De raad van de gemeente Hof van Twente;
gelezen het voorstel van het raadspresidium;
gelet op de artikelen 61, 82, en 86 van de Gemeentewet, artikel 15 van de
Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en circulaire van
de minister van de Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 4 november
2005, kenmerk 2005-278431;
besluit:
vast te stellen de navolgende VERORDENING OP DE VERTROUWENS COMMISSIE
GEMEENTE HOF VAN TWENTE
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties;
- b.
de Commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie
Overijssel;
- c.
de burgemeester: de burgemeester van Hof van Twente;
- d.
de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie,
die overlegt met de commissaris van de Koningin over de waarneming
van het burgemeestersambt en die belast is met de voorbereiding van
de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester.
1.
Artikel 2 Taak en bevoegdheden van de commissie
- 1.
De commissie heeft tot taak een door de Commissaris aan te reiken
selectie van kandidaten en eventuele andere kandidaten die zich bij haar
melden, te beoordelen. De commissie brengt over haar bevindingen
schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad en de Commissaris.
Het verslag aan de raad wordt voorzien van een conceptaanbeveling van
twee personen. De commissie geeft tevens een beredeneerde volgorde van
de kandidaten op haar conceptaanbeveling aan.
- 2.
Indien de commissie ook andere kandidaten, die niet behoren tot de
selectie van de Commissaris, wil beoordelen, stelt zij de Commissaris
hiervan onverwijld in kennis.
- 3.
Indien de commissie besluit een door de Commissaris geselecteerde
kandidaat niet te ontvangen, stelt zij de Commissaris en de kandidaat
hiervan onverwijld in kennis.
- 4.
De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de Commissaris
de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.
- 5.
De commissie brengt haar in lid 1 bedoelde bevindingen uit op basis van
de namen en eventuele verdere gegevens die de Commissaris van de
Koningin haar verstrekt en op basis van mondelinge en schriftelijke
informatie die de door haar ontvangen kandidaten haar geven, zulks na
weging van een en ander.
- 6.
De commissie kan de Commissaris vragen in de gelegenheid te worden
gesteld de op schrift gestelde bevindingen mondeling toe te lichten.
- 7.
Bij haar werkzaamheden neemt de commissie het gestelde in de circulaire
van de minister d.d. 4 november 2005, kenmerk 2005-278431, in acht.
Artikel 3 Samenstelling commissie
- 1.
De commissie bestaat uit de voorzitters van de raadsfracties.
- 2.
De ondervoorzitter van de raad is technisch voorzitter van de
commissie. Hij neemt geen deel aan discussies en aan
stemmingen.
- 3.
De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
- 4.
Eén wethouder, als vertegenwoordiger van het college van
burgemeester en wethouders, wordt als adviseur aan de commissie
toegevoegd tijdens de gesprekken met de kandidaten. De adviseur is
geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.
Artikel 4 Ambtelijke ondersteuning
- 1.
De griffier is secretaris van de commissie. Hij geeft ambtelijke
ondersteuning aan de commissie. Hij is geen lid van en heeft geen
stemrecht in de commissie.
- 2.
De gemeentesecretaris is plaatsvervangend secretaris. Hij is geen
lid van de commissie en heeft geen stemrecht in de commissie.
Artikel 5 Vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de commissie zijn besloten.
- 2.
De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste
twee leden dit nood-zakelijk achten.
- 3.
De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur
tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.
- 4.
De commissie vergadert niet indien niet tenminste de helft plus één
van het aantal leden aanwezig is.
Artikel 6 Geheimhouding
- 1.
De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86
van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken
en het behandelde tijdens de vergadering.
- 2.
De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid
wordt voldaan.
- 3.
De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken
noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar
vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie,
noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 1.
- 4.
De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het
eerste lid verplicht, opheffen.
- 5.
De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van
kracht.
- 6.
Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de
adviseurs, de secretaris en plaatsvervangend secretaris van de
commissie.
Artikel 7 Verslag
- 1.
De bevindingen, bedoeld in artikel 2, worden vastgesteld bij
meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
- 2.
Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag
vermeld.
- 3.
Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen,
wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende
vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de
stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen
van de commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie
ter kennis van de gemeenteraad en de commissaris gebracht.
Artikel 8 Gesprekken met de kandidaten
- 1.
De secretaris nodigt, in overleg met de commissie, de kandidaten uit
voor een gesprek met de commissie.
- 2.
De plaats en het tijdstip van een gesprek worden zodanig gekozen dat
wordt voorkomen dat de kandidaten hierdoor aan anderen bekend raken
of tijdens het bezoek aan de commissie met elkaar in contact
komen.
Artikel 9 Ontbinding commissie
De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op
die waarop door de minister aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de
vacature van burgemeester is voorzien.
Artikel 10 Archivering van stukken
- 1.
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor
dat op het tijdstip bedoeld in artikel 9, alle archiefbescheiden die
de commissie zelf heeft opgemaakt onverwijld in een verzegelde
envelop en gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de
krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.
- 2.
Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan
het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.
- 3.
Van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring
van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit
1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met
toepassing van artikel 15, lid 1 sub a. en c., van de Archiefwet
1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een
periode van 75 jaar.
- 4.
Originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de
Commissaris of van kandidaten worden onmiddellijk aan dezen
teruggezonden, met inachtneming van het bepaalde in XI.6 van de
circulaire van de minister.
- 5.
Alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel
bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.
Artikel 11 Contactpersoon
- 1.
De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar
buiten.
- 2.
Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de
voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en
aldaar bewaard tot het moment van ontbinding van de commissie.
- 3.
Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter
en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de
secretaris verzonden.
- 4.
Het gebruik van e-mail is niet toegestaan, tenzij het louter
procedurele aangelegenheden betreft.
Artikel 12 Onvoorziene aangelegenheden
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de
minister d.d. 4 november 2005 niet voorziet, beslist de commissie.
Artikel 13 Inwerkingtreding en vervaldatum
Deze verordening treedt in werking op 10 oktober 2012 en vervalt met ingang
van de dag volgend op die waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt
dat in de vacature is voorzien.
Artikel 14 Citeertitel
De verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de
vertrouwenscommissie gemeente Hof van Twente.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hof
van Twente d.d. 8 mei 2012.
De raad van de gemeente Hof van Twente,
de griffier, de voorzitter,
A.W. Averink drs. J.H.A. Goudt