Overheidsorganisatie | Gemeente Zaanstad |
---|---|
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen |
Citeertitel | Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen |
Voorzover het diens bevoegdheden betrof deels vastgesteld door burgemeester
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-06-2016 | 13-04-2017 | Nieuwe regelgeving. Bij de inwerkingtreding van het uitvoeringsbeleid vervalt al het nog doorwerkende beleid met betrekking tot de hoogte van de dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijnen uit 2015. | 24-05-2016 Gemeenteblad 2016, nr. 77536 (Drank- en Horecawet/APV horeca) | 2016/57639 (Drank- en Horecawet/APV horeca) en 2015/284848 (Wabo, APV, wet Kinderopvang en peuterspeelzalen, het Bouwbesluit 2012 en overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving) |
Inleiding
De gemeente is op basis van het Besluit Omgevingsrecht verplicht om inzicht te geven in de hoogte van de dwangsommen die zij oplegt en de termijnen die zij hanteert bij het opleggen van een bestuurlijk sanctie van overtredingen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ( verder genoemd Wabo). De gemeente sluit voor overtredingen van de Drank- en Horecawet (verder genoemd DHW) ook aan bij deze verplichting uit de Wabo. De hoogtes van de dwangsommen voor overtredingen van DHW en de begunstigingstermijnen die de gemeente hierbij hanteert worden daarom op eenzelfde wijze door het daartoe bevoegde orgaan, de burgemeester, in beleidsvorm via dit uitvoeringsbeleid vastgesteld.
Zaanstad heeft voor het vastgestelde beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 gekozen om aan te sluiten bij de Landelijk Handhaving Strategie wanneer zijn handhavend optreedt tegen wettelijke overtredingen. Het Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingtermijnen DHW sluit aan bij de landelijke richtlijnen. In het Preventie- en handhavingsplan alcohol 2014-2016 is beschreven welke sancties de burgemeester in kan zetten bij overtredingen op grond van de DHW.
Dit uitvoeringsbeleid geeft duidelijkheid over de hoogte van de dwangsommen en de lengte van de begunstigingtermijnen van de DHW.
In tabellen op de volgende pagina’s zijn de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen die de gemeente Zaanstad hanteert bij het opleggen van sancties tegen overtredingen van de DHW en overtredingen van de APV die horeca gerelateerd zijn, opgenomen.
Nalevingstrategie
De gemeente Zaanstad wil duidelijk zijn over wat wel en niet is toegestaan. Eenduidigheid betekent dat de gemeente bij geconstateerde overtredingen consequent en voorspelbaar handelt. Daarom gebruikt de gemeente een nalevingstrategie. De strategie is opgenomen in het Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving 2016-2018. Deze strategie maakt inzichtelijk welke overtredingen op welke wijze worden voorkomen, opgespoord en gehandhaafd om te zorgen dat de regels worden nageleefd. Bij de keuze welke handhavingsinstrumenten worden ingezet, laat de gemeente zich leiden door die instrumenten die tegen zo laag mogelijk kosten het meeste rendement opleveren. Om die reden kiest de gemeente - waar dat mogelijk en verantwoord is – dan ook voor oplegging van een last onder dwangsom 1 in plaats van een last onder bestuursdwang 2 .
Hoogte van dwangsommen lengte van begunstigingstermijn opgenomen in tabellen
Om transparant te zijn laat de gemeente in tabellen op de volgende pagina’s de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen van bijvoorbeeld (para) commerciële, supermarkten en cafés zien die vallen onder de DHW. De hoogte van de dwangsommen die zijn vermeld in dit uitvoeringsbeleid zijn gebaseerd op de ‘Landelijke leidraad handhavingsacties en begunstigingtermijn’.
Hoogte dwangsommen
De genoemde bedragen in de tabellen zijn een algemene richtlijn. In de handhavingsbeschikking wordt de hoogte van de dwangsom altijd gemotiveerd. Het vaststellen van de hoogte en de maximaal te verbeuren dwangsom is altijd afhankelijk van de overtredingssituatie. In voorkomende gevallen kan het noodzakelijk zijn om een dwangsom vast te stellen in afwijking van de genoemde bedragen, over te gaan tot het intrekken van de vergunning en/of het opleggen van een last onder bestuursdwang.
De tabellen zijn niet volledig. Indien een overtreding niet voorkomt in de tabel, dan zal voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting worden gezocht bij de in de tabellen genoemde overtreding die het meeste op die overtreding lijkt.
Lengte begunstigingstermijn
Een begunstigingstermijn is de tijd die de overtreder krijgt om de overtreding te beëindigen. De begunstigingstermijn komt op een zorgvuldige wijze tot stand. Dat houdt in, dat de termijn voldoende lang is om als overtreder de opgelegde verplichtingen uit te kunnen voeren en dat de termijn gezien de omstandigheden van de situatie redelijk is. De begunstigingstermijn gaat lopen op de dag na dagtekening van de handhavingsbeschikking. De gemeente heeft voor de meest voorkomende overtredingen de begunstigingstermijnen vastgelegd.
Horeca
Regelgeving | Artikel | Overtreding | Toelichting | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/ Bestuursdwang | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Exploitatie | ||||||
APV | 2:28, 2:27 lid 1a | Bedrijf exploiteert terras zonder vergunning | Het is verboden een horecabedrijf te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester | € 500 - € 3.000/ Bestuursdwang | € 12.000 | Per geconstateerde overtreding |
APV | 2:28 1:4 | Overtreding voorschriften terrasvergunning | handhaven op voorschriften uit exploitatievergunning. | € 500 - € 3.000/ Bestuursdwang | € 12.000 | Per geconstateerde overtreding |
APV | 2:28 | Horecabedrijf exploiteert zonder exploitatievergunning | Geen vergunning, geen/wel zicht op legalisatie | Bestuursdwang/ € 1.000 - € 5.000 | € 20.000 | |
APV | 2:28 1:4 | Overtreding voorschriften exploitatievergunning | € 500 - € 3.000/ Bestuursdwang | € 12.000 | - | |
Sluitingstijden | ||||||
APV | 2:29 | Horecabedrijf is geopend na sluitingstijd of houdt zich niet aan de regels t.a.v. sluitingstijden | Het is verboden in een horecabedrijf bezoekers toe te laten tussen 03.00 uur en 7.00 uur. Het is verboden in een horecabedrijf bezoekers te laten verblijven tussen 05.00 uur en 7.00 uur. | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
APV | 2:30 | Horecabedrijf houdt zich niet aan afwijkende sluitingstijd / tijdelijke sluiting | De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden voor een of meer horecabedrijven tijdelijk andere dan de krachtens artikel 2:29 geldende sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen | Bestuursdwang | - | - |
Verboden gedragingen | ||||||
APV | 2:30 a | illegaal gokken, handel, discriminatie en ernstige verstoring openbare orde, wet wapens en munitie | De burgemeester kan ter bescherming van de openbare orde, de sluiting bevelen van een voor publiek toegankelijk gebouw, inrichting of ruimte | Bestuursdwang | - | - |
APV | 2:31 | Aanwezigheid in (door gemeente) gesloten horecabedrijf | Artikel 2:31 Aanwezigheid in gesloten horecabedrijf: Het is bezoekers verboden zich in een horecabedrijf te bevinden gedurende de tijd dat het bedrijf krachtens artikel 2:29 of ingevolge een op grond van artikel 2:30 genomen besluit gesloten dient te zijn. | Bestuursdwang | - | - |
Tabel 1.
Regelgeving | Artikel | Overtreding | Toelichting | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/Bestuursdwang | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Sluitingstijden | ||||||
APV | 2:29 | Horecabedrijf is geopend na sluitingstijd of houdt zich niet aan de regels t.a.v. sluitingstijden | Het is verboden in een horecabedrijf bezoekers toe te laten tussen 03.00 uur en 7.00 uur. Het is verboden in een horecabedrijf bezoekers te laten verblijven tussen 05.00 uur en 7.00 uur. | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
APV | 2:30 | Horecabedrijf houdt zich niet aan afwijkende sluitingstijd / tijdelijke sluiting | De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden voor een of meer horecabedrijven tijdelijk andere dan de krachtens artikel 2:29 geldende sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelen | Bestuursdwang | - | - |
Verboden gedragingen | ||||||
APV | 2:30 a | illegaal gokken, handel, discriminatie en ernstige verstoring openbare orde, wet wapens en munitie | De burgemeester kan ter bescherming van de openbare orde, de sluiting bevelen van een voor publiek toegankelijk gebouw, inrichting of ruimte | Bestuursdwang | - | - |
APV | 2:31 | Aanwezigheid in (door gemeente) gesloten horecabedrijf | Artikel 2:31 Aanwezigheid in gesloten horecabedrijf: Het is bezoekers verboden zich in een horecabedrijf te bevinden gedurende de tijd dat het bedrijf krachtens artikel 2:29 of ingevolge een op grond van artikel 2:30 genomen besluit gesloten dient te zijn. | Bestuursdwang | - | - |
Tabel 2.
Regelgeving | Artikel | Overtreding | Toelichting | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/bestuursdwang | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Geluid | ||||||
APV en Wet milieubeheer | 1.4 APV 2.17e.v. Activiteitenbesluit | Horecabedrijf overtreedt voorschriften/regels ten aanzien van geluid (regulier of tijdens een collectieve/incidentele festiviteit) | € 500 - € 5.000 Bestuursdwang | € 20.000 | Per geconstateerde overtreding | |
APV en Wet milieubeheer | 4:5 APV 2.17 e.v. Activiteitenbesluit | Horecabedrijf overtreedt de regels voor versterkte muziek binnen inrichtingen | € 500 - € 2.000/ Bestuursdwang | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
Ordeverstoring en ernstige incidenten | ||||||
Gemeente wet APV | 172 174 t/m 176a 2:30 a | Gevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feiten | Afhankelijk van de ernst van de overtreding | Bestuursdwang | - | - |
APV en Gemeentewet | Art. 174 Gemeentewet APV 2.28a | Aanwezigheid wapens (belangrijk: is er sprake van medeplegen door exploitant in een horeca inrichting | Bestuursdwang | - | - | |
APV en Gemeentewet | Art. 174 Gemeentewet APV 2.28a | Incidenten met wapens; met/ of geen (mede)verantwoordelijkheid exploitant in een horeca inrichting | Bestuursdwang | - | - | |
Gemeentewet APV | Art. 174 Gemeentewet APV 2.28a | Handel in / met wapens in een horeca inrichting | Bestuursdwang | - | - | |
Evenementen | ||||||
APV | 2:25 lid 1 juncto 1:4 | Niet voldoen aan voorschriften vergunning | Bestuursdwang/ € 500 - € 5.000 | € 20.000 | Per geconstateerde overtreding | |
APV | 2:25, lid 1 | Groot Evenement zonder vergunning | Het is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren | Bestuursdwang/ € 500 - € 5.000 | € 20.000 | Per geconstateerde overtreding |
Tabel 3.
Drank en Horecawet
Regelgeving | Artikel | Overtreding | Toelichting | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/ Bestuursdwang | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Para commercieel | ||||||
DHW APV | 4 DHW 2:34a APV | Para commercieel horecabedrijf houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholhoudende drank | Para commerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sportieve aard kunnen uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken op: a. maandag tot en met vrijdag na 18.00 uur en tot 24.00 uur b. zaterdag, zondag en feestdagen na 12.00 uur en tot 22.00 uur | € 250 - € 1.500 | € 6.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW APV | APV 2:34a | Para commerciële rechtspersoon waarbij het faciliteren van sociale interactie direct voortvloeit uit de doelstellingen zoals buurt- en dorpshuizen, houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholische drank | Alcoholhoudende drank mag uitsluitend verstrekt worden op: a.zondag tot en met donderdag na 12.00 uur en tot 24.00 uur b. vrijdag en zaterdag na 12.00 uur en tot 01.00 uur | € 250 - € 1.500 | € 6.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 4 lid 5 | Ontheffing niet aanwezig | € 250 - € 1.500 | € 6.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 9 | Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij para commercieel horecabedrijf | Projectmatig | € 250 - € 1.500 | € 6.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 3 | Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning slijterij | Geen vergunning, geen/wel zicht op legalisatie | € 500 - € 2.000/ Bestuursdwang | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 3 | Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning horeca | Geen vergunning, geen/wel zicht op legalisatie | Bestuursdwang/ € 500 - € 5.000 | € 20.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 8 | Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde vereisten | Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning | - | - | - |
DHW | 10 | Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingseisen | Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning na redelijk hersteltermijn | - | - | - |
Tabel 4.
Regelgeving | Artikel | Overtreding | Toelichting | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/bestuursdwang | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Drank en Horeca | ||||||
DHW | 12, lid 1 en 2 | Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 13, lid 1 | Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 13, lid 2 | Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijf | Slechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 14, lid 1 | Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijf | In het Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 14, lid 2 en 15, lid 1 | Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 15, lid 2 | Verbod rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere ruimte voor kleinhandel | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 18, lid 3 | Onderscheid tussen alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 19, lid 1 | Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen catering | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 19, lid 2 | Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2 | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 45 | Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 18 jaar, m.u.v. in winkels | < 16 jaar 45 euro, > 16 jaar 90 euro | Strafbeschikking | - | - |
DHW | 20, lid 1 jo. 19a | Verkoop alcohol aan persoon <18 jaar | ( 3 strikes out, detailhandel) | € 500 - € 4.000 | € 16.000 | Per geconstateerde overtreding |
Tabel 5.
Regelgeving | Artikel | Overtreding | Toelichting | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/bestuursdwang | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Drank en Horeca | ||||||
DHW | 20, lid 2 | Persoon < 18 jaar, zonder toezicht van persoon 21 jaar of ouder, toegelaten in slijtersbedrijf | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 20, lid 4 | Niet duidelijk aangegeven leeftijdsgrenzen | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 20, lid 5 | Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 20, lid 6 | Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf | Bestuursdwang/ € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 21 | Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt | Bestuursdwang/ € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 24, lid 1 en 2 | Geen leidinggevende aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf | € 500 -€ 2.000/ Bestuursdwang | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 24, lid 3 | Verkoop alcohol/dienst door personen < 18 jaar | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 25, lid 1 | Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering | € 500 -€ 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 25, lid 2 | Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, niet zijnde horecabedrijf, behoudens uitzondering (bv supermarkt) | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 29, lid 3 | Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 30 | Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichting | Imperatieve intrekkingsgrond met redelijk hersteltermijn | € 500 - € 2.000/ Bestuursdwang | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 30a, lid 1 | Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaan | Imperatieve intrekkingsgrond met redelijk hersteltermijn | Bestuursdwang/ € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
DHW | 35, lid 1 | Zonder ontheffing zwak-alcohol-houdende drank verstrekken | Bestuursdwang/ € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding |
Tabel 6.
Regelgeving | Artikel | Overtreding | Toelichting | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/ bestuursdwang | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Drank en Horeca | ||||||
DHW | 35, lid 2 | Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing | Bestuursdwang/ € 500 - € 5.000 | € 20.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 35, lid 4 | Ontheffing niet aanwezig | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
DHW | 2 | Reclame buiten regels (met name supermarkten) | € 500 - € 2.000 | € 8.000 | Per geconstateerde overtreding | |
Speelautomaten | ||||||
APV | 2:28a | Overtreding art 1 WOK | Speelautomaten zonder vergunning en gelegenheid geven tot gokken | € 500 - € 2.000 /bestuursdwang | € 8.000 /bestuursdwang | Per geconstateerde overtreding |
Verordening Speelautomaten | 4 lid 1 | Aanwezigheid speelautomaten zonder vergunning of het overtreden van de (vergunning)voorschriften (o.a. overstijgen maximum aantal toegestane speelautomaten) | € 500 - € 2.000 /bestuursdwang | € 8.000 /bestuursdwang | Per geconstateerde overtreding |
Tabel 7.
Inleiding
De gemeente is op basis van het Besluit Omgevingsrecht verplicht om inzicht te geven in de hoogte van de dwangsommen die zij oplegt en de termijnen die zij hanteert bij het opleggen van een bestuurlijk sanctie van overtredingen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verder genoemd Wabo).
Zaanstad heeft voor het vastgestelde beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 gekozen om aan te sluiten bij de Landelijk Handhaving Strategie wanneer zijn handhavend optreedt tegen wettelijke overtredingen. De gemeente sluit voor overtredingen van de Algemene Plaatselijke Verordening (verder genoemd APV), wet Kinderopvang en peuterspeelzalen, het Bouwbesluit 2012 en overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving ook aan bij deze verplichting uit de Wabo.
Voor u ligt het Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen van de gemeente Zaanstad. In tabellen op de volgende pagina’s laat de gemeente de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen zien van gemeentelijke toezicht- en handhavingstaken. Met dit beleid heeft de gemeente voldaan aan haar wettelijke plicht.
Nalevingstrategie
De gemeente Zaanstad wil duidelijk zijn over wat wel en niet is toegestaan. Eenduidigheid betekent dat de gemeente bij geconstateerde overtredingen consequent en voorspelbaar handelt. Daarom gebruikt de gemeente een nalevingstrategie. De strategie is opgenomen in het Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving 2016-2018. Deze strategie maakt inzichtelijk welke overtredingen op welke wijze worden voorkomen, opgespoord en gehandhaafd om te zorgen dat de regels worden nageleefd. Bij de keuze welke handhavingsinstrumenten worden ingezet, laat de gemeente zich leiden door die instrumenten die tegen zo laag mogelijk kosten het meeste rendement opleveren. Om die reden kiest de gemeente - waar dat mogelijk en verantwoord is – dan ook voor oplegging van een last onder dwangsom3 in plaats van een last onder bestuursdwang.4
Hoogte van dwangsommen lengte van begunstigingstermijn opgenomen in tabellen
Om transparant te zijn laat de gemeente in tabellen op de volgende pagina’s de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen zien die vallen onder de Wabo. Daarnaast zijn in de tabellen ook de hoogte van dwangsommen en termijnen voor overtredingen van andere gemeentelijke toezicht- en handhavingstaken meegenomen. Het gaat dan om overtredingen van de APV, wet Kinderopvang en peuterspeelzalen en het Bouwbesluit 2012. De hoogte van de dwangsommen die zijn vermeld in dit uitvoeringsbeleid zijn gebaseerd op de ‘Landelijke leidraad handhavingsacties en begunstigingtermijn’.
Hoogte dwangsommen
De genoemde bedragen in de tabellen zijn een algemene richtlijn. In de handhavingsbeschikking wordt de hoogte van de dwangsom altijd gemotiveerd. Het vaststellen van de hoogte en de maximaal te verbeuren dwangsom is altijd afhankelijk van de overtredingssituatie. In voorkomende gevallen kan het noodzakelijk zijn om een dwangsom vast te stellen in afwijking van de genoemde bedragen, over te gaan tot het intrekken van de vergunning en/of het opleggen van een last onder bestuursdwang.
De tabellen zijn niet volledig. Indien een overtreding niet voorkomt in de tabel, dan zal voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting worden gezocht bij de in de tabellen genoemde overtreding die het meeste op die overtreding lijkt.
Lengte begunstigingstermijn
Een begunstigingstermijn is de tijd die de overtreder krijgt om de overtreding te beëindigen. De begunstigingstermijn komt op een zorgvuldige wijze tot stand. Dat houdt in, dat de termijn voldoende lang is om als overtreder de opgelegde verplichtingen uit te kunnen voeren en dat de termijn gezien de omstandigheden van de situatie redelijk is. De begunstigingstermijn gaat lopen op de dag na dagtekening van de handhavingsbeschikking. De gemeente heeft voor de meest voorkomende overtredingen de begunstigingstermijnen vastgelegd.
Brandveiligheid
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Bouwbesluit 2012 | ||||
Art. 1.16 | Controle en onderhoud vluchtroute aanduiding | € 500 - € 2.000 per week | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 4 weken |
Art. 1.16 | Controle en onderhoud noodverlichtingsinstallatie | € 500 - € 2.000 per week | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 4 weken |
Art. 1.16 | Controle brandslanghaspels | € 500 - € 2.000 per week | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 4 weken |
Art 1.17 | Aanvullende behandeling constructieonderdelen | € 2.000 - € 10.000 per week | € 6.000 - € 30.000 | 1 - 3 maanden |
Art 6.20 lid 3 | Doormelding regionale alarmcentrale | € 2.000 - €6.000 per week | € 6.000 - € 18.000 | 1 - 3 maanden |
Art. 6.20 lid 6 | Brandmeldinstallatie heeft geldig inspectiecertificaat | € 2.000 - € 5.000 per week | € 6.000 - € 15.000 | 1 - 4 maanden |
Art. 6.20 jo art. 1.16 | Brandmeldinstallatie functioneert in overeenstemming met de voorschriften | € 500 - € 3.000 per week | € 1.500 - € 9.000 | 1 - 3 maanden |
Art. 6.20 lid 7 | Het onderhoud voldoet aan de NEN | € 500 - €3.000 per week | € 1.500 - € 9.000 | 1 - 3 maanden |
Art. 6.20 lid 8 | Het beheer en controle voldoet aan de NEN | € 500 - € 3.000 per week | € 1.500 - € 9.000 | 1 - 3 maanden |
Art 6.23 lid 3 | Beheer en controle ontruimingsinstallatie voldoet aan de NEN | € 500 - € 3.000 per week | € 1.500 - € 9.000 | 1 - 3 maanden |
Art. 6.23 lid 4 | Geldig inspectiecertificaat ontruimingsinstallatie | € 2.000 - € 10.000 per week | € 6.000 - € 30.000 | 1 - 4 maanden |
Art. 6.23 lid 5 | Onderhoud ontruimingsinstallatie voldoet aan de NEN | € 500 - € 3.000 per week | € 1.500 - € 9.000 | 1 - 3 maanden |
Art. 6.23 lid 6 | Aanwezigheid ontruimingsplan | € 500 - € 3.000 per week | € 1.500 - € 9.000 | 1 - 3 maanden |
Art 6.24 lid 1 | Vluchtrouteaanduiding | € 500 - € 2.000 per week | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 4 weken |
Art. 6.29 lid 7 | Blusleiding | € 2.000 - € 5.000 per week | € 6.000 - € 15.000 | 1 - 4 weken |
Art. 6.31 lid 4 | Controle brandblusmiddelen | € 500 - € 2.000 per week | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 4 weken |
Art. 6.32 lid 1 | Geldig inspectiecertificaat automatische brandblusinstallatie | € 2.000 - € 10.000 per week | € 6.000 - € 30.000 | 1 - 4 maanden |
Art. 6.32 lid 2 | Geldig inspectiecertificaat rook en warmte installatie | € 2.000 - € 10.000 per week | € 6.000 - € 30.000 | 1 - 4 maanden |
Art.7.3 | Vastzetten zelfsluitend constructieonderdeel | € 500 - € 2.000 per week of per constatering | € 2.000 - € 8.000 | 1 - 4 weken |
Art. 7.4 | Aankleding in een besloten ruimte | € 500 - € 2.000 per week | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 3 maanden |
Art 7.10 | Voorkomen belemmeringen en hinder | € 1.000 - € 3.000 per week of per constatering | € 4.000 - € 12.000 | 1 - 4 weken |
Art. 7.12 lid 1 | Deuren in vluchtroutes | € 1.000 - € 3.000 per week of per constatering | € 4.000 - € 12.000 | 1 - 4 weken |
Art. 7.16 | Restrisico vluchten bij brand | € 1.000 - € 3.000 per week of per constatering | € 4.000 - € 12.000 | 1 - 4 weken |
Tabel 1.
Bestaande Bouw en Ruimtelijke ordening
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding | Maximaal bedrag/ maximaal bedrag in eens | Begunstigingstermijn |
Wabo art. 2.1 | ||||
Illegale bebouwing, lage prioriteit | € 250 – € 1.000 | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 12 weken | |
Illegale bebouwing Gemiddelde prioriteit | € 500 - € 3.000 | € 3.000 - €18.000 | 1- 12 weken | |
Illegale bebouwing Hoge prioriteit | € 750 - € 5.000 | € 4.500 - € 30.000 | 1 - 12 weken | |
Bouwen in afwijking van de vergunning Lage prioriteit | € 250 - € 1.000 | € 1.500 - € 6.000 | 1 - 12 weken | |
Bouwen in afwijking van de vergunning Gemiddelde prioriteit | € 500 - € 3.000 | € 3.000 - € 18.000 | 1- 12 weken | |
Bouwen in afwijking van de vergunning Hoge prioriteit | € 750 - € 5.000 | € 4.500 - € 30.000 | 1 - 12 weken | |
Stil leggen van de bouw | € 1.000 - € 20.000 | € 6.000 - € 120.000 | 1 uur- 12 weken | |
Asbest sanering | € 1.000 - € 5.000 | € 6.000 - € 30.000 | 1 uur- 6 weken | |
Strijdig gebruik bestemmingsplanvoorschriften Lage prioriteit | € 250 - € 1.000 | € 1.500 - € 6.000 | 1- 12 weken/ 6 constateringen | |
Strijdig gebruik bestemmingsplan- voorschriften Gemiddelde prioriteit | € 500 - € 3.000 | € 3.000 - € 18.000 | 1- 26 weken/ 6 constateringen | |
Strijdig gebruik bestemmingsplan hoge prioriteit | € 1000 - € 5.000 | € 6.000 - € 30.000 | 1- 26 weken/ constateringen | |
Woningwet art. 1b lid 2, art.2 lid 2 Bouwbesluit | ||||
Funderingsherstel | € 1.000 - € 5.000 | € 6.000 - € 30.000 | 2 - 26 weken |
Tabel 2.
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
Regelgeving | omschrijving | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid | Maximaal bedrag |
Verklaring omtrent het gedrag | |||
Artikel 1.50 lid 3 Wko en artikel 2.6 lid 3 Wko | Aanwezigheid verklaring omtrent gedrag | € 1.000 – € 3.000 per constatering | € 10.000 – € 30.000 |
Artikel 1.50 leden 4, 8 en 9 Wko en artikel 2.6 leden 4, 8 en 9 Wko | Verklaring omtrent het gedrag niet ouder dan 2 maanden respectievelijk 2 jaar | € 1.000 – € 3.000 per constatering | € 10.000 – € 30.000 |
Risico-inventarisaties | |||
Artikel 2 lid 1 onder a Bkkp en artikel 2 leden 1, 2 en 5 Rkkp Artikel 17 lid 1 onder a Bkkp en artikel 15 leden 1, 2 en 5 Rkkp | Aanwezigheid risico-inventarisatie veiligheid of gezondheid met de daarin verplicht beschreven risico’s | € 2.000 – € 6.000 per week | € 6.000 – € 18.000 |
Artikel 2 lid 1 onder b Bkkp en artikel 2 leden 1, 2 en 5 Rkkp Artikel 17 lid 1 onder b Bkkp en artikel 15 leden 1, 2 en 5 Rkkp | Aanwezigheid plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen. | € 2.000 – € 6.000 per week | € 6.000 – € 18.000 |
Artikel 2 lid 3 Rkkp Artikel 15 lid 3 Rkkp | Ongevallen registratie | € 2.000 – € 6.000 per week | € 6.000 – € 18.000 |
Artikel 2 lid 4 Rkkp Artikel 15 lid 4 Rkkp | Kennisname risico-inventarisatie | € 2.000 – € 6.000 per week | € 6.000 – € 18.000 |
Beroepskwalificatie | |||
Artikel 4 Rkkp Artikel 17 Rkkp | Beroepskwalificatie personeel | € 3.000 – € 6.000 per constatering | € 30.000 – € 60.000 |
Vier-ogenprincipe | |||
Artikel 5a Rkkp Artikel 18a Rkkp | Vier ogen principe | € 2.000 – € 6.000 per week of constatering | € 20.000 – € 60.000 |
Stam-basisgroep en beroepskracht-kindratio | |||
Artikel 5 lid 1 en artikel 6 leden 1 en 2 Rkkp Artikel 18 lid 1 Rkkp | Groepsgrootte stamgroep/basisgroep | € 1.000 – € 3.000 per kind teveel, per constatering | € 10.000 – € 30.000 |
Artikel 5 leden 7 en 8, artikel 6 leden 3, 4 en 5 Rkkp Artikel 18 leden 4 en 5 Rkkp | Beroepskracht- kindratio | € 3.000 – € 6.000 per constatering | € 30.000 – € 60.000 |
Tabel 3.
Regelgeving | omschrijving | Hoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid | Maximaal bedrag |
Stam-basisgroep en beroepskracht-kindratio | |||
Artikel 5 lid 10 en artikel 6 lid 8 Rkkp | Afwijkende inzet beroepskrachten | € 1.000 – € 3.000 per constatering | € 10.000 – € 30.000 |
Artikel 5 leden 2 en 13 en artikel 6 leden 1 en 11 Rkkp Artikel 18 lid 2 Rkkp | Opvang in basisgroep of stamgroep | € 2.000 – € 4.000 per constatering | € 20.000 – € 40.000 |
Pedagogisch beleidsplan | |||
Artikel 5 lid 2 Bkkp Artikel Artikel 20 lid 2 Bkkp | Aanwezigheid pedagogische beleidsplan | € 2.000 – € 6.000 per week | € 6.000 – € 18.000 |
Artikel 7 Rkkp Artikel 20 Rkkp | Inhoud pedagogisch beleidsplan | € 2.000 – € 6.000 per week | € 6.000 – € 18.000 |
Artikel 5 lid 3 Bkkp Artikel 20 lid 3 Bkkp | Handelen conform pedagogisch beleidsplan | € 2.000 – € 6.000 per week | € 6.000 – € 18.000 |
Klachtenverslagen | |||
Artikel 2 lid 7 Wet klachtrecht cliënten zorgsector Artikel 1.60a Wko | Opstellen klachtenverslag ouders/oudercommissie | € 500 per week | € 1.500 |
Artikel 2 lid 9 Wet klachtrecht cliënten zorgsector Artikel 1.60a Wko | Indien voor 1 juni van klachtenverslag ouders/oudercommissie | € 500 per week | € 1.500 |
Tabel 4.
Toelichting afkortingen: Wko= Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, Bkk= Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen, Rkkp= Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen 2012.
Milieu
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Algemeen | ||||
Art. 2.1 Wabo | In werking/wijziging zonder vergunning, situatie vergunbaar | € 1.000 per week | € 30.000 | 1 - 6 maanden |
Art. 2.1 Wabo | In werking/wijziging zonder vergunning, situatie niet vergunbaar | € 1.000 per week | € 30.000 | 4 weken |
Art. 1.10 Activiteitenbesluit (Act. besluit) | Niet ten minste vier weken voor oprichting/inwerking dit melden aan bevoegd gezag | € 500 per week | € 2.000 | 2 weken |
Art. 2.1 Act | Overtreding zorgplicht | € 500 per overtreding | € 2.000 | 1 tot 4 weken |
Hfst 17 Wet milieubeheer | Ongewoon voorval niet gemeld of geen gegevens aangeleverd (Hoofdstuk 17 Wm) | € 1.000 per overtreding | € 5.000 | 1 week |
2.6 Act. regeling | Bewaren documenten | € 500 per week | € 5.000 | 1 - 4 weken |
Niet naleven gedragsvoorschrift | € 500 per constatering | € 1.500 | direct | |
Geluid | ||||
Art. 2.1 Activiteitenbesluit | Overschrijding toegestane geluidniveau | € 500,- € 2.000 per geconstateerde overtreding | € 5.000 - € 20.00 | 0 – 4 weken |
Ontbreken akoestisch rapport | € 1.000 per week | € 5.000 | 0 – 4 weken | |
Bodem en tanks | ||||
15-jaarlijkse Keuring bovengrondse tank niet (tijdig) uitgevoerd, per tank; | € 500 per week | € 5.000 | 4 weken | |
10 (kunststof)- of 15 (metaal) jaarlijkse keuring ondergrondse tank niet (tijdig) uitgevoerd, per tank | € 500 per week | € 5.000 | 4 weken | |
Art 2.9 Activiteiten besluit | ontbreken bodem beschermende voorziening | € 500 per week | € 2.500 | 1 – 3 maanden |
Geen/onvoldoende lekbak, per lekbak - denk ook aan lekbak bij vulpunt tank; | € 500 per week | € 2.000 | 4 weken | |
Water/sludge controle niet uitgevoerd | € 350 per week | € 1.500 | 4 weken | |
Kathodische bescherming niet uitgevoerd | € 350 per week | € 1.500 | 4 weken | |
Peilbuis niet jaarlijks bemonsterd | € 350 per week | € 1.500 | 4 weken | |
Buiten gebruik gestelde ondergrondse tank niet verwijderd | € 1.500 per week | € 6.000 | 8 weken | |
Bovengronds tank niet verwijderd | €1.500 per week | € 6.000 | 8 weken |
Tabel 5.
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Bodem en tanks | ||||
Keuring vloeistofdichte vloer niet uitgevoerd | € 750 per week | € 3.000 | 4 weken | |
Ontbreken nul of eindonderzoek bodem | € 500 per week | € 2.500 | 4 weken | |
Lucht | ||||
Overschrijding emissie-eisen | € 2.000 per overtreding | € 10.000 | 4 weken | |
Schoorsteen niet op hoogte | € 2.000 per week | € 10.000 | 4 weken | |
Bakdampafvoer (horeca, detailhandel) niet op hoogte en/of geen doelmatige ontgeuringsinstallatie aanwezig; | € 500 per week | € 2.000 | 4 weken | |
Vetvangend filter (horeca, detailhandel, woon- en verblijfsgebouwen) niet tijdig gereinigd | € 200 per week | € 1.000 | 1 - 3 weken | |
Ontgeuringsinstallatie (horeca, detailhandel) niet doelmatig | € 150 per week | € 600 | 4 weken | |
Stoffilter niet tijdig gereinigd of (kapot) filter niet vervangen, per filter | € 150 per week | € 600 | 4 weken | |
Geen afzuiginstallatie (horeca, detailhandel, garages) aanwezig | € 1.000 per week | € 4.000 | 4 weken | |
Ontbreken voorgeschreven emissiebeperkende voorzieningen | € 1.000 per week | € 4.000 | 4 weken | |
Water | ||||
Olie- of vetafscheider niet tijdig geleegd | € 250 per week | € 1.000 | 4 weken | |
Bezinkput niet tijdig geleegd | € 250 per week | € 1.000 | 4 weken | |
Zuivering technische voorzieningen niet aanwezig | € 500 per week | € 2.000 | 8 weken | |
Overschrijding emissie-eisen | € 2.000 per overtreding | € 10.000 | geen | |
Geen controlevoorzieningen | € 250 per week | € 1.000 | 4 weken | |
Geen logboek ledigen zuivering technische voorzieningen | € 250 per week | € 1.000 | 4 weken | |
Artikel 3.6.1 Act | Lozen in strijd met voorschriften | € 500 per overtreding | € 2.500 | 0 – 3 weken |
Afval | ||||
Artikel 2.12 | Verboden afvalstoffen te mengen | € 500 per overtreding | € 2.500 | 2 weken |
Art 2.13 Act. besluit | Verwijderen van afvalstoffen binnen 25 meter | € 250 per overtreding | € 1.000 | 1 – 3 weken |
Tabel 6.
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Afval | ||||
Art 2.13 Act. besluit | Niet op tijd afvoeren van afvalstoffen | € 500 per week | € 2.500 | 1 -3 weken |
Opslag gevaarlijke afvalstoffen niet in orde | € 500 per overtreding | € 2.500 | 2 weken | |
Opslag bedrijfsafvalstoffen niet in orde; | € 500 per overtreding | € 1.500 | 2 weken | |
Afgiftebonnen gevaarlijk afval ontbreken | € 500 per overtreding | € 1.500 | 2 weken | |
Afvalstoffen niet ordentelijk opgeslagen; | € 500 per overtreding | € 1.500 | 1 week | |
Energie | ||||
Niet indienen van energiebesparings-rapport | € 1.500 per week | € 6.000 | 12 weken | |
Geen uitvoering gegeven aan het implementeren van in te voeren energiebesparende maatregelen | (Maximum gedeeld door € 30) per dag | 1,5 maal de investering | 12 weken | |
Veiligheid | ||||
Bordje ´roken en open vuur verboden ontbreekt | € 100 per dag | € 500 | 1 week | |
Veiligheidspictogrammen ontbreken op opslagplaatsen gevaarlijke stoffen en gassen, per pictogram | € 100 per dag | € 500 | 1 week | |
Opslag gevaarlijke stoffen en gasflessen niet in orde (meer dan 250 en maximaal 2500 kg of liter waterinhoud) | € 400 per overtreding | € 8.000 | 4 weken | |
Opslag gevaarlijke stoffen en gasflessen niet in orde (meer dan 25 en maximaal 250 kg of liter waterinhoud) | € 400 per dag | € 8.000 | 4 weken | |
Compartimentering gevaarlijke stoffen niet in orde | € 500 per dag | € 5.000 | 3 weken | |
Keuring zuurstoftank of stikstoftank niet tijdig uitgevoerd | € 750 per week | € 3.000 | 4 weken | |
Gasflessen niet tegen omvallen beschermd; per gasfles | € 100 per overtreding | € 500 | geen | |
Hek rondom gastank ontbreekt | € 500 per week | € 2.000 | 4 weken | |
Leidingen propaantank niet of niet tijdig gekeurd | € 500 per week | € 2.000 | 4 weken | |
Logboek propaantank niet aanwezig | € 250 per week | € 1.000 | 4 weken | |
Afstandscriteria gastank en omliggende bebouwing niet in orde | € 750 per week | € 3.000 | 8 weken | |
Geen brandschakelaar en/of gasafsluiter buiten de stookruimte | € 250 per week | € 1.000 | 4 weken |
Tabel 7.
Bodem
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Melding artikel 28 Wbb (geval veroorzaakt voor 1987) | ||||
1.Art. 28 Wbb (vermoedelijk geen geval van ernstig bodemverontreiniging | Niet vooraf melden van saneren dan wel van handelingen in verontreinigde bodem (art. 28 | € 500 per dag | € 2.500 | 0 tot 1 week |
Art. 28 en 39 Wbb (vermoedelijk geval van ernstige bodemverontreiniging) | - | € 250 per dag | € 1. 5.000 | 0 tot 1 week |
Saneren zonder saneringsplan (geval veroorzaakt voor 1987 | ||||
2.Art. 39a Wbb | constatering niet melden voornemen saneren / verrichten van handelingen in ernstig verontreinigde bodem (zie 1), doorgaan met saneren / verrichten handelingen in verontreinigde bodem zonder instemming saneringsplan (art. 39a | € 500 per dag | € 2.500 | 0 – 1 dagen |
Melding nieuw geval (geval veroorzaakt na 1987) | ||||
3.Art. 27 lid 1 en art. 13 Wbb | Niet melden van een nieuw geval van bodemverontreiniging | Afhankelijk van: -ernst en risico’s; -verontreiniging wel/niet recent veroorzaakt; -wel/niet veroorzaker bekent. Zie ook zorgplicht (art. 13 Wbb) | Afhankelijk van: -ernst en risico’s; -verontreiniging wel/niet recent veroorzaakt; -wel/niet veroorzaker bekent. Zie ook zorgplicht (art. 13 Wbb) | |
Sanering met saneringsplan | ||||
4.Art. 39a Wbb | Afwijking van -saneringsplan; -voorschriften saneringsplan; -aanwijzingen bij uitvoering sanering in afwijking van beschikking instemming saneringsplan. | Minimaal € 1.500 per constatering | Afhankelijk van afwijking | Afhankelijk van afwijking |
5.Art. 39 lid 4 Wbb | Niet (tijdig) melden afwijking van beschikking instemming saneringsplan. | Afhankelijk van afwijking | Afhankelijk van afwijking | 1 week |
6. Ongewoon voorval Art. 13 en art. 30 lid 2 onder a of b Wbb | niet naleven bevel handeling te staken. | Minimaal € 500 per overtreding | Afhankelijk van afwijking. |
Tabel 8.
Ad 1.Bij overtredingen 1, 2 en 13 is de hoogte van de dwangsombedragen afhankelijk van de oppervlakte van de onderzoek locatie. De genoemde bedragen gaan uit van een oppervlak van 100 m2. Bij een groter oppervlak kunnen de dwangsombedragen verhoogd worden. Het uitgangspunt blijft dat het dwangsombedrag in redelijke verhouding moet staan tot de zwaarte van de overtreding.
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Zorgplicht(voorbeelden zorgplicht) | ||||
7.Wbb art. 13 | (Tijdelijke) opslag van grond zonder (adequate) voorzieningen zoals bijvoorbeeld het ontbreken van een onderafdichting. | € 500 per week | € 5.000 | 1 week Bij vermoeden van ernstig verontreinigde grond Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit |
8.Wbb art. 13 | Niet nemen van noodzakelijke maatregelen (al dan niet bij een ongewoon voorval) om verontreiniging/aantasting te voorkomen of zoveel mogelijk ongedaan te maken | Afhankelijk van geschatte saneringskosten. | Afhankelijk van geschatte saneringskosten. | Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging Voor niet melden zie nieuw geval (3). |
9.Wbb art. 13 | Mengen van verontreinigde grond buiten inrichting | Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken. | Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken. | Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging. Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit. |
10.Wbb art. 13 | Storten van verontreinigde grond buiten inrichting | Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken. | Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken. | Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging. Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit. |
11 Wbb art. 13 | Verontreiniging in omgeving van saneringslocatie tengevolge van saneringsactiviteiten (bijvoorbeeld vervuilen van de straat | Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken. | Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken. | Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit.. |
Nazorg | ||||
12. Wbb art. 39e lid 2 | Niet aanleveren nazorgrapportage. | € 1.500,per week | € 6.000 | 6 weken |
13. | Op overige wijze niet handelen conform nazorgplan. | Afhankelijk van afwijking. | Afhankelijk van afwijking. | Afhankelijk van afwijking. |
Tabel 9.
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigings-termijn |
Bevelen art. 43 Wbb | ||||
14. Wbb art. 43 lid 1 onder a en lid 3 | Niet naleven bevel nader onderzoek (onderzoeksbevel). | - | - | Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn). |
15. Wbb art. 43 lid 1 onder d, leden 3 en 4 | Niet naleven bevel tijdelijke beveiligingsmaatregelen | - | - | Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn). |
16. Wbb art. 43 lid 3 | Niet naleven saneringsbevel. | - | - | Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn). |
17. Wbb art. 37 lid 4en art. 43 | Niet naleven bevel tot nemen van beheersmaatregelen. | - | - | Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn) In het bevel is aangegeven welke maatregelen moeten worden genomen |
Verstrekking gegevens | ||||
18. | Niet melden start en einde sanering | € 2.500 per overtreding | € 15.000 | 1 dag |
19. Artikel 28 lid 1 en lid 3 Bbk | Niet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag tot vijf jaar na gebruik van bouwstoffen op of in de bodem gegevens te verstrekken met betrekking tot de samenstelling en emissie van de bouwstoffen. | € 2.000 per week | € 10.000 | 4 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit |
Tabel 10.
Ad 2 Bij overtreding 7 is de hoogte van de dwangsombedragen afhankelijk van de hoeveelheid grond. De genoemde bedragen gaan uit van 1000 m3 (of 1600 ton). Bij een grotere hoeveelheid grond kunnen de dwangsombedragen verhoogd worden. Het uitgangspunt blijft dat het dwangsombedrag in redelijke verhouding moet staan tot de zwaarte van de overtreding.
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigingstermijn | |
Verstrekking gegevens | |||||
20 Artikel 38 lid 1 t/m 4 Bbk | Niet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag tot vijf jaar na gebruik van grond & baggerspecie op of in de bodem gegevens te verstrekken met betrekking tot de samenstelling en emissie. | € 2.000 per week | € 10.000 | 4 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit | |
21 | Niet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag tot vijf jaar na toepassing van grond & baggerspecie in GBT op of in de bodem gegevens te verstrekken met betrekking tot de samenstelling en emissie. | € 2.000 per week | € 10.000 | 4 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit | |
22. Artikel 28 lid 1,onder b; Artikel 30 lid 1 onder c Bbk & 3.9 Rbk | Niet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag gegevens te verstrekken met betrekking tot de toepassingseisen, controle of keuring van de bovenafdichting bij het gebruik IBC-bouwstoffen. | € 2.000 per week | € 10.000 | 4 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit | |
Besluit bodemkwaliteit – Melding bouwstoffen / grond & baggerspecie / IBC-bouwstoffen | |||||
23.Artikel 32, lid 1 Bbk | Het (her)gebruiken van bouwstoffen op of in de bodem zonder dat is voldaan aan de verplichting om het voorgenomen gebruik vooraf te melden of het voorgenomen gebruik te laat te melden aan het bevoegd gezag . | € 2.000 per overtreding | € 10.000 | Melding minimaal vijf werkdagen voor start toepassing van bouwstoffen, grond, baggerspecie. | |
24.Artikel 42, lid 1 Bbk | Het gebruiken van grond & baggerspecie op of in de bodem zonder dat is voldaan aan de verplichting om het voorgenomen gebruik vooraf te melden of het voorgenomen gebruik ervan te laat is gemeld aan het bevoegd gezag. | € 2.000 per overtreding | € 10.000 | Melding minimaal vijf werkdagen voor start toepassing van bouwstoffen, grond, baggerspecie. | |
25.Artikel 32, lid 2 Bbk | Het gebruiken van IBC-bouwstoffen op of in de bodem zonder dat aan alle vereiste onderzoeken en gegevens zijn voldaan | € 5.000 per constatering | € 25.000, | 4 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht). |
Tabel 11.
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigingstermijn |
Besluit bodemkwaliteit – Melding bouwstoffen / grond & baggerspecie / IBC-bouwstoffen | ||||
26.Artikel 3.7.4 lid 4 Rbk | Zijn alle milieuhygiënische gegevens van de (deel)partijen aanwezig en zijn op de leveringsbon(nen) de juiste gegevens vermeld? | € 2.000 per constatering | € 10.000 | 1 week |
27.Artikel 28 lid 1 Bbk | Het gebruiken van bouwstoffen, grond of baggerspecie op of in de bodem zonder dat vooraf op de voorgeschreven wijze de samenstelling en immissie daarvan is bepaald (bijvoorbeeld ook het mengen van een gecertificeerde partij met een niet gecertificeerde partij). | € 2.000 per constatering | € 10.000 | 1 week |
28.Artikel 30 lid 1 onder c Bbk en 3.9.1 Rbk | Het niet naleven van het voorschrift om voorafgaand aan het gebruiken van IBC-bouwstoffen, de gemiddeld hoogste grondwaterstand te laten bepalen door een deskundig bedrijf. | € 2.000 per constatering | € 10.000 | 1 week |
29.Artikel 30 lid 1 onder c Bbk | Het niet naleven van het voorschrift om IBC-bouwstoffen zodanig te gebruiken dat de bouwstof zich, na zetting van de bodem, ten minste 0,5 m boven de gemiddeld hoogste grondwaterstand bevindt | Proces-verbaal opmaken | Preventief last onder dwangsom: stilleggen | Per direct Geen toepassing als IBC-bouwstof mogelijk! |
30 Artikel 3.9.1 lid 3 Rbk | Het gebruiken van IBC-bouwstoffen zonder dat wordt voldaan aan de vereiste minimumhoeveelheid van 5000 m³ aaneensluitend in een werk | € 5.000 per week | € 25.000 | 6 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht). |
32.Artikel 3.9.1 lid 3 Rbk | Het gebruiken van IBC-bouwstoffen zonder dat wordt voldaan aan de vereiste minimumhoeveelheid van 5000 m³ aaneensluitend in een werk. | € 5.000 per week | € 25.000 | 6 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht). |
34.Artikel 3.9.1 lid 3 Rbk | Het gebruiken van IBC-bouwstoffen op de bodem zonder voldoende isolatie-, beheers- en controlemaatregelen. | € 5.000 per constatering | € 25.000 | 6 weken |
35.Artikel 3.9.1 lid 3 Rbk | Niet voldoen aan de nadere eisen die het bevoegd gezag stelt aan toepassingen IBC-bouwstoffen | € 5.000 per constatering | € 25.000 | 6€ 5.000 per constatering weken |
Tabel 12.
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigingstermijn |
Besluit bodemkwaliteit – Melding bouwstoffen / grond & baggerspecie / IBC-bouwstoffen | ||||
36.Artikel 3.9.1 lid 3 Rbk€ 5.000 per constatering | Tijdens het houden van IBC-bouwstoffen niet adequaat controleren en onderhouden van de isolerende afdichting aan de bovenzijde van de bouwstof en geen periodieke controle door een deskundig en erkend bedrijf. | € 5.000 per constatering | € 25.000 | 2 weken |
37.Artikel 33 Bbk | Het gebruiken van bouwstoffen op of in de bodem zonder ervoor zorg te dragen dat geen vermenging met de bodem plaatsvindt. | € 2.000 per constatering | € 10.000 | 2 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht) Is sprake van een herstelbare situatie? Dan de vereiste voorzieningen laten realiseren of laten verwijderen. Onherstelbare situatie |
38.Artikel 33 Bbk | Het gebruiken van bouwstoffen op of in de bodem zonder ervoor zorg te dragen dat deze kunnen worden verwijderd. | € 2.000 per constatering | € 10.000 | 2 weken |
39.Artikel 33 Bbk | Er niet voor zorgdragen dat bouwstoffen worden verwijderd nadat het deel van het werk waarvan de bouwstof deel uitmaakt, geen functie meer heeft. | € 2.000 per constatering | € 10.000 | 2 weken |
Tabel 13.
Voor alle andere niet genoemde milieu gerelateerde overtredingen in de bovenstaande tabellen wordt voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting gezocht bij de in de tabel genoemde overtredingen die het meest op die overtreding lijkt.
Openbare Ruimte
Onderwerp | Omschrijving | Per week/overtreding/bedrag ineens | Maximaal bedrag | Begunstigingstermijn |
Afval | ||||
Inzamelmiddel | € 250 per constatering | € 1.000 euro, per dag | 1 week | |
APV | ||||
Artikel 2:10 | Geen melding object | € 250 per constatering | € 1.000 per dag | 1 week |
artikel 2:10 | Niet voldoen aan regels | € 250 per constatering | € 1.000 per dag | 1 week |
Artikel 2:67 lid 1 | Verplichtingen met betrekking tot het Digitaal opkoopregister (DOR ) | € 500- 2.000 per week | € 8.000 per constatering | 2 weken |
Tabel 14.