Organisatie | Krimpen aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatregeling 2016 |
Citeertitel | Mandaatregeling 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Uitwerking Mandaat en Ondermandaat afdeling Samenleving |
Deze regeling vervangt de Mandaatregeling Samenleving 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-06-2016 | nieuwe regeling | 19-04-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 03-06-2016 | Onbekend. |
Burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel,
Gelet op de Mandaatregeling afdeling Samenleving 2015,
Gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet,
overwegende dat het wenselijk is om wegens administratieve lastenverlichting, het neerleggen van de verantwoordelijkheid lager in de organisatie en gewijzigde regelgeving, over te gaan tot actualisering hiervan,
Artikel 2 Beperkingen van mandaatregeling
De in artikel 1 genoemde mandaatregeling geldt niet voor:
Artikel 3 Beheersbesluiten inzake inrichting administratieve organisatie
De directeur wordt tevens gemandateerd tot het nemen van beheersbesluiten inzake de Wmo, de Jeugdwet, de Leerplichtwet, het leerlingenvervoer en de regeling Gehandicaptenparkeerkaarten, evenals het nemen van besluiten m.b.t. de inrichting van de administratieve organisatie, als bedoeld in de bovengenoemde wetten en regelingen, met inbegrip van:
De mandaatregeling blijft beperkt tot besluitvorming binnen het beschikbaar budget volgens daartoe door burgemeester en wethouders te stellen regels.
De gemandateerde bevoegdheden worden bij afwezigheid van de directeur op grond van ondermandaat uitgeoefend door de teamleiders van de afdeling Samenleving (zie bijgevoegd organisatieschema). Overige correspondentie (zijnde geen formele besluitvorming), wordt door de verantwoordelijk medewerker of een daartoe aangewezen plaatsvervanger verzorgd. De directeur draagt zorg voor een verantwoorde functiescheiding;
Uit oogpunt van een zorgvuldig beheer kunnen gemandateerde bevoegdheden op grond van ondermandaat tevens worden uitgeoefend door de in artikel 3 genoemde organisaties alsmede organisaties belast met uitvoering op terreinen genoemd in de Mandatenlijst (zie bijgevoegde mandaatlijst), mits jaarlijks verantwoording wordt afgelegd aan de directeur;
De directeur van de afdeling Samenleving is bevoegd, middels besluit ondermandaat, zijn hierboven genoemde mandaat over te dragen aan de teamleider, de beleidsmedewerker, de kwaliteitsmedewerker, de juridisch adviseurs, de procesregisseurs, de consulenten sociaal domein en de medewerkers administratie.
Artikel 6 Gemeentelijke tarieven
De mandaatregeling geldt niet voor de vaststelling van gemeentelijke tarieven.
Artikel 9 Instellen van bezwaar en beroep
Op voorstel van de directeur Samenleving besluit het college in voorkomende gevallen tot het instellen van bezwaar en beroep in het kader van bestuursgeschillen inzake toepassing van de sociale zekerheid, Jeugdwet, maatschappelijke dienstverlening, maatschappelijke ondersteuning e.d.
De directeur wordt gemachtigd om in de gevallen waarop het Delegatiebesluit procesbevoegdheden ziet, namens burgemeester en wethouders in rechte op te treden in bestuursrechtelijke geschillen met toepassing van de Algemene wet bestuursrecht (bestuursgeschillen), althans bezwaar- en beroepsprocedures af te wikkelen in het kader van de terreinen waarop de Mandaatregeling 2016 van toepassing is, om voor en namens de gemeente alle handelingen te verrichten, welke de lasthebber noodzakelijk, nuttig of wenselijk voorkomen, alsmede in het algemeen datgene te verrichten wat zij zelf aanwezig zijnde, zouden mogen, moeten of kunnen doen. De directeur is tevens bevoegd ondermandaat te verlenen.
Krimpen aan den IJssel, 19 april 2016
Burgemeester en wethouders van Krimpen aan den IJssel,
De secretaris, De burgemeester,