Organisatie | Oldenzaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Overig besluit van algemene strekking van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldenzaal houdende subsidieregels Actieprogramma Binnenstad Subsidieregeling Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal 2016 |
Citeertitel | Subsidieregeling Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De bekendmaking van deze regeling is niet te achterhalen.
De inwerkingtreding van deze regeling is bij benadering vastgesteld.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-03-2016 | nieuwe regeling | 08-03-2016 Onbekend. | INTB-16-02457 |
het college van burgemeester en wethouders van Oldenzaal;
overwegende het raadsbesluit van 29 september 2015, waarin de uitgangspunten op hoofdlijnen zijn vastgesteld.
gelet op titel 4.2 subsidies van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Oldenzaal 2014;
vast te stellen de Subsidieregeling Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal 2016
Hoofdstuk 1: Inleidende bepalingen
Tenzij in deze subsidieregeling anders is bepaald, laat deze subsidieregeling onverlet de in de wet en in andere wettelijke voorschriften met betrekking tot subsidies opgenomen bevoegdheden en verplichtingen. Daarnaast kan de initiatiefnemer niet tegelijkertijd een bijdrage ontvangen uit een andere gemeentelijke subsidieregeling voor hetzelfde initiatief.
De ABO is een subsidieregeling waarmee de gemeente een (stimulerende) bijdrage kan leveren aan initiatieven die bijdragen aan de (bij voorkeur fysieke) verbetering van de binnenstad van Oldenzaal.
Artikel 2: Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Artikel 3: Beschikbare middelen
In de raadsvergadering van 10 november 2014 is een motie aangenomen waarin de raad het college oproept om middelen voor het actieprogramma beschikbaar te stellen. De raad heeft destijds reeds € 40.000,00 als eerste tranche voor dit budget beschikbaar gesteld. Vervolgens heeft in 2015 inhoudelijke besluitvorming plaatsgevonden, waarna in de Programmabegroting van 2016 € 500.000,00 aanvullend is opgenomen hiervoor en tevens inhoudelijke uitgangspunten op hoofdlijnen zijn vastgesteld.
Hieruit heeft inmiddels één bijdrage voor de pilot spontane binnenstad plaatsgevonden (Boeskoolmarkt) waardoor het budget nu € 532.000,00 bedraagt.
Het totale subsidieplafond is daarmee vastgesteld op € 532.000,00
Waarvan 10% beschikbaar voor gemeentelijke stimulans € 53.200,00
Hoofdstuk 3: Regeling “Ruimtelijke Kwaliteit”
Artikel 10: Vereisten subsidieaanvrager
Aanvrager komt in aanmerking voor subsidie uit de regeling ‘Ruimtelijke Kwaliteit’ indien wordt voldaan aan alle onderstaande vereisten:
Vastgesteld in de vergadering van 8 maart 2016
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,
Bijlage 1 Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal
Deze regeling is een bijzondere subsidieregeling als bedoeld in artikel 1 van de Algemene Verordening Oldenzaal 2014. Het verstrekken van subsidies krachtens deze regeling is een uitwerking van het raadsbesluit op 29 september 2015 over het Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal (INTB-15-02205).
Subsidieverstrekking krachtens deze regeling heeft als doel door de gemeente ingezet te worden wanneer zij van mening is dat een onderwerp, bijeenkomst of plan een kans of stimulans biedt voor de ontwikkeling en het toekomstbestendig maken van de binnenstad van Oldenzaal. Op deze manier kan de gemeente bijvoorbeeld steun verlenen aan een fysieke verandering aan de binnenstad of een informatieavond organiseren om pandeigenaren informatie over transformatie aan te reiken.
De gemeenteraad heeft een aantal uitgangspunten op hoofdlijnen vastgesteld om de bedoeling van het Actieprogramma te verwoorden:
Vervolgens zijn deze uitganspunten onderwerp van gesprek geweest. Zowel intern in de stuurgroep binnenstad en in een ambtelijke werkgroep, maar ook extern zijn belangrijke partners in de stad gevraagd mee te denken en input te leveren. Dit heeft geleid tot de vertaling van alle bovenstaande uitganspunten in 3 regelingen:
Regeling “Bestrijding Leegstand”
De regeling “Bestrijding Leegstand” heeft tot doel het verminderen of voorkomen van leegstand waardoor de leefbaarheid in het projectgebied verbeterd wordt en verloedering tegengegaan. Daarnaast is het doel van deze regeling om transformaties, met name in de aanloopstraten zoals deze in de Detailhandelsvisie zijn aangegeven, te bevorderen om daarmee de aantrekkelijkheid van de straten te verhogen en de visuele kwaliteit en uitstraling van het vastgoed te vergroten.
Regeling “Ruimtelijke Kwaliteit”
De regeling “Ruimtelijke Kwaliteit” heeft als doel het door ondernemers/eigenaren gezamenlijk verbeteren van de sfeer en uitstraling van de binnenstad. En daarbij ook op de gevelverbetering van individuele panden. Dit heeft betrekking op profilering, aantrekkingskracht, en (het gevoel van) veiligheid. Hierbij wordt vooral gestreefd naar het versterken van het Oldenzaals profiel met de focus op historie en erfgoed als een toeristisch trekpunt.
Regeling “Stimulering Beleving en Levendigheid”
De regeling “Stimulering Beleving en Levendigheid” heeft als doel het stimuleren van initiatieven van eigenaren en ondernemers om tot een actieplan voor of uitvoering van de verbetering van de beleving en levendigheid van de binnenstad. Hierbij valt te denken aan initiatieven die het profiel van Oldenzaal versterken. Het profiel kenmerkt zich in de volgende thema’s: historisch erfgoed en stratenpatroon, poort naar Nationaal Landschap Noordoost Twente, carnaval en een bourgondische levensstijl.
Dit Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal kan ook door de gemeente zelf benut worden wanneer zij van mening is dat een onderwerp, bijeenkomst of plan een kans of stimulans biedt voor de binnenstad op de drie eerder genoemde regelingen. En waarvoor geen andere aanvullende middelen beschikbaar zijn. Zo kan dit budget bijvoorbeeld ingezet worden voor het organiseren van inspiratietrajecten rondom de thema’s die in dit Actieprogramma benoemd zijn. Hier wordt maximaal 10 % procent van het budget voor gereserveerd.
De gemeente wil bevorderen dat onze actieve partners in de binnenstad meer gaan samenwerken. De bedoeling hiervan is dat de coördinatie van de promotie van Oldenzaal verbeterd wordt, en waar mogelijk het stand brengen van één platform voor de totale promotie van Oldenzaal. Hier wordt maximaal 10 % procent van het budget voor gereserveerd.
Ontwikkelagenda Netwerkstad: Pilot Spontane Binnenstad
De Pilot Spontane Binnenstad sluit naadloos aan op het Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal. Voor initiatieven die in het kader van de Pilot Spontane Binnenstad een bijdrage ontvangen, kan de gemeentelijke cofinanciering uit het Actieprogramma Binnenstad geput worden als daartoe geen andere middelen beschikbaar zijn. De initiatieven moeten passend zijn binnen de regelingen bestrijding leegstand, ruimtelijke kwaliteit en stimulering beleving en levendigheid.
De hoogte van de subsidie wordt per ingediende aanvraag bepaald.
Subsidiabele kosten zijn de kosten die direct betrekking hebben op het initiatief.
Het initiatief mag afhankelijk zijn van het krijgen van een gemeentelijke subsidie zolang de initiatiefnemer zelf ook bijdraagt aan zijn eigen initiatief.
Er moet sprake zijn van een reële exploitatiebegroting.
De aanvrager vraagt subsidie aan door indiening van het ondertekende aanvraagformulier ‘Subsidieaanvraag Actieprogramma Binnenstad Oldenzaal’. De aanvrager dient bij voorkeur zijn plan voor te bespreken met de procesmanager Binnenstad. Een initiatief kan ook behoefte hebben aan ondersteuning, kennis, contacten. De procesmanager Binnenstad neemt hiermee een verbindende rol in tussen initiatief en gemeente.
De aanvraag gaat vergezeld van:
De aanvraag wordt uiterlijk 8 weken voor aanvang van de activiteiten ingediend.
Ontvangst aanvraag; aanvulling aanvraag; buiten behandeling laten
Op basis van artikel 4:23, lid 3 van de Algemene wet bestuursrecht zullen aanvragen in de Stuurgroep Masterplan Binnenstad besproken worden om de bestuurlijke betrokkenheid te waarborgen.
Bij grote initiatieven, boven € 25.000,- zal de raad geïnformeerd worden.
Een subsidie kan, naast de weigeringsgronden in artikel 9 van de ASV 2014, door het college van burgemeester en wethouders worden geweigerd indien:
Evaluatie vindt jaarlijks plaats in de Stuurgroep Masterplan Binnenstad op de volgende punten:
Het initiatief start binnen een jaar nadat de subsidie is verleend.
Indien en voor zover er voor de uitvoering van het project c.q. de plannen van de subsidieaanvrager een ontheffing of een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk is, is de aanvraag voor een dergelijke ontheffing of herziening een aangelegenheid voor de subsidieaanvrager en voor diens rekening en risico. Indien er volgens de bepalingen van de Wet ruimtelijke ordening een exploitatieovereenkomst gesloten dient te worden, is ook deze voor rekening en risico van de subsidie-aanvrager. Een bewijzend besluit op de aanvraag voor een subsidie, houdt geen toezegging of besluit van het college van burgemeester en wethouders op die ontheffing of wijziging van het bestemmingsplan in.