Organisatie | Alkmaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Alkmaar houdende regels omtrent de besteding, beheer en verantwoording van de gelden die de gemeente Alkmaar ontvangt op grond van de Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Subsidieregeling ESF-projecten Arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord) |
Citeertitel | Subsidieregeling ESF-projecten Arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-10-2020 | 01-07-2020 | artikel 2, 4, 9, 10 | 27-08-2020 | ||
30-05-2016 | 01-01-2016 | 23-10-2020 | nieuwe regeling | 14-04-2016 Elektronisch Gemeenteblad, 30-05-2016 | Onbekend. |
De raad van de gemeente Alkmaar;
gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 2016-190;
gelet op het advies van de commissie Sociaal;
Overwegende dat het noodzakelijk is dat de gemeente Alkmaar als centrumgemeente van de arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord nadere regels stelt voor de besteding, beheer en verantwoording van de gelden die de gemeente Alkmaar ontvangt op grond van de Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 31 maart 2014, 2014-0000040627;
Gelet op het bepaalde in artikel 147 van de Gemeentewet,
Vast te stellen de (gewijzigde) verordening “Subsidieregeling ESF-projecten Arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord”.
Brutoloon: bruto salaris, inclusief eindejaarsuitkering of een beloning in de vorm van een dertiende maand, zijnde een vast bedrag of vastgesteld percentage van het salaris, dat werknemers als extra loon ontvangen, voor zover dit is geregeld in de geldende CAO of arbeidsovereenkomst, inclusief vakantiegeld, exclusief (overige) vergoedingen, bijzondere beloningen, winst- of prestatieafhankelijke uitkeringen en aanvullende werkgeverslasten. Het brutoloon kan worden verhoogd met de ploegentoeslag of inconveniententoeslag indien dit in de CAO is geregeld;
Niet-uitkeringsontvanger: de persoon jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a van de Algemene Ouderdomswet, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen (UWV) en die geen uitkering ontvangt of arbeidsondersteuning op grond van enige sociale zekerheidswet;
Plaatsingssubsidie: subsidie verstrekt aan een werkgever die met een persoon, als bedoeld in artikel 5 lid 1 van deze regeling, een (tijdelijke) arbeidsovereenkomst sluit, of een leerwerkovereenkomst dan wel een stage-overeenkomst met een looptijd van tenminste drie maanden niet zijnde een loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet, waarbij in het geval van een loonkostensubsidie maximaal het daadwerkelijk betaalde brutoloon vermeerderd met een opslag van 32% subsidiabel is.
Als centrumgemeente arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord verstrekt de gemeente Alkmaar overeenkomstig deze verordening subsidie, afkomstig uit de subsidie die de gemeente Alkmaar op grond van de ESF-regeling ontvangt, aan de RPA-NHN ten behoeve van de tot deze arbeidsmarktregio behorende gemeenten en de Stichting Ronduit of de Stichting Trigoon ten behoeve van de scholen voor Praktijkonderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs in deze arbeidsmarktregio.
Het college is bevoegd op grond van de subsidie die de gemeente Alkmaar uit de ESF regeling ontvangt, subsidie te verstrekken voor projecten ter bevordering van actieve inclusie door middel van het vergroten van mogelijkheden tot arbeidsinpassing van personen die op het moment van deelname aan een project behoren tot de doelgroepen zoals aangeven in artikel 5, voor zover het projecten betreffen waarvoor de gemeente Alkmaar als centrumgemeente subsidie verleend heeft gekregen op grond van de ESF regeling.
Artikel 5 Te subsidiëren activiteiten
Subsidie kan worden verleend voor projecten als bedoeld in artikel 3 voor de inpassing van personen die op het moment van deelname aan een project behoren tot de volgende doelgroep:
arbeidsbelemmerden, dan wel personen met een uitkering op grond van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen. Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten, IOAW, IOAZ en Ziektewet dan wel personen met een recht op arbeidsondersteuning op grond van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten;
leerlingen, die vijftien jaar of ouder zijn en die geïndiceerd zijn voor, en ingeschreven staan bij, een school voor voortgezet speciaal onderwijs dan wel praktijkonderwijs, alsmede leerlingen die vijftien jaar of ouder zijn en die in de periode van 24 maanden onmiddellijk voorafgaand aan de start van hun deelname aan het project ingeschreven hebben gestaan bij een dergelijke school en in aanvulling op het regulier onderwijs ondersteuning nodig hebben of die na het verlaten van de school begeleiding nodig hebben ten behoeve van de arbeidsintegratie.
Ter uitvoering van de subsidiabele activiteiten van het project, zoals gedefinieerd in artikel 3, komen voor subsidiering uitsluitend de volgende kostensoorten in aanmerking:
directe loonkosten voor zover deze berekend zijn op basis van het aantal werkelijk gerealiseerde uren tegen een individueel berekend tarief op basis van het brutoloon, vermeerderd met een opslag van 32% van het brutoloon en waarbij het aantal werkbare uren per jaar is gesteld op 1.720 bij een voltijds dienstverband;
Ten behoeve van het beheer van een project komen voor subsidiering uitsluitend de volgende kostensoorten in aanmerking:
directe loonkosten projectcoördinatie en –administratie voor zover deze berekend zijn op basis van het aantal werkelijk gerealiseerde uren tegen een individueel bekend tarief op basis van het brutoloon, vermeerderd met een opslag van 32% en waarbij het aantal werkbare uren per jaar is gesteld op 1.720 bij een voltijds dienstverband.
De in het tweede lid van dit artikel genoemde externe kosten van projectcoördinatie en –administratie of de directe loonkosten van projectcoördinatie en-administratie inclusief de in het derde lid genoemde opslag hierop, bedragen maximaal 10% van het totaal van de subsidiabele kosten, genoemd in het eerste lid onder a tot en met c van dit artikel en eerste lid onder c inclusief de in het derde lid genoemde opslag.
Artikel 8 Niet-subsidiabele kosten
Niet voor subsidiering komen in aanmerkingen:
kosten gemaakt buiten de projectperiode, die benoemd is in de beschikking tot verlening, met uitzondering van kosten voor de directe loonkosten projectcoördinatie en-administratie en de externe koste projectcoördinatie en –administratie ten behoeve van het opstellen van de einddeclaratie tot aan het moment van indienen van het verzoek tot vaststelling;
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25 en 4:35 Algemene wet bestuursrecht wordt een aanvraag voor subsidie geweigerd indien en voor zover:
Artikel 11 Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidieontvanger verplicht zich onderstaande administratieve voorschriften na te leven.
De subsidieontvanger houdt een inzichtelijke en controleerbare administratie bij met betrekking tot de uitvoering van het project en de in verband daarmee gemaakte kosten en gerealiseerde opbrengsten. Deze administratie bestaat uit een projectadministratie, waaronder, voor zover van toepassing, een deelnemersadministratie, en een financiële administratie waarin alle noodzakelijke gegevens tijdig, juist en volledig zijn vastgelegd en ten behoeve van de vaststelling van de subsidiabiliteit zijn te verifiëren met bewijsstukken.
Artikel 12 Overige verplichtingen
Onverminderd de voorschriften voor staatssteun bewaart de subsidieontvanger alle administratieve bescheiden die betrekking hebben op het gesubsidieerde project tot tenminste 31 december 2027 dan wel tot een nader door de subsidieverstrekker aan de subsidieontvanger schriftelijk bekend te maken termijn.
Van alle administratieve bescheiden wordt het origineel bewaard. Hiervan kan worden afgeweken, indien het origineel wordt overgezet en bewaard op een andere gegevensdrager. Het overbrengen op een andere gegevensdrager geschiedt met juiste en volledige weergave van de gegevens en deze is de volledige bewaartermijn beschikbaar en kan binnen een redelijke tijd leesbaar worden gemaakt.
De administratie is zodanig ingericht en wordt zodanig gevoerd en bewaard, dat controle daarvan binnen een redelijke termijn mogelijk is. Daartoe verleent de subsidieontvanger de benodigde medewerking met inbegrip van het verschaffen van het benodigde inzicht in de opzet en de werking van de administratie.
De subsidieontvanger verleent aan door de subsidieverstrekker daartoe aangewezen instanties medewerking aan het opstellen van evaluatierapporten met betrekking tot deze regeling, Indien het gesubsidieerde project niet in eigen beheer wordt uitgevoerd draagt subsidieontvanger er zorg voor dat de feitelijke uitvoerder van het project deze medewerking verleent.
Artikel 13 Vaststellen subsidie
De subsidieontvanger dient binnen zes weken na beëindiging van het project een verzoek tot vaststelling van de subsidie in bij de subsidieverstrekker. Bij het verzoek tot vaststelling van de subsidie wordt een verantwoording en een einddeclaratie gevoegd. De subsidieontvanger verstrekt bij de einddeclaratie de burgerservicenummers van de deelnemers aan het project
Indien uit bij het indienen, dan wel na het controleren van de einddeclaratie respectievelijk na overig onderzoek door daartoe bevoegde instanties blijkt dat minder dan 60% van het verleende subsidiebedrag, genoemd in de laatst afgegeven beschikking tot verlening, is gerealiseerd, wordt het maximale subsidiepercentage, bedoeld in artikel 6 van deze regeling vastgesteld op 40%.
Artikel 14 Deelname aan overige ESF projecten
De subsidieontvanger neemt de Europese richtlijn voor het verstrekken van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten in acht, indien opdrachten ten behoeve van dit project worden verstrekt aan derden. De subsidieontvanger legt van dergelijke aanbestedingstrajecten een aanbestedingsdossier aan dat aan de subsidieverstrekker ter beschikking kan worden gesteld.
De subsidieontvanger draagt er zorg voor dat op alle vormen van voorlichting- en communicatie-uitingen in ieder geval de term Europees Sociaal Fonds aanwezig is en dat indien de vormen van voorlichting- en communicatie-uitingen daarvoor ruimte bieden, tevens de melding wordt gemaakt van de leuze: Het Europees Sociaal Fonds investeert in jouw toekomst.
De subsidieontvanger licht het publiek voor op zijn website, indien aanwezig, over de uit het Europees Sociaal Fonds ontvangen steun en middels ten minste één affiche met informatie over het project op een voor het publiek goed zichtbare plek zoals omschreven in bijlage XII van de Verordening[1].
[1] Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad en Verordening (EU) nr. 1304/2013 van het Europees Parlement en de Raad van Europese Unie van 17 december 2013 betreffende het Europees Sociaal Fonds en tot intrekking van de Verordening (EG) nr. 1081/2006 van de Raad (PbEU 2013, L 347)
De projectresultaten worden om niet beschikbaar gesteld aan de subsidieverstrekker of door hem aangewezen derden, en de subsidieontvanger verleent medewerking aan door de subsidieverstrekker georganiseerde publicitaire en voorlichtingsactiviteiten gericht op de media, potentiële deelnemers van projecten en het grote publiek.