Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedure klachtenregeling aanbestedingen gemeente Breda |
Citeertitel | Procedure klachtenregeling aanbestedingen gemeente Breda |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2016 | nieuwe regeling | 19-04-2016 | 43297 |
De gemeente Breda geeft ondernemers/inschrijvers/gegadigden (in dit document verder aangeduid als ‘marktpartijen’) de mogelijkheid om zowel voorafgaand aan, tijdens als na afloop van een aanbestedingsprocedure een klacht in te dienen met betrekking tot de aanbestedingsprocedure.
In deze beschrijving wordt in het kort het volgende aangegeven:
2. Wat is het verschil tussen een klacht en een vraag?
Een klacht is een uiting van ontevredenheid met een corrigerend of afwijzend karakter. Om misverstanden te voorkomen moet een klacht duidelijk als zodanig worden benoemd.
Een vraag is een verzoek tot het verkrijgen van een inlichting, met een neutraal karakter en gericht op verduidelijking.
3. Wie kunnen een klacht indienen?
Alleen marktpartijen die belang hebben bij de verwerving van de opdracht waar de klacht betrekking op heeft kunnen een klacht indienen. Daaronder vallen alleen:
Onderaannemers kunnen een klacht indienen voor zover ze niet klagen over de relatie hoofdaannemer - onderaannemer. Anoniem klagen kan niet. Wel kan een brancheorganisatie op eigen titel bezwaren met betrekking tot een specifieke aanbesteding, die bij een of meer marktpartijen van de branche leven, als klacht indienen.
4. Hoe kan een klacht worden ingediend?
Klachten in het kader van de betreffende aanbesteding kunnen alleen worden ingediend door het sturen van een e-mail naar klachtenmeldpuntaanbestedingen@breda.nl, met volgende informatie:
De klacht is vatbaar voor interpretatie en wordt alleen inhoudelijk in behandeling genomen indien voldaan is aan de volgende voorwaarden:
De klacht wordt schriftelijk ingediend door een e-mail te sturen naar: klachtenmeldpuntaanbestedingen@breda.nl;
De klacht is niet gedaan om misbruik te maken van de klachtenregeling. De Aanbestedingsdeskundige behoudt zich het recht voor om de klacht niet-ontvankelijk te verklaren, indien naar zijn/haar oordeel op objectieve gronden kan worden vastgesteld dat de marktpartij oneigenlijk gebruik dan wel misbruik maakt van de klachtenregeling. De Aanbestedingsdeskundige kan in een dergelijke situatie de gemeente Breda adviseren een klacht over de betreffende marktpartij in te dienen bij de marktpartij zelf en vervolgens bij de Commissie van Aanbestedingsexperts (CvA) in Den Haag.
6. Commissie van Aanbestedingsexperts (CvA)
Klachten die door de gemeente Breda niet-ontvankelijk worden verklaard of voor de betreffende marktpartij niet op een bevredigende manier zijn afgerond kunnen door de marktpartij worden voorgelegd aan de Commissie van Aanbestedingsexperts in Den Haag.
Uitspraken van de Commissie van Aanbestedingsexperts zijn niet-bindend. Betrokken partijen hoeven het advies niet over te nemen en behouden te allen tijde het recht om het geschil aan de rechter voor te leggen. Adviezen van de CvA kunnen bij een geschil voor de rechter meewegen. De gemeente Breda kan beslissen de aanbestedingsprocedure tijdens de klachtenafhandeling op te schorten, maar is dat niet verplicht. De CvA heeft geen bevoegdheid om een aanbestedingsprocedure op te (laten) schorten.
Voor meer informatie met betrekking tot klachtenafhandeling bij aanbesteden, zie tevens de publicatie op:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/regelingen/2013/03/07/klachtafhandeling-bij-aanbesteden.html