Organisatie | Nuth |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling “Het Gegevenshuis” |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling "Het Gegevenshuis” |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet Gemeenschappelijke Regelingen
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-06-2015 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 22-03-2015 | Onbekend. |
De oprichters van de gemeenschappelijke regeling “Het Gegevenshuis”, zijnde de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Brunssum, Landgraaf, Heerlen, Kerkrade, Nuth, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal, overwegende:
Dat tegen deze achtergrond en het feit dat geo-data ook toepasbaar zijn voor het doen van onderzoek, uitvoeringstaken en andere toepassingen die niet via de wet aan de (lokale) overheid zijn opgedragen, de samenwerking zich via deze regeling dient te beperken tot overheidstaken en bijdragen in het publieke domein;
Tot oprichting van een samenwerkingsverband, genaamd “Het Gegevenshuis” op grond van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en tot welke samenwerking met inachtneming van de bepalingen in de Gemeenschappelijke Regeling “Het Gegevenshuis” ook andere publiek-rechtelijke organisaties kunnen toetreden.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Waar in de Regeling een wet of regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt in de plaats van de gemeente, de raad, het college, de burgemeester en de secretaris c.q. griffier onderscheidenlijk gelezen het openbaar lichaam “Het Gegevenshuis”, het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur, de Voorzitter en de Secretaris van het openbaar lichaam “Het Gegevenshuis”.
Naast inrichten en beheren van object- en ruimtegerelateerde (Basis-)registraties ligt de focus op permanente innovatie, verbetering van dienstverlening en kostenreductie. “Het Gegevenshuis” vertaalt innovatie in technologieën naar de toepassing van object- en ruimtegerelateerde data in het publieke domein.
Artikel 3 Deelname aan samenwerkingsvormen
Het besluit daartoe wordt door een gekwalificeerde meerderheid van het Algemeen Bestuur genomen. Van een gekwalificeerde meerderheid is sprake bij 2/3 van het totaal aantal stemmen als bedoeld in artikel 7. Alvorens het Algemeen Bestuur een besluit kan nemen, dienen de gemeenteraden c.q. het Algemeen Bestuur van andere deelnemers dan gemeenten, te worden gehoord.
HOOFDSTUK 2 HET RECHTSPERSOONLIJKHEID BEZITTEND LICHAAM
Het bestuur van “Het Gegevenshuis” bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de Voorzitter.
Artikel 7 Besluitvorming door het Algemeen Bestuur
Het aantal stemmen per lid van het algemeen bestuur is enerzijds gebaseerd op het al dan niet zijn van oprichter van deze gemeenschappelijke regeling en is anderzijds gerelateerd aan de taken die door “Het Gegevenshuis” voor de deelnemers worden uitgevoerd en het daarmee samenhangend financieel belang bij het openbaar lichaam.
De leden van het Algemeen Bestuur, aangewezen door de colleges van de gemeenten die deze Gemeenschappelijke regeling oorspronkelijk hebben opgericht, hebben elk twee stemmen, alsmede één stem voor elke volle € 100.000,- welke de deelnemer aan producten en diensten afneemt van “Het Gegevenshuis” en dus als bijdrage aan de regeling levert; de leden van na de oprichting toetredende partijen hebben elk één stem, alsmede één stem voor elke volle € 100.000,- welke de deelnemer A of deelnemer B aan producten en diensten afneemt van “Het Gegevenshuis” en dus als bijdrage aan de regeling levert. De gemeenten die deze Gemeenschappelijke Regeling oorspronkelijk hebben opgericht zijn: Brunssum, Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Nuth, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal.
Het Algemeen Bestuur vergadert zo vaak als het daartoe heeft besloten doch “jaarlijks tenminste tweemaal” en voorts indien de Voorzitter het nodig oordeelt of indien ten minste een vijfde van het aantal leden waaruit het Algemeen Bestuur bestaat schriftelijk, met opgave van redenen, daarom verzoekt.
De deuren worden gesloten, wanneer ten minste een vijfde van het aantal leden dat de presentielijst heeft getekend daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. Het Algemeen Bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij het Algemeen Bestuur anders beslist.
Het Algemeen Bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan met dien verstande dat alleen een voorzitter kan worden aangewezen die lid is van het Algemeen Bestuur namens een van de gemeenten die deze Gemeenschappelijke Regeling oorspronkelijk hebben opgericht, zijnde de gemeenten Brunssum, Landgraaf, Heerlen, Kerkrade, Nuth, Onderbanken, Simpelveld en Voerendaal.
HOOFDSTUK 4 DIENSTVERLENINGSOVEREENKOMST
Artikel 15 “Het Gegevenshuis”: shared service center op basis van dienstverlenings- overeenkomsten
De deelnemers A en B kunnen in principe ieder voor zich bepalen welke producten of diensten in welke omvang en van welke kwaliteit zij wensen af te nemen van “Het Gegevenshuis”, waarbij voor de deelnemers A wel het minimale basispakket geldt. Uit oogpunt van efficiency ten behoeve van alle deelnemers kunnen standaardisaties gelden.
Deze dienstverleningsovereenkomst omvat een algemeen gedeelte waarin nadere regels zijn gesteld die te maken hebben met opdrachtgever- en opdrachtnemerschap en bijbehorende productbladen waarin exact de door “Het Gegevenshuis” te leveren producten en diensten en bijbehorende prestaties zijn vastgelegd; de dienstverlenings-overeenkomsten omvat tevens de totale bijdrage van de deelnemer A of deelnemer B aan “Het Gegevenshuis” ter vergoeding van de geleverde producten en diensten.
Artikel 16 Dienstverleningsovereenkomsten basis voor begroting en verantwoording
De dienstverleningsovereenkomsten met de deelnemers A en deelnemers B worden jaarlijks vastgesteld. Conform artikel 15, lid 3, wordt hierin tevens bepaald wat de bijdrage per deelnemer A of deelnemer B is. Dit betekent dat de cyclus van jaarlijkse vaststelling vooraf gaat aan de jaarlijkse vaststelling van de begroting als bedoeld in Hoofdstuk 5. De dienstverleningsovereenkomsten met de afnemers kunnen worden vastgesteld voor de duur van de looptijd van de overeenkomst.
De dienstverleningsovereenkomsten met de deelnemers A, deelnemers B en afnemers vormen tevens de basis waarover “Het Gegevenshuis” verantwoording aflegt aan de deelnemers A en B: aantallen, kwaliteiten, levertijden, hoeveelheden en kosten van de geleverde producten en diensten. De verantwoording vindt plaats via de reguliere planning en control cyclus. Het afleggen van verantwoording aan de afnemers wordt bepaald in de dienstverleningsovereenkomst met de afnemer.
Het Dagelijks Bestuur stelt jaarlijks een ontwerp-begroting van inkomsten en uitgaven op, voorzien van een toelichting en zendt dit ontwerp uiterlijk 1 april van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft, toe aan het bevoegd gezag van de deelnemers A en deelnemers B, die vervolgens binnen twee maanden na ontvangst aan het Algemeen Bestuur hun zienswijze kenbaar kunnen maken; een en ander overeenkomstig artikel 35 van de Wet.
Artikel 21 Betaling van bijdragen
De deelnemers A en deelnemers B betalen voor de vijftiende dag van de maanden januari, april, juli en oktober telkens een vierde deel van de voor het begrotingsjaar geraamde bijdrage. De betaling en bevoorschotting door afnemers wordt bepaald in de dienstverleningsovereenkomst met de afnemers.
Het dagelijks bestuur is belast met de zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het openbaar lichaam, overeenkomstig een door het algemeen bestuur, met inachtneming van artikel 40 van de Archiefwet 1995 vast te stellen regeling (Archiefverordening), die aan gedeputeerde staten moet worden medegedeeld.
De archivaris is belast met het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. De secretaris (- directeur) is belast met het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
HOOFDSTUK 7 INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN TERUGROEPING
Artikel 24 Inlichtingenplicht voor de deelnemers A en deelnemers B
De besturen van de deelnemers A en B verstrekken op verzoek van het Algemeen Bestuur, of het Dagelijks Bestuur de benodigde inlichtingen en geven de medewerking, die voor de vervulling van de taken van het openbaar lichaam “Het Gegevenshuis” nodig is.
Artikel 25 Inlichtingen en verantwoording aan het Algemeen Bestuur
Zij geven, tezamen dan wel afzonderlijk, aan het Algemeen Bestuur, wanneer of één of meer leden daarom verzoeken, alle gevraagde inlichtingen. Deze inlichtingen worden, behoudens strijdigheid met het algemeen belang, zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen twee maanden in een vergadering van het Algemeen Bestuur verstrekt.
Artikel 27 Inlichtingen door de bestuursorganen
De bestuursorganen genoemd in artikel 5 verstrekken aan de raden en de colleges van de Gemeenten de door één of meer leden van de raden of de colleges gevraagde inlichtingen schriftelijk en zo spoedig mogelijk, voor zover dat niet strijdig is met het algemeen belang.
HOOFDSTUK 8 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING VAN DE REGELING
Voor toetreding tot de Regeling kan worden volstaan met een besluit van het college van burgemeester en wethouders c.q. het Dagelijks Bestuur van de overheidsinstantie die wil toetreden na verkregen toestemming van de raad c.q. het algemeen bestuur van deze overheidsinstantie, mits het Algemeen Bestuur in die toetreding bewilligt. Een daartoe strekkend besluit van het Algemeen Bestuur kan slechts worden genomen met een meerderheid van twee/derde van het aantal stemmen. In het besluit van het Algemeen Bestuur kan de deelname aan de regeling afhankelijk worden gesteld aan specifieke voorwaarden
Artikel 29 Uittreding of substantiële afname van producten en diensten
Voor het uittreden geldt een opzeggingstermijn van één jaar, met dien verstande dat behoudens een door het Algemeen Bestuur toe te stane afwijking, uittreding niet eerder plaats kan vinden dan op 1 januari van het vierde jaar volgend op dat, waarin de deelneming aan de Regeling formele rechtskracht heeft gekregen.
Indien een deelnemer A of deelnemer B uittreedt, wordt een overeenkomst opgesteld over de gevolgen en kosten die samenhangen met de opzegging, zoals boventalligheid van personeel en aangegane meerjarenverplichtingen. In deze overeenkomst wordt geregeld op welke wijze en over welke periode de daarmee samenhangende kosten worden voldaan.
Als de deelnemer A of deelnemer B besluit tot het substantieel verlagen van de afname van producten en diensten, zijn de leden 3 en 4 overeenkomstig van toepassing. Van een substantiële verlaging van afname is sprake indien deze verlaging leidt tot een hogere productprijs voor de deelnemers A en/of deelnemers B als gevolg van volume-afname, boventallig personeel of lopende verplichtingen.
In geval van ontbinding van de Regeling en daardoor opheffing van het openbaar lichaam “Het Gegevenshuis”, stelt het Algemeen Bestuur‚ de deelnemers gehoord hebbende, een liquidatieplan vast, waarin in elk geval een sociaal plan ten aanzien van het personeel is opgenomen. In het liquidatieplan kan van de bepalingen van de regeling worden afgeweken.