Organisatie | Zeewolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren Gemeente Zeewolde 2010 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wwb en WIJ gemeente Zeewolde 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de op 16 februari 2006 vastgestelde Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2006.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2010 | nieuwe regeling | 22-04-2010 Zeewolde Actueel, 11-05-2010 | V038 |
De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 maart 2010;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (Wwb), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), artikel 12, eerste lid, onderdeel d, van de Wet Investeren in Jongeren (WIJ) en artikel 150 van de Gemeentewet;
gehoord het Beraad d.d. 6 april 2010;
de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren Gemeente Zeewolde 2010 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2006.
Artikel 1. Begripsomschrijving
Wet: de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de wet tevens begrepen de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) en de Wet Investeren in Jongeren(WIJ);
niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon, jonger dan 65 jaar, die als werkloze werkzoekende staat geregistreerd bij het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen en die geen recht heeft op een uitkering op grond van de wet, de Werkloosheidswet, de Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen, de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de Toeslagenwet, de Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria, de Algemene nabestaandenwet dan wel op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt (artikel 6, sub a van de wet);
Het doel van cliëntenparticipatie is om cliënten invloed te laten uitoefenen op het beleid en de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening van de Sociale Dienst Veluwerand door gevraagd en ongevraagd te adviseren. Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal opereren onder de naam cliëntenraad Wwb en WIJ.
Artikel 5. Overleg cliëntenraad Wwb en WIJ – Sociale Dienst Veluwerand
Het Dagelijks Bestuur wordt in het overleg met de cliëntenraad Wwb en WIJ vertegen¬woordigd door de voorzitter van het Dagelijks Bestuur. Hij kan op eigen verzoek aan een overleg met de cliëntenraad Wwb en WIJ deelnemen dan wel hij kan door de leden van de cliëntenraad Wwb en WIJ worden verzocht een overleg bij te wonen.
Artikel 9. Intrekking oude verordening
Met de inwerkingtreding van deze verordening komt de Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2006 te vervallen.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 22 april 2010.
de griffier, de voorzitter,
B.J. Schouten G.J. Gorter
Toelichting Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren 2010
De Wet werk en bijstand schrijft in artikel 47 voor dat cliëntenparticipatie dient plaats te vinden en dat, in het verlengde van die verplichting, een verordening dient te worden opgesteld en goedgekeurd door de raad. Ingevolge die bepaling is de verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand tot stand gekomen.
Minimaal dient te zijn vastgelegd op welke wijze personen met een Wwb uitkering, niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een Anw uitkering worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de Wet werk en bijstand en/of andere bestaande regelgeving.
In dit artikel wordt de doelstelling beschreven. Belangrijk is dat de cliëntenraad Wwb en WIJ ook ongevraagd kan adviseren. Er wordt gesproken over een cliëntenraad Wwb en WIJ omdat met het amendement op artikel 47 de cliëntenparticipatie in de Wet werk en bijstand in lijn is gebracht met de Wet Suwi. In de wet Suwi is sprake van cliëntenraden.
In dit artikel wordt beschreven over welk beleid de cliëntenraad adviseert. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de Wwb en de WIJ. De wetgever beoogt een organisatie die bestaat uit cliënten zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening. Het is belangrijk dat de samenstelling van de cliëntenraad Wwb en WIJ daadwerkelijk representatief is voor de doelgroep bijstandsgerechtigden.
Omwille van de werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te houden tot 2 per gemeente. Mocht er in de toekomst sprake zijn van uitbreiding van het samenwerkingsverband met een andere gemeente, dan zal het aantal leden en vertegenwoordigers per gemeente worden gehandhaafd.
Het uitgangspunt is dat de cliëntenraad Wwb zo veel mogelijk bestaat uit cliënten. In de praktijk blijkt dit niet altijd te lukken, waardoor de mogelijkheid is opgenomen in de plaats van een cliënt een vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie te benoemen. De lokale klantenpanels die in de drie gemeenten actief zijn kunnen in dit verband worden gezien als een maatschappelijke organisatie.
Benoeming geschiedt voor een termijn van 4 jaar, met een mogelijke herbenoeming. Voor een vertegenwoordiger van een maatschappelijke organisatie wordt uit gegaan van een benoemingsperiode van 2 jaar. Deze kortere benoemingsperiode houdt verband met het streven de cliëntenraad zoveel mogelijk uit cliënten te laten bestaan. Herbenoeming is uitsluitend mogelijk indien niet (opnieuw) een cliënt beschikbaar is. In dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid.
Een belangrijk uitgangspunt van de Wwb is arbeidsre-integratie van uitkeringsgerechtigden. Dit betekent dat een groot deel van de cliënten na verloop van tijd geen beroep meer op een uitkering zal doen
In dit artikel wordt onder meer geregeld dat het lidmaatschap eindigt wanneer het lid geen cliënt meer is.
Om te voorkomen dat leden plotseling wegvallen, en de cliëntenraad Wwb en WIJ zijn taak niet meer naar behoren kan uitoefenen, is geregeld dat het lid de functie blijft vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden. Deze bepaling is mede van belang om nieuwe leden te kunnen voorbereiden op hun taak.
In dit artikel wordt het initiatief- en adviesrecht nader ingevuld. Essentieel is dat een advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd, dat dit kan worden betrokken bij de stukken die voor de besluitvorming beschikbaar worden gesteld. Dit is op deze wijze in ieder geval gewaarborgd.
Er is gekozen voor een vaste overlegstructuur. Cliëntenparticipatie is een proces dat moet groeien. Om dit te bevorderen is het belangrijk dat de leden, de voorzitter van het Dagelijks Bestuur, de vertegenwoordiger van de Sociale Dienst Veluwerand en de ambtelijk secretaris elkaar regelmatig ontmoeten.
De ambtelijk secretaris biedt administratieve ondersteuning, maar is geen lid van de cliëntenraad. De taken en verantwoordelijkheden zijn voldoende helder beschreven in dit artikel. De ambtelijk secretaris is binnen de ambtelijke organisatie het centrale aanspreekpunt voor de cliëntenraad.
De cliëntenraad Wwb en WIJ wordt actief voorzien van informatie.
De Sociale Dienst Veluwerand informeert, via de ambtelijk secretaris, over actuele landelijke ontwikkelingen op het terrein van de Wet werk en bijstand en stelt desgewenst vakliteratuur beschikbaar. De cliëntenraad Wwb en WIJ kan beschikken over ruimte waar de leden elkaar buiten de plenaire vergaderingen kunnen ontmoeten. Het is noodzakelijk dat ook beschikt wordt over andere faciliteiten, behalve vergaderruimte. Te denken valt aan kopieerfaciliteiten, de mogelijkheid om gebruik te maken van een PC met internetverbinding etc. Het beschikbaar stellen van andere faciliteiten gebeurt in overleg. De cliëntenraad Wwb en WIJ kan ook beschikken over een eigen budget voor de eigen activiteiten. Te denken valt aan het organiseren van thema-avonden, het inhuren van externe deskundigen etc. De leden kunnen aanspraak maken op een jaarlijkse vaste onkostenvergoeding.
Het Dagelijks Bestuur kan zo nodig nadere regels vaststellen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer meerdere faciliteiten noodzakelijk blijken. Voordat de verordening in werking kan treden zal publicatie moeten plaatsvinden.