Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaat-, Volmacht-, en Machtigingsbesluit Gemeente Nijmegen |
Citeertitel | Mandaat-, Volmacht-, en Machtigingsbesluit Gemeente Nijmegen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | MVM-besluit |
Externe bijlage | Overzicht budgethouders mei 2016 |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-05-2016 | 01-01-2017 | Onbekend | 25-05-2016 Gmb 2016 / 66653 | Onbekend |
Mandaat, volmacht en machtiging te verlenen aan de gemeentesecretaris, aan de portefeuillehouder en aan de griffier van de bevoegdheden genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen,
met inachtneming van de volgende bepalingen:
In deze regeling wordt verstaan onder:
Daar waar in deze regeling wordt gesproken over mandaat, wordt daaronder ook verstaan volmacht of machtiging.
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.
Aldus vastgesteld d.d. 18 december 2012,
college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, De Burgemeester, De Gemeentesecretaris,
drs. H.M.F. Bruls drs. B. van der Ploeg
Besluit gemeentesecretaris inzake ondermandaat, ondervolmacht
en ondermachtiging Gemeente Nijmegen
overwegende dat hij van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, bij besluit van 18 december 2012, reg. nr. 12.0015861 mandaat, volmacht en machtiging heeft ontvangen betreffende de bevoegdheden genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen,
dat daarbij het verlenen van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is toegestaan,
met inachtneming van de volgende bepalingen:
Daar waar gesproken wordt van ondermandaat, wordt daaronder ook verstaan ondervolmacht en ondermachtiging.
Het verlenen van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is toegestaan, met uitzondering van de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaar in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur.
Dit besluit treedt inwerking op 1 januari 2013.
Aldus vastgesteld d.d. 19 december 2012,
Besluit leden Directieraad inzake ondermandaat, ondervolmacht
en ondermachtiging Gemeente Nijmegen
overwegende dat zij van de gemeentesecretaris bij besluit van 19 december 2012 ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging hebben ontvangen betreffende de bevoegdheden genoemd in de bijgevoegde mandaatregisters en bijlagen,
dat daarbij het verlenen van ondermandaat, ondervolmacht en ondermachtiging is toegestaan,
met inachtneming van de volgende bepalingen:
Daar waar de bevoegdheid tot handhaving is gemandateerd, omvat dit alle feitelijke handelingen en besluitbevoegdheden genoemd in de titels 5.3 en 5.4 Awb inclusief die tot verhaal en invordering van de met handhaving ex titels 5.3 en 5.4 gemoeide kosten alsmede de vooraanschrijving (een en ander voor zover de betreffende bevoegdheid niet elders onder beperkingen is toegekend).
De ondertekening in geval van ondermandaat, vindt plaats als volgt:
“Namens het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
… [persoonsnaam ondergemandateerde]
… [functie ondergemandateerde]
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013.
Aldus vastgesteld d.d. 20 december 2012,
Ondervolmachtbesluit gemeente Nijmegen 2016
mr. drs. A.H. van Hout, gemeentesecretaris,
gelet op het Mandaat-, Volmacht- en Machtigingsbesluit gemeente Nijmegen waartoe het college van burgemeester en wethouders heeft besloten op 18 december 2012, reg. nr. 12.0015861;
gelet op het register Alle Afdelingen, waarin onderstaande volmacht is opgenomen:
Namens het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
mr. drs. A.H. van Hout, gemeentesecretaris
Instructie Mandaat- Volmacht en Machtigingsbesluit
De mandaatverlening gaat volgens een getrapt model:
Functionarissen genoemd in de mandaatregisters
Als de functionaris geen gebruik van het mandaat wil maken, bijvoorbeeld vanwege politieke gevoeligheid, komt het mandaat in beginsel te liggen bij de leden van de Directieraad. De functionaris kan er ook voor kiezen om met het specifieke geval direct naar het college of de burgemeester te gaan.
Iedere afdeling heeft zijn eigen mandaatregister.
Daarnaast is er een register Alle Afdelingen. Deze bevat mandaten die voor iedere afdelingen gelden.
Van elke functionaris die een mandaat toegekend heeft gekregen, wordt een bepaalde politieke sensitiviteit verwacht. Dit houdt in dat je geen gebruik mag maken van het mandaat als te verwachten is dat het college, de burgemeester of de betrokken portefeuillehouder door de raad of door raadsleden op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken. Je zult je dit dus iedere keer moeten afvragen bij gebruikmaking van het mandaat.
Er is een gemeentebrede vervangingsregeling opgesteld. Ga dus niet zelf een vervanger regelen.
Een uitzondering hierop is CODA. In dit programma zijn aparte regels over vervanging opgenomen.
Omschrijving: de omschrijving van de bevoegdheid die wordt gemandateerd. Uitgangspunt is afdoeningsmandaat (de functionaris die het mandaat heeft, mag zowel besluiten als ondertekenen). Indien er sprake is van een ondertekeningsmandaat (bevoegd orgaan neemt besluit, functionaris mag slechts ondertekenen) moet dit expliciet blijken uit de omschrijving.
Wett./jur. grondslag: spreekt voor zich.
Bevoegde orgaan: het bestuursorgaan dat de bevoegdheid primair heeft. Dit is in de meeste gevallen het college en in sommige gevallen de burgemeester.
Ondermandaat verleend aan: dit is de laagst mogelijke functionaris in de organisatie. Er is voor de leesbaarheid van het register bewust voor gekozen om alle tussenliggende lagen niet op te nemen in kolommen. Indien er formeel geen sprake is van ondermandaat, maar van mandaat (zoals bij mandaatverlening aan de portefeuillehouder), staat dit vermeld bij de nadere bepalingen en voorschriften.
Nadere bepalingen en voorschriften: spreekt voor zich.
B&W: Burgemeester en wethouders
AL: Afdelingsleiding, bestaande uit afdelingshoofd en adjunct-afdelingshoofd
Vervangingsregeling Gemeente Nijmegen
II. In geval van programmasturing:
1.Projectleiders worden vervangen door de leden van de Directieraad.
OVERZICHT HOOFDWEGEN GEMEENTE NIJMEGEN
Dorpensingel (niet vastgestelde naam)
General James Gavinweg NB: bedoeld wordt de openbare ruimte van het type ‘weg’ in de woonplaats Nijmegen tussen het Keizer Traianusplein en de Waalbrug.
Graaf Alardsingel NB: De exacte contouren van de Graaf Alardsingel in de woonplaats Lent moeten nog door het college worden bepaald (zie raadsbesluit d.d. 15 december 1999, raadsvoorstel 220/1999, beslispunt 10).
Graafseweg NB: inclusief fysiek de Graafsebrug, zijnde een kunstwerk in de openbare ruimte)
Hatertseweg NB: inclusief fysiek de Hatertsebrug, zijnde een kunstwerk in de openbare ruimte)
Hoogwaardig Openbaar Vervoer-route (HOV-route)
Neerbosscheweg NB: inclusief fysiek de Neerbosschebrug, zijnde een kunstwerk in de openbare ruimte)
Nieuwe Dukenburgseweg NB: inclusief fysiek de Dukenburgsebrug, zijnde een kunstwerk in de openbare ruimte)
Palkerplein (niet vastgestelde naam)
Parmasingel NB: De exacte contouren van de Parmasingel in de woonplaats Lent moeten nog door het college worden bepaald (zie raadsbesluit d.d. 15 december 1990, raadsvoorstel 220/1999, beslispunt 10).
Prins Mauritssingel NB: De exacte contouren van de Prins Mauritssingel in de woonplaatsen Nijmegen en Lent moeten nog door het college worden bepaald (zie raadsbesluit d.d. 15 december 1990, raadsvoorstel 220/1999, beslispunt 10).
NB: De Stationsstraat in de woonplaats Nijmegen ligt in de wijken Oosterhout en Ressen. Hier wordt bedoeld de Spoorstraat in de wijk Stadscentrum.
Vossenpelssestraat NB: De Vossenpelssestraat ligt in de woonplaats Lent; het weggedeelte in de woonplaats Bemmel – eigendom van en in beheer bij de Gemeente Nijmegen – heet Vossenpels.
Waalbrug NB: Waalbrug is formeel de naam van vier verschillende openbare ruimten van het type ‘weg’, respectievelijk ‘kunstwerk’; alleen de openbare ruimten van het type ‘weg’ in de woonplaatsen Nijmegen en Lent horen in het overzicht van hoofdwegen thuis.
Er is getracht om alle mandaten mee te nemen in het MVM-besluit. Omdat er echter ook ‘losse’ mandaten op het Gemeenteblad staan gepubliceerd, en uit de omschrijving niet altijd blijkt dat het gaat om een mandaat, kan het gebeuren dat er een mandaat over het hoofd is gezien. Daarom is besloten tot een veegbepaling:
Vóór 1 januari 2012 toegekende mandaten, volmachten en machtigingen die niet zijn opgenomen in het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Gemeente Nijmegen en het mandaatbesluit directie Brandweer 2012 blijven van kracht met dien verstande dat daar waar mandaat is verleend aan een directeur, dit mandaat met ingang van 1 januari 2012 wordt toegekend aan de leden van de directieraad onder verwijzing naar de transponeringstabel.
MANDAATREGISTER ALLE AFDELINGEN
MANDAATREGISTER AFDELING ECONOMIE (EZ00)
MANDAATREGISTER AFDELING Financiën (FA00)
MANDAATREGISTER GEMEENTEARCHIVARIS
Alle hierboven omschreven bevoegdheden komen ook toe aan degenen, die als plaatsvervanger van de genoemde functionarissen zijn benoemd.
Dit gewijzigde besluit treedt in werking op 1 januari 2013 en kan worden aangehaald als 'Mandaatregister gemeentearchivaris’.
Bij de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het mandaatbesluit van 2 januari 2012, gepubliceerd onder gemeenteblad nummer GB2012-085.
Aldus vastgesteld op 19 december 2012 te Nijmegen.
MANDAATBESLUIT GEMEENTELIJKE BELASTINGEN VAN HET HOOFD AFDELING FINANCIËN (FA00) EN BUREAUHOOFD GEMEENTEBELASTINGEN (FA70)
door Burgemeester en Wethouders bij besluit van 16 december 2014, registratienummer 14.00013688 aangewezen als ambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid sub b van de Gemeentewet en als bedoeld in artikel 1, tweede lid van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Afdelingshoofd Financiën) respectievelijk tot ambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid sub c van de Gemeentewet (bureauhoofd Gemeentebelastingen) .
De bevoegde organen worden in het overzicht van mandaten als volgt aangeduid:
Aan de hierboven genoemde mandaten worden de volgende voorwaarden verbonden:
De hierboven genoemde gemandateerden stemmen, conform het bepaalde in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht, zover nodig uitdrukkelijk in met deze mandaatverlening.
Alle hierboven omschreven bevoegdheden komen ook toe aan degenen, die als plaatsvervanger van de genoemde functionarissen zijn benoemd.
Dit besluit wordt opgenomen in het Mandaat- Volmacht- en Machtigingsbesluit Gemeente Nijmegen en treedt in werking op de dag na bekendmaking, en kan worden aangehaald als 'Mandaatbesluit gemeentelijke belastingen’.
Bij de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het mandaatbesluit gemeentelijke belastingen van het hoofd afdeling Financiën en van het bureauhoofd Gemeentebelastingen van 2 januari 2015, met dien verstande dat dit besluit blijft gelden voor alle onder de werking ervan verrichtte handelingen.
Aldus vastgesteld op 30 april 2015,
Hoofd Afdeling Financiën FA00,
Bureauhoofd bureau Gemeentebelastingen FA70,
MANDAATREGISTER AFDELING JURIDISCHE ZAKEN (JZ00)
MANDAATREGISTER AFDELING MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING (MO00)
MANDAATREGISTER AFDELING MOBILITEIT (MB00)
MANDAATREGISTER AFDELING ONTWIKKELINGSBEDRIJF (OB00)
MANDAATREGISTER AFDELING PERSONEEL, INFORMATIE EN FACILITAIR (PI00)
MANDAATREGISTER AFDELING PROJECTMANAGEMENT EN RUIMTELIJKE KWALITEIT (PK00)
MANDAATREGISTER AFDELING PUBLIEKSZAKEN (PU00)
MANDAATREGISTER RECHTSPOSITIONELE BESLUITEN
MANDAATREGISTER AFDELING REGIONAAL ARCHIEF NIJMEGEN (AR00)
MANDAATREGISTER AFDELING RUIMTELIJKE ONTWIKKELING (RO00)
MANDAATREGISTER AFDELING STADSBEHEER (SB00)
MANDAATREGISTER AFDELING VASTGOED, SPORTSERVICE & ACCOMMODATIES (VA00)
MANDAATREGISTER AFDELING VEILIGHEID (VH00)
MANDAATREGISTER AFDELING WIJKMANAGEMENT (WM00)
MANDAATREGISTER AFDELING ZORG EN INKOMEN (ZI00)