Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Stimuleringssubsidie Combinatiefuncties Jeugd 2017-2018 gemeente Utrecht |
Citeertitel | Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd 2017-2018 gemeente Utrecht |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | sport en cultuur |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-06-2016 | 01-08-2018 | Onbekend | 30-05-2016 Gemeenteblad | Onbekend |
Beleidsregel Stimuleringssubsidie Combinatiefuncties Jeugd 2017-2018 gemeente Utrecht
Besluit van b. en w. 30 mei 2016
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
gelet op: artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 lid 2 Algemene subsidieverordening 2014 (ASV 2014) om het subsidiebeleid uit te voeren binnen de beleidskaders, die de gemeenteraad vaststelt;
gelet op: Bestuurlijke afspraken Impuls brede scholen, sport en cultuur (10-12-2007) voortgezet in Brede impuls combinatiefuncties (13-02-2012)
Deze beleidsregel is gericht op uitvoerende combinatiefuncties in de sectoren sport en cultuur.
Artikel 1 begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
De subwijken of buurten in Utrecht zoals weergegeven in bijlage 1 en 2. Aandachtsgebieden zijn gebaseerd op: gebieden met scholen met veel gewichtenleerlingen (informatie Gemeente Utrecht, Onderwijs), “Acht buurtverkenningen”, cijfers over overgewicht (informatie Gemeente Utrecht, Volksgezondheid), de Leefbarometer (Ministerie BKZ).
Brede School Primair Onderwijs (BS PO)
Een samenwerkingsverband van één of meer basisscholen met andere organisaties dat is aangemerkt als Brede School Primair Onderwijs door de Utrechtse Onderwijs Agenda.
Brede School Voortgezet Onderwijs (BS VO)
Een voortgezet onderwijs school die in samenwerking met partners van zowel binnen als buiten het onderwijs samen talent ontwikkeling aanbieden/stimuleren. De Brede School VO heeft daarbij een relatie met de wijk. De Brede School VO voldoet aan de criteria Brede School VO zoals vastgesteld in de notitie Meerwaarde Brede School VO uit 2013 en is als zodanig aangemerkt door de stuurgroep van de Utrechtse Onderwijs Agenda 2014-2018.
Een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer, de combinatiefunctionaris, in dienst is bij één werkgever maar werkzaamheden verricht ten behoeve van een combinatie van minimaal twee werkvelden/sectoren, waaronder het onderwijs. De combinatiefunctionaris vervult zijn functie in het kader van de bestuurlijke afspraken Impuls brede scholen, sport en cultuur van 10 december 2007 , voortgezet in de Brede impuls combinatiefuncties (13-02-2012) ten behoeve van de jeugd van 0 tot en met18 jaar, in het bijzonder de leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs in Utrecht.
Partijen die gezamenlijk een combinatiefunctionaris Jeugd willen inzetten en die met elkaar een samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten over de inzet van combinatiefunctionarissen Jeugd.
De partijen zijn onder andere sportinstellingen, culturele instellingen, VSU/Harten voor Sport en scholen.
Een culturele organisatie die van de gemeente Utrecht een meerjarige subsidie ontvangt voor de periode 2017-2020.
Jeugd in de leeftijd van 0-18 jaar.
School of onderwijsinstelling zoals bepaald volgens de Wet op het Primair Onderwijs (WPO).
Een school of onderwijsinstelling voor speciaal basisonderwijs zoals bepaald volgens de Wet op het Primair Onderwijs.
Een sportinstelling is een rechtspersoon, die sport en bewegen aanbiedt of stimuleert en die voldoet aan één of beide onderstaande criteria:
Team waarin combinatiefunctionarissen van stedelijk georiënteerde sportorganisaties in afstemming met een beweegmakelaar samenwerken met de voortgezet onderwijs scholen (VMBO en Praktijkonderwijs), primair onderwijs en andere partners om zo een bijdrage te leveren aan de sportstimulering voor jongeren in de stad.
Utrechtse Onderwijs Agenda (UOA)
De UOA is een vierjarenbeleidsplan dat is opgesteld door het samenwerkingsverband tussen Utrechtse schoolbesturen, welzijnsinstellingen, onderwijsondersteuners en gemeente Utrecht waarin afspraken worden gemaakt over gezamenlijke ambitie om meer kansen te scheppen voor de talentontwikkeling van alle Utrechtse kinderen.
Een school of onderwijsinstelling zoals bepaald volgens de Wet op het Voortgezet Onderwijs.
De organisatie of instelling waar de combinatiefunctionaris in dienst is. Bij combinatiefunctionarissen sport waarbij de sportinstelling het formele werkgeverschap bij een externe partij heeft ondergebracht blijft de sportinstelling aanvrager en daarmee inhoudelijk werkgever.
Team waarin combinatiefunctionarissen in afstemming met een beweegmakelaar samenwerken met de scholen en andere partners in het werkgebied en zo een bijdrage leveren aan de sportstimulering in de buurt.
Artikel 2 Beleidsdoelstellingen
De gemeente Utrecht wil samen met de partners een dagelijks sport- en beweegaanbod op en rond scholen realiseren, sportverenigingen versterken en bevorderen dat de jeugd vertrouwd raakt met één of meer kunst- en cultuurvormen.
Voor sport onderscheiden we de volgende doelstelling:
Toename duurzame sport- en beweegdeelname kwetsbare jeugd.
• Toeleiding naar sportinstellingen of anders georganiseerde sport;
• Sterke jeugdafdelingen bij de sportverenigingen en
• Ketenaanpak, samenwerkingsafspraken tussen de bestaande partijen waardoor kennis wordt gedeeld en kinderen van begin tot eind (structureel sporten) worden gevolgd.
Onder kwetsbare jeugd wordt verstaan: kinderen die een grotere afstand hebben tot sportparticipatie door uiteenlopende factoren zoals armoede, weinig ondersteuning door ouders, overgewicht, een beperking of een chronische aandoening. We richten ons met name op gebieden met veel kwetsbare jeugd en op scholen waar deze kinderen te vinden zijn; het PO, VMBO, praktijkonderwijs en speciaal onderwijs.
Aanvullend is er aandacht voor peuters en kleuters en hun ouders in de aandachtgebieden om zo kinderen in een vroeg stadium kennis te laten maken met sport en bewegen.
Voor cultuur onderscheiden we de volgende doelstellingen:
• Culturele instellingen te versterken met het oog op hun maatschappelijke functie en de cultuurorganisaties in te zetten voor het onderwijs, de naschoolse opvang en in de wijk.
• Te bevorderen dat de jeugd tot en met 18 jaar vertrouwd raakt met één of meer kunst- en cultuurvormen, waarbij het accent ligt op actieve kunstbeoefening.
• Bij te dragen aan de talentontwikkeling van kinderen en jongeren, waarbij ieder kind op zijn eigen niveau zijn talenten kan ontwikkelen.
• Jeugd te stimuleren lid te worden van een cultuurinstelling of structureel te gaan deelnamen aan cultuuraanbod.
De doelstellingen komen voort uit de beleidskaders Onderwijs, Sport en Cultuur. In bijlage 3 staan de belangrijkste punten hieruit weergegeven.
De subsidie voor combinatiefunctionarissen Jeugd levert een bijdrage aan de bovengenoemde doelstellingen.
Artikel 3 Definitie aanvrager subsidie
Aanvragers dienen te voldoen aan de volgende verplichtingen:
Betreft de aanvraag een combinatiefunctionaris sport, dan moet de aanvrager voldoen aan één of meer van onderstaande eisen:
de aanvraag kan ingediend worden door het bestuur van een onderwijsstichting van een in Utrecht gevestigde school/ Brede School. Deze aanvragen zijn gericht op speciaal onderwijs of op het programma LEFF (Lifestyle, Energy, Fun & Friends) of een ander programma voor kinderen met overgewicht (hiervoor is maximaal 0,5 fte beschikbaar).
Betreft de aanvraag een cultuurcoach, dan moet de aanvrager een culturele instelling zijn, die voor de periode 2017-2020 van de gemeente Utrecht subsidie ontvangt en een beleid heeft op het gebied van cultuureducatie. Het uitvoeren van een creatief partnerschap met een school in het primair onderwijs en / of voortgezet onderwijs heeft de voorkeur.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
De stimuleringssubsidie bedraagt maximaal EUR 45.000,00 op jaarbasis per gerealiseerde
fte combinatiefunctionaris sport of cultuur. Hierbij moet voor de combinatiefunctionaris sport rekening worden gehouden met de verplichte afdrachten zoals omschreven in Artikel 7.
Het bedrag dat is gereserveerd voor deze en andere subsidies wordt jaarlijks opgenomen in de subsidiestaat. Deze kunt u vinden op www.utrecht.nl/subsidie.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Er kan subsidie worden aangevraagd als bijdrage in de loonkosten van één van de volgende twee typen combinatiefunctionarissen Jeugd:
Combinatiefunctionaris sport werkzaam in de uitvoering en coördinatie van sport- en beweegactiviteiten en voldoet aan het profiel van de combinatiefunctionaris sport (zie Artikel 7). Zowel op school als na schooltijd in de wijk of bij de sportinstelling. Voor de combinatiefunctionaris sport is de richtlijn dat 60% van zijn tijd wordt besteed aan het verzorgen van een open aanbod voor de jeugd uit de wijk/school en 40% van zijn tijd binnen de sportinstelling wordt ingezet als bijvoorbeeld trainer/coach/verenigingsondersteuner. Een combinatiefunctionaris sport kan inzetbaar zijn als specialist of als generalist.
Voor aanvragers die werken vanuit het onderwijs zijn Artikel 6.5, 6.6 en 7.A2 niet van toepassing.
2.Combinatiefunctionaris cultuur die als cultuurcoach werkzaamheden verricht en die voldoet aan het profiel van de cultuurcoach (zie Artikel 7). Aanvragen voor een cultuurcoach kunnen worden ingediend door culturele instellingen.
De combinatiefunctionaris geeft invulling aan de uitvoering en ontwikkeling van sport- en cultuuraanbod op en rond scholen, bij de sportverenigingen en/of cultuurinstellingen. Voor de periode 1 januari 2017 tot en met 31 juli 2018.
Artikel 6 eisen aan de subsidieaanvraag
Aanvragen moeten zijn voorzien van een plan van aanpak waarin wordt beschreven welke activiteiten de combinatiefunctionaris gaat uitvoeren, op welke wijze, met welk doel, welke resultaten daarmee worden beoogd, hoe de wijkgerichte aanpak wordt ingevuld en hoe deze samenhangen met de activiteiten bij de sportinstelling en hoe de activiteiten bijdragen aan het behalen van de gemeentelijke doelstellingen beschreven in Artikel 2. Dit plan is leidend tijdens de uitvoering van het werk.
Voor een combinatiefunctionaris sport omschrijft de sportinstelling de keuze voor het type combinatiefunctionaris (specialist of generalist) en de keuze voor een wijksportteam of het stedelijk sportteam. Het plan van aanpak beschrijft hoe de samenwerking met de verschillende partners (andere sportinstelling, scholen, sociaal makelaars, jongerenwerkers ed.) vorm krijgt en laat zien dat dit ook is afgestemd met de partners.
Voor combinatiefunctionarissen sport komt het activiteitenplan gericht op de 60% inzet voor de buurt tot stand na verplichte afstemming met Harten voor Sport op basis van de beschikbare buurtscans en wijkprofielen. Aanvrager en Harten voor Sport (vanuit de wijk en het onderwijs) geven samen invulling aan de beoogde buurtactiviteiten, zodat het op te stellen activiteitenplan aansluit bij de vraag vanuit de scholen en de behoeften in de wijk. Hiermee komt het activiteitenplan tot stand in overleg met de drie betrokken partijen, te weten de sportinstelling, Harten voor Sport en het onderwijs. Onderdeel van de afspraken met Harten voor Sport is dat in het jaarplan van de combinatiefunctionaris activiteiten/evenementen/toernooien op het terrein van sport en bewegen in de wijk en stedelijk (bijvoorbeeld voor het schoolvoetbal) opgenomen kunnen worden en dat de activiteiten aansluiten bij de vraag vanuit de wijk.
Sportinstellingen aangesloten bij een landelijke sportbond of overkoepelende organisatie die de betreffende tak van sport vertegenwoordigt stemmen de invulling van de 40% verenigingsgedeelte af met de VSU. In het plan van aanpak voor de vereniging wordt beschreven hoe de vereniging versterkt wordt en hoe laagdrempelig aanbod bij de vereniging wordt gerealiseerd.
Er is aandacht voor ouderbetrokkenheid en het bevorderen van een gezonde leefstijl van kinderen. In de wijken waar wordt gewerkt met de JOGG aanpak (Jongeren Op Gezond Gewicht; in de wijken Overvecht, Noordwest, Zuidwest en Zuid) wordt in het activiteitenplan een verbinding opgenomen met deze methode.
Artikel 7 Verplichtingen subsidiabele activiteiten
De aanvraag bevat een verklaring dat de combinatiefunctionaris sport een actieve bijdrage aan het wijksportteam of stedelijk sportteam levert. Dit houdt o.a. in het verzorgen van clinics, bijwonen van teamoverleg en bereidheid mee te werken aan nieuwe activiteiten, stedelijke sporttoernooien en side events bij grote sportevenementen.
Wijkgericht werken in samenwerking met het onderwijs en andere organisaties vraagt specifieke competenties van een combinatiefunctionaris. Het vraagt ook professionele faciliteiten waarmee een combinatiefunctionaris in teamverband kan werken. Voor de combinatiefunctionaris sport wordt de CAO Sport als uitgangspunt genomen voor de berekening van het aantal werkbare uren.
De CAO Sport hanteert een werkweek van 38 uur voor een voltijdsaanstelling. Per volledig FTE verplicht u dit tot het leveren van 1450 productieve uren en 297 indirecte uren, afhankelijk van de leeftijd kan het aantal uren variëren.
De aanstelling van een combinatiefunctionaris kan pas definitief worden als een vertegenwoordiger van zowel VSU als Harten voor Sport hier een positief advies over geeft. Aanstelling is bij de sportinstelling en is minimaal 0,4 fte (aanvraag vanuit één sportinstelling of voor één sport) of minimaal 0,6 fte (aanvraag vanuit meerdere sportinstellingen en/of voor meerdere sporten) om zo duurzame relaties in de wijk op te kunnen bouwen.
In eerdere periodes gemaakte afspraken wat betreft de inzet van productieve uren komen met deze beleidsregel te vervallen.
A1 Profiel combinatiefunctionaris sport
A2 Professionele faciliteiten combinatiefunctionaris sport
Om de combinatiefunctionaris sport in staat te stellen professioneel deel uit te maken van een wijksportteam en competenties en vaardigheden te ontwikkelen ten behoeve van het werkveld worden faciliteiten en opleiding aangeboden. De gelden die hiervoor nodig zijn worden op het subsidiebedrag voor de combinatiefunctionaris sport ingehouden. Het gaat om een bedrag van 850 euro professionaliseringsbudget per 1 FTE per jaar. De benodigde opleiding en faciliteiten worden door Harten voor Sport en de VSU verzorgd.
De combinatiefunctionaris die wordt ingezet als cultuurcoach, voldoet aan het volgende profiel:
Artikel 8 Indiening subsidieaanvraag en besluitvorming
Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend tussen 1 juli 2016 en 12 september 2016.
De subsidieaanvraag wordt ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht via het Digitaal Loket van de gemeente Utrecht. Deze is te vinden op www.utrecht.nl/combinatiefunctie. Op deze pagina zijn standaard formulieren beschikbaar voor het schrijven van een aanvraag met de juiste bijlagen.
U dient alle gevraagde gegevens te verstrekken. Als uw aanvraag onvolledig is, vertraagt dit de behandeling van uw subsidieaanvraag. U krijgt dan het verzoek om de gegevens aan te vullen. Doet u dit niet, dan neemt de gemeente uw aanvraag niet in behandeling.
Na het eind van de inschrijvingsperiode worden de aanvragen beoordeeld zoals omschreven in artikel 9. Subsidieaanvragen worden uiterlijk binnen 13 weken na het eind van de indieningstermijn beoordeeld. U ontvangt vervolgens een schriftelijk besluit.
Artikel 9 Beoordelingscriteria
De gemeente Utrecht beoordeelt de aanvragen en neemt alleen volledige aanvragen in behandeling (zie hiervoor de eisen in Artikel 6). De aanvragen worden voor zowel combinatiefuncties sport als cultuur financieel en inhoudelijk beoordeeld volgens de criteria zoals weergegeven in bijlage 4, de Algemene Subsidieverordening Gemeente Utrecht en artikelen 3, 5 en 7 van deze beleidsregel. Hierbij wordt ook gekeken naar de bijdrage aan de gemeentelijke doelstellingen (zie Artikel 2). Voor sport wordt ook een goede spreiding van de diverse sporten en spreiding over de wijken meegewogen. In het geval dat het beschikbare budget geheel is toegewezen of dat voor de combinatiefunctionarissen sport in een bepaald werkgebied meer aanvragen worden gedaan dan er in de richtlijn voor het aantal FTE beschikbaar is (zie bijlage 2) kan dit grond zijn om aanvragen af te wijzen.
Artikel 10 Voorwaarden aan subsidieverlening
Indien de geleverde inspanningen en activiteiten minder zijn dan verwacht op basis van gemaakte afspraken of niet aan de genoemde verplichtingen wordt voldaan, kan (een deel van) de subsidie lager worden vastgesteld. Hierbij wordt gekeken naar de uitvoering van de afspraken zoals gemaakt in de verleningsbeschikking.
• Aanvrager levert aan de gemeente een tussentijdse evaluatierapportage (uiterlijk 1 oktober 2017) en een eindrapportage (uiterlijk 1 oktober 2018). Op basis van de eerste evaluatierapportage kan een bijstelling in de activiteiten mogelijk zijn.
• De combinatiefunctionaris is gehouden om deel te nemen aan voorkomend combinatiefunctionarissen overleg en daarin kennis uit te wisselen;
• Alle betrokken partijen verlenen medewerking aan een evaluatie van de stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd.
Deze beleidsregel is opgesteld op basis gesprekken met combinatiefunctionarissen, Brede Schoolcoördinatoren, VSU/SSU en Harten voor Sport. Deze beleidsregel wordt herzien bij aanvang van een nieuwe subsidieperiode vanaf 1 augustus 2018.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 juli 2016. Subsidieaanvragen
worden vanaf deze datum beoordeeld en beschikt op basis van deze beleidsregel. Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd 2017-2018 gemeente Utrecht.
Deze beleidsregel is een vervolg op de voorgaande Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd, die gold voor de periode 2015-2016 en die per 1 juli 2016 wordt ingetrokken. Aanvragen die gedaan zijn op basis van de laatstgenoemde beleidsregel worden volgens die beleidsregel afgehandeld.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht op 30 mei 2016.
De secretaris, De burgemeester,
Drs. J. G. Manshanden Mr. J.H.C. van Zanen
Bijlage 2: Wijksportteams en werkgebieden
Overige fte worden toegekend aan op stedelijk niveau werkende combinatiefunctionarissen, zoals voor het VO, jongeren in de wijk en speciaal onderwijs (hiervoor is naar schatting 4,3 fte beschikbaar) .
Bijlage 3: Uitgangspunten beleid
In de UOA (2014-2018) is talentontwikkeling de rode draad. Het beste uit kinderen halen. Niet alleen op school, maar ook thuis, in de buurt, op een sportclub. Met als doel kinderen en jongeren zoveel mogelijk bagage mee te geven en hun kansen op een betekenisvolle toekomst te vergroten.
Ook niet-cognitieve capaciteiten zijn belangrijk. De samenleving heeft immers ook behoefte aan creativiteit, probleemoplossend vermogen, aan samenwerking, culturele en morele sensitiviteit, zorgzaamheid en vakmanschap. Voor alle Utrechtse kinderen en jongeren is daarom een breed formeel en informeel educatief aanbod beschikbaar dat de ontwikkeling op het gebied van sociale vaardigheden, kunst en cultuur, sport en bewegen, wetenschap en techniek stimuleert en aansluit bij de behoefte aan zogenoemde advanced skills.
Vanuit een gezamenlijke bestuurlijke verantwoordelijkheid blijven we investeren in:
De gemeente wil dat alle Utrechters de mogelijkheid krijgen om te sporten en te bewegen zodat zij hun talent kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Sport vormt een belangrijk onderdeel van de vrijetijdsbesteding waarin kinderen en jongeren hun talent ontwikkelen. De gemeente investeert dan ook in een doorlopend sportaanbod tijdens de gehele schoolcarrière. De gemeente heeft extra aandacht voor de jeugd in de aandachtsgebieden omdat onder hen de sportdeelname veel lager is dan in andere wijken of buurten. Ook investeert Utrecht in de verdere professionalisering en vitalisering van sportverenigingen en in maatschappelijk actieve verenigingen.
De cultuurvisie "Open Ruimte" 2012-2022 en de nota “Open ruimte benut” sluiten aan op de ambities van het college, waar het gaat om het streven naar brede talentontwikkeling van jongeren, door onder andere het bevorderen van cultuureducatie en van creatieve partnerschappen tussen culturele organisaties en scholen.
Bijlage 4: Beoordelingscriteria
Bij het beoordelen van aanvragen voor een combinatiefunctionaris sport, worden beoordelingscriteria toegepast. Als onderdeel van uw aanvraag dient u een activiteitenplan in. Dit activiteitenplan wordt aan de hand van onderstaande criteria beoordeeld met ten hoogste 25 punten. Deze criteria zijn opgedeeld in drie onderdelen waarvoor per onderdeel punten worden toegekend.
Bij het beoordelen van aanvragen voor een combinatiefunctionaris cultuur, worden de volgende selectiecriteria toegepast: