Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kapelle

Mandaatregeling gemeente Kapelle 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKapelle
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatregeling gemeente Kapelle 2016
CiteertitelMandaatregeling gemeente Kapelle 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Hoofdstuk 10, Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-05-201601-01-2021Onbekend

03-05-2016

Gemeenteblad, 11 mei 2016

17/4

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatregeling gemeente Kapelle 2016

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende, dat het voor het efficiënt functioneren van de gemeente Kapelle wenselijk is een mandaatregeling vast te stellen;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t e n :

I.

dat het krachtens mandaat nemen van besluiten, welke zijn vermeld in het bij deze regeling behorende en als zodanig gewaarmerkte mandaatlijst, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen, en;

II.

ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten vast te stellen de volgende:

 

MANDAATREGELING GEMEENTE KAPELLE 2016.

 

Artikel 1 Mandaat

  • 1.

    De uitoefening ten aanzien van de bevoegdheden en de ondertekening van de daarop betrekking hebbende stukken wordt opgedragen aan portefeuillehouders, gemeentesecretaris, afdelingshoofden, teamleiders respectievelijk ambtelijke medewerkers van de betreffende afdelingen overeenkomstig de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte mandaatlijst.

  • 2.

    De mandaatlijst geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd, door welke mandaatgever en aan welke gemandateerde, alsmede de eventueel aan de mandaatverlening verbonden voorwaarden en opmerkingen.

  • 3.

    Aan de betreffende afdelingshoofden en teamleiders wordt de bevoegdheid gemandateerd overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van (al dan niet in mandaat) genomen besluiten.

Artikel 2 Reikwijdte mandaat

Indien de uitoefening van de in de mandaatlijst opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentebegroting en voorts met inachtneming van de in de lijst opgenomen bijzondere bepalingen.

Artikel 3 Mandaatregister

De gemandateerde informeert de mandaatgever over de krachtens mandaat genomen besluiten en over de wijze waarop het mandaat overigens wordt uitgeoefend. Daartoe wordt in ieder geval door de gemandateerde een register bijgehouden van de krachtens mandaat genomen besluiten.

Artikel 4 Plaatsvervanging

Bij afwezigheid van de gemandateerde wordt het mandaat uitgeoefend door de daarvoor aangewezen plaatsvervanger.

Artikel 5 Uitzonderingen

  • 1.

    Deze mandaatverlening geldt niet voor de bevoegdheid tot:

    • a.

      het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

    • b.

      het vaststellen van beleidsregels;

    • c.

      het beslissen op een bezwaarschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in de mandaatlijst is vermeld.

  • 2.

    De bevoegdheid tot weigering of afwijzing van een aanvraag of verzoek wordt niet gemandateerd aan afdelingshoofden, teamleiders of ambtelijke medewerkers.

Artikel 6 Overige uitzonderingen

De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het bijgevoegde mandaatlijst, tenzij:

  • a.

    de beslissing afwijkt van een ingewonnen extern advies;

  • b.

    het besluit een afwijking of aanvulling zou inhouden van het bestaande beleid, een eerder vastgelegde gedrags- of beleidslijn of overige richtlijnen en voorschriften;

  • c.

    het besluit wordt genomen met gebruikmaking van een hardheidsclausule in een wettelijke regeling;

  • d.

    artikel 169, vierde lid van de Gemeentewet van toepassing is;

  • e.

    er sprake is of kan zijn van een grote politiek-bestuurlijke impact dan wel mogelijke precedentwerking;

  • f.

    het besluit kan leiden tot de overschrijding van het budget c.q. de begroting;

  • g.

    bij persoonlijke betrokkenheid van een mandaatgever of gemandateerde;

  • h.

    uit overleg met de portefeuillehouder blijkt dat de portefeuillehouder het voorstel aan het ter zake bevoegd bestuursorgaan wil voorleggen;

  • i.

    de gemandateerde om welke reden dan ook twijfelt of van het mandaat gebruik mag of moet worden gemaakt;

  • j.

    de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen.

Artikel 7 Afstemming

  • 1.

    Indien het onderwerp van mandaat meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij het ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter nadere besluitvorming voor aan de mandaatgever.

Artikel 8 Ondertekening van niet-gemandateerde besluiten

  • 1.

    Naast de mandaatverlening volgens de lijst als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van deze regeling, wordt tevens aan de afdelingshoofden en teamleiders de bevoegdheid verleend om door de mandaatgever voor akkoord geparafeerde en aldus genomen besluiten namens deze te ondertekenen.

  • 2.

    De gemandateerde maakt geen gebruik van deze bevoegdheid tot ondertekening van de stukken indien:

  • a.

    de de wens daartoe door of namens de mandaatgever kenbaar is gemaakt;

  • b.

    het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

  • c.

    het correspondentie betreft waarvan ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

  • d.

    zich na beslissing van de mandaatgever nieuwe feiten voordoen of bekend worden als gevolg waarvan het besluit heroverweging verdient of aan het besluit alsnog bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten verbonden raken.

Artikel 9 Ondertekeningswijze van besluiten

1.Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de gemandateerde als volgt ondertekend:

Burgemeester en wethouders van Kapelle,

namens deze,

.....................(naam en functie-aanduiding gemandateerde)

dan wel:

De burgemeester van Kapelle,

namens deze,

.....................(naam en functie-aanduiding gemandateerde).

2.Indien het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening van een besluit is de ondertekening als volgt:

Overeenkomstig het door burgemeester en wethouders op ….. (datum) genomen besluit,

namens deze,

.....................(naam en functie-aanduiding gemandateerde)

dan wel:

Overeenkomstig het door de burgemeester op ..... (datum) genomen besluit,

namens deze,

.....................(naam en functie-aanduiding gemandateerde).

Artikel 10 Schakelbepaling volmachten en machtigingen

Deze mandaatregeling is van overeenkomstige toepassing indien het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht of machtiging verleent.

Artikel 11 Slot- en overgangsbepalingen

  • 1.

    Ingeval van wijziging van wet- of regelgeving waarop een gemandateerde bevoegdheid berust blijft de bevoegdheid gemandateerd en wordt het mandaat geacht te zijn verleend op grond van de corresponderende bepalingen in de gewijzigde wet- of regelgeving.

  • 2.

    De mandaatregeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De bij besluit van 26 mei 2015, nr.22/2g vastgestelde Mandaatregeling 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Mandaatregeling gemeente Kapelle 2016".

 

 

 

Kapelle, 3-5-2016

Burgemeester en wethouders van Kapelle,

 

De secretaris,

De burgemeester,

mr. A.J. van den Berge

mr. A.B. Stapelkamp

 

De burgemeester van Kapelle,

mr. A. B. Stapelkamp