Organisatie | Vervoerregio Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Buurtbusprojecten Vervoerregio Herijking 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels buurtbusprojecten Vervoerregio Herijking 2012 |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
De gemeenschappelijke regeling Stadsregio Amsterdam heeft met ingang van 1 januari 2017 de naam gewijzigd in “Vervoerregio Amsterdam”. De geldende regelgeving van de Stadsregio Amsterdam in de periode van 1 januari 2014 tot 1 januari 2017 is terug te vinden onder regelgeving van de Vervoerregio Amsterdam.
Subsidieverordening Wet Personenvervoer 2000, artikel 2.1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-07-2017 | 01-01-2017 | Wijziging naar aanleiding van wijziging naam Stadsregio Amsterdam in Vervoerregio Amsterdam | 09-02-2017 | BBV/2017/3687 | |
08-09-2012 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 06-09-2012 Nieuws uit het DB | Onbekend |
Hoofdstuk II Subsidie voor het oprichten van een buurtbusvereniging
Artikel 3 Te subsidiëren kosten
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt als éénmalige tegemoetkoming in de kosten van het oprichten van een vereniging.
Hoofdstuk III Subsidie voor de organisatie van een buurtbusproject
Een buurtbus komt uitsluitend in aanmerking voor subsidie voor het verzorgen van openbaar vervoer, indien
In het vervolg van de startfase van een nieuw project komt een buurtbusproject in aanmerking voor een jaarlijks subsidie van het Dagelijks Bestuur, indien:
het totaal aantal reizigers van een buurtbus, vermenigvuldigd met het tarief, per dienstregelingsjaar een bedrag van € 50.000,-- niet te boven gaat 1
Artikel 8 Vorm van de subsidie
De subsidie op basis van dit hoofdstuk is een periodieke subsidie en wordt verleend in de vorm van een budgetsubsidie.
Artikel 9 Subsidieplafond en datum indiening
Een besluit tot toekenning van de subsidie is afhankelijk van de maximale beschikbaarheid van financiële middelen op de vastgestelde begroting voor exploitatie van openbaar vervoer.
Het Dagelijks Bestuur kan daartoe jaarlijks een subsidieplafond vaststellen. 2
De route en de dienstregeling van de buurtbus worden in overleg met de vervoerder door de vereniging vastgesteld.
De voertuigen waarmee de buurtbusvereniging rijdt dienen te voldoen aan de in de geldende concessies opgenomen eisen t.a.v. het materieel voor auto’s op het punt van inrichting, toegankelijkheid en comfort, veiligheid, reclame en communicatie. In bijzondere gevallen kan met gegronde redenen van deze eisen met instemming van de concessiehouder worden afgeweken.
De subsidie bedraagt voor een kalenderjaar
€ 11.000,00 indien de vereniging van twee of meer buurtbussen gebruik maakt. 3
Artikel 12 Verdeling van het subsidie
Het Dagelijks Bestuur verdeelt het beschikbare bedrag na toetsing aan de criteria genoemd in artikel 7a in de volgorde van ontvangst van de aanvragen. Wanneer de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de dag waarop de aanvraag is aangevuld.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht:
Het Dagelijks Bestuur kan in de beschikking tot subsidievaststelling verplichtingen opnemen met betrekking tot
Artikel 15 Verantwoordelijkheid financiering nieuwe projecten
De zorg om te voorzien in het - na aftrek van de kaartverkoop resterende - te verwachten financieel tekort voor exploitatie en instandhouding van een buurtbus rust op de concessiehouder, die deze kosten bestrijdt uit het voor de betreffende concessie door de Vervoerregio voor dat doel beschikbaar gestelde budget.
Indien voor een te starten project vooraf geen financiële middelen in het voor de concessie bestemde budget gereserveerd zijn, kan (kunnen) de gemeente(n) waarin de kern(en) is (zijn) gelegen, die met een buurtbus wordt ontsloten, de volgende alternatieve mogelijkheden tot financiering onderzoeken:
Op basis van het tarief 2012 (à €1,80 per rit) betekent dit ca. 28.000 betalende reizigers per jaar. Bij een dreigende overschrijding van deze grens wordt in overleg met de concessiehouder bezien op welke wijze aan de gewenste capaciteit kan worden tegemoet gekomen, bijv. door extra inzet van een (reserve)bus op piekmomenten.