Organisatie | Gouda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Participatie in de buurt Gouda 2017 |
Citeertitel | Subsidieregeling Participatie in de Buurt Gouda 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Plattegrond Gouda naar gebieden, wijken en buurten |
Ten onrechte ingevoerd in CVDR (onjuiste versie).
Algemene subsidieverordening Gouda 2003, art. 7
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-06-2016 | 04-06-2016 | nieuwe regeling | 17-05-2016 | 498 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
Accommodatie voor Participatie in de Buurt: een huiskamer, een buurtservicecentrum, of een huis in de buurt.
Huiskamer: een plek voor kwetsbare inwoners waar zij gekend worden en gedurende één of meerdere dagen/dagdelen in de week kunnen binnen lopen, in een veilige omgeving andere mensen kunnen ontmoeten en aan activiteiten kunnen deelnemen. Vaak kan men er een aantal dagen per week een warme maaltijd gebruiken. De eindverantwoordelijkheid ligt bij een professional. Waar mogelijk worden vrijwilligers ingezet.
Buurtservicecentrum: een laagdrempelige algemene voorziening in een gebied waar zowel vitale als kwetsbare wijkbewoners elkaar kunnen ontmoeten, deelnemen aan uiteenlopende activiteiten of deze zelf organiseren. Het beheer wordt verzorgd door professionals, met ondersteuning van vrijwilligers.
Huis in de buurt: laagdrempelige algemene voorziening, die door de wijkbewoners zelf wordt beheerd en waar alle wijkbewoners gebruik van kunnen maken. Er is geen inzet van professionals.
De subsidie wordt verstrekt voor de ondersteuning van Accommodaties voor Participatie in de Buurt om een bijdrage te leveren aan:
Artikel 3 Uitgangspunten subsidieregeling
Uitgangspunten subsidieregeling
De volgende uitgangspunten gelden hierbij:
Een aanvraag voor subsidie wordt vóór 1 juli van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Gouda.
De subsidie wordt in ieder geval – naast het bepaalde in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht – geweigerd, indien:
Van toepassing is de Algemene subsidieverordening Gouda 2003, voor zover daarvan in deze subsidieregeling niet wordt afgeweken.
De subsidieregeling Participatie in de buurt Gouda 2015, door ons vastgesteld op 15 juli 2014, wordt ingetrokken.
Bijlage 1 Plattegrond Gouda naar gebieden, wijken en buurtenPlattegrond Gouda naar gebieden, wijken en buurten
De definities voor de soorten Accommodaties voor Participatie in de Buurt zijn hier opgenomen in volgorde van afnemende mate van professionele ondersteuning.
Uit de definities blijkt dat inwoners van Gouda, zowel vitaal als kwetsbaar, binnen de buurtservicecentra en de ‘huizen in de buurt’ de mogelijkheid krijgen zichzelf te ontplooien op een wijze die past bij hun wensen en mogelijkheden. Participatie en samenwerking zijn hierbij het uitgangspunt. Bewoners geven zelf vorm aan de activiteiten binnen het buurtcentrum en dragen hiermee in belangrijke mate bij aan de ontwikkeling van hun wijk en het gebied.
Artikel2- Doel subsidieregeling
Sociaal isolement is voor veel mensen een sterk bepalende factor bij de beleefde kwaliteit van leven. Zeker wanneer door persoonlijke beperkingen de mogelijkheden van participatie sterk afnemen, kan dit ingrijpende gevolgen hebben. Met deze regeling wordt de mogelijkheid geboden om voorzieningen en/of activiteiten te ontwikkelen voor en ontmoeting te bevorderen van met name kwetsbare inwoners van Gouda. Deze doelstelling sluit aan bij de wettelijke gemeentelijke taak binnen de Wmo om de participatie van kwetsbare inwoners te bevorderen.
Uit dit artikel blijkt dat er ruimte is voor maximaal 3 buurtservicecentra in de stad. Dus één per gebied.
Als er geen subsidieplafond zou zijn ingesteld, dan is de omvang van het beroep op de subsidieregeling ongelimiteerd. Met het instellen van een subsidieplafond beperkt het college de aanspraken op de subsidie.
Er is gekozen voor een zogenaamd tendersysteem, waarbij aanvragen voor een bepaald tijdstip moeten worden ingediend, waarna op grond van de gestelde toetsingscriteria (artikel 9) een rangorde wordt bepaald. Er wordt tussen de verschillende aanvragen een inhoudelijke vergelijking gemaakt.
Wanneer er na het verdeling van de subsidie nog middelen over zijn, kunnen deze worden ingezet ten behoeve van de subsidieaanvragen die na de indieningsdatum zijn binnengekomen en die voldoen aan de criteria van deze subsidieregeling.
De indieningstermijn (voor 1 juli) is een afwijking van hetgeen is bepaald in het Uitvoeringsbesluit behorend bij de ASV.
De aanvragen worden onderling vergeleken en bekeken wordt of en in hoeverre de aanvragen voldoen aan het gestelde in dit artikel.
Het gaat hier om zogenaamde drempelvereisten waaraan voldaan moet worden voordat tot een inhoudelijke beoordeling op grond van artikel 9 wordt overgegaan.
Artikel 11Wijze van verstrekking
De subsidieverlening geeft de ontvanger een voorwaardelijke aanspraak op financiële middelen. Het is niet noodzakelijk om in deze subsidieregeling regels op te nemen met betrekking tot de vaststelling van de subsidie. Voor subsidies op grond van subsidieregelingen van < € 25.000 geldt de ‘algemene’ regeling van de ASV (artikel 21a, eerste lid, onder a), Voortaan is direct en ambtshalve vaststellen van subsidies uitgangspunt. Er behoeft dan geen vaststellingsaanvraag te worden ingediend. Subsidies hoger dan dit bedrag moeten wel afzonderlijk worden vastgesteld. Als dat aan de orde is, zal daarvan In de subsidieverleningsbeschikking melding worden gemaakt.