ruimtelijke Ordening alsmede het in verband hiermee nemen van procedurele besluiten als bedoeld in de artikelen 18 en 19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. (OB32)
1. Het nemen van besluiten betreffende het verlenen van ontheffing van bepalingen van een bestemmingsplan, als bedoeld in de artikelen 3.6, eerste lid onder c, 3.22 en 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro), alsmede het in verband hiermede nemen van procedurele besluiten als bedoeld in artikel 3.24 Wro.
Het uitvoeren van de Afvalstoffenverordening Almere 2010 en de daarop gebaseerde Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening. Het mandaat omvat mede de bevoegdheid tot het aanwijzen van (afval)locaties, zoals containeropstelplaatsen.
Onder deze bevoegdheid wordt ook begrepen: het aanvullen en afwijken van de onderhavige Uitvoeringsregeling en/daartoe behorende bijlagen, met name waar het betreft, vooruitlopend op aanpassing van deze regeling, (voorgenomen) beleidswijzigingen, pilots, c.q. het uitrollen daarvan naar locaties. (OB41)
Het uitgeven en intrekken van legitimatiebewijzen als bedoeld in artikel 5:12 Algemene wet bestuursrecht.
De directeur is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, deze bevoegdheid onder te mandateren aan het hoofd van het organisatieonderdeel van Brandweer Flevoland dat belast is met Risicobeheersing. (OB11)
Het uitvoeren van de wegenverkeerswetgeving en het uitvoeren van de Parkeerverordening met uitzondering van de artikelen 2 en 5 eerste lid, alsmede het uitvoeren van alle (algemene) A-bevoegdheden en alle (dienstspecifieke) Stadsbeheer bevoegdheden die (verder) genoemd zijn in de(ze) Mandateringslijst, voor zover betrekking hebbend op de uitoefening van voornoemde bevoegdheden en op de uitvoering van het parkeerbeleid in ruime zin, zoals het vaststellen van de openingstijden van de gemeentelijke parkeergarages, e.e.a. voor zover een daartoe benodigde bevoegdheid niet van mandaat is uitgesloten. (OB30)
Aandachtspunt In afwijking van het Mandaatbesluit 2005 impliceert het onderhavige mandaat tevens de bevoegdheid tot gehele of gedeeltelijke ondermandatering aan (niet ondergeschikte) externe (functionarissen van) organisaties die door de gemeente zijn belast met de uitvoering van de hier bedoelde taken. Laatstgenoemde bevoegdheid mag niet verder worden ondergemandateerd dan aan (het niveau van) de directeur Stadsbeheer.
Het op grond van de Arbeidsomstandighedenwet, het Arbeidsomstandighedenbesluit en de daarop gebaseerde regelgeving en normen aanwijzen vanInstallatieverantwoordelijken conform NEN3140, is voorbehouden aan de directeur Stadsbeheer. Daarbij heeft de Installatieverantwoordelijke vervolgens de bevoegdheid tot het aanwijzen van Werkverantwoordelijken, Vakbekwame Personen en Voldoende Onderrichte Personen (VOP), alsmede de met hun onderscheiden taken samenhangende bevoegdheden. Alle genoemde functionarissen kunnen in hun functie dan wel als persoon worden aangewezen en kunnen ook worden aangewezen als het
buiten de desbetreffende dienst dan wel buiten de gemeente werkzame personen betreft. (OB4)
Beperking: de directeur Stadsbeheer is gerechtigd de hiervoor beschreven bevoegdheid tot aanwijzing van Installatieverantwoordelijken conform NENl 340, enkel onder te mandateren aan de binnen zijn dienst werkzame afdelingsmanagers. De andere genoemde functionarissen, alsook de afdelingsmanagers, zijn niet bevoegd deze bevoegdheid onder te mandateren.
Het op grond van het Reglement naamgevingscommissie openbare ruimte Almere benoemen van de leden van de commissie alsmede het aanwijzen van één of meer ambtenaren als secretaris van de commissie. (OB95)
Met betrekking tot de benoeming van burgerleden dient voorafgaand de burgemeester te worden gehoord.
Het uitoefenen van controle op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deWet arbeid vreemdelingen (Wav), voor zover deze van belang kan zijn voor de gemeente Almere, en het binnen de taakuitoefening zonodig melding maken bij de Arbeidsinspectie en/of politie van (mogelijke) overtredingen van de Wav. Hiermeewordt niet in formele zin bedoeld het toezicht genoemd in artikel 14 Wav. (OB109)
Het verrichten van handelingen in het kader van afdeling 3.3 en hoofdstuk 3a van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) ter voorbereiding op het nemen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 3.10 en 3.40 van de Wro.
Onder handelingen wordt tevens begrepen het nemen van benodigde procedurele besluiten niet zijnde inhoudelijke besluiten omtrent zienswijzen. (OBI OO)
Het uitvoeren van de subsidieverordening Woninggebonden Subsidies 2002 t/m 2004 inclusief uitvoering van het verdeelbesluit en de door de gemeenteraad inzake de uitvoering van de vaststelling van de deelbudgetten aan burgemeester en wethouders gemandateerde bevoegdheden. Voor de toepassing van dit mandaat wordt onder subsidieverordening tevens begrepen de subsidieverordeningen Woninggebonden Subsidies die zijn vastgesteld voor de jaren voorafgaand aan 2002. (OB59)
Het uitvoeren van de Huisvestingswet incl. de daarop gebaseerde regelgeving behoudens voor zover in genoemde wet- en regelgeving bevoegdheden aan een ander bestuursorgaan zijn voorbehouden (OB8)
De directeur is bevoegd, zulks met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat, om het uitvoeren van de gehele dan wel de gedeeltelijke uitvoering van de op de Huisvestingswet gebaseerde regelgeving onder te mandateren aan een externe partij.
Het uitvoeren van de Monumentenwet 1988 èn de Erfgoedwet alsmede van de daarop gebaseerde regelgeving. (OB25)
Aandachtpunt: naar verwachting treedt met ingang van 1 juli 2016 de Erfgoedwet in werking. De Monumentenwet 1988 gaat daar deels in op. Een ander deel van de Monumentenwet wordt in de Omgevingswet opgenomen. De inwerkingtredingsdatum van laatstgenoemde wet staat op dit moment nog niet vast.