Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerhugowaard

Verordening auditcommissie gemeente Heerhugowaard 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerhugowaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie gemeente Heerhugowaard 2016
CiteertitelVerordening auditcommissie gemeente Heerhugowaard 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpverordening

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 en 147 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-06-2016Nieuwe regeling

24-05-2016

Publicatie via www.officielebekendmakingen.nl d.d. 10-6-2016

RB2016026

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Heerhugowaard 2016

Nr.RB2016026

 

de Raad van de gemeente Heerhugowaard;

 

gelezen het voorstel van auditcommissie d.d. 24 maart 2016

 

artikel 84 en 147 Gemeentewet

 

b e s l u i t

 

·de verordening auditcomissie gemeente Heerhugowaard 2016 vast te stellen.

De verordening treedt in werking de dag na bekendmaking van de verordening.

·de huidige voorzitter van de auditcommissie, dhr. A. Harren, en plaatsvervangendvoorzitter van de auditcommissie, dhr. J. van der Starre, tot het einde van dezeraadsperiode deze functies te laten vervullen.

 

Artikel 1 Instelling en begripsbepalingen

  • 1.

    Er is een auditcommissie.

  • 2.

    De auditcommissie is een raadscommissie ingesteld op grond van artikel 84 van deGemeentewet en is bedoeld voor het voeren van periodiek afstemmingsoverleg zoals bepaald in artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente Heerhugowaard 2016 en voor de bespreking van het verslag van bevindingen zoals vermeld in artikel 7 lid 4 van de Controleverordening gemeente Heerhugowaard 2016.

  • 3.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de commissie: de auditcommissie;

    • b.

      lid: een lid van de auditcommissie;

    • c.

      voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;

    • d.

      griffier: de griffier van de gemeente Heerhugowaard;

    • e.

      de raad: de gemeenteraad van Heerhugowaard;

    • f.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van Heerhugowaard;

    • g.

      de accountant: de door de raad aangewezen accountant die belast is met de controle van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

    • h.

      de controleverordening: de controleverordening gemeente Heerhugowaard 2016;

    • i.

      het controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft als aandachtsgebied de activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

  • 3.

    Onder de in het eerste lid genoemde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    • a.

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad voor de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals bedoeld in de controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet van de gemeente Heerhugowaard;

    • d.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het voorbereiden van het aanbestedingstraject ten behoeve van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;

    • g.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door de accountant, de rekenkamer(functie) en het college en over uitgevoerde onderzoeken en uit te brengen rapportages;

    • h.

      het adviseren aan de raad over genoemde taken.

    • i.

      door de raad kunnen aanwijzingen en opdrachten aan de commissie worden gegeven.

    • j.

      in de commissie kunnen voorts kunnen gepresenteerd en besproken:

  • 1.

    planning en control ontwikkelingen van de gemeente Heerhugowaard, inclusief de bestuursrapportage, begroting, nota reserves en voorzieningen;

  • 2.

    maatregelen ter bevordering van risicomanagement;

  • 3.

    maatregelen ter bevordering van de wet- en regelgeving en andere relevante voorschriften (normenkader/ rechtmatigheid).

  • 4.

    De commissie heeft geen directe opdracht gevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

  • 5.

    Tot de taken van de commissie behoort ook de jaarlijkse controle op de verantwoording van de fractievergoedingen. Na deze controle stelt de commissie hierover een raadsvoorstel op.

  • 6.

    De commissie stelt een jaarplan op van voorgenomen activiteiten. Dit plan wordt na afloop van het jaar geëvalueerd.

Artikel 3 Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de commissie. De leden worden door de raad aangesteld bij aanvang van elke bestuursperiode.

  • 2.

    De commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 leden, waarvan maximaal 1 commissielid-niet raadslid.

  • 3.

    De griffier of een door de griffier aangewezen functionaris draagt zorg voor het secretariaat van de commissie. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, verslaglegging, informatieverzameling, dossiervorming en communicatietaken.

  • 4.

    De griffier of een door de griffier aangewezen functionaris is iedere vergadering van de commissie aanwezig.

  • 5.

    De commissie heeft als adviseurs de concerncontroller, strategisch adviseur financiën, portefeuillehouder financiën, gemeentesecretaris en de voorzitter van de rekenkamercommissie.

  • 6.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.Artikel 4

Artikel 4 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2.

    De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1.

    De gemeenteraad kiest een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en heeft stemrecht.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten, monitoren va het jaarplan en het bevorderen van een heldere, zorgvuldige besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.

Artikel 6 Agenda

  • 1.

    De commissie stelt een termijnagenda op.

  • 2.

    De voorzitter stuurt de agenda en de uitnodiging uiterlijk 7 dagen voor de vergadering aan de leden en de overige genodigden uit artikel 3 lid 5.

  • 3.

    De data van de overleggen van de commissie worden opgenomen in het vergaderschema dat ieder jaar door het raadsconvent wordt vastgesteld. Extra vergaderingen kunnen op verzoek van een lid of de voorzitter worden opgenomen. Indien er problemen zijn met andere geplande vergaderingen of evenementen van raad of college vindt er overleg plaats tussen de voorzitter van de commissie en de commissiesecretaris om tot een oplossing te komen.

Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 2.

    Vergaderingen vinden alleen plaats als in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    De adviseurs worden op afroep voor een vergadering van de commissie uitgenodigd.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 5.

    De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 6.

    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 7.

    Het vastgestelde verslag van niet-openbare vergaderingen wordt als vertrouwelijk stuk ter kennis gebracht aan de raad, het college en de interne adviseurs. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.

Artikel 8 Stemrecht

  • 1.

    Uitgezonderd de personen 3 lid 2 kan geen van de aanwezigen deelnemen aan een stemming van de commissie.

  • 2.

    De leden van de commissie hebben één stem in de besluitvorming.

3.Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

4.Indien één der leden dit wenst wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennisname gebracht van de raad.

Artikel 9 Informeren raad

  • 1.

    De commissie informeert de raad en het college via het in de eerstvolgende commissie en/ of raadsvergadering over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

  • 2.

    Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de vergadering van de raad.

  • 3.

    Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening auditcommissie gemeente Heerhugowaard 2016’.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, of bij twijfel omtrent de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    Het raadsbesluit (RB2012018) initiatiefvoorstel auditcommissie-raadsleden, vastgesteld door de raad van Heerhugowaard op 21 februari 2012 komt te vervallen.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

     

Heerhugowaard, 24 mei 2016

De Raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

Toelichting op artikelen verordening auditcommissie gemeente Heerhugowaard 2016

Artikel 1

Op grond van de Controleverordening van de gemeente Heerhugowaard 2016 die voortvloeit uit artikel 213 van de Gemeentewet en door de raad is vastgesteld op 28 april 2016 dient er periodiek een afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, (een vertegen-woordiger van) de raad, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamercommissie, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de concerncontroller of een door hem aan te wijzen andere functionaris.

 

Artikel 2

In dit artikel zijn de taken voor de raad opgenomen die voorvloeien uit de controleverordening. Hierop is een aantal aanvullende taken benoemd, waaronder de controle op de verantwoording van de fractievergoedingen.

Het proces voor de controle op de fractievergoedingen door de auditcommissie is als volgt:

  • ·

    uiterlijk op 31 januari van elk jaar dienen de fracties hun declaraties fractievergoedingen in bij de griffier. Hiervoor gebruiken zij het door de raad vastgestelde format document dat bij de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning is opgenomen.

  • ·

    In februari volgend op het afgesloten boekjaar vindt een eerste controle (alleen op rechtmatigheid) plaats door de auditcommissie op de verantwoording fractievergoedingen. De auditcommissie kan verduidelijkingsvragen stellen aan fracties ten aanzien van declaraties om de fracties te helpen hun bewijslast nader te preciseren.

  • ·

    Na de eerste controle worden de fracties in de gelegenheid gesteld om te reageren op de bevindingen naar aanleiding van deze controle. De fracties hebben hiervoor twee weken de tijd na ontvangst van de bevindingen van de auditcommissie.

  • ·

    In maart voert de auditcommissie een tweede controle op de verantwoording fractievergoedingen uit en stelt daarna een definitief rapport van bevindingen op.

     

De auditcommissie kan slechts oordelen of een declaratie rechtmatig is, niet rechtmatig is of niet controleerbaar, omdat de bewijsvoering voor de auditcommissie niet tot een conclusie leidt. Indien een declaratie niet controleerbaar is op rechtmatigheid legt de auditcommissie deze voor aan het bevoegde gezag, namelijk de gemeenteraad. De gemeenteraad dient dan een oordeel te geven over de betreffende declaratie.

  • ·

    Het definitieve rapport van bevindingen wordt door de auditcommissie voorbereid tot een raadsvoorstel ‘verantwoording fractievergoedingen’ en na de commissiebespreking door de raad vastgesteld.

  • ·

    Het raadsvoorstel wordt niet besproken in het raadsconvent, omdat dit geen besluitvormend orgaan is.

  • ·

    Het raadsvoorstel wordt vastgesteld door de gemeenteraad in dezelfde vergadering als de gemeentelijke jaarstukken worden vastgesteld.

     

Artikel 3

De auditcommissie is een technische adviescommissie. De auditcommissie heeft een eigenstandige taak. Er wordt minder frequent vergaderd dan de andere raadscommissies en er wordt een onafhankelijk advies aan de raad gegeven. Het is geen commissie waar al om politieke standpunten van de raadsfracties wordt gevraagd. Het politieke oordeel over de adviezen van de auditcommissie en de aanbevelingen van de accountant volgt in de raad.

Om de auditcommissie slagvaardig te houden is de raad vertegenwoordigd door tenminste drie en maximaal vijf leden. Deze vertegenwoordiging moet een evenwichtige afspiegeling vormen van de in de raad opgenomen groeperingen. In de commissie mag ook één commissielid-niet raadslid zitten. Het verdient de voorkeur dat de leden van de auditcommissie affiniteit hebben met de taken van de commissie.

 

Artikel 4

De leden van de auditcommissie worden voor een raadsperiode benoemd. Indien een lid tussentijds door de raad wordt ontslagen dient dit besluit met redenen te zijn omkleed.

 

Artikel 5

De voorzitter van de auditcommissie is technisch voorzitter, maar hij of zij maakt ook deel uit van de commissie. Dit geeft de mogelijkheid voor de voorzitter om mee te discussiëren.

 

Artikel 6

De voorzitter en de secretaris stellen de conceptagenda voor de vergadering op. Door de leden van de commissie en adviseurs als benoemd in artikel 3 lid 5 van deze verordening kunnen agendapunten worden aangedragen. Extra vergaderingen kunnen in overleg met de voorzitter worden ingepland. De secretaris zorgt ervoor dat de vergaderdata voor aanvang van een kalenderjaar in het vergaderschema van de raad worden opgenomen. Er kan gezien de relatief beperkte vergaderdruk een iets kortere uiterste verzenddatum voor de vergaderstukken gelden dan bij de algemene raadscommissie.

 

Artikel 8

De stem van ieder lid van de commissie telt even zwaar. Stemmen zal in de praktijk vrijwel nooit plaatsvinden. Over ordevoorstellen zoals het sluiten van de deuren is het mogelijk, maar in principe zijn de vergaderingen van de auditcommissie openbaar, tenzij er op grond van de WOB geheime stukken aan de commissie worden aangeboden. Bij het staken van de stemmen gelden de regels zoals opgenomen in artikel 32 lid 4 Gemeentewet.