Organisatie | Druten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Openstellingstijden en 36-urige werkweek |
Citeertitel | Regeling Openstellingstijden en 36-urige werkweek |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden Regeling (GAR, artikel 4:1 en 4:2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2004 | 01-01-2004 | Onbekend | 04-11-2003 Onbekend | N.v.t. |
Openstellingstijden en 36-urige werkweek
Openstellingstijden en 36-urige werkweek
Voor zover niet bij afzonderlijk dienstrooster anders is bepaald, zijn de werktijden voor de front- en backoffice ambtenaars opgenomen in een systeem van variabele werktijden, waarbij de volgende bepalingen in acht worden genomen:
Afwijkende werktijdenregeling : “4 x 9 regeling”.Elk individueel verzoek om in aanmerking te komen voor de 4 x 9 regeling wordt getoetst aan de gevolgen voor de directe dienstbelangen. Zijn er geen nadelige consequenties voor deze belangen dan wordt dit verzoek gehonoreerd. Wanneer er wel directe dienstbelangen in het geding zijn en de ambtenaar houdt vast aan zijn verzoek, dan moet de ambtenaar de persoonlijke motieven die ten grondslag liggen aan het verzoek kenbaar maken. Op grond van deze informatie vindt een adequate afweging plaats.
Voorwaarden voor de 4x9 regeling
Gemiddelde werktijd: 38.00 uur per week
Maximum saldo: Aan het einde van elke werkweek is een positief of negatief saldo van 15 uren toegestaan:
Spaarverlof: Éénmaal per 4 (vier) weken is het toegestaan een positief saldo om te zetten in verlofdagen tot een maximum van 5 (vijf) hele of 10 (tien) halve dagen per jaar. Deze uit een positief saldo omgezette verlofdagen mogen niet aaneengesloten worden opgenomen of worden aangewend om een negatief urensaldo hoger dan 15 ongedaan te maken. Dit geldt niet voor medewerkers met een 36-urige werkweek. Bij de verlofopname wordt uitgegaan van de voor die dag (of dat dagdeel) vastgestelde fictieve werktijden of, van de voor de ambtenaar op die dag overeengekomen werktijden.
Wekelijks positief of negatief saldo: Het positief of negatief saldo aan het einde van iedere week, vormt het beginsaldo van de volgende week, een en ander met inachtname van de maxima, genoemd onder punt 7.
Middagpauze: De middagpauze bedraagt minimaal 30 minuten en dient plaats te vinden:
Bij een middagpauze van minder dan 30 minuten, wordt bij de berekening van het urensaldo van dit minimum uitgegaan. Bij een werktijd van 7 uur of meer per dag wordt automatisch 30 minuten pauze afgeschreven.
Bezoeken aan specialisten, doktoren, tandartsen e.d. worden door middel van de tijdregistratie geregistreerd als volgt:
Afwezigheidssituaties waarbij de amtenaar invloed heeft op het vaststellen van het tijdstip, dienen bij voorkeur in de variabele tijden te worden gekozen.
Tijdregistratie: Voor elke ambtenaar is een dienstrooster is gemaakt. Het dienstrooster is geïmplementeerd in het tijdregistratiesysteem en is gebaseerd op de huidige werktijden. In het dienstrooster zijn de volgende zaken verwerkt:
Het geautomatiseerde systeem is gebaseerd op functietoetsen op de klok (codes). Bij het in- of uitklokken kunt u aan het systeem onder andere kenbaar maken dat u met vakantie gaat, studieverlof heeft of op doktersbezoek bent.
Deze verordening kan aangehaald worden als de regeling “openstellingstijden en 36-urige werkweek”. De regeling geldt alleen voor de front- en backofficemedewerkers van het gemeentehuis. De medewerkers van het zwembad alsmede de medewerkers van de buitendienst hebben een eigen werktijdenregeling.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2004. Onder gelijktijdige intrekking van de regeling variabele werktijden, zoals vastgesteld bij besluit van 23 januari 1997.