Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2010
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-10-201002-01-2011wijzigingartikel5,artikel12,titel2,tarieventabel

28-09-2010

Bornse Courant, 07-10-2010

10int00759

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

 

De raad der gemeente Borne;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 december 2009.

 

Gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

 

Besluit vast te stellen de :

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2010.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": een kalendermaand

  • d.

    "jaar": een kalenderjaar

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

 

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun funktie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of ening ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

     

     

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

 

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling
  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de aanslag of kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen één maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering

Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
  • 1.

    De "Legesverordening 2009" van 9 december 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de vierde dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 8 december 2009.

De voorzitter,

De griffier,

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2010  

 

Indeling

Tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

 

Burgelijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke

basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

niet van toepassing

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet

bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

 

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

 

Beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg

van wijziging project

Hoofdstuk 8

Herziening of wijziging van een bestemmingsplan

Hoofdstuk 9

Sloopmelding

Hoofdstuk 10

Overig/administratief

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallen onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing

of andere beschikking

 

 

TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING

 

Hoofdstuk 1 Burgelijke stand

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt:

voor het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, het omzetten van een partnerschap in een huwelijk met ceremonieel vertoon op een ander tijdstip dan ingevolge de wet van 23 arpil 1879, S 72, voor kosteloze voltrekking is vastgesteld:

 

1.1.1.1

op dagen dat het bureau van de ambtenaar van de burgelijke stand vor het publiek is geopend ten gemeentehuize

€279,00

 

1.1.1.2

elders dan ten gemeentehuize

€305,00

1.1.1.3

op zaterdagen, zon-en feestdagen, waarbij als feestdagen worden aangemerkt de dagen, die bij of krachtens de Algemene Termijnenwet asl zodanig zijn of worden aangemerkt of daarmee gelijkgestelde

 

 

 

 

€330,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

een trouwboekje of partnerschapsboekje

 

€ 17,25

1.1.3

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het voor de perioden van een jaar afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van lijsten waarop zijn vermeld:

 

1.1.3.1

alle in één week geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend

 

€71,00

1.1.3.2

alle in één week ondertrouwde en getrouwde paren en geregistreerde partners

 

€71,00

1.1.4

het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgelijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

€ 14,00

1.1.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgelijke stand gelddt dat is het tarief zoals opgenomen in het Legesbesluit akten burgelijke stand. D.w.z.:

 

1.1.5.1

Voor de in artikel 2, eerste lid van die wet onder a,b, en d genoemde stukken

 

€11,30

1.1.5.2

Voor de in artikel 2, eerste lid van die wet onder c genoemde stukken

 

€20,40

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van getuigen van gemeentewege, per getuige

 

€14,00

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandelng nemen van een aanvraag tot:

 

1.2.1.1

het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort

 

 

€50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

 

 

€56,90

1.2.1.3

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

 

 

€8,95

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2

 

 

€20,90

1.2.1.5

de onder 1.2.1.1 en 1.2.1.2 genoemde tarieven worden na vermissing van het oude reisdocument verhoogd met

 

€16,50

1.2.1.6

tot het verstreken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen tot en met 13 jaar

 

€8,95

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen van 14 jaar en ouder

 

€42,85

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 en 1.2.1.2 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerder met een bedrag van

 

 

€41,00

1.2.3

Het tarief als genoemd in 1.2.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1 en 1.2.1.2 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.3, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

1.2.4

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.4 wordt bij een spoedlevering vermeerder met een bedrag per bijschrijvingssticker van

 

 

€19,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandelnig nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

 

 

€47,20

1.3.2

Het onder 1.3.1 genoemde tarief wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

 

€33,25

 

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoongegevens

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd

 

1.4.2

tarief Het bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

 

€7,10

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, vijfde lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

 

€22,69

1.4.4

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 6, vijfde lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

 

 

 

2,27

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

 

€14,00

 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister

Niet van toepassing

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

1.6.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikelen 29 en 35 van de Wet bescherming persoonsregistraties

 

 

 

€4,85

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

 

1.7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

een afschrift van de gemeentebegroting, van het beleidsplan, van de bijlagen bij de gemeentebegroting, van de gemeenterekening van de bijlangen bij de gemeenterekening per hiervoor genoemd boekwerk

 

 

 

 

€41,85

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.2.1.1

op de stukken behorende bij de raadsvergadering en de besluitenlijst van deze vergaderingen

 

€129,50

1.7.2.1.2

indien de onder 7.2.1.1 bedoelde stukken niet behoeven te woden toegezonden bedraagt het tarief

 

€90,35

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1

een afschrift van de Bouwverordening

verhoogd met een bedrag per pagina van

€72,80

€ 0,10

1.7.3.2

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Borne

verhoogd met een bedrag per pagina van

 

€29,00

€ 0,10

1.7.3.3

een afschrift van een straatnamenlijst voor de gemeente Borne

verhoogd met eenbedrag per pagina van

 

€ 8,60

€ 0,10

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

1.8

Het tarief bedraagt voor het:

 

1.8.1

op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voorieder daaraan besteed kwartier

 

€14,00

1.8.2

in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

€ 1,60

1.8.2.1

een huisnummeringskaart van Zenderen en Hertme

€ 3,95

1.8.2.2

een huisnummeringskaart van Borne

€ 3,95

1.8.2.3

een huisnummeringskaart van het buitengebied

€ 3,95

1.8.2.4

een V.V.V.kaart kom Borne, met straat-namenregister

€ 3,95

1.8.2.5

een kadastrale kaart (A4 of A3)

€ 2,45

1.8.2.6

een kadastrale kaart (A2 t/m A0)

€ 6,80

1.8.2.7

een uitdraai van een digitale GBKN kaart (A4 of A3)

€ 2,45

1.8.2.8

een uitdraai van een digitale GBKN kaart (A2 t/m A0)

€ 6,80

1.8.2.9

een kopie van een tekening op groot formaat

€ 6,80

1.8.2.10

een fotokopie (A4)

€ 0,45

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 7,10

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of fotocopie

 

€ 7,10

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het

 

1.10.1.1

op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

€14,00

1.10.1.2

in behandelng nemen van een aanvraag voor het reproduceren van foto's, niet zijnde een fotocopie, per foto

 

€ 4,35

 

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

 

 

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een woning c.q. huisvesting waarbij een medisch advies moet worden gevraagd per gevraagd medisch advies

 

 

 

€32,25

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur

van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste

lid, van de Leegstandwet

 

 

€100,-

1.12.2

tot verlening van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

 

 

€157,80

1.12.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte, voorzover deze is gelegen in een complex van 10 woningen of meer, als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet

 

 

 

€237,50

 

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

 

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

 

 

€53,50

 

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

 

 

 

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een permanente standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3b, lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Borne

 

 

 

 

€ 14,00

1.14.1.2

verhoogd met het navolgende tarief per m²

per dag

per week

per maand

per jaar

 

€ 1,12

€ 3,40

€ 11,00

€113,05

1.14.2

Voor een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor een incidentele standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Borne, bedraagt het tarief:

per kalenderdag

per kalenderweek

per maand

 

 

 

 

€ 16,15

€ 48,65

€129,75

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet(Stb. 1996, 182) of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (Stb. 1996, 183)

 

 

€31,75

1.15.1.2

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1.1 bedoelde ontheffing

 

€31,75

1.15.1.3

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenverordening 2005

 

€31,75

 

Hoofdstuk 16 Wet op de kansspelen

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483), laatstelijk gewijzigd bij Wet van 12 december 2001, Stb. 664:

 

1.16.1.1

voor een vergunning voor een periode van maximaal 5 jaar

€22,50

1.16.1.2

vermeerderd met een bedrag per speelautomaat per jaar van

 

€34,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van iedere andere vergunning op grond van de Wet op de kansspelen

 

 

€34,00

 

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 

 

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.17.1.1

Een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de wet kinderopvang,per bladzijde van het uittreksel

 

€0,50

1.17.1.2

2 inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de wet kinderopvang, per verstrekking

 

 

€3,20

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

 

 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding:

 

1.18.1.1

in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in de Algemene Verordening ondergrondse InfrastructurenGemeente Borne

 

 

 

€169,30

1.18.1.2

Het in 1.18.1.1 genoemde bedrag wordt:

 

1.18.1.2.1

1 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

 

 

 

€197,50

1.18.1.2.2

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.1.2.3

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.2.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

 

1.19.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

 

 

 

 

€ 37,50

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) met betrekking tot een parkeerschijfzone

 

 

€32,40

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een dagontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) met betrekking tot een parkeerschijfzone

 

 

 

€ 5,00

1.19.1.4

tot het verkrijgen van een weekontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) met betrekking tot een parkeerschijfzone

 

 

 

€15,00

1.19.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1 en onderdeel 1.19.1.2 (betreft vergunningen voor bewoners)

 

 

 

 

€34,90

1.19.1.6

Voor verwerken van verhuizing van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1 en onderdeel 1.19.1.2 (betreft vergunningen voor bewoners)

 

 

 

 

€10,00

1.19.1.7

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1 en onderdeel 1.19.1.2 (betreft vergunningen voor bedrijven)

 

 

 

 

€110,10

1.19.1.8

tot het verkrijgen van een dagontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onderdeel 1.19.1.1 en onderdeel 1.19.1.2 (betreft vergunningen voor bedrijven)

 

 

 

 

€ 5,00

1.19.1.9

tot het verkrijgen van een weekontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en erkeerstekens 1990 (Stb. 459) anders dan bedoeld in onder deel 1.19.1.1 en onderdeel 1.19.1.2 (betreft vergunningen voor bedrijven)

 

 

 

 

€ 15,00

1.19.1.10

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stb. 1994, 450)

 

€37,50

1.19.1.11

voor het plaatsen van een bord E6 met onderbord als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (gehandicaptenparkeerplaats)

 

 

€50,55

1.19.1.12

voor verwerken van nieuw kenteken of verhuizing van een bord E6 met onderbord als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (gehandicaptenparkeerplaats)

 

 

 

€30,00

1.19.1.13

bij een aanvraag of een aanvraag tot verlenging van eengehandicaptenparkeerkaart

 

€ 59,40

1.19.1.14

tot het verkrijgen van een éénmalige ontheffing voor een termijn van maximaal 3 maanden als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

 

 

€129,00

1.19.1.15

tot het verkrijgen van een ontheffing voor een termijn van 1 tot 3 jaar als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

 

 

€129,00

1.19.1.16

tot het verkrijgen van een verlenging van een ontheffing voor een termijn van 1 tot 3 jaar als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen

 

 

€ 86,00

Hoofdstuk 20 Diversen

 

 

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Borne:

voor een feest, muziek en wedstrijd e.d. op of aan de weg

 

 

 

€ 10,65

1.20.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1a, lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Borne:

voor tijdelijke reclame, per week

een jaar

 

 

 

€ 14,00

€101,75

1.20.2.1

een vergunning als bedoeld in artikel 2:78b van de Algemene PlaatselijkeVerordening voor de gemeente Borne

 

€122,80

1.20.3.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot het verkopen van vuurwerk ingevolge het Vuurwerkbesluit en artikel 2.6.2, lid 1, van de Algemene Plaatselijke Verordening

 

 

€250,00

1.20.4.1

voor het verlenen van een terrasvergunning op grond van artikel 174 vande Gemeentewet en in samenhang met artikel 2.1.5.1d, lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening

a. voor een periode van één jaar

met in dat gevaleen maandbedrag van

b. voor een periode van 3 jaar

met in dat geval een maandbedrag van

 

 

 

 

€121,80

€ 10,15

€304,50

€ 8,45

1.20.5.1

voor het verstrekken van een doorlopend register genoemd in artikel 437 van het Wetboek van Strafrecht en de gemeentelijke Verordening helingsbestrijding

 

 

€ 6,00

1.20.6.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot vrijstelling genoemd in de gemeentelijke Verordening helingsbestrijding

 

 

€ 42,50

1.20.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.20.7.1

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per zwart wit pagina

a. op A4 formaat

b. op A3 formaat

 

 

 

 

€0,45

€0,90

1.20.7.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kleuren pagina

a. op A4 formaat

b. op A3 formaat

 

 

 

 

€1,10

€2,30

1.20.7.3

een vergunning e.d. op grond van de Algemene Plaastelijke Verordening voor de gemeente Borne, voor zover niet elderrs in deze verordening een ander tarief is opgenomen,

per af te geven stuk

 

 

 

€14,00

1.20.7.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

 

 

 

€14,00

TITEL 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

 

Hoofdstuk 1 - begripsomschrijvingen

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

A. Uitgangspunten "standaard" bouwwerken:

 

 

Bij het berekenen van de leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt voor in onderstaande tabel genoemde bouwwerken voor de legesbepaling het legesbedrag afgeleid van de kubieke meters of de oppervlakte berekend volgens NEN 2580 (oppervlakte- en inhoudsberekening bouwwerken) vermeningvuldigd met de in onderstaande tabel naar de aard van het bouwwerk opgenomen standaardkosten exclusief BTW:

 

 

BOUWKOSTEN:

 

 

Woningen:

 

 

Rijtjeswoningen

€ 200,= per m3

 

Twee onder één kapwoningen

€ 225,= per m3

 

Vrijstaande woning tot en met 600 m3

€ 260 per m3

 

Vrijstaande woning > 600 m3

€ 290,= per m3

 

Appartement, één of meer bouwlagen

€ 260,= per m3

 

II. Bijgebouwen bij woningen:

 

 

Latere aanbouw zoals een erker

€ 350,= per m3

 

Garage/berging/ tuinhuisje

Hout

 

Halfsteens met plat dak

 

Halfsteens met kap

 

Halfsteens met met plat dak

 

Spouw met kap

 

 

€ 95,= per m3

 

€ 125,= per m3

 

€ 135,= per m3

 

€ 150,= per m3

 

€ 170,= per m3

 

Dakkapel

€1.000,= per m breedte

 

Carport

€150,= per m²

 

Schuttingen en hekwerken

€100,= per m

 

III. Agrarische bouwwerken

 

 

1. Stallen

€43,= per m3

 

2. Werktuigberging/schuur

 

 

Damwandprofiel

€25,= per m3

 

Metselwerk

€48,= per m3

 

3.Mestkelders onder de stallen

€83,= per m3

 

4. Kassen

€31,= per m²

 

IV. Niet agrarische bouwwerken:

 

 

1. Opslagloodsen

 

 

(plaatstaal damwandprofiel)

€19,= per m3

 

(metselwerk)

€52,= per m3

 

2. Kantoren/showroom/winkel/horeca

€273,= per m3

 

3. Scholen/sporthal/verkoophal (grootschalige detailhandels vestiging)

€258,= per m3

 

4. Noodschool /kleedgebouw (sportvereniging)/semi-permanente unit

€185,= per m3

 

5. Industriehal

 

 

(plaatstaal geïsoleerd)

€62,= per m3

 

(metselwerk)

€105,= per m3

 

B. Uitgangspunten "niet-standaard" bouwwerken:

 

 

Voor bouwwerken die niet in bovenstaande tabel Bouwkosten zijn genoemd worden de bouwkosten (exlusief BTW) als uitgangspunt genomen. Onder bouwkosten wordt in deze gevallen verstaan de aan een derde te betalen aanneemsom als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de "Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken "U.A.V.", van het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de aan een derde te betalen bouwkosten berekend op de wijze als bedoeld in normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatselijk is vervangen of gewijzigd (exlusief BTW).

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.1.5

Conceptaanvraag: voordat een aanvraag wordt ingediend tot het verlenen van een vergunning om een bouwwerk te bouwen, kan aan de hand van een schetsplan worden gevraagd naar het oordeel van het bevoegd gezag omtrent de kans op het verlenen van een vergunning voor het bouwen van een, op basis van dat schetsplan, uitgewerkt bouwplan

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvan het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrfit bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Beoordeling conceptaanvraag

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsverguning voor een bouwactiviteit

€100,=

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Het tarief inclusief 1e Welstandstoets indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo bedraagt:

van de bouwkosten als bedoeld in artikel 2.1.1.2 met een minimum van;

en een maximum van:

 

 

 

2,4%

 

€150,=

€500.000

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

 

 

 

€300,=

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een maximum van € 1.000,=

 

10%

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

€ 200,=

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van €175,=;

 

10%

2.3.3.2

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van €175,=;

 

10%

2.3.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) tenzij deze kosten krachtens artikel 6.4 van de wet ruimtelijke ordening (exploitatieplan of anterieure overeenkomst) worden verhaald, minimaal

en maximaal

met dien verstande dat bij een negatief besluit het tarief is

 

 

 

 

€3.200,=

€30.000,=

€ 550,=

2.3.3.3.1

Het ingevolge het bepaalde in hoofdstuk 2.3.3.3 verschuldigde tarief wordt voorafgegaan aan het verlenen van de aldaar bedoelde medewerking aan de aanvrager schriftelijk medegedeeld middels een begroting welke ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

De aanvrager dient de begroting schriftelijk te aanvaarden.

 

2.3.3.4

Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van €175,=

 

10%

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van het exploitatieplan):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van €175,=

 

10%

2.3.3.6

Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van €175,=

 

 

 

 

25%

2.3.3.7

Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van €175,=

 

 

 

 

25%

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van €175,=

 

10%

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 

€ 250,=

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 

€ 250,=

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

bij een perceel van maximaal 1.000m²

bij een perceel groter dan 1.000m² en maximaal 5.000m²

bij een perceel groter dan 5.000m²

 

 

€3.500,=

€5.000,=

€7.000,=

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 

€ 250,=

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitaitieplan:

 

€ 250,=

2.3.4.6

indien de aanvraag een prject van provinciaal belang betreft, de actviteit in strijd met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 

 

 

 

€ 625,=

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 

 

 

 

€ 625,=

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 

€ 250,=

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerstel id, onder d, van de Wabo bedraagt het tarief

 

 

€ 223,=

 

Dit bedrag wordt als volgt verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte volgens NEN 2580

0 tot en met 100 m² met een vast bedrag van

101 tot en met 500 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

501 tot en met 1000 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

1001 tot en met 1500 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met ee nbedrag per m² oppervlakte van

1501 tot en met 2500 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

Meer dan 2500 m² met een vast bedrag van

Vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

 

 

€ 223,=

€ 106,50

€ 1,17

€ 343,=

€ 0,70

€ 497,=

€ 0,54

€ 861,=

€ 0,29

€1.109,=

€ 0,20

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermde stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvrag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordeinng of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

 

 

 

 

 

€ 150,=

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

 

 

 

€ 150,=

2.3.7.1.3

Voor een "paraplusloopvergunning" als bedoeld in artikel 8.1.2 lid 7 van de Bouwverordening

 

€ 150,=

 

 

 

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in dien onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

 

 

 

€ 0,=

 

 

 

2.3.8

Uitweg/inrit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

De aanlegkosten worden afzonderlijk in rekening gebracht

 

 

 

 

 

 

€ 150,=

 

 

 

2.3.9

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1, eerste lid, van de Bomenverordening Borne 2010 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

 

 

€ 50,=

 

 

 

2.3.10

Handelsreclame

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.4.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunnign of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief:

 

2.3.10.1

indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo:

 

 

€ 100,=

2.3.10.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder i, van de Wabo:

 

 

 

 

€ 100,=

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

2.3.13.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

2.3.14.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 250,=

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 330,=

 

 

 

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Gereserveerd

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Gereserveerd

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt

 

 

 

 

 

2.4.2.1

bij 5 of meer activiteiten:

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

5%

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

van het op grond van die onderdelen voor de betreffende actviteit verschuldigde leges;

 

75%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

van het op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

50%

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken na het in behandeling nemen ervan

van de op grond van die onderdelen voor het betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

50%

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen één jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

 

25%

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten asl bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

25%

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan €150,= wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

VAn de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

 

 

2.5.6

Teruggaaf asl gevolg van het niet behandelen van een aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een aangevraagde omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten asl bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7 niet behandelt op grond van artikel 4:5 Awb, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

75%

 

 

 

2.5.7

Teruggaaf als gevolg van het van rechtswege verlenen van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

INdien de aangevraagde vergunning niet binnen de daarvoor wettelijk gestelde termijn wordt verleend (vergunning van rechtswege), bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

50%

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

2.6

Gereserveerd

 

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

2.7

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als genoemd in onderdeel 2.2, met dien verstande dat zij niet minder dan

zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

 

 

 

 

 

 

 

 

€100,=

Hoofdstuk 8 Herziening of wijziging van een bestemmingsplan

 

2.8.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1, tenzij deze kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (exploitatieplan of anterieure overeenkomst) worden verhaald, bedraagt minimaal

en maximaal

 

 

 

 

 

 

€4.200,=

€40.000,=

2.8.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1, tenzij deze kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (exploitatieplan of anterieure overeenkomst) worden verhaald bedraagt minimaal

en maximaal

Het ingevolge het bepaalde in hoofdstuk 2.8.1 en 2.8.2 verschuldigde tarief wordt voorafgaand aan het verlenen van de aldaar bedoelde medewerking aan de aaanvrager schriftelijk medegedeeld middels een begroting welke ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

De aanvrager dient de begroting schriftelijk te aanvaarden.

 

 

 

 

 

 

€ 1.500,=

€ 25.000,=

2.8.3

Bij een negatief besluit bedraagt het tarief voor de onder 2.8.1 en 2.8.2 vermelde diensten

 

€ 550,=

 

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

 

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

 

 

€0,00

 

Hoofdstuk 10 Overig/administratief

 

2.10.1

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit) waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 2.5.8, 2.5.14, 2.5.28, 2.5.29 van de Bouwverordening met het berekende bedrag onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

 

 

 

 

 

€175,=

2.10.2

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), waarbij uitsluitend ten behoeve van die aanvraag, tevens een procedure tot vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden toegepast, wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaalde in 2.3.1, verhoogd met:

 

 

 

 

 

 

 

€1.500,=

 

2.10.3

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1.1 (bouwactiviteit), waarvoor een bouwveiligheidsplan als bedoeld in artikel 2.7 lid a van de Ministeriële regeling omgevingsrecht door de aanvrager ingediend moet worde, wordt het berekende bedrag, onverkort het bepaald in 2.3.1, verhoogd met:

 

 

 

 

 

 

€ 200,=

 

2.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende vergunning of ontheffing als bedoeld in titel 2 van deze tarieventabel

 

 

 

 

€ 100,=

2.10.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

 

 

€ 100,=

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

 

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.1.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet (Wet van 7 oktober 1964, Stb. 386),laatstelijk gewijzigd bij Wet van 13 april 2000, Stb.184.

 

 

€122,80

3.1.1.2

tot wijziging in de omschrijving ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet

 

€28,10

3.1.1.3

tot toevoeging van een of meer leidinggevenden aan een bestaande vergunning op grond van de Drank- en Horecawet

 

 

€28,10

3.1.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35, lid 1 van de Drank- en Horecawet.

 

€28,10

3.1.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing van het in artikel 2.3.1.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Borne gestelde verbod voor één uur onmiddellijk volgend op de toegestane openingstijd:

voor één dag

voor de zaterdag en de zondag gedurende een kalendermaand

voor de zaterdag en de zondag gedurende een kwartaal

voor de maandag tot en met vrijdag gedurende een kalendermaand

voor de maandag tot en met vrijdag gedurende een kwartaal

voor elke dag gedurende een kalendermaand

voor elke dag gedurende een kwartaal

 

 

 

 

€ 6,80

 

€ 6,80

€17,05

 

€17,05

 

€42,50

€23,85

€59,90

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

 

 

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor de gemeente Borne:

voor grote evenementen en circussen

voor overige evenementen

 

 

 

 

€70,25

€28,05

Hoofdstuk 3 seksinrichtingen e.d.

 

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken of wijzigen van:

 

3.3.1.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Borne

 

€471,75

3.3.1.2

een geschiktheidsverklaring zoals bedoeld in artikel 2.1 (Nadere regels) bij hoofdstuk3 van de Algemene PlaatselijkeVerordening Borne per werkruimte (kamer)

 

 

€220,75

 

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Niet van toepassing

 

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

NIet van toepassing

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

3.6.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van inrichtingen zoals bedoeld in artikel 2.1.1 lid 1-A,C,D van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt

van 0 tot en met 100 m² met een vast bedrag van

van 101 tot en met 500 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

van 501 tot en met 1.000 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

van 1.001 tot en met 1.500 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

van 1.501 tot en met 2.500 m² met een vast bedrag van

vermeerder met een bedrag per m² oppervlakte van

meer dan 2.501 m² met een vast bedrag van

vermeerderd met een bedrag per m² oppervlakte van

 

3.6.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 lid 1 A en B van eht Besluit brandveiligheid bouwwerken en in artikel 2.1.1 lid 1 A,C en D van de Brandbeveiligingsverordening voor het in gebruik hebben of houden van een inrichting voor de maximale duur van 30 dagen bedraagt voor inrichtingen met een oppervlakte van

van 0 tot en met 100 m² met een vast bedrag van

van 101 tot en met 500 m² met een vast bedrag van

van 501 tot en met 1.000 m² met een vast bedrag van

van 1.001 tot en met 1.500 m² met een vast bedrag van

van 1.501 tot en met 2.500 m² met een vast bedrag van

van 2.500 tot en met 5.000 m² een vast bedrag van

voor oppervlakte van meer dan 5.000 m² wordt voor elke 2.500 m² of een gedeelte daarvan het bedrag vermeerderd met

 

 

 

Zie titel 2

 

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benode vergunning, ontheffing of andere beschikkingme

 

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

€57,60