Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Zaanstad

Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Zaanstad
Officiële naam regelingUitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen
CiteertitelUitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerpUitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Voorzover het diens bevoegdheden betrof deels vastgesteld door burgemeester

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht
  2. Besluit Omgevingsrecht art. 7.2
  3. Ministeriële Regeling Omgevingsrecht (Mor)
  4. Algemene wet bestuursrecht
  5. Landelijke Leidraad handhavingsacties en begunstigingstermijnen
  6. Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018
  7. Handhavingsprogramma 2016

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-06-201613-04-2017Nieuwe regelgeving. Bij de inwerkingtreding van het uitvoeringsbeleid vervalt al het nog doorwerkende beleid met betrekking tot de hoogte van de dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijnen uit 2015.

24-05-2016

Gemeenteblad 2016, nr. 77536 (Drank- en Horecawet/APV horeca)

2016/57639 (Drank- en Horecawet/APV horeca) en 2015/284848 (Wabo, APV, wet Kinderopvang en peuterspeelzalen, het Bouwbesluit 2012 en overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving)

Tekst van de regeling

Uitvoeringsbesluit hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen Drank- en Horecawet/APV horeca

Inleiding

De gemeente is op basis van het Besluit Omgevingsrecht verplicht om inzicht te geven in de hoogte van de dwangsommen die zij oplegt en de termijnen die zij hanteert bij het opleggen van een bestuurlijk sanctie van overtredingen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht ( verder genoemd Wabo). De gemeente sluit voor overtredingen van de Drank- en Horecawet (verder genoemd DHW) ook aan bij deze verplichting uit de Wabo. De hoogtes van de dwangsommen voor overtredingen van DHW en de begunstigingstermijnen die de gemeente hierbij hanteert worden daarom op eenzelfde wijze door het daartoe bevoegde orgaan, de burgemeester, in beleidsvorm via dit uitvoeringsbeleid vastgesteld.

Zaanstad heeft voor het vastgestelde beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 gekozen om aan te sluiten bij de Landelijk Handhaving Strategie wanneer zijn handhavend optreedt tegen wettelijke overtredingen. Het Uitvoeringsbeleid hoogte dwangsommen en lengte begunstigingtermijnen DHW sluit aan bij de landelijke richtlijnen. In het Preventie- en handhavingsplan alcohol 2014-2016 is beschreven welke sancties de burgemeester in kan zetten bij overtredingen op grond van de DHW.

Dit uitvoeringsbeleid geeft duidelijkheid over de hoogte van de dwangsommen en de lengte van de begunstigingtermijnen van de DHW.

In tabellen op de volgende pagina’s zijn de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen die de gemeente Zaanstad hanteert bij het opleggen van sancties tegen overtredingen van de DHW en overtredingen van de APV die horeca gerelateerd zijn, opgenomen.

Nalevingstrategie

De gemeente Zaanstad wil duidelijk zijn over wat wel en niet is toegestaan. Eenduidigheid betekent dat de gemeente bij geconstateerde overtredingen consequent en voorspelbaar handelt. Daarom gebruikt de gemeente een nalevingstrategie. De strategie is opgenomen in het Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving 2016-2018. Deze strategie maakt inzichtelijk welke overtredingen op welke wijze worden voorkomen, opgespoord en gehandhaafd om te zorgen dat de regels worden nageleefd. Bij de keuze welke handhavingsinstrumenten worden ingezet, laat de gemeente zich leiden door die instrumenten die tegen zo laag mogelijk kosten het meeste rendement opleveren. Om die reden kiest de gemeente - waar dat mogelijk en verantwoord is – dan ook voor oplegging van een last onder dwangsom 1 in plaats van een last onder bestuursdwang 2 .

Hoogte van dwangsommen lengte van begunstigingstermijn opgenomen in tabellen

Om transparant te zijn laat de gemeente in tabellen op de volgende pagina’s de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen van bijvoorbeeld (para) commerciële, supermarkten en cafés zien die vallen onder de DHW. De hoogte van de dwangsommen die zijn vermeld in dit uitvoeringsbeleid zijn gebaseerd op de ‘Landelijke leidraad handhavingsacties en begunstigingtermijn’.

Hoogte dwangsommen

De genoemde bedragen in de tabellen zijn een algemene richtlijn. In de handhavingsbeschikking wordt de hoogte van de dwangsom altijd gemotiveerd. Het vaststellen van de hoogte en de maximaal te verbeuren dwangsom is altijd afhankelijk van de overtredingssituatie. In voorkomende gevallen kan het noodzakelijk zijn om een dwangsom vast te stellen in afwijking van de genoemde bedragen, over te gaan tot het intrekken van de vergunning en/of het opleggen van een last onder bestuursdwang.

De tabellen zijn niet volledig. Indien een overtreding niet voorkomt in de tabel, dan zal voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting worden gezocht bij de in de tabellen genoemde overtreding die het meeste op die overtreding lijkt.

Lengte begunstigingstermijn

Een begunstigingstermijn is de tijd die de overtreder krijgt om de overtreding te beëindigen. De begunstigingstermijn komt op een zorgvuldige wijze tot stand. Dat houdt in, dat de termijn voldoende lang is om als overtreder de opgelegde verplichtingen uit te kunnen voeren en dat de termijn gezien de omstandigheden van de situatie redelijk is. De begunstigingstermijn gaat lopen op de dag na dagtekening van de handhavingsbeschikking. De gemeente heeft voor de meest voorkomende overtredingen de begunstigingstermijnen vastgelegd.

Horeca

RegelgevingArtikelOvertredingToelichtingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/ BestuursdwangMaximaal bedrag Begunstigings-termijn
Exploitatie
APV2:28, 2:27 lid 1aBedrijf exploiteert terras zonder vergunningHet is verboden een horecabedrijf te exploiteren zonder vergunning van de burgemeester € 500 - € 3.000/ Bestuursdwang€ 12.000Per geconstateerde overtreding
APV2:28 1:4Overtreding voorschriften terrasvergunninghandhaven op voorschriften uit exploitatievergunning.€ 500 - € 3.000/ Bestuursdwang€ 12.000Per geconstateerde overtreding
APV2:28Horecabedrijf exploiteert zonder exploitatievergunningGeen vergunning, geen/wel zicht op legalisatie Bestuursdwang/ € 1.000 - € 5.000€ 20.000  
APV2:28 1:4Overtreding voorschriften exploitatievergunning  € 500 - € 3.000/ Bestuursdwang€ 12.000-
Sluitingstijden
APV2:29Horecabedrijf is geopend na sluitingstijd of houdt zich niet aan de regels t.a.v. sluitingstijdenHet is verboden in een horecabedrijf bezoekers toe te laten tussen 03.00 uur en 7.00 uur. Het is verboden in een horecabedrijf bezoekers te laten verblijven tussen 05.00 uur en 7.00 uur.€ 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
APV2:30Horecabedrijf houdt zich niet aan afwijkende sluitingstijd / tijdelijke sluitingDe burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden voor een of meer horecabedrijven tijdelijk andere dan de krachtens artikel 2:29 geldende sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelenBestuursdwang- -
Verboden gedragingen
APV2:30 aillegaal gokken, handel, discriminatie en ernstige verstoring openbare orde, wet wapens en munitieDe burgemeester kan ter bescherming van de openbare orde, de sluiting bevelen van een voor publiek toegankelijk gebouw, inrichting of ruimteBestuursdwang - -
APV2:31Aanwezigheid in (door gemeente) gesloten horecabedrijfArtikel 2:31 Aanwezigheid in gesloten horecabedrijf: Het is bezoekers verboden zich in een horecabedrijf te bevinden gedurende de tijd dat het bedrijf krachtens artikel 2:29 of ingevolge een op grond van artikel 2:30 genomen besluit gesloten dient te zijn. Bestuursdwang - -

Tabel 1.

RegelgevingArtikelOvertredingToelichtingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/BestuursdwangMaximaal bedrag Begunstigings-termijn
Sluitingstijden
APV2:29Horecabedrijf is geopend na sluitingstijd of houdt zich niet aan de regels t.a.v. sluitingstijdenHet is verboden in een horecabedrijf bezoekers toe te laten tussen 03.00 uur en 7.00 uur. Het is verboden in een horecabedrijf bezoekers te laten verblijven tussen 05.00 uur en 7.00 uur.€ 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
APV2:30Horecabedrijf houdt zich niet aan afwijkende sluitingstijd / tijdelijke sluitingDe burgemeester kan in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of gezondheid of in geval van bijzondere omstandigheden voor een of meer horecabedrijven tijdelijk andere dan de krachtens artikel 2:29 geldende sluitingstijden vaststellen of tijdelijk sluiting bevelenBestuursdwang- -
Verboden gedragingen
APV2:30 aillegaal gokken, handel, discriminatie en ernstige verstoring openbare orde, wet wapens en munitieDe burgemeester kan ter bescherming van de openbare orde, de sluiting bevelen van een voor publiek toegankelijk gebouw, inrichting of ruimteBestuursdwang - -
APV2:31Aanwezigheid in (door gemeente) gesloten horecabedrijfArtikel 2:31 Aanwezigheid in gesloten horecabedrijf: Het is bezoekers verboden zich in een horecabedrijf te bevinden gedurende de tijd dat het bedrijf krachtens artikel 2:29 of ingevolge een op grond van artikel 2:30 genomen besluit gesloten dient te zijn. Bestuursdwang - -

Tabel 2.

RegelgevingArtikelOvertredingToelichtingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/bestuursdwangMaximaal bedrag Begunstigings-termijn
Geluid
APV en Wet milieubeheer1.4 APV 2.17e.v. ActiviteitenbesluitHorecabedrijf overtreedt voorschriften/regels ten aanzien van geluid (regulier of tijdens een collectieve/incidentele festiviteit)  € 500 - € 5.000 Bestuursdwang€ 20.000Per geconstateerde overtreding
APV en Wet milieubeheer4:5 APV 2.17 e.v. ActiviteitenbesluitHorecabedrijf overtreedt de regels voor versterkte muziek binnen inrichtingen  € 500 - € 2.000/ Bestuursdwang € 8.000Per geconstateerde overtreding
Ordeverstoring en ernstige incidenten
Gemeente wet APV172 174 t/m 176a 2:30 aGevaar voor openbare orde, veiligheid of zedelijkheid door voorgedane feitenAfhankelijk van de ernst van de overtredingBestuursdwang  -  -
APV en GemeentewetArt. 174 Gemeentewet APV 2.28aAanwezigheid wapens (belangrijk: is er sprake van medeplegen door exploitant in een horeca inrichting  Bestuursdwang - -
APV en GemeentewetArt. 174 Gemeentewet APV 2.28aIncidenten met wapens; met/ of geen (mede)verantwoordelijkheid exploitant in een horeca inrichting  Bestuursdwang - -
Gemeentewet APVArt. 174 Gemeentewet APV 2.28aHandel in / met wapens in een horeca inrichting  Bestuursdwang - -
Evenementen
APV2:25 lid 1 juncto 1:4Niet voldoen aan voorschriften vergunning  Bestuursdwang/ € 500 - € 5.000€ 20.000Per geconstateerde overtreding
APV2:25, lid 1Groot Evenement zonder vergunningHet is verboden zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiserenBestuursdwang/  € 500 - € 5.000€ 20.000Per geconstateerde overtreding

Tabel 3.

Drank en Horecawet

RegelgevingArtikelOvertredingToelichtingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/ BestuursdwangMaximaal bedrag Begunstigings-termijn
Para commercieel
DHW APV4 DHW 2:34a APVPara commercieel horecabedrijf houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholhoudende drankPara commerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sportieve aard kunnen uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken op: a. maandag tot en met vrijdag na 18.00 uur en tot 24.00 uur b. zaterdag, zondag en feestdagen na 12.00 uur en tot 22.00 uur€ 250 - € 1.500€ 6.000Per geconstateerde overtreding
DHW APV APV 2:34aPara commerciële rechtspersoon waarbij het faciliteren van sociale interactie direct voortvloeit uit de doelstellingen zoals buurt- en dorpshuizen, houdt zich niet aan de schenktijden voor alcoholische drank Alcoholhoudende drank mag uitsluitend verstrekt worden op: a.zondag tot en met donderdag na 12.00 uur en tot 24.00 uur b. vrijdag en zaterdag na 12.00 uur en tot 01.00 uur€ 250 - € 1.500€ 6.000Per geconstateerde overtreding
DHW4 lid 5 Ontheffing niet aanwezig  € 250 - € 1.500€ 6.000Per geconstateerde overtreding
DHW9Geen registratie van barvrijwilligers of reglement aanwezig bij para commercieel horecabedrijfProjectmatig € 250 - € 1.500€ 6.000Per geconstateerde overtreding
DHW3Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning slijterijGeen vergunning, geen/wel zicht op legalisatie€ 500 - € 2.000/ Bestuursdwang€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW3Bedrijf exploiteert zonder (rechtsgeldige) vergunning horecaGeen vergunning, geen/wel zicht op legalisatie Bestuursdwang/ € 500 - € 5.000€ 20.000Per geconstateerde overtreding
DHW8Leidinggevende voldoet niet langer aan een of meerdere aan hem gestelde vereisten Artikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning---
DHW10Inrichting voldoet niet langer aan een of meerdere gestelde inrichtingseisenArtikel 31 verplicht in dat geval tot intrekking vergunning na redelijk hersteltermijn---

Tabel 4.

RegelgevingArtikelOvertredingToelichtingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/bestuursdwangMaximaal bedrag Begunstigings-termijn
Drank en Horeca
DHW12, lid 1 en 2Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW13, lid 1Verbod verstrekking alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW13, lid 2Verbod verstrekking alcohol voor gebruik ter plaatse in slijtersbedrijfSlechts toegestaan indien een klant erom vraagt de alcoholhoudende drank eerst te proeven€ 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW14, lid 1Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijtersbedrijfIn het Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf staat welke activiteiten in het slijtersbedrijf zijn toegestaan€ 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW14, lid 2 en 15, lid 1Verbod kleinhandel in horecalokaliteit of op terras  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW15, lid 2Verbod rechtstreekse verbinding tussen slijterij en andere ruimte voor kleinhandel  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW18, lid 3Onderscheid tussen alcoholhoudende en alcoholvrije dranken ontbreekt in ruimte van het levensmiddelenbedrijf  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW19, lid 1Verbod op bestelservice sterke drank voor ander bedrijf dan slijtersbedrijf en partijen catering  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW19, lid 2Verbod bestelservice zwak-alcoholhoudende drank, behalve vanuit de uitzonderingen genoemd in artikel 19 lid 2  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW45 Alcohol bij zich hebben op publiek toegankelijke plaatsen door < 18 jaar, m.u.v. in winkels< 16 jaar 45 euro, > 16 jaar 90 euroStrafbeschikking--
DHW20, lid 1 jo. 19aVerkoop alcohol aan persoon <18 jaar ( 3 strikes out, detailhandel)€ 500 - € 4.000€ 16.000Per geconstateerde overtreding

Tabel 5.

RegelgevingArtikelOvertredingToelichtingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/bestuursdwangMaximaal bedrag Begunstigings-termijn
Drank en Horeca
DHW20, lid 2Persoon < 18 jaar, zonder toezicht van persoon 21 jaar of ouder, toegelaten in slijtersbedrijf  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW20, lid 4 Niet duidelijk aangegeven leeftijdsgrenzen  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW20, lid 5Dronken personen of onder invloed van drugs toegelaten in horeca- en slijtersbedrijf  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW20, lid 6Onder invloed (dronken of drugs) aan het werk zijn in horeca- en slijtersbedrijf  Bestuursdwang/ € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW21Alcohol verstrekken wat tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid leidt  Bestuursdwang/ € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW24, lid 1 en 2Geen leidinggevende aanwezig in horeca- en slijtersbedrijf  € 500 -€ 2.000/ Bestuursdwang€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW24, lid 3Verkoop alcohol/dienst door personen < 18 jaar  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW25, lid 1Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank behoudens uitzondering  € 500 -€ 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW25, lid 2Verbod nuttiging alcoholhoudende drank ter plaatse, niet zijnde horecabedrijf, behoudens uitzondering (bv supermarkt)  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW29, lid 3Vergunning, aanhangsel e.d. niet aanwezig in inrichting  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW30Vergunninghouder heeft geen melding gedaan van wijziging in inrichtingImperatieve intrekkingsgrond met redelijk hersteltermijn€ 500 - € 2.000/ Bestuursdwang€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW30a, lid 1Geen melding nieuwe leidinggevende of doorhaling gedaanImperatieve intrekkingsgrond met redelijk hersteltermijnBestuursdwang/ € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW35, lid 1Zonder ontheffing zwak-alcohol-houdende drank verstrekken  Bestuursdwang/ € 500 - € 2.000€ 8.000 Per geconstateerde overtreding

Tabel 6.

RegelgevingArtikelOvertredingToelichtingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheid/ bestuursdwangMaximaal bedrag Begunstigings-termijn
Drank en Horeca
DHW35, lid 2Niet voldoen aan beperkingen/voorschriften die gekoppeld zijn aan ontheffing  Bestuursdwang/ € 500 - € 5.000€ 20.000Per geconstateerde overtreding
DHW35, lid 4Ontheffing niet aanwezig  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
DHW2Reclame buiten regels (met name supermarkten)  € 500 - € 2.000€ 8.000Per geconstateerde overtreding
Speelautomaten
APV2:28aOvertreding art 1 WOKSpeelautomaten zonder vergunning en gelegenheid geven tot gokken€ 500 - € 2.000 /bestuursdwang€ 8.000 /bestuursdwangPer geconstateerde overtreding
Verordening Speelautomaten4 lid 1Aanwezigheid speelautomaten zonder vergunning of het overtreden van de (vergunning)voorschriften (o.a. overstijgen maximum aantal toegestane speelautomaten)  € 500 - € 2.000 /bestuursdwang€ 8.000 /bestuursdwangPer geconstateerde overtreding

Tabel 7.

Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen Wabo, APV, wet Kinderopvang en peuterspeelzalen, het Bouwbesluit 2012 en overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving

Inleiding

De gemeente is op basis van het Besluit Omgevingsrecht verplicht om inzicht te geven in de hoogte van de dwangsommen die zij oplegt en de termijnen die zij hanteert bij het opleggen van een bestuurlijk sanctie van overtredingen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (verder genoemd Wabo).

Zaanstad heeft voor het vastgestelde beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2018 gekozen om aan te sluiten bij de Landelijk Handhaving Strategie wanneer zijn handhavend optreedt tegen wettelijke overtredingen. De gemeente sluit voor overtredingen van de Algemene Plaatselijke Verordening (verder genoemd APV), wet Kinderopvang en peuterspeelzalen, het Bouwbesluit 2012 en overige van toepassing zijnde wet- en regelgeving ook aan bij deze verplichting uit de Wabo.

Voor u ligt het Uitvoeringsbeleid hoogte van dwangsommen en lengte van begunstigingstermijnen van de gemeente Zaanstad. In tabellen op de volgende pagina’s laat de gemeente de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen zien van gemeentelijke toezicht- en handhavingstaken. Met dit beleid heeft de gemeente voldaan aan haar wettelijke plicht.

Nalevingstrategie

De gemeente Zaanstad wil duidelijk zijn over wat wel en niet is toegestaan. Eenduidigheid betekent dat de gemeente bij geconstateerde overtredingen consequent en voorspelbaar handelt. Daarom gebruikt de gemeente een nalevingstrategie. De strategie is opgenomen in het Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving 2016-2018. Deze strategie maakt inzichtelijk welke overtredingen op welke wijze worden voorkomen, opgespoord en gehandhaafd om te zorgen dat de regels worden nageleefd. Bij de keuze welke handhavingsinstrumenten worden ingezet, laat de gemeente zich leiden door die instrumenten die tegen zo laag mogelijk kosten het meeste rendement opleveren. Om die reden kiest de gemeente - waar dat mogelijk en verantwoord is – dan ook voor oplegging van een last onder dwangsom3 in plaats van een last onder bestuursdwang.4

Hoogte van dwangsommen lengte van begunstigingstermijn opgenomen in tabellen

Om transparant te zijn laat de gemeente in tabellen op de volgende pagina’s de hoogte van dwangsommen en de lengte van de begunstigingstermijn van overtredingen zien die vallen onder de Wabo. Daarnaast zijn in de tabellen ook de hoogte van dwangsommen en termijnen voor overtredingen van andere gemeentelijke toezicht- en handhavingstaken meegenomen. Het gaat dan om overtredingen van de APV, wet Kinderopvang en peuterspeelzalen en het Bouwbesluit 2012. De hoogte van de dwangsommen die zijn vermeld in dit uitvoeringsbeleid zijn gebaseerd op de ‘Landelijke leidraad handhavingsacties en begunstigingtermijn’.

Hoogte dwangsommen

De genoemde bedragen in de tabellen zijn een algemene richtlijn. In de handhavingsbeschikking wordt de hoogte van de dwangsom altijd gemotiveerd. Het vaststellen van de hoogte en de maximaal te verbeuren dwangsom is altijd afhankelijk van de overtredingssituatie. In voorkomende gevallen kan het noodzakelijk zijn om een dwangsom vast te stellen in afwijking van de genoemde bedragen, over te gaan tot het intrekken van de vergunning en/of het opleggen van een last onder bestuursdwang.

De tabellen zijn niet volledig. Indien een overtreding niet voorkomt in de tabel, dan zal voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting worden gezocht bij de in de tabellen genoemde overtreding die het meeste op die overtreding lijkt.

Lengte begunstigingstermijn

Een begunstigingstermijn is de tijd die de overtreder krijgt om de overtreding te beëindigen. De begunstigingstermijn komt op een zorgvuldige wijze tot stand. Dat houdt in, dat de termijn voldoende lang is om als overtreder de opgelegde verplichtingen uit te kunnen voeren en dat de termijn gezien de omstandigheden van de situatie redelijk is. De begunstigingstermijn gaat lopen op de dag na dagtekening van de handhavingsbeschikking. De gemeente heeft voor de meest voorkomende overtredingen de begunstigingstermijnen vastgelegd.

Brandveiligheid

OnderwerpOmschrijvingPer week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigings-termijn
Bouwbesluit 2012
Art. 1.16 Controle en onderhoud vluchtroute aanduiding€ 500 - € 2.000 per week€ 1.500 - € 6.0001 - 4 weken
Art. 1.16Controle en onderhoud noodverlichtingsinstallatie€ 500 - € 2.000 per week€ 1.500 - € 6.0001 - 4 weken
Art. 1.16 Controle brandslanghaspels€ 500 - € 2.000 per week€ 1.500 - € 6.0001 - 4 weken
Art 1.17Aanvullende behandeling constructieonderdelen€ 2.000 - € 10.000 per week€ 6.000 - € 30.0001 - 3 maanden
Art 6.20 lid 3Doormelding regionale alarmcentrale€ 2.000 - €6.000 per week€ 6.000 - € 18.0001 - 3 maanden
Art. 6.20 lid 6Brandmeldinstallatie heeft geldig inspectiecertificaat€ 2.000 - € 5.000 per week€ 6.000 - € 15.0001 - 4 maanden
Art. 6.20 jo art. 1.16 Brandmeldinstallatie functioneert in overeenstemming met de voorschriften€ 500 - € 3.000 per week€ 1.500 - € 9.0001 - 3 maanden
Art. 6.20 lid 7 Het onderhoud voldoet aan de NEN€ 500 - €3.000 per week€ 1.500 - € 9.0001 - 3 maanden
Art. 6.20 lid 8Het beheer en controle voldoet aan de NEN€ 500 - € 3.000 per week€ 1.500 - € 9.0001 - 3 maanden
Art 6.23 lid 3Beheer en controle ontruimingsinstallatie voldoet aan de NEN€ 500 - € 3.000 per week€ 1.500 - € 9.0001 - 3 maanden
Art. 6.23 lid 4Geldig inspectiecertificaat ontruimingsinstallatie€ 2.000 - € 10.000 per week€ 6.000 - € 30.0001 - 4 maanden
Art. 6.23 lid 5Onderhoud ontruimingsinstallatie voldoet aan de NEN€ 500 - € 3.000 per week€ 1.500 - € 9.0001 - 3 maanden
Art. 6.23 lid 6Aanwezigheid ontruimingsplan€ 500 - € 3.000 per week€ 1.500 - € 9.0001 - 3 maanden
Art 6.24 lid 1Vluchtrouteaanduiding€ 500 - € 2.000 per week€ 1.500 - € 6.0001 - 4 weken
Art. 6.29 lid 7Blusleiding€ 2.000 - € 5.000 per week€ 6.000 - € 15.0001 - 4 weken
Art. 6.31 lid 4 Controle brandblusmiddelen€ 500 - € 2.000 per week€ 1.500 - € 6.0001 - 4 weken
Art. 6.32 lid 1Geldig inspectiecertificaat automatische brandblusinstallatie€ 2.000 - € 10.000 per week€ 6.000 - € 30.0001 - 4 maanden
Art. 6.32 lid 2Geldig inspectiecertificaat rook en warmte installatie€ 2.000 - € 10.000 per week€ 6.000 - € 30.0001 - 4 maanden
Art.7.3Vastzetten zelfsluitend constructieonderdeel€ 500 - € 2.000 per week of per constatering€ 2.000 - € 8.0001 - 4 weken
Art. 7.4Aankleding in een besloten ruimte€ 500 - € 2.000 per week€ 1.500 - € 6.0001 - 3 maanden
Art 7.10Voorkomen belemmeringen en hinder€ 1.000 - € 3.000 per week of per constatering€ 4.000 - € 12.0001 - 4 weken
Art. 7.12 lid 1Deuren in vluchtroutes€ 1.000 - € 3.000 per week of per constatering€ 4.000 - € 12.0001 - 4 weken
Art. 7.16Restrisico vluchten bij brand€ 1.000 - € 3.000 per week of per constatering€ 4.000 - € 12.0001 - 4 weken

Tabel 1.

Bestaande Bouw en Ruimtelijke ordening

OnderwerpOmschrijvingPer week/overtredingMaximaal bedrag/ maximaal bedrag in eensBegunstigingstermijn
Wabo art. 2.1
 Illegale bebouwing, lage prioriteit€ 250 – € 1.000 € 1.500 - € 6.0001 - 12 weken
 Illegale bebouwing Gemiddelde prioriteit€ 500 - € 3.000 € 3.000 - €18.0001- 12 weken
 Illegale bebouwing Hoge prioriteit€ 750 - € 5.000€ 4.500 - € 30.0001 - 12 weken
 Bouwen in afwijking van de vergunning Lage prioriteit€ 250 - € 1.000 € 1.500 - € 6.0001 - 12 weken
 Bouwen in afwijking van de vergunning Gemiddelde prioriteit€ 500 - € 3.000 € 3.000 - € 18.0001- 12 weken
 Bouwen in afwijking van de vergunning Hoge prioriteit€ 750 - € 5.000 € 4.500 - € 30.0001 - 12 weken
 Stil leggen van de bouw€ 1.000 - € 20.000 € 6.000 - € 120.0001 uur- 12 weken
 Asbest sanering€ 1.000 - € 5.000 € 6.000 - € 30.0001 uur- 6 weken
 Strijdig gebruik bestemmingsplanvoorschriften Lage prioriteit€ 250 - € 1.000 € 1.500 - € 6.0001- 12 weken/ 6 constateringen
 Strijdig gebruik bestemmingsplan- voorschriften Gemiddelde prioriteit€ 500 - € 3.000 € 3.000 - € 18.0001- 26 weken/ 6 constateringen
 Strijdig gebruik bestemmingsplan hoge prioriteit€ 1000 - € 5.000€ 6.000 - € 30.0001- 26 weken/ constateringen
Woningwet art. 1b lid 2, art.2 lid 2 Bouwbesluit
 Funderingsherstel€ 1.000 - € 5.000 € 6.000 - € 30.0002 - 26 weken

Tabel 2.

Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

RegelgevingomschrijvingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheidMaximaal bedrag
Verklaring omtrent het gedrag
Artikel 1.50 lid 3 Wko en artikel 2.6 lid 3 WkoAanwezigheid verklaring omtrent gedrag€ 1.000 – € 3.000 per constatering€ 10.000 – € 30.000
Artikel 1.50 leden 4, 8 en 9 Wko en artikel 2.6 leden 4, 8 en 9 WkoVerklaring omtrent het gedrag niet ouder dan 2 maanden respectievelijk 2 jaar € 1.000 – € 3.000 per constatering€ 10.000 – € 30.000
Risico-inventarisaties
Artikel 2 lid 1 onder a Bkkp en artikel 2 leden 1, 2 en 5 Rkkp Artikel 17 lid 1 onder a Bkkp en artikel 15 leden 1, 2 en 5 RkkpAanwezigheid risico-inventarisatie veiligheid of gezondheid met de daarin verplicht beschreven risico’s € 2.000 – € 6.000 per week€ 6.000 – € 18.000
Artikel 2 lid 1 onder b Bkkp en artikel 2 leden 1, 2 en 5 Rkkp Artikel 17 lid 1 onder b Bkkp en artikel 15 leden 1, 2 en 5 RkkpAanwezigheid plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.€ 2.000 – € 6.000 per week€ 6.000 – € 18.000
Artikel 2 lid 3 Rkkp Artikel 15 lid 3 RkkpOngevallen registratie€ 2.000 – € 6.000 per week€ 6.000 – € 18.000
Artikel 2 lid 4 Rkkp Artikel 15 lid 4 RkkpKennisname risico-inventarisatie€ 2.000 – € 6.000 per week€ 6.000 – € 18.000
Beroepskwalificatie
Artikel 4 Rkkp Artikel 17 RkkpBeroepskwalificatie personeel€ 3.000 – € 6.000 per constatering€ 30.000 – € 60.000
Vier-ogenprincipe
Artikel 5a Rkkp Artikel 18a RkkpVier ogen principe € 2.000 – € 6.000 per week of constatering€ 20.000 – € 60.000
Stam-basisgroep en beroepskracht-kindratio
Artikel 5 lid 1 en artikel 6 leden 1 en 2 Rkkp Artikel 18 lid 1 RkkpGroepsgrootte stamgroep/basisgroep€ 1.000 – € 3.000 per kind teveel, per constatering€ 10.000 – € 30.000
Artikel 5 leden 7 en 8, artikel 6 leden 3, 4 en 5 Rkkp Artikel 18 leden 4 en 5 RkkpBeroepskracht- kindratio€ 3.000 – € 6.000 per constatering€ 30.000 – € 60.000

Tabel 3.

RegelgevingomschrijvingHoogte dwangsom per week/ overtreding bedrag in eens per tijdseenheidMaximaal bedrag
Stam-basisgroep en beroepskracht-kindratio
Artikel 5 lid 10 en artikel 6 lid 8 RkkpAfwijkende inzet beroepskrachten€ 1.000 – € 3.000 per constatering€ 10.000 – € 30.000
Artikel 5 leden 2 en 13 en artikel 6 leden 1 en 11 Rkkp Artikel 18 lid 2 RkkpOpvang in basisgroep of stamgroep€ 2.000 – € 4.000 per constatering€ 20.000 – € 40.000
Pedagogisch beleidsplan
Artikel 5 lid 2 Bkkp Artikel Artikel 20 lid 2 BkkpAanwezigheid pedagogische beleidsplan€ 2.000 – € 6.000 per week€ 6.000 – € 18.000
Artikel 7 Rkkp Artikel 20 RkkpInhoud pedagogisch beleidsplan€ 2.000 – € 6.000 per week€ 6.000 – € 18.000
Artikel 5 lid 3 Bkkp Artikel 20 lid 3 BkkpHandelen conform pedagogisch beleidsplan € 2.000 – € 6.000 per week€ 6.000 – € 18.000
Klachtenverslagen
Artikel 2 lid 7 Wet klachtrecht cliënten zorgsector Artikel 1.60a WkoOpstellen klachtenverslag ouders/oudercommissie€ 500 per week€ 1.500
Artikel 2 lid 9 Wet klachtrecht cliënten zorgsector Artikel 1.60a WkoIndien voor 1 juni van klachtenverslag ouders/oudercommissie€ 500 per week€ 1.500

Tabel 4.

Toelichting afkortingen: Wko= Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, Bkk= Besluit kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen, Rkkp= Regeling kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen 2012.

Milieu

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigings-termijn
Algemeen
Art. 2.1 WaboIn werking/wijziging zonder vergunning, situatie vergunbaar€ 1.000 per week€ 30.0001 - 6 maanden
Art. 2.1 WaboIn werking/wijziging zonder vergunning, situatie niet vergunbaar€ 1.000 per week€ 30.0004 weken
Art. 1.10 Activiteitenbesluit (Act. besluit)Niet ten minste vier weken voor oprichting/inwerking dit melden aan bevoegd gezag€ 500 per week€ 2.0002 weken
Art. 2.1 ActOvertreding zorgplicht€ 500 per overtreding€ 2.0001 tot 4 weken
Hfst 17 Wet milieubeheerOngewoon voorval niet gemeld of geen gegevens aangeleverd (Hoofdstuk 17 Wm)€ 1.000 per overtreding€ 5.0001 week
2.6 Act. regelingBewaren documenten€ 500 per week€ 5.0001 - 4 weken
 Niet naleven gedragsvoorschrift€ 500 per constatering€ 1.500direct
Geluid
Art. 2.1 ActiviteitenbesluitOverschrijding toegestane geluidniveau€ 500,- € 2.000 per geconstateerde overtreding€ 5.000 - € 20.000 – 4 weken
Ontbreken akoestisch rapport€ 1.000 per week€ 5.0000 – 4 weken
Bodem en tanks
 15-jaarlijkse Keuring bovengrondse tank niet (tijdig) uitgevoerd, per tank;€ 500 per week€ 5.0004 weken
10 (kunststof)- of 15 (metaal) jaarlijkse keuring ondergrondse tank niet (tijdig) uitgevoerd, per tank€ 500 per week€ 5.0004 weken
Art 2.9 Activiteiten besluitontbreken bodem beschermende voorziening€ 500 per week€ 2.5001 – 3 maanden
 Geen/onvoldoende lekbak, per lekbak - denk ook aan lekbak bij vulpunt tank;€ 500 per week€ 2.0004 weken
Water/sludge controle niet uitgevoerd€ 350 per week€ 1.500 4 weken
Kathodische bescherming niet uitgevoerd€ 350 per week€ 1.500 4 weken
Peilbuis niet jaarlijks bemonsterd€ 350 per week€ 1.5004 weken
Buiten gebruik gestelde ondergrondse tank niet verwijderd€ 1.500 per week€ 6.0008 weken
Bovengronds tank niet verwijderd €1.500 per week€ 6.0008 weken

Tabel 5.

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigings-termijn
Bodem en tanks
 Keuring vloeistofdichte vloer niet uitgevoerd€ 750 per week€ 3.0004 weken
Ontbreken nul of eindonderzoek bodem€ 500 per week€ 2.5004 weken
Lucht
 Overschrijding emissie-eisen€ 2.000 per overtreding€ 10.000 4 weken
Schoorsteen niet op hoogte€ 2.000 per week€ 10.0004 weken
Bakdampafvoer (horeca, detailhandel) niet op hoogte en/of geen doelmatige ontgeuringsinstallatie aanwezig;€ 500 per week€ 2.000 4 weken
Vetvangend filter (horeca, detailhandel, woon- en verblijfsgebouwen) niet tijdig gereinigd€ 200 per week€ 1.0001 - 3 weken
Ontgeuringsinstallatie (horeca, detailhandel) niet doelmatig€ 150 per week€ 6004 weken
Stoffilter niet tijdig gereinigd of (kapot) filter niet vervangen, per filter€ 150 per week€ 6004 weken
Geen afzuiginstallatie (horeca, detailhandel, garages) aanwezig€ 1.000 per week€ 4.0004 weken
Ontbreken voorgeschreven emissiebeperkende voorzieningen€ 1.000 per week€ 4.0004 weken
Water
 Olie- of vetafscheider niet tijdig geleegd€ 250 per week € 1.0004 weken
Bezinkput niet tijdig geleegd€ 250 per week€ 1.0004 weken
Zuivering technische voorzieningen niet aanwezig€ 500 per week€ 2.0008 weken
Overschrijding emissie-eisen€ 2.000 per overtreding€ 10.000 geen
Geen controlevoorzieningen€ 250 per week€ 1.000 4 weken
Geen logboek ledigen zuivering technische voorzieningen€ 250 per week € 1.000 4 weken
Artikel 3.6.1 ActLozen in strijd met voorschriften€ 500 per overtreding€ 2.5000 – 3 weken
Afval
Artikel 2.12Verboden afvalstoffen te mengen€ 500 per overtreding€ 2.5002 weken
Art 2.13 Act. besluit Verwijderen van afvalstoffen binnen 25 meter€ 250 per overtreding€ 1.0001 – 3 weken

Tabel 6.

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigings-termijn
Afval
Art 2.13 Act. besluitNiet op tijd afvoeren van afvalstoffen€ 500 per week€ 2.5001 -3 weken
Opslag gevaarlijke afvalstoffen niet in orde€ 500 per overtreding€ 2.500 2 weken
Opslag bedrijfsafvalstoffen niet in orde;€ 500 per overtreding€ 1.5002 weken
Afgiftebonnen gevaarlijk afval ontbreken€ 500 per overtreding€ 1.5002 weken
Afvalstoffen niet ordentelijk opgeslagen;€ 500 per overtreding€ 1.5001 week
Energie
 Niet indienen van energiebesparings-rapport € 1.500 per week€ 6.00012 weken
Geen uitvoering gegeven aan het implementeren van in te voeren energiebesparende maatregelen(Maximum gedeeld door € 30) per dag1,5 maal de investering12 weken
Veiligheid
 Bordje ´roken en open vuur verboden ontbreekt€ 100 per dag€ 5001 week
Veiligheidspictogrammen ontbreken op opslagplaatsen gevaarlijke stoffen en gassen, per pictogram€ 100 per dag€ 5001 week
Opslag gevaarlijke stoffen en gasflessen niet in orde (meer dan 250 en maximaal 2500 kg of liter waterinhoud)€ 400 per overtreding€ 8.000 4 weken
Opslag gevaarlijke stoffen en gasflessen niet in orde (meer dan 25 en maximaal 250 kg of liter waterinhoud)€ 400 per dag€ 8.0004 weken
Compartimentering gevaarlijke stoffen niet in orde€ 500 per dag€ 5.0003 weken
Keuring zuurstoftank of stikstoftank niet tijdig uitgevoerd€ 750 per week€ 3.0004 weken
Gasflessen niet tegen omvallen beschermd; per gasfles€ 100 per overtreding€ 500geen
Hek rondom gastank ontbreekt€ 500 per week€ 2.0004 weken
Leidingen propaantank niet of niet tijdig gekeurd€ 500 per week€ 2.0004 weken
Logboek propaantank niet aanwezig€ 250 per week € 1.0004 weken
Afstandscriteria gastank en omliggende bebouwing niet in orde€ 750 per week€ 3.0008 weken
Geen brandschakelaar en/of gasafsluiter buiten de stookruimte€ 250 per week € 1.0004 weken

Tabel 7.

Bodem

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigings-termijn
Melding artikel 28 Wbb (geval veroorzaakt voor 1987)
1.Art. 28 Wbb (vermoedelijk geen geval van ernstig bodemverontreinigingNiet vooraf melden van saneren dan wel van handelingen in verontreinigde bodem (art. 28€ 500 per dag€ 2.5000 tot 1 week
Art. 28 en 39 Wbb (vermoedelijk geval van ernstige bodemverontreiniging)-€ 250 per dag€ 1. 5.0000 tot 1 week
Saneren zonder saneringsplan (geval veroorzaakt voor 1987
2.Art. 39a Wbbconstatering niet melden voornemen saneren / verrichten van handelingen in ernstig verontreinigde bodem (zie 1), doorgaan met saneren / verrichten handelingen in verontreinigde bodem zonder instemming saneringsplan (art. 39a€ 500 per dag€ 2.500 0 – 1 dagen
Melding nieuw geval (geval veroorzaakt na 1987)
3.Art. 27 lid 1 en art. 13 WbbNiet melden van een nieuw geval van bodemverontreinigingAfhankelijk van: -ernst en risico’s; -verontreiniging wel/niet recent veroorzaakt; -wel/niet veroorzaker bekent. Zie ook zorgplicht (art. 13 Wbb)  Afhankelijk van: -ernst en risico’s; -verontreiniging wel/niet recent veroorzaakt; -wel/niet veroorzaker bekent. Zie ook zorgplicht (art. 13 Wbb)
Sanering met saneringsplan
4.Art. 39a WbbAfwijking van -saneringsplan; -voorschriften saneringsplan; -aanwijzingen bij uitvoering sanering in afwijking van beschikking instemming saneringsplan.Minimaal € 1.500 per constateringAfhankelijk van afwijkingAfhankelijk van afwijking
5.Art. 39 lid 4 WbbNiet (tijdig) melden afwijking van beschikking instemming saneringsplan.Afhankelijk van afwijkingAfhankelijk van afwijking1 week
6. Ongewoon voorval Art. 13 en art. 30 lid 2 onder a of b Wbbniet naleven bevel handeling te staken.Minimaal € 500 per overtredingAfhankelijk van afwijking.  

Tabel 8.

Ad 1.Bij overtredingen 1, 2 en 13 is de hoogte van de dwangsombedragen afhankelijk van de oppervlakte van de onderzoek locatie. De genoemde bedragen gaan uit van een oppervlak van 100 m2. Bij een groter oppervlak kunnen de dwangsombedragen verhoogd worden. Het uitgangspunt blijft dat het dwangsombedrag in redelijke verhouding moet staan tot de zwaarte van de overtreding.

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigings-termijn
Zorgplicht(voorbeelden zorgplicht)        
7.Wbb art. 13(Tijdelijke) opslag van grond zonder (adequate) voorzieningen zoals bijvoorbeeld het ontbreken van een onderafdichting.€ 500 per week€ 5.0001 week Bij vermoeden van ernstig verontreinigde grond Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit
8.Wbb art. 13Niet nemen van noodzakelijke maatregelen (al dan niet bij een ongewoon voorval) om verontreiniging/aantasting te voorkomen of zoveel mogelijk ongedaan te makenAfhankelijk van geschatte saneringskosten.Afhankelijk van geschatte saneringskosten.Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging Voor niet melden zie nieuw geval (3).
9.Wbb art. 13Mengen van verontreinigde grond buiten inrichtingAfhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken.Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken.Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging. Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit.
10.Wbb art. 13Storten van verontreinigde grond buiten inrichtingAfhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken.Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken.Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging. Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit.
11 Wbb art. 13Verontreiniging in omgeving van saneringslocatie tengevolge van saneringsactiviteiten (bijvoorbeeld vervuilen van de straatAfhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken.Afhankelijke kosten verwijdering grond / ongedaan maken.Afhankelijk van ernst en risico’s verontreiniging Zie ook bij Besluit bodemkwaliteit..
Nazorg
12. Wbb art. 39e lid 2Niet aanleveren nazorgrapportage.€ 1.500,per week€ 6.0006 weken
13.Op overige wijze niet handelen conform nazorgplan.Afhankelijk van afwijking.Afhankelijk van afwijking.Afhankelijk van afwijking.

Tabel 9.

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigings-termijn
Bevelen art. 43 Wbb        
14. Wbb art. 43 lid 1 onder a en lid 3Niet naleven bevel nader onderzoek (onderzoeksbevel).--Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn).
15. Wbb art. 43 lid 1 onder d, leden 3 en 4Niet naleven bevel tijdelijke beveiligingsmaatregelen--Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn).
16. Wbb art. 43 lid 3Niet naleven saneringsbevel.--Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn).
17. Wbb art. 37 lid 4en art. 43Niet naleven bevel tot nemen van beheersmaatregelen.--Afhankelijke kosten maatregelen en risico’s van verontreiniging (met name bij humane risico’s korte begunstigingstermijn) In het bevel is aangegeven welke maatregelen moeten worden genomen
Verstrekking gegevens
18.Niet melden start en einde sanering€ 2.500 per overtreding€ 15.0001 dag
19. Artikel 28 lid 1 en lid 3 BbkNiet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag tot vijf jaar na gebruik van bouwstoffen op of in de bodem gegevens te verstrekken met betrekking tot de samenstelling en emissie van de bouwstoffen.€ 2.000 per week€ 10.0004 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit

Tabel 10.

Ad 2 Bij overtreding 7 is de hoogte van de dwangsombedragen afhankelijk van de hoeveelheid grond. De genoemde bedragen gaan uit van 1000 m3 (of 1600 ton). Bij een grotere hoeveelheid grond kunnen de dwangsombedragen verhoogd worden. Het uitgangspunt blijft dat het dwangsombedrag in redelijke verhouding moet staan tot de zwaarte van de overtreding.

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigingstermijn
Verstrekking gegevens
20 Artikel 38 lid 1 t/m 4 BbkNiet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag tot vijf jaar na gebruik van grond & baggerspecie op of in de bodem gegevens te verstrekken met betrekking tot de samenstelling en emissie.€ 2.000 per week€ 10.0004 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit
21Niet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag tot vijf jaar na toepassing van grond & baggerspecie in GBT op of in de bodem gegevens te verstrekken met betrekking tot de samenstelling en emissie.€ 2.000 per week€ 10.0004 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit
22. Artikel 28 lid 1,onder b; Artikel 30 lid 1 onder c Bbk & 3.9 RbkNiet voldoen aan de verplichting om op verzoek van het bevoegd gezag gegevens te verstrekken met betrekking tot de toepassingseisen, controle of keuring van de bovenafdichting bij het gebruik IBC-bouwstoffen.€ 2.000 per week€ 10.0004 weken Indien gegevens niet worden ingediend, eventueel zelf controlemonsters nemen conform het Besluit bodemkwaliteit
Besluit bodemkwaliteit – Melding bouwstoffen / grond & baggerspecie / IBC-bouwstoffen
23.Artikel 32, lid 1 BbkHet (her)gebruiken van bouwstoffen op of in de bodem zonder dat is voldaan aan de verplichting om het voorgenomen gebruik vooraf te melden of het voorgenomen gebruik te laat te melden aan het bevoegd gezag .€ 2.000 per overtreding€ 10.000Melding minimaal vijf werkdagen voor start toepassing van bouwstoffen, grond, baggerspecie.
24.Artikel 42, lid 1 BbkHet gebruiken van grond & baggerspecie op of in de bodem zonder dat is voldaan aan de verplichting om het voorgenomen gebruik vooraf te melden of het voorgenomen gebruik ervan te laat is gemeld aan het bevoegd gezag.€ 2.000 per overtreding€ 10.000Melding minimaal vijf werkdagen voor start toepassing van bouwstoffen, grond, baggerspecie.
25.Artikel 32, lid 2 BbkHet gebruiken van IBC-bouwstoffen op of in de bodem zonder dat aan alle vereiste onderzoeken en gegevens zijn voldaan€ 5.000 per constatering€ 25.000,4 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht).

Tabel 11.

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigingstermijn
Besluit bodemkwaliteit – Melding bouwstoffen / grond & baggerspecie / IBC-bouwstoffen
26.Artikel 3.7.4 lid 4 RbkZijn alle milieuhygiënische gegevens van de (deel)partijen aanwezig en zijn op de leveringsbon(nen) de juiste gegevens vermeld?€ 2.000 per constatering€ 10.0001 week
27.Artikel 28 lid 1 BbkHet gebruiken van bouwstoffen, grond of baggerspecie op of in de bodem zonder dat vooraf op de voorgeschreven wijze de samenstelling en immissie daarvan is bepaald (bijvoorbeeld ook het mengen van een gecertificeerde partij met een niet gecertificeerde partij).€ 2.000 per constatering€ 10.0001 week
28.Artikel 30 lid 1 onder c Bbk en 3.9.1 RbkHet niet naleven van het voorschrift om voorafgaand aan het gebruiken van IBC-bouwstoffen, de gemiddeld hoogste grondwaterstand te laten bepalen door een deskundig bedrijf.€ 2.000 per constatering€ 10.000 1 week
29.Artikel 30 lid 1 onder c BbkHet niet naleven van het voorschrift om IBC-bouwstoffen zodanig te gebruiken dat de bouwstof zich, na zetting van de bodem, ten minste 0,5 m boven de gemiddeld hoogste grondwaterstand bevindt Proces-verbaal opmakenPreventief last onder dwangsom: stilleggenPer direct Geen toepassing als IBC-bouwstof mogelijk!
30 Artikel 3.9.1 lid 3 RbkHet gebruiken van IBC-bouwstoffen zonder dat wordt voldaan aan de vereiste minimumhoeveelheid van 5000 m³ aaneensluitend in een werk€ 5.000 per week€ 25.0006 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht).
32.Artikel 3.9.1 lid 3 RbkHet gebruiken van IBC-bouwstoffen zonder dat wordt voldaan aan de vereiste minimumhoeveelheid van 5000 m³ aaneensluitend in een werk.€ 5.000 per week€ 25.0006 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht).
34.Artikel 3.9.1 lid 3 RbkHet gebruiken van IBC-bouwstoffen op de bodem zonder voldoende isolatie-, beheers- en controlemaatregelen.€ 5.000 per constatering€ 25.0006 weken
35.Artikel 3.9.1 lid 3 RbkNiet voldoen aan de nadere eisen die het bevoegd gezag stelt aan toepassingen IBC-bouwstoffen€ 5.000 per constatering€ 25.0006€ 5.000 per constatering weken

Tabel 12.

Onderwerp Omschrijving Per week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigingstermijn
Besluit bodemkwaliteit – Melding bouwstoffen / grond & baggerspecie / IBC-bouwstoffen
36.Artikel 3.9.1 lid 3 Rbk€ 5.000 per constateringTijdens het houden van IBC-bouwstoffen niet adequaat controleren en onderhouden van de isolerende afdichting aan de bovenzijde van de bouwstof en geen periodieke controle door een deskundig en erkend bedrijf.€ 5.000 per constatering€ 25.000 2 weken
37.Artikel 33 BbkHet gebruiken van bouwstoffen op of in de bodem zonder ervoor zorg te dragen dat geen vermenging met de bodem plaatsvindt.€ 2.000 per constatering€ 10.0002 weken Zie ook artikel 13 Wbb (zorgplicht) Is sprake van een herstelbare situatie? Dan de vereiste voorzieningen laten realiseren of laten verwijderen. Onherstelbare situatie
38.Artikel 33 BbkHet gebruiken van bouwstoffen op of in de bodem zonder ervoor zorg te dragen dat deze kunnen worden verwijderd.€ 2.000 per constatering€ 10.0002 weken
39.Artikel 33 BbkEr niet voor zorgdragen dat bouwstoffen worden verwijderd nadat het deel van het werk waarvan de bouwstof deel uitmaakt, geen functie meer heeft. € 2.000 per constatering€ 10.0002 weken

Tabel 13.

Voor alle andere niet genoemde milieu gerelateerde overtredingen in de bovenstaande tabellen wordt voor het bepalen van de hoogte van de dwangsom aansluiting gezocht bij de in de tabel genoemde overtredingen die het meest op die overtreding lijkt.

Openbare Ruimte

OnderwerpOmschrijvingPer week/overtreding/bedrag ineensMaximaal bedragBegunstigingstermijn
Afval
 Inzamelmiddel € 250 per constatering€ 1.000 euro, per dag1 week
APV
Artikel 2:10 Geen melding object € 250 per constatering€ 1.000 per dag1 week
artikel 2:10Niet voldoen aan regels € 250 per constatering€ 1.000 per dag1 week
Artikel 2:67 lid 1Verplichtingen met betrekking tot het Digitaal opkoopregister (DOR )€ 500- 2.000 per week€ 8.000 per constatering2 weken

Tabel 14.


Noot
1 Bij het opleggen van een last onder dwangsom wordt de overtreder via een financiële prikkelgemotiveerd om de overtreding te beëindigen of om verdere overtreding of herhaling van deovertreding te voorkomen.
Noot
2 Bij het toepassen van bestuursdwang maakt de gemeente zelf op kosten van de overtreder een einde aan een illegale toestand.
Noot
3 Bij het opleggen van een last onder dwangsom wordt de overtreder via een financiële prikkel gemotiveerd om de overtreding te beëindigen of om verdere overtreding of herhaling van de overtreding te voorkomen.
Noot
4 Bij het toepassen van bestuursdwang maakt de gemeente zelf op kosten van de overtreder een einde aan een illegale toestand.