Organisatie | Zeewolde |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening bestrijding misbruik Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Zeewolde 2010 |
Citeertitel | Verordening bestrijding misbruik Wwb en WIJ gemeente Zeewolde 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de op 22 december 2005 vastgestelde Verordening bestrijding misbruik bijstand 2006.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2010 | nieuwe regeling | 22-04-2010 Zeewolde Actueel, 11-05-2010 | Onbekend. |
De raad van de gemeente Zeewolde,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 16 maart 2010; gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 8a van de Wet werk en bijstand en artikel 12, eerste lid, onderdeel c van de Wet investeren in jongeren; overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren; gehoord het Beraad d.d. 6 april 2010;
de Verordening bestrijding misbruik Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Zeewolde 2010 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van de verordening bestrijding misbruik bijstand 2006.
Paragraaf 3. Terugvordering bij niet nakomen inlichtingenplcht
Terugvordering van bijstand of een inkomensvoorziening voor zover deze ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verleend als gevolg van het niet nakomen van de inlichtingenplicht genoemd in artikel 1 onder j van deze verordening door de personen genoemd in artikel 1 onder e, f en g van deze verordening, geschiedt met inachtneming van de bepalingen van deze verordening.
Paragraaf 4. De wijze van terug- en invordering
Indien het benadelingsbedrag gedurende het lopende kalenderjaar niet volledig kan worden ingevorderd, kan het resterende deel, met toepassing van artikel 58 lid 4 Wwb of artikel 54 lid 4 WIJ, na afloop van voornoemd kalenderjaar, worden verhoogd met de verschuldigde loonbelasting, de premies volksverzekeringen alsmede de bijdrage zorgverzekeringswet.
Indien het benadelingsbedrag, verhoogd met de af te dragen loonbelasting, premies volksverzekeringen en ziekenfondspremie, de door het college van procureurs-generaal (op basis van de Aanwijzing i.d.v.z. artikel 130 lid 4 Wet R.O.) vastgestelde aangiftegrens overschrijdt, wordt door of namens het college proces-verbaal opgemaakt en aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Zeewolde in zijn openbare vergadering van 22 april 2010.
de griffier, de voorzitter,
B.J. Schouten G.J. Gorter
Toelichting Verordening bestrijding misbruik Wwb en WIJ
Met deze verordening wordt invulling gegeven aan de opdracht in artikel 8a van de Wwb om bij verordening regels vast te stellen voor het bestrijden van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de Wwb en de opdracht in artikel 12 lid 1 onder c van de WIJ om bij verordening regels te stellen om het misbruik en oneigenlijk gebruik van de WIJ tegen te gaan. Beide wetten vragen een verordening voor het vaststellen van regels ten aanzien van misbruik en oneigenlijk gebruik. De Wwb vraagt tevens om een verordening voor het vaststellen van regels voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand.
Het gemeentelijk beleid betreffende de Wwb was al vastgelegd in de Verordening bestrijding misbruik bijstand 2006. Gelet op de grote verwantschap tussen beide wetten is het handhavingsbeleid voor de Wwb en de WIJ samengevoegd in één verordening. Deze zal voortaan heten de Verordening bestrijding misbruik Wwb en WIJ Gemeente Zeewolde 2010.
Dit artikel spreekt voor zich. Wat betreft de recidive is het zo dat aangehaakt wordt bij de verjaringstermijn, zoals opgenomen in het Burgerlijk Wetboek.
Dit artikel draagt het college op om beleidsregels op te stellen ten aanzien van de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. Er is gekozen voor beleidsregels, met verantwoording achteraf, teneinde een slagvaardig beleid terzake te kunnen voeren.
Dit artikel beschrijft de werkingssfeer van de verordening.
Het tweede lid verwijst naar de Afstemmingsverordening aangezien het niet nakomen van de inlichtingenplicht - sec een reden vormt om tot verlaging van de bijstand/inkomensvoorziening te besluiten.
Indien gemotiveerd vast staat dat belanghebbende cq. belanghebbenden geen enkel verwijt treft met betrekking tot het ontstaan van de vordering, vindt geen terugvordering plaats.
Uitgangspunt is dat alle benadelingsbedragen die € 113,00 of meer zijn van de belanghebbende dan wel belanghebbenden wordt cq. worden teruggevorderd. Het voorgaande is slechts anders indien sprake is van recidive die zich binnen 5 jaar na de eerder terugvordering voordoet. Van terugvordering kan worden afgezien indien naar mening van het college sprake is van dringende redenen. Hierbij kan gedacht worden aan levensbedreigende situaties, mits onderbouwd en
voldoende gemotiveerd. Het hebben van schulden is even wel geen dringende reden om van terugvordering af te zien, tenzij dit in het kader van een schuldsaneringsregeling tot onoverkomelijke problemen leidt, waardoor een saneringsregeling dreigt te mislukken.
Dit artikel voorziet in de strafrechtelijke afhandeling van fraudegevallen waarbij het benadelingsbedrag, verhoogd met de af te dragen loonbelasting, premies volksverzekeringen en ziekenfondspremie boven de door het Openbaar Ministerie (OM) vastgestelde grens ligt, die op dit moment is vastgesteld op € 10.000,00. De gemeente zal jaarlijks met het OM afspraken maken over de aan te leveren processen-verbaal.
In dit artikel wordt invulling gegeven aan de opdracht die door de raad, in het kader van haar kaderstellende en controlerende taak, aan het college is opgedragen. Verder voorziet dit artikel er in dat ook andere onderwerpen kunnen worden toegevoegd waarover het college dient te rapporteren.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel mandateert de bevoegdheid aan het college om een besluit te nemen in gevallen waarin deze verordening onverhoopt niet voorziet.
Dit artikel heeft betrekking op de hardheidsclausule en maakt het mogelijk in voordeel van de cliënt af te wijken van hetgeen in de verordening is vastgelegd.