Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Fryske Marren

Handhavingsprogramma 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Fryske Marren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHandhavingsprogramma 2016
CiteertitelHUP 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Besluit omgevingsrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-04-201601-01-2017nieuwe regeling

29-03-2016

Gemeenteblad 2016, 46551

194022859

Tekst van de regeling

Intitulé

Handhavingsprogramma 2016

 

 

1. Inleiding

1.1 Algemeen

Gemeente De Fryske Marren zorgt ervoor dat burgers, bedrijven en recreanten in een veilige, gezonde, duurzame en mooie leefomgeving kunnen wonen, werken en recreëren. De toezichthouders en handhavers van het cluster Toezicht & Handhaving (afdeling VVH) dragen hun steentje bij om, vanuit het eigen specialisme, de visie te realiseren. De toezichthouders en handhavers zijn dagelijks op pad in de gemeente en zijn daarmee een zichtbaar aanspreekpunt voor burgers, bedrijven en recreanten en het visitekaartje van de gemeente. Vanuit deze rol wordt op efficiënte en integrale wijze de werkzaamheden uitgevoerd, waarbij de kernwaarden Klantgericht, Samenwerken en Resultaatgericht voorop staat.

In dit document wordt het Handhavinguitvoeringsprogramma 2016 (hierna te noemen HUP 2016) weergegeven. Het HUP geeft op hoofdlijnen per taakveld (Milieu, BWT & RO, Brandveiligheid, Apv & BW en T&H kwaliteit kinderopvang) de inzet weer van het toezicht in 2016. Deze inzet vindt plaats door cluster Toezicht & Handhaving (afdeling VVH) van de gemeente, de Fumo (milieutoezicht) en de GGD (toezicht kwaliteit kinderopvang).

1.2 Wettelijke grondslag

De wettelijke grondslag van dit document is vastgelegd in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Besluit omgevingsrecht (Bor) en de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor). Artikel 7.3 van het Bor stelt dat periodiek (jaarlijks) een uitvoeringsprogramma moet worden gemaakt, waarin wordt aangegeven welke activiteiten op het gebied van toezicht en handhaving worden uitgevoerd. Met het onderhavige HUP wordt voor 2016 aan deze wettelijke verplichting tegemoet gekomen. Naast dat in het HUP 2016 wordt ingegaan op de Wabo-gerelateerde taakvelden Milieu, Bouw- en Woningtoezicht, Ruimtelijke Ordening en Brandveiligheid, zijn de taakvelden Algemene plaatselijke verordening & Bijzondere Wetten (o.a. Drank- en Horecawet en Wet op de kansspelen) en het toezicht en de handhaving op de kwaliteit van de kinderopvang ook in het HUP opgenomen. Op deze wijze vindt toezicht en handhaving binnen De Fryske Marren zo integraal mogelijk plaats.

1.3 Programmatisch toezicht & handhaving

Het toezicht en de handhaving vinden op integrale en programmatische wijze plaats. Op deze wijze wordt op dezelfde manier opgetreden tegen gelijksoortige overtredingen en wordt willekeur zo veel mogelijk voorkomen. Onder het moto ‘zacht waar het kan en hard waar het moet’ wordt het risico gestuurd toezicht toegepast. De risico-inventarisatie vormt hierbij het vertrekpunt. In deze risico-inventarisatie zijn de volgende aspecten betrokken:

  • het naleefgedrag;

  • het negatief effect dat kan optreden bij het niet naleven van de wet- en regelgeving;

  • bestuurlijke/maatschappelijke aandacht, en;

  • het uitvoerings- en capaciteitsniveau van toezicht en handhaving.

Op basis van de risico-inventarisatie zijn vervolgens per taakveld prioriteiten gesteld. Deze prioriteiten geven aan waar het zwaartepunt van toezicht en handhaving ligt. Op deze wijze wordt de beschikbare toezicht- en handhavingscapaciteit zodanig ingezet dat de prioritaire handhavingsonderwerpen voldoende aandacht krijgen. Per taakveld kan de wijze van het stellen van prioriteiten verschillen. Dit heeft te maken met de soort controles die wordt uitgevoerd. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt in periodieke controles zoals bij de taakvelden Milieu en Brandveiligheid en eenmalige controles zoals bij taakveld BWT & RO. De prioritering die in het HUP 2016 is gemaakt, vloeit in de basis voort uit de risico-inventarisaties van de voormalige fusiegemeenten, waarbij aan de hand van de ervaringen, gegevens, resultaten, meldingen, klachten en handhavingsverzoeken van de afgelopen twee jaren, indien nodig en wenselijk, aanpassingen zijn doorgevoerd. Op deze wijze wordt ernaar gestreefd om het toezicht en de handhaving gericht in te zetten, waarbij de controles worden uitgevoerd daar waar het meest nodig is en de handhavingsinspanning het meest effectief is.

In 2016 zal worden aangevangen met het opzetten van het VTH-beleid (Vergunningen, Toezicht en Handhaving-beleid). Dit in navolging op de Wet VTH (wijziging van de Wabo), die in 2016 in werking treedt. Met het in werking treden van de Wet VTH is het de bedoeling dat de kwaliteit binnen het werkgebied van VTH wordt gewaarborgd, zowel bij de medewerkers (VTH-kwaliteitscriteria) als in de processen (VTH-procescriteria). Tevens wordt met het opzetten van het VTH-beleid voorgesorteerd op de Omgevingswet, waarvan het de bedoeling is dat deze in 2018 in werking treedt. Bij het maken van het VTH-beleid zal een nieuwe risicoanalyse worden gemaakt, waaruit vervolgens per taakveld de prioriteiten worden gekristalliseerd. Vanuit het bestuurlijk provinciaal VTH-overleg op 26 november 2015 is het verzoek gedaan of de intergemeentelijke werkgroep, die ook het voorstel heeft gemaakt voor de VTH-kwaliteitscriteria (Frysk Peil) voor de provincie Fryslân, een aanzet wil geven voor de VTH-procescriteria. Hierin is ook het VTH-beleid inclusief de risicoanalyse opgenomen en zal aansluiting worden gezocht bij de Landelijke Handhavingsstrategie. Gemeente De Fryske Marren is ook vertegenwoordigd in de intergemeentelijke werkgroep.

1.4 Integraal toezicht

In het kader van efficiëntie en integraliteit zal in 2016 meer worden ingezet op integraal toezicht. Dit zal in eerste instantie plaatsvinden bij de reguliere periodieke controles binnen de taakvelden Milieu, Brandveiligheid en Apv & BW (horeca). Omdat dezelfde inrichtingen (bedrijven) op verschillende gebieden (milieu, brandveiligheid en horeca) periodiek worden gecontroleerd, worden de verschillende controles zo veel mogelijk gecombineerd. Hierdoor wordt de toezichtbelasting voor de ondernemer beperkt en kan vanuit de gemeente ook efficiënter worden gewerkt. Waar mogelijk nemen de toezichthouders elkaars controles over. Wanneer dit niet mogelijk is (compliciteit van het bedrijf) vindt gezamenlijk het toezicht plaats. Om het integraal toezicht zo goed mogelijk te implementeren, wordt in 2016 ook een pilot gedraaid met het werken met digitale checklisten

1.5 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt kort teruggeblikt op 2014 en 2015, waarop het HUP 2014/2015 van toepassing was. Vervolgens zal in hoofdstuk 3 specifiek worden ingegaan op het uitvoeringsprogramma voor 2016. Per taakveld zal hierbij worden aangegeven op welke bedrijven en/of handhavingsonderwerpen het toezicht en de handhaving zullen worden ingezet. Indien nodig wordt hierbij verwezen naar de bijlagen, waarin nader wordt ingegaan waarop toezicht wordt gehouden, op welke wijze toezicht en handhaving plaatsvindt en hoeveel uren hiervoor beschikbaar zijn.

2. Terugblik 2014/2015

2.1 Algemeen

Naast de wettelijke plicht om jaarlijks een uitvoeringsprogramma vast te stellen, stelt de Wabo tevens dat jaarlijks gerapporteerd moeten worden over de uitgevoerde activiteiten. Artikel 10.6 van de Ministeriële regeling omgevingsrecht geeft hierbij aan dat de monitoring in ieder geval moet plaatsvinden over gegevens die betrekking hebben over het aantal:

  • uitgevoerde controles;

  • geconstateerde overtredingen;

  • opgelegde bestuurlijke sancties;

  • processen-verbaal, en;

  • klachten (en meldingen) over (mogelijke) overtredingen.

In de onderstaande tabel worden de gegevens over 2014 en 2015 weergegeven.

2.2 Terugblik 2014/2015

Gegevens over 2014

Gegevens / taakvelden

Uitgevoerde controles

Geconstateerde overtredingen

Opgelegde bestuurlijke sancties

Processen-verbaal

Klachten, HH-verzoeken en meldingen

Milieu (DFM)

Milieu (Fumo)

404

59

0

0

46

45

Onbekend

0

0

19

BWT & RO

918

512

1

0

303

Brandveiligheid

187

7

0

0

0

Apv & BW

547

61

0

1.316

216

T&H kwaliteit kinderopvang

44

19

2

0

0

Totaal

2.145

658

3

1.316

584

Gegevens over 2015

Gegevens / taakvelden

Uitgevoerde controles

Geconstateerde overtredingen

Opgelegde bestuurlijke sancties

Processen-verbaal

Klachten, HH-verzoeken en meldingen

Milieu (DFM)

Milieu (Fumo)

379

35

3

0

57

92

20

0

1

6

BWT & RO

856

402

7

0

330

Brandveiligheid

292

28

0

0

0

Apv & BW

462

75

2

1.382

448

T&H kwaliteit kinderopvang

87

21

11

0

1

Totaal

2.168

581

23

1.383

842

Toelichting op de cijfers van 2014 en 2015

 

Taakveld Milieu

Op 1 januari 2014 is de Fumo als Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) binnen provincie Fryslân ontstaan en voert zij vanaf deze datum voor gemeente De Friese Meren (nu De Fryske Marren) het toezicht uit bij de meer complexere milieu-inrichtingen. Het jaar 2014 wordt voor de Fumo als opstartjaar gezien, waarin zij in totaal 45 milieucontroles voor gemeente De Friese Meren heeft uitgevoerd. Helaas kan de Fumo niet achterhalen hoeveel overtredingen tijdens deze controles zijn vastgesteld. Het aantal hiervan is dan ook niet bekend. Hierdoor zijn vervolgens dan ook geen handhavingsprocedures opgestart. Eventuele handhavingsprocedures, die worden opgestart na het constateren van overtredingen door medewerkers van de Fumo, worden uitgevoerd door medewerkers van gemeente De Fryske Marren. In 2014 zijn vervolgens 19 klachten door de Fumo op adequate wijze opgepakt en afgehandeld. Na het opstartjaar maakte de Fumo in 2015 een ontwikkeljaar door, waarbij de administratie en registratie beter op orde was. In dit jaar heeft de Fumo in totaal 92 controles uitgevoerd, waarbij 20 overtredingen zijn geconstateerd. Bij één van deze overtredingen kon de strijdigheid niet teniet worden gedaan en is een proces verbaal opgelegd. In de andere gevallen is met een constateringsbrief dan wel met een vooraankondiging tot handhaving de overtreder in de gelegenheid gesteld om binnen een bepaalde termijn de overtreding te beëindigen. Vervolgens is tijdens de hercontroles geconstateerd dat daadwerkelijk de overtredingen waren beëindigd, waardoor er geen aanleiding meer was om een handhavingsbesluit te nemen. In 2015 heeft de Fumo 6 klachten in behandeling genomen en afgehandeld.

Naast de Fumo heeft gemeente De Fryske Marren in 2014 en 2015 ook toezicht gehouden bij milieu-inrichtingen. Hierbij zijn in 2014 404 controles en in 2015 379 controles uitgevoerd. De meeste controles hebben plaatsgevonden binnen de agrarische sector en binnen de sectoren horeca, sport en recreatie. Tijdens deze controles zijn in 2014 59 overtredingen en in 2015 35 overtredingen geconstateerd. Naar aanleidingen van de geconstateerde overtredingen zijn de overtreders met een constateringsbrief dan wel een vooraankondiging tot handhaving in de gelegenheid gesteld om deze overtredingen te beëindigen. Tijdens de hercontroles in 2014 is vervolgens vastgesteld dat alle overtredingen zijn beëindigd. In 2015 bleek dat in 3 gevallen niet het geval te zijn en heeft het college van burgemeester en wethouders daadwerkelijk een handhavingsbesluit genomen. Uiteindelijk zijn ook deze overtredingen binnen de gestelde begunstigings-termijn beëindigd. Tot slot heeft gemeente De Fryske Marren in 2014 en 2015 46 respectievelijk 57 handhavingsverzoeken, klachten dan wel meldingen van (mogelijke) overtredingen in behandeling genomen. In alle gevallen is nagegaan of daadwerkelijk sprake was van een overtreding. Was dit niet het geval, is dit teruggekoppeld aan de melder. Was dit wel het geval, dan is de overtreder verzocht om de overtreding te beëindigen. Ook in deze gevallen heeft een terugkoppeling plaatsgevonden aan de melder.

Taakveld BWT & RO

Binnen dit taakveld vindt het toezicht plaats op de bouwkundige staat van bouwwerken en gebouwen, bij nieuwbouw- en/of verbouwwerkzaamheden en het gebruik van gebouwen en percelen (RO). Bij het laatste aspect wordt beoordeeld of het betreffende gebruik wel in overeenstemming is met de bestemming zoals is bepaald in het bestemmingsplan.

In 2014 en 2015 zijn in totaal 918 respectievelijk 856 controles uitgevoerd. Het zwaartepunt van het toezicht lag in 2014 en 2015 bij het uitvoeren van controles naar aanleiding van verleende omgevings-vergunningen voor nieuwbouw- of verbouwprojecten, illegale bouwactiviteiten (zonder omgevings-vergunning), permanent bewonen van recreatiewoningen, illegaal ligplaats innemen van vaartuigen en over het algemeen strijdig gebruik van het geldende bestemmingsplan. Tijdens de uitgevoerde controles zijn in (bijna) de helft van de gevallen overtredingen geconstateerd, namelijk 512 overtredingen in 2014 en 402 overtredingen in 2015. Ondanks de hoge aantallen overtredingen is op basis van goed overleg en goede afspraken ervoor gezorgd dat tijdens de uitgevoerde hercontroles is vastgesteld dat de meeste overtredingen zijn beëindigd. In enkele gevallen, namelijk 1 geval in 2014 en in 7 gevallen in 2015 was het noodzakelijk dat het college van burgemeester en wethouders een handhavingsbesluit nam om ervoor te zorgen dat de overtredingen daadwerkelijk werden beëindigd. Voorts zijn binnen het taakveld BWT & RO in 2014 en 2015 303 respectievelijk 330 handhavingsverzoeken, klachten en meldingen in behandeling genomen en afgehandeld. Veel van de handhavingsverzoeken, klachten en meldingen hadden betrekking op illegale bouw/verbouw/sloop, vergunningsvrije bouwwerken en gebouwen en op het permanent bewonen van recreatiewoningen. Naar aanleiding van de verzoeken, klachten en meldingen is nagegaan of sprake was van een overtreding en is hierop actie ondernomen, waarbij een terugkoppeling heeft plaatsgevonden naar de melder.

Taakveld Brandveiligheid

Op 1 januari 2014 zijn alle gemeentelijke brandweerorganisaties samengevoegd en opgenomen in de Veiligheidsregio Fryslân. Destijds heeft gemeente De Friese Meren ervoor gekozen om het toezicht op het brandveilig gebruik van bedrijven, instellingen en tijdens evenementen in eigen beheer uit te voeren. Hiervoor is vanuit de gemeentelijke brandweer een toezichthouder Brandveiligheid in dienst gehouden.

Net als binnen het taakveld Milieu vindt het toezicht binnen het taakveld Brandveiligheid periodiek plaats. De frequentie van de periodieke controle is afhankelijk van de omvang en het soort gebruik van een gebouw in relatie tot de risico’s van en de negatieve effecten bij een calamiteit. Deze frequentie kan worden onderverdeeld in 2x per jaar, 1x per jaar, 1x per 2 jaar of 1x per 5 jaar.

In 2014 en 2015 zijn binnen dit taakveld 197 respectievelijk 292 controles uitgevoerd. Hierbij lag de nadruk op het toezicht bij kamerverhuur voor meer dan 10 personen, logiesgebouwen voor personen tussen de 10 en 50 personen en voor meer dan 50 personen, verpleegtehuizen, onderwijsinstellingen voor kinderen jonger dan 12 jaar, kinderopvanglocaties voor kinderen jonger dan 4 jaar of voor 24 uur per dag en de brandveiligheid tijdens evenementen. Tijdens de controles zijn in 2014 7 overtredingen en in 2015 28 overtredingen geconstateerd. Vervolgens zijn in goed overleg met de overtreders afspraken gemaakt om de overtredingen te beëindigen en is dit ook gedaan, waardoor geen handhavingsprocedures zijn opgestart. Tevens zijn er in 2014 en 2015 geen handhavingsverzoeken, klachten en meldingen over brandveiligheid bij de gemeente binnengekomen.

Taakveld Apv & BW

Het toezicht binnen het taakveld Apv & BW concentreert zich op de openbare ruimte van de gemeente en kenmerkt zich door een grote verscheidenheid. Deze verscheidenheid is uitgebreid met de wijziging van de Drank- en Horecawet op 1 januari 2013. Met deze wijziging zijn de toezicht- en handhavingsbevoegdheden overgegaan van de nVWA naar de gemeenten (burgemeester). De jaren 2014 en 2015 zijn gebruikt om het toezicht en de handhaving van de Drank- en Horecawet vorm te geven.

In 2014 en 2015 zijn 547 respectievelijk 462 controles uitgevoerd. Hierbij lagen de prioriteiten bij het controleren van evenementen, reguliere controles en leeftijdscontroles Drank- en Horecawet, parkeertoezicht op de blauwe zones, toezicht op het aanbieden van afval, toezicht op afvaldumpingen in het openbaar gebied, toezicht op het stallen van voertuigen op de openbare weg en toezicht en handhaving op de Winkeltijdenwet. Tijdens het toezicht zijn in 2014 en 2015 in totaal 61 respectievelijk 75 overtredingen geconstateerd, waartegen vervolgens daadwerkelijk handhavingsprocedures zijn opgestart. Vervolgens zijn in 2 gevallen de overtredingen niet in goed overleg en binnen de gestelde termijnen beëindigd, waardoor het college van burgemeester en wethouders een handhavingsbesluit hebben genomen. Met betrekking tot het parkeertoezicht op de blauwe zones in Joure en Lemmer is dit door Boa’s (Buitengewoonopsporingsambtenaren) van P1 Onstreet BV namens de gemeente uitgevoerd. Tijdens dit toezicht zijn in 2014 en 2015 1.316 respectievelijk 1.382 processen verbaal uitgeschreven. Voorts zijn binnen het taakveld Apv & BW in 2014 en 2015 216 respectievelijk 448 handhavingsverzoeken, klachten en meldingen bij de gemeente ingediend. Het merendeel van deze verzoeken, klachten en meldingen waren gericht op het aanbieden van afval en afvaldumpingen, foutief parkeren, stallen van voertuigen op de openbare weg en hondenproblematiek (hondenpoep, agressieve honden en het niet aanlijnen van honden). In alle gevallen zijn de verzoeken, klachten en meldingen in behandeling genomen, waar nodig is vervolgens actie ondernomen en heeft een terugkoppeling plaatsgevonden naar de melder.

Taakveld T&H Kwaliteit Kinderopvang

Sinds de fusie van gemeente De Friese Meren is de handhaving op de kwaliteit van de kinderopvang ondergebracht bij de afdeling VVH. Daarnaast vindt de registratie van nieuwe en gewijzigde kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders plaats binnen de afdeling VVH. Het toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang binnen de gemeente wordt uitgevoerd door de GGD (Veiligheidsregio Fryslân). De resultaten van het toezicht rapporteert de GGD aan de gemeente. Wanneer blijkt dat er sprake is van één of meerdere overtredingen, start de gemeente vervolgens een handhavingsprocedure op tegen de betreffende kinderopvang.

In 2014 heeft de GGD 44 controles uitgevoerd. Hiervan zijn 14 controles uitgevoerd bij kinderdagverblijven, 7 controles bij peuterspeelzalen, 7 controles bij buitenschoolse opvang en tot slot 3 controles bij gastouderbureaus. Voorts heeft de GGD 13 steekproeven uitgevoerd bij gastouders. Tijdens deze controles zijn in totaal bij 19 locaties overtredingen geconstateerd. Vervolgens heeft de gemeente tegen deze overtredingen handhavingsprocedures opgestart. Na de hercontroles bleken 17 van de 19 overtredingen inmiddels te zijn beëindigd. Bij de resterende twee overtredingen is een bestuurlijke boete van € 5.500,00 per overtreding opgelegd. Deze boetes zijn vervolgens ook geïnd en betaald. Daarnaast zijn tevens de overtredingen beëindigd. Voorts heeft de gemeente in 2014 42 aanvragen van gastouders geregistreerd. Tot slot zijn in 2014 geen handhavingsverzoeken, klachten of meldingen over de kinderopvang bij de GGD of de gemeente binnengekomen.

Gedurende het jaar 2015 heeft de GGD in totaal 87 controles uitgevoerd. Hiervan zijn 28 controles uitgevoerd bij kinderdagverblijven, 10 controles bij peuterspeelzalen, 13 controles bij buitenschoolse opvang en 3 controles bij gastouderbureaus. Tevens heeft de GGD 22 verkorte onderzoeken en 11 steekproeven bij gastouders uitgevoerd. Tijdens het uitvoeren van deze controles heeft de GGD bij 21 locaties overtredingen vastgesteld. De gemeente heeft vervolgens in alle gevallen een handhavingsprocedure opgestart, waarbij tijdens de hercontroles bij 10 gevallen is vastgesteld dat de overtredingen zijn beëindigd. Bij de resterende 11 gevallen zijn de handhavingsprocedures voortgezet, waarbij in 5 gevallen in goed overleg alsnog de overtredingen zijn beëindigd en in 6 gevallen het college van b&w daadwerkelijk een handhavingsbesluit heeft genomen. Het ging hierbij om het opleggen van 1 last onder dwangsom en 5 bestuurlijke boetes. Gedurende de begunstigingstermijn is alsnog de overtreding beëindigd, waardoor er geen reden was om daadwerkelijk de dwangsom in te vorderen. De 5 bestuurlijke boetes zijn daadwerkelijk ingevorderd en tevens aan de gemeente betaald. Het ging hierom een boetebedrag van in totaal € 7.250,00. In 2015 heeft de gemeente tevens 38 aanvragen van gastouders geregistreerd. Daarnaast is 1 klacht over een gastouder bij de gemeente binnengekomen. Naar aanleiding van deze klacht heeft er een onderzoek plaatsgevonden, dat ertoe heeft geleid dat de betreffende gastouder is uitgeschreven als kinderopvang uit het landelijke register.

3. Handhavinguitvoeringsprogramma 2016

3.1 Algemeen

In dit hoofdstuk wordt per taakveld aangegeven waarop het toezicht en de handhaving in 2016 is gericht en waar dus de prioriteiten liggen. In eerste instantie wordt hierbij ingegaan op het taakveld milieu, waarbij tevens de inzet van de Fumo zal worden weergegeven. Vervolgens zal de inzet binnen het taakveld BWT & RO onder de aandacht worden gebracht, waarna het taakveld Brandveiligheid de revue zal passeren. Voorts zal worden stilgestaan bij het taakveld Apv & BW en tot slot zal de inzet binnen het taakveld T&H kwaliteit kinderopvang kenbaar worden gemaakt.

3.2 Taakveld Milieu

Binnen het taakveld Milieu wordt op het gebied van toezicht zowel werkzaamheden uitgevoerd door de medewerkers van gemeente De Fryske Marren als door de medewerkers van de Fumo, die namens de gemeente bij complexere milieu-inrichtingen controles uitvoeren. In het onderstaande overzicht worden de beschikbare uren en het aantal uit te voeren controles binnen het taakveld Milieu weergegeven.

Beschikbare inzet DFM in fte

1,35

Jaarinzet in uren per fte

1.420

Inzet in uren gemeente De Fryske Marren

1.924

Inzet in uren Fumo

2.333

Totaal inzet in uren

4.257

3.2.1 Toezicht gemeente De Fryske Marren

Regulier toezicht

Aantal controles

Aantal uren

Inrichtinggebonden toezicht

402

1.500

Opleveringscontroles

60

150

Niet-inrichtinggebonden toezicht (o.a. verbranden van afval, storten/dumpen/ lozen van afval, gebruik van grond/puin in werken)

25

50

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

50

100

Overig (cursussen, overleggen, Fumo-werkzaamheden e.d.)

N.v.t.

80

Totaal

537

1.880

Projecten

Aantal controles

Aantal uren

Paasvuren / vreugde vuren

16

16

Inventarisatie Bedrijventerreinen

Meerdere

28

Totaal

16+

44

Toelichting

De meeste uren worden door de toezichthouders ingezet op het inrichtinggebonden toezicht, waarbij de bedrijven periodiek worden gecontroleerd en opleveringscontroles worden uitgevoerd wanneer een nieuw bedrijf is opgericht of de bedrijfsvoering van een bestaand bedrijf is gewijzigd. Waar mogelijk en wenselijk worden de controles integraal uitgevoerd, waarbij aspecten binnen de taakvelden Brandveiligheid en Apv & BW ook tijdens de controles worden meegenomen. In paragraaf 1.2 van Bijlage 1 zijn per branche de prioriteiten aangegeven waarop het toezicht is gericht.

Naast het inrichtinggebonden toezicht worden ook buiten de milieu-inrichtingen controles uitgevoerd. Hierbij wordt voornamelijk ingezet op het verbranden van afval, dumpen van afval en verwerken van afvalstoffen in werken. Voorts worden controles uitgevoerd naar aanleiding van handhavingsverzoeken, klachten of meldingen. Deze meldingen van burgers en bedrijven worden als signalen opgevat dat men bepaalde situaties niet acceptabel vindt. Het is dan ook aan de gemeente om hier nader onderzoek naar te doen.

Tot slot wordt vanuit de taakvelden Milieu en Brandveiligheid integraal toezicht gehouden op het aanbrengen en aansteken van paasbulten en vreugde bulten. Hierbij is het zaak dat de veiligheid van de aanwezigen tijdens de paasvuren en vreugde vuren is gewaarborgd en wordt voorkomen dat de paasbulten en vreugde bulten worden gebruikt om van (gevaarlijke) afvalstoffen af te komen. Tevens zal samen met de taakvelden BWT & RO en Brandveiligheid in 2016 worden aangevangen met het integraal toezicht op bedrijventerreinen. Hierbij zal per bedrijventerrein een schouw worden gemaakt, waarbij wordt nagegaan welke bedrijven op het terrein actief zijn, dit overeenkomt met de bestemming en door het uitoefenen van het bedrijf het milieu en de brandveiligheid niet in het geding is.

3.2.2 Toezicht Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (Fumo)

Regulier toezicht – inrichtinggebonden

Aantal controles

Aantal uren

Inrichting gebonden toezicht:

 

 

·Inrichtingen type B

34

338

·Inrichtingen type B (voormalig provinciale inrichting)

18

288

·Inrichtingen Type C

32

441

·Inrichtingen type C (voormalig provinciale inrichting)

18

288

·Inrichtingen type D

4

96

Achterstallige controles 2015

0

0

Hercontroles n.a.v. overtredingen bij Fumo-inrichtingen

39

174

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

17

101

Totaal

162

1.726

Regulier toezicht – niet inrichtinggebonden

Aantal controles

Aantal uren

Niet-inrichtinggebonden toezicht (o.a. ketentoezicht asbest, ketentoezicht bodem- en grondstromen). Dit betreft het toezicht dat in de packagedeal is genoemd bij de onderdelen 6, 7, 8 en 9.

Meerdere

607

Totaal

Meerdere

607

Toelichting

Vanuit de Fumo zijn de werkzaamheden voornamelijk gericht op het inrichtinggebonden toezicht, waarbij de meer complexere milieu-inrichtingen worden gecontroleerd. Het gaat hierbij voor 2016 om 106 bedrijven. Daarnaast worden controles uitgevoerd naar aanleiding van handhavingsverzoeken, klachten en meldingen door burgers en bedrijven. Voorts zal in het kader van niet inrichtinggebonden toezicht voornamelijk worden ingezet op ketentoezicht met betrekking tot asbest en bodem- en grondstromen. In totaal is in 2016 hiervoor 607 uren vrijgemaakt. Hiervan zal 207 uren worden specifiek ingezet op het ketentoezicht asbest en 400 uren voor het ketentoezicht bodem- en grondstromen binnen gemeente De Fryske Marren. Voorts worden nog Fryslân breed 5.600 uren (4 fte) ingezet op niet-inrichtinggebonden toezicht (ketentoezicht), waarbij de focus ligt op de gezamenlijke Fryske prioriteiten. Met een verdeelsleutel worden het totaal aantal uren van 5.600 verdeeld onder de Fumo-deelnemers.

3.3 Taakveld BWT & RO

Het toezicht binnen dit taakveld wordt opgesplitst in twee sub-taakvelden, namelijk BWT (bouw- en woningtoezicht) en RO (ruimtelijke ordening). Binnen het sub-taakveld BWT vindt toezicht plaats op het bouwen, verbouwen en slopen van bouwwerken en gebouwen. Vanuit het sub-taakveld RO wordt toezicht gehouden op het gebruik van gebouwen en percelen, zoals is geregeld in de beheersverordening of in het bestemmingsplan. Het toezicht binnen taakveld BWT & RO wordt uitgevoerd door 4 medewerkers van de gemeente.

Beschikbare inzet DFM in fte

4,00

Jaarinzet in uren per fte

1.420

Totaal inzet in uren gemeente De Fryske Marren

5.680

Regulier toezicht

Aantal controles

Aantal uren

Sub-taakveld BWT:

 

 

·Toezicht op verleende omgevingsvergunningen activiteit bouwen (en in strijd met het bp)

500

900

·Toezicht strijdige bouw/verbouw/sloop (zonder omgevingsvergunning

750

2.000

·Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

200

500

Sub-taakveld RO:

 

 

·Toezicht strijdig gebruik (in strijd met het bp)

300

1.150

·Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

100

250

Overig (cursussen, overleggen, e.d.)

N.v.t.

160

Totaal

1.850

4.960

Projecten

Aantal controles

Aantal uren

Inventarisatie Bedrijventerreinen

Meerdere

100

Galerijvloeren bij flats (constructieve veiligheid)

10

40

RVS in zwembaden (constructieve veiligheid)

12

80

Sportief knooppunt Joure (Swim Fun)

10

80

Verkeersknooppunt Joure (A6/A7)

5

20

Bouwkundige advisering WMO-aanvragen

10

250

Bouwkundige beoordeling inrichtingseisen DHW

40

150

Totaal

97+

720

Toelichting

Het toezicht binnen het taakveld BWT & RO is voornamelijk gericht op de controles op basis van de verleende omgevingsvergunningen en naar aanleiding van het constateren van bouwwerkzaamheden en gebruiksactiviteiten zonder of in strijd met een omgevingsvergunning of strijdig met de geldende regelgeving. In paragraaf 1.3 van Bijlage 1 is de prioritering per soort bouwwerk, gebouw en gebruik weergegeven in relatie tot de (constructieve) veiligheid, gezondheid en aantasting van de landschappelijke en stedenbouwkundige kwaliteit. Naast het actieve toezicht vanuit de gemeente worden controles uitgevoerd naar aanleiding van handhavingsverzoeken, klachten en meldingen.

Vanuit taakveld BWT & RO worden in 2016 ook meerdere projecten opgepakt. In eerste instantie het integraal toezicht op bedrijventerreinen. Onder het kopje taakveld Milieu is al ingegaan op dit project. Hiernaar wordt dan ook verwezen. Voorts zal worden ingezet op de constructieve veiligheid van galerijvloeren bij flats en de RVS-constructies in zwembaden. Bij ministeriële regeling zijn voorschriften opgesteld met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek naar het niveau van de constructieve veiligheid van galerijvloeren bij flats en de RVS-constructies in zwembaden. Wat betreft de galerijvloeren bij flats is het Bouwbesluit 2012 hierop aangepast en zal het Bouwbesluit 2012 op 1 juli 2016 worden aangepast met betrekking tot de RVS-constructies in zwembaden. Het is aan de gemeente om erop toe te zien dat de eigenaren van de flats en de zwembaden daadwerkelijk deze onderzoeken laten uitvoeren. In 2016 zal dan ook worden ingezet op deze taak.

Tevens genereren het sportief knooppunt Joure (Swim Fun) en het Verkeerknooppunt Joure (A6/A7) het nodige werk, waarbij toezicht vanuit het taakveld BWT & RO noodzakelijk is. Vandaar dat deze specifiek als projecten in het HUP 2016 zijn opgenomen. Tot slot voeren de toezichthouders BWT & RO taken uit voor andere afdelingen dan wel clusters, zoals bouwkundige advisering bij WMO-aanvragen en het beoordelen van horecagelegenheden of wordt voldaan aan de inrichtingseisen. Omdat het hier gaat om specifieke taken, worden deze als projecten weggezet.

3.4 Taakveld Brandveiligheid

Het toezicht op het brandveilig gebruik van inrichtingen en (kleinschalige) evenementen wordt door gemeente De Fryske Marren zelf uitgevoerd. Dit in goed overleg en samenwerking met de Veiligheidsregio Fryslân, die op 1 januari 2014 is ontstaan. Het toezicht vindt vanuit de afdeling VVH plaats door één toezichthouder Brandveiligheid.

Beschikbare inzet DFM in fte

1,00

Jaarinzet in uren per fte

1.420

Totaal inzet in uren gemeente De Fryske Marren

1.420

Regulier toezicht / werkzaamheden

Aantal controles

Aantal uren

Inrichtinggebonden toezicht

225

896

Toezicht evenementen

25

50

Advisering brandveiligheid evenementenvergunningen

N.v.t.

90

Advisering brandveilig leven (voorlichting)

N.v.t.

50

Samenwerking / afstemming Veiligheidsregio Fryslân

N.v.t.

120

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

10

20

Overig (cursussen, overleggen, e.d.)

N.v.t.

64

Totaal

260

1.290

Projecten

Aantal controles

Aantal uren

Paasvuren / vreugde vuren

16

16

Brandveilige feestversiering (evenementen, kerst e.d.)

12

24

Brandveiligheid Bêd & Brochje

25

60

Inventarisatie Bedrijventerreinen

Meerdere

30

Totaal

53+

130

Toelichting

Het merendeel van de uren binnen het taakveld Brandveiligheid wordt ingezet op het periodiek toezicht van bedrijven, instellingen en evenementen. In paragraaf 1.4 van Bijlage 1 wordt per soort inrichting (bedrijf, instelling en evenement) aangegeven waar de prioriteiten liggen en dus waarop in ieder geval het toezicht is gericht. In het kader van preventie wordt daarnaast advies gegeven op de brandveiligheid bij aanvragen van een evenementenvergunning en vindt voorlichting plaats bij scholen en instellingen over brandveilig leven. Omdat zowel de Veiligheidsregio Fryslân als de gemeente werkzaamheden verrichten met betrekking tot brandveilig gebruik, is goede onderlinge afstemming en samenwerking van belang. Om deze afstemming en samenwerking in 2016 te bevorderen, zal hierop worden ingezet. Tot slot vindt toezicht plaats naar aanleiding van handhavingsverzoeken, klachten en meldingen van brandgevaarlijke situaties.

Naast de reguliere werkzaamheden worden er binnen het taakveld Brandveiligheid in 2016 ook 4 projecten gedraaid. In eerste instantie wordt gezamenlijk met de toezichthouders van taakveld Milieu toezicht gehouden op aanbrengen en aansteken van paasbulten en vreugde bulten. Hierbij is het van belang dat de brandveiligheid van de aanwezigen is gewaarborgd. Tevens zal in 2016 er actief op worden toegezien dat de feestversiering bij evenementen, horecagelegenheden, dorpshuizen e.d. brandveilig is. Gemeente De Fryske Marren is een recreatief toeristische gemeente, waarbij het aantal voorzieningen voor Bêd & Brochje toeneemt. Het is van belang dat de recreanten en toeristen er vanuit kunnen gaan dat deze voorzieningen brandveilig zijn. De toezichthouder Brandveiligheid zal in 2016 dan ook controles uitvoeren bij de voorzieningen van Bêd en Brochje waarbij gezamenlijk met de eigenaren van de voorzieningen aan de hand van advies ervoor wordt gezorgd dat de brandveiligheid is gewaarborgd. Tot slot zal op integrale wijze gezamenlijk met de toezichthouders van de taakvelden Milieu en BWT & RO vanaf 2016 integraal toezicht worden gehouden op bedrijventerreinen. In paragraaf 3.2.1 (taakveld Milieu) is hier al nader op ingegaan.

3.5 Taakveld Apv & BW (Bijzondere Wetten)

Het toezicht wordt uitgevoerd door 3 toezichthouders, waarvan één voor 60% werkzaam is binnen het taakveld Apv & BW en voor de resterende 40% wordt ingezet binnen het taakveld Milieu. Voorts wordt één toezichthouder voor 50% gedetacheerd aan gemeente Heerenveen. Daarnaast worden medewerkers van P1 Onstreet BV voor 500 uren ingezet voor het parkeertoezicht in Lemmer in de periode mei tot en met oktober.

Beschikbare inzet DFM in fte

2,03

Jaarinzet in uren per fte

1.420

Inzet in uren gemeente De Fryske Marren

2.883

Inzet in uren P1 Onstreet BV

500

Totaal inzet in uren

3.383

Regulier toezicht

Aantal controles

Aantal uren

Toezicht evenementen (vooroverleg, controles, evaluatie)

44

500

Toezicht Horeca

80

160

Toezicht gebruik en inrichting openbare ruimte

200

600

Parkeertoezicht (blauwe zones en overlastsituaties)

250

1.113

Toezicht op ligplaatsen

30

60

Toezicht op het aanbieden van afval

40

120

Toezicht op het dumpen van afval in het openbaar gebied

60

180

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

450

400

Overig (cursussen, overleggen, e.d.)

N.v.t.

120

Totaal

1.154

3.253

Projecten

Aantal controles

Aantal uren

Bergingswerkzaamheden

N.v.t.

130

Totaal

N.v.t.

130

Toelichting

Het toezicht binnen het taakveld Apv & BW vindt hoofdzakelijk plaats in de openbare ruimte en in openbaar toegankelijke plaatsen, waarbij het waarborgen van de openbare orde, de veiligheid en de inrichting van het openbaar gebied voorop staat. In paragraaf 1.5 van Bijlage 1 wordt aangegeven welke onderwerpen binnen het taakveld Apv & BW in 2016 prioriteit hebben. Hierbij hebben de onderwerpen prioriteit, waarbij mensen in grotere getale bijeenkomen en waarbij dus de kans op het verstoren van de openbare orde en veiligheid daadwerkelijk aanwezig zijn (evenementen, horecagelegenheden). Daarnaast wordt het van belang geacht dat de inrichting van het openbaar gebied goed en netjes is. De prioriteit van het toezicht ligt dan ook bij het gebruik en de inrichting van de openbare weg (stalling van voertuigen, plaatsen van reclame-uitingen e.d.), het parkeertoezicht op de blauwe zones en bij overlast veroorzakende situaties, aanbieden en dumpen van afval in het openbaar gebied en het illegaal ligplaats innemen buiten het zomerseizoen (winteropslag). De prioriteiten zijn daarnaast bepaald aan de hand van de geconstateerde overtredingen en het aantal handhavingsverzoeken, klachten en meldingen van de afgelopen jaren.

Het toezicht binnen het taakveld Apv & BW vindt zowel periodiek als afrondend plaats. Het toezicht op de horeca is periodiek van aard. Om deze reden wordt dan ook aangesloten bij het toezicht binnen de taakvelden Milieu en Brandveiligheid, waar ook het toezicht periodiek plaatsvindt. Op deze wijze wordt het toezicht integraal uitgevoerd, waarbij tijdens één controle meerdere onderwerpen van verschillende taakvelden worden beoordeeld. Hierdoor is sprake van efficiënter toezicht, waarbij de controlebelasting van burgers en bedrijven wordt verminderd. Het toezicht op evenementen en in de openbare ruimte is afrondend van aard, waarbij zowel tijdens kantooruren, ’s avonds en in het weekend controles worden uitgevoerd. Binnen het taakveld Apv & BW heeft het project ‘Bergingswerkzaamheden’ bijzondere aandacht, waarvoor ook uren zijn vrijgemaakt. Het is de bedoeling dat in 2016 daadwerkelijk wordt aangevangen met de berging en dat deze ook in 2016 wordt afgerond.

3.6 Taakveld Toezicht & Handhaving kwaliteit kinderopvang

Het toezicht en de handhaving kwaliteit kinderopvang wordt gezamenlijk uitgevoerd door de GGD (Veiligheidsregio Fryslân) en gemeente De Fryske Marren. Hierbij vindt het toezicht plaats door de GGD en de handhaving wordt gedaan door de gemeente. Tevens doet de gemeente de registraties van kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders. Binnen de afdeling VVH houden 2 medewerkers zich bezig met de registratie en handhaving van kinderdagverblijven, gastouderbureaus, peuterspeelzalen, buitenschoolse opvang en gastouders.

Beschikbare inzet DFM in fte

Jaarinzet in uren per fte

Inzet in uren gemeente De Fryske Marren (handhaving)

Inzet in uren GGD (toezicht)

Totaal inzet in uren

3.6.1 Toezicht GGD

Regulier toezicht

Aantal controles

Aantal uren

Kinderdagverblijven

24

265

Peuterspeelzalen

9

254

Buitenschoolse opvang

11

126

Gastouderbureaus

3

22

Steekproef bij gastouders (minimaal 5% van het totaal aantal gastouders)

12

36

Toezicht n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

2

12

Totaal

61

715

3.6.2 Handhaving gemeente De Fryske Marren

Reguliere handhaving

Aantal zaken

Aantal uren

Handhaving op kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus

20

350

Handhaving gastouders

2

20

Registratie kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus

10

60

Registratie gastouders

200

330

Handhaving n.a.v. HH-verzoeken, klachten en meldingen

2

12

Overig (cursussen, overleggen, e.d.)

N.v.t.

80

Totaal

234

852

Toelichting

Op grond van de werkvoorraad in relatie tot het beschikbare budget heeft de GGD voor 2016 61 controles ingepland. Deze controles worden uitgevoerd bij kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en steekproefsgewijs bij gastouders. Op basis van de resultaten van de controles wordt de handhaving door de gemeente ingezet. Aan de hand van de opgedane kennis en ervaring van de afgelopen jaren is een inschatting gemaakt van de handhavingszaken, die in 2016 worden opgestart. In eerste instantie wordt geschat dat 34 handhavingsprocedures worden opgestart. Afhankelijk van de soort overtreding die wordt geconstateerd, wordt de prioriteit ervan bepaald aan de hand van de tabel zoals weergegeven in paragraaf 1.6 van Bijlage 1. Vervolgens wordt het handhavingsinstrument bepaald overeenkomstig de ‘Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen de Friese Meren’ (vastgesteld op 1 mei 2014).

Daarnaast is de inschatting dat 200 aanvragen bij de gemeente worden ingediend voor het wijzigen van bestaande gastouders dan wel voor nieuwe gastouders in de gemeente. Deze aanvragen worden in behandeling genomen, verwerkt en geregistreerd in het landelijke registratiesysteem LRKP.

Bijlage 1 Specificatie per taakveld

1.1 Inleiding

In het Handhavinguitvoeringsprogramma (hierna te noemen HUP) wordt per taakveld aangegeven waarop het toezicht zich in 2016 richt, waarbij is aangegeven hoeveel controles per taakveld worden uitgevoerd en hoeveel uren inzet hiermee zijn gemoeid. Per taakveld is het soort controle verschillend. Zo worden binnen de taalvelden Milieu, Brandveiligheid en T&H Kwaliteit Kinderopvang voor het overgrote deel periodiek (repeterend) controles bij de bedrijven en instellingen uitgevoerd. Dit is deels ook het geval binnen het taakveld Apv & BW, waarbij het dan gaat om reguliere horecacontroles. Hierbij wordt er op toegezien of het reguliere gebruik van de bedrijven en instellingen overeenkomstig de wet- en regelgeving is. Daarnaast worden binnen de taakvelden BWT & RO en Apv & BW ‘afrondende’ controles uitgevoerd, waarbij wordt nagegaan of percelen, gebouwen, bouwwerken, evenementen, objecten e.d. wel overeenkomstig de wet- en regelgeving zijn gebouwd respectievelijk worden uitgevoerd. In de onderhavige bijlage wordt per taakveld specifieker aangegeven waarop het toezicht is gericht. Omdat hierboven al is aangegeven dat het soort controle per taakveld verschillend is, kan de uitwerking van de specificatie ook verschillen.

1.2 Taakveld Milieu

Het toezicht binnen het taakveld Milieu vindt grotendeels plaats door middel van het periodiek controleren van milieu-inrichtingen (bedrijven). Voor 2016 staan 402 reguliere controles en 60 opleveringscontroles bij milieu-inrichtingen door toezichthouders van gemeente De Fryske Marren op de planning. Tijdens de controles wordt nagegaan of door het uitoefenen van het bedrijf het milieu en de omgeving niet onevenredig worden geschaad. De milieu-inrichtingen kunnen worden verdeeld in verschillende branches. In het onderstaande overzicht wordt per branche aangegeven op welke onderwerpen expliciet het toezicht in 2016 is gericht.

Overzicht prioriteiten per branche

 

Branche

Veehouderij

Horeca, recreatie & sport

Detailhandel

Garagebedrijven

Timmerbedrijven

onderwerpen

Stalsysteem

X

 

 

 

 

Aantal stuks melk- en jongvee

   

X

     

     

     

     

Opslag vaste mest / mest-scheider

   

X

     

     

     

     

Mestsilo of –zak

 

X

 

   

   

   

Opslag kuilvoer en bij-producten

   

X

     

     

     

     

Dieselolietank (Kiwa gekeurd)

 

X

   

   

   

   

Opslag afval-stoffen (oliën, accu’s e.d.)

X

 

 

X

 

Afvoer van afvalstoffen (gescheiden)

   

X

     

   

X

     

   

X

Olieafscheider

 

 

 

X

 

 

Opslag gevaarlijke stoffen

     

     

   

X

   

X

   

X

Afvoer gevaarlijke stoffen

     

     

   

X

   

X

   

X

Wasplaats (vloeistofdicht-heid)

     

     

     

   

X

     

Brandblussers

X

X

X

X

X

Nooduitgangen en noodverlichting

     

   

X

   

X

     

     

Vetvangput

 

X

 

 

 

Afvoer van frituurvet

   

 

X

   

   

   

Aanwezigheid deksels bij frituurvet

     

   

X

     

     

     

Logboek airco en koeling

   

 

X

   

   

   

Energieverbruik

 

X

X

 

 

  

1.3 Taakveld BWT & RO

In tegenstelling tot de taakvelden Milieu en Brandveiligheid is het toezicht binnen het taakveld BWT & RO op een bouwwerk, gebouw of perceel afrondend en niet periodiek. Wanneer de bouw van bouwwerk of gebouw wordt opgeleverd, wordt vervolgens het toezicht hierop afgerond. Het toezicht binnen dit taakveld richt zich op het oprichten van bouwwerken en gebouwen (sub-taakveld BWT) en op het gebruik van gebouwen en percelen (sub-taakveld RO). Voorts wordt het toezicht zowel uitgevoerd op basis van verleende omgevingsvergunningen als naar aanleiding van reguliere controles, al dan niet in navolging op handhavingsverzoeken, klachten of meldingen. Bij het uitvoeren van het toezicht ligt de prioriteit bij de (constructieve) veiligheid, gezondheid en waarborgen van de landschappelijke en stedenbouwkundige kwaliteit in relatie tot het soort bouwwerk, gebouw en perceel. In de onderstaande twee overzichten wordt per sub-taakveld de prioriteiten per bouwwerk, gebouw en gebruik aangegeven. In eerste instantie heeft de prioritering plaatsgevonden per soort bouwwerk, gebouw en het gebruik van een perceel (inclusief opstallen) in relatie tot de (constructieve) veiligheid, gezondheid en de impact op de landschappelijke en stedenbouwkundige kwaliteit. Daarnaast is de prioritering tot stand gekomen op basis van de opgedane ervaring door de toezichthouders van de afgelopen jaren (hoe vaak komt een overtreding voor) in combinatie met de ontvangen handhavingsverzoeken, klachten en meldingen.

 

Prioriteiten sub-taakveld BWT per soort bouwwerk/gebouw

Prioriteit

Soort bouwwerk/gebouw

Aanpak

1

Illegale bouw/verbouw/sloop (in afwijking of zonder omgevingsvergunning

Door gericht actief toezicht en naar aanleiding van handhavingsverzoeken, klachten en meldingen worden overtredingen opgespoord en waar nodig volgt een handhavingsprocedure;Naast toezicht en handhaving worden communicatie en informatie ingezet om overtredingen te voorkomen.

1

Bedrijfsmatige en publieke gebouwen met een hoge gebruiksintensiteit (o.b.v. omgevingsvergunningen)

1

Nieuwbouw en verbouw (o.b.v. omgevings-vergunningen)

1

Illegale reclameborden (bouwwerken)

2

Slopen en sloopmeldingen met asbest

Controle van de meldings- en vergunning-voorschriften. Het inhoudelijke accent is afhankelijk van het type gebouw dan wel bouwwerk;Alle meldingen en vergunningen worden minimaal 1x tijdens of na de uitvoering van de werkzaamheden gecontroleerd;Op basis van constateringen tijdens reguliere controles en n.a.v. handhavings-verzoeken, klachten en meldingen wordt toezicht gehouden en bij overtredingen een handhavingsprocedure opgestart.

2

Publiektoegankelijke infrastructurele bouwwerken (bruggen, viaducten e.d.)

2

Monumenten / beschermde stads- en dorpsgezichten

2

Vergunningsvrije bouwwerken en gebouwen (advisering / beoordeling)

3

Erf- en tuinafscheidingen

Voor deze onderwerpen zijn in beginsel geen uren gereserveerd;N.a.v. handhavingsverzoeken, klachten en meldingen en steekproefsgewijs wordt toezicht gehouden en bij overtredingen eventueel een handhavingsprocedure opgestart;Eventuele inzet gaat ten koste van meer prioritaire onderwerpen.

3

Bouwwerken geen gebouw zijnde (vlaggenmasten, speeltoestellen e.d.)

3

Zendmasten en overige antenne-installaties

 

Prioriteit

Omschrijving

1

Hoge prioriteit

2

Middelhoge prioriteit

3

Lage prioriteit

  

Prioriteiten sub-taakveld RO per soort gebruik

Prioriteit

Soort gebruik

Aanpak

1

Strijdig gebruik recreatiewoningen

Door gericht actief toezicht en naar aanleiding van handhavingsverzoeken, klachten en meldingen worden overtredingen opgespoord en waar nodig volgt een handhavingsprocedure;Naast toezicht en handhaving worden communicatie en informatie ingezet om overtredingen te voorkomen.

1

Strijdig gebruik reguliere woningen

1

Illegaal ligplaats innemen

2

Bewoning in strijd met het bestemmings-plan / illegale huisvesting arbeidsmigranten

Op basis van constateringen tijdens reguliere controles en n.a.v. handhavingsverzoeken, klachten en meldingen wordt toezicht gehouden en bij overtredingen een handhavingsprocedure opgestart.

2

Gebruik bedrijfswoning als burgerwoning op een bedrijventerrein

2

Gebruik in strijd met het bestemmingsplan (vangnet)

3

Bedrijf binnen een woonbestemming

Voor deze onderwerpen zijn in beginsel geen uren gereserveerd;N.a.v. handhavingsverzoeken, klachten en meldingen en steekproefsgewijs wordt toezicht gehouden en bij overtredingen eventueel een handhavingsprocedure opgestart;Eventuele inzet gaat ten koste van meer prioritaire onderwerpen.

3

Detailhandel / horeca op een bedrijventerrein

3

Paardenbakken

 

Prioriteit

Omschrijving

1

Hoge prioriteit

2

Middelhoge prioriteit

3

Lage prioriteit

  

1.4 Taakveld Brandveiligheid

Net als binnen het taakveld Milieu worden binnen het taakveld Brandveiligheid periodiek controles uitgevoerd bij inrichtingen (bedrijven en instellingen). De nadruk ligt hier bij het brandveilig gebruik van de betreffende panden, de voorzieningen om brand zoveel mogelijk te voorkomen dan wel ervoor te zorgen dat de mensen bij brand zo snel mogelijk het pand kunnen verlaten. Het gebruik van de bedrijven en instellingen kan worden onderverdeeld in verschillende soorten. In het onderstaande schema wordt per soort gebruik aangegeven op welke onderwerpen het toezicht in 2016 expliciet is gericht.

 

Overzicht prioriteiten per soort gebruik

Soort gebruik

Verzorging / logies (> 50 personen en bedlegerig)

Dagverblijf > 10 personen (scholen, kinder-opvang e.d.)

Verzorging / logies (10-50 personen en niet zelfredzaam)

Bijeenkomst-functie

Recreatie

Evenementen

Onderwerpen

Brandmeld-installatie (BMI)

 

X

 

X

 

X

   

   

   

BHV-organisatie

X

X

X

X

X

X

Brand-/rook-scheidingen

 

X

 

X

 

X

 

X

   

   

Vluchtwegen/

-uitgangen

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

Blusmiddelen

X

X

X

X

X

X

Certificaten/ keuringen

 

X

 

X

 

X

 

X

 

 

Opstelling/ inventaris

 

X

 

X

 

X

 

X

   

   

Aankleding ruimten

 

X

 

X

 

X

 

X

   

 

X

Stands/kramen/

Podia e.d.

   

   

   

   

   

 

X

Bereikbaarheid/ bluswater

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

Gelijkwaardigheid/ gedrag

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

 

X

   

1.5 Taakveld Apv & BW

Het toezicht binnen het taakveld Apv & BW vindt plaats op de openbare weg, het openbaar gebied en is dus enorm uitgestrekt en gevarieerd. Daarnaast vindt het toezicht zowel periodiek plaats op het gebruik (horeca, kansspelen, e.d.) als ‘afrondend’ op activiteiten en objecten zoals evenementen, parkeren, ligplaats innemen, aankondigingsborden, stalling en voorwerpen op de openbare weg, afval, honden en standplaatsen. De prioritering van de onderwerpen heeft plaatsgevonden op basis van de afweging in welke mate de openbare orde en veiligheid in het geding is. Daarnaast is rekening gehouden met de opgedane ervaring tijdens het toezicht van de afgelopen 2 jaren, handhavingsverzoeken, klachten en meldingen.

 

Prioriteiten taakveld Apv & BW per onderwerp

Prioriteit

Onderwerp

Aanpak

1

Evenementen (vooroverleg, (leeftijds)-controles, sluitingstijd e.d.)

Door gericht actief toezicht en naar aanleiding van handhavingsverzoeken, klachten en meldingen worden overtredingen opgespoord en waar nodig volgt een handhavingsprocedure;Naast toezicht en handhaving worden communicatie en informatie ingezet om overtredingen te voorkomen.

1

Jaarwisseling (vooroverleg, organisatie, controles, carbidschieten e.d.)

1

Horeca (DHW-controles, exploitatie, terrassen, kansspelen)

1

Leeftijdscontroles Drank- en Horecawet (DHW)

1

Illegale aankondigings- en evenementen-borden

1

Parkeren blauwe zones

1

Parkeerexcessen (Hfd 5 - artikelen 5:2 - 5:12 Apv)

1

Aanbieden van afval (afvalstoffen-verordening)

1

Dumpingen van afval in de openbare ruimte

1

Illegaal ligplaats innemen

2

Vreugdevuren / paasvuren

Voor deze onderwerpen zijn in beginsel geen uren gereserveerd;N.a.v. handhavingsverzoeken, klachten en meldingen en steekproefsgewijs wordt toezicht gehouden en bij overtredingen eventueel een handhavingsprocedure opgestart;Eventuele inzet gaat ten koste van meer prioritaire onderwerpen.

2

Honden (poep, loslopen, agressie)

2

Standplaatsen

2

Voorwerpen op of aan de weg (artikel 2:10 Apv)

2

Winkeltijden

2

Vrijhouden van ijswegen (Elfstedenroute)

3

Winkeluitstallingen

3

Kamperen buiten kampeerterreinen (artikelen 4:17 - 4:19 Apv)

 

Prioriteit

Omschrijving

1

Hoge prioriteit

2

Middelhoge prioriteit

3

Lage prioriteit

   

1.6 Taakveld T&H Kwaliteit Kinderopvang

Het toezicht en de handhaving binnen dit taakveld worden gezamenlijk uitgevoerd door de GGD en de gemeente. Hierbij neemt de GGD het toezicht voor haar rekening en de gemeente voert de handhaving uit. Tevens is de gemeente verantwoordelijk voor de registratie van kinderdagverblijven, gastouderbureaus, gastouders en buitenschoolse opvang. Het toezicht op de kwaliteit van kinderopvang is verdeeld onder 8 domeinen, namelijk ouders, personeel, veiligheid en gezondheid, accommodatie en inrichting, groeps-grootte en beroepskracht-kind-ratio (bkr), administratie gastouderbureau, kwaliteitscriteria gastouder-bureau en overige overtredingen. Vervolgens zijn de domeinen onderverdeeld in verschillende onderwerpen. In het onderstaande overzicht zijn per domein de onderwerpen weergegeven, waarbij de meeste overtredingen worden geconstateerd. De inhoud van het overzicht is afkomstig uit de ‘Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen de Friese Meren’, die op 1 mei 2014 zijn vastgesteld.

 

Prioriteiten taakveld T&H Kwaliteit Kinderopvang - Afwegingsoverzicht T&H Kwaliteit Kinderopvang (verkorte versie)

Prioriteit

Domein & Onderwerp

 

Ouders

2

De houder heeft een reglement oudercommissie vastgesteld.

3

Het reglement omvat regels over het aantal leden, de wijze van het kiezen van de leden en de zittingsduur van de leden.

3

De houder heeft een oudercommissie ingesteld.

 

Personeel

1

Personen werkzaam bij een kindercentrum zijn in het bezit van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

1

De VOG is voor aanvang van de werkzaamheden bij het kindercentrum overlegd.

1

De VOG is bij het overleggen niet ouder dan 2 maanden.

 

Veiligheid en gezondheid

1

De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid van maximaal 1 jaar oud.

1

De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid betreffende de actuele situatie.

1

De risico-inventarisatie veiligheid beschrijft alle veiligheidsrisico’s op de vaste thema’s.

1

De houder heeft een plan van aanpak bij de risico-inventarisatie veiligheid.

1

De beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak van deze risico’s in het kader van de veiligheid.

1

Er is een registratie van ongevallen, waarbij per ongeval de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum van het ongeval en een overzicht van de te treffende maatregelen worden vermeld.

1

De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid van maximaal 1 jaar oud.

1

De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid betreffende de actuele situatie.

1

De risico-inventarisatie gezondheid beschrijft alle gezondheidsrisico’s op de vaste thema’s.

1

De houder heeft een plan van aanpak bij de risico-inventarisatie gezondheid.

1

De beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak van deze risico’s in het kader van de gezondheid.

1

De houder van een gastouderbureau draagt er zorg voor dat de aangesloten gastouders handelen overeenkomstig de opgestelde risico-inventarisaties.

1

De risico-inventarisaties zijn inzichtelijk voor vraagouders van het gastouderbureau.

1

De houder heeft een protocol kindermishandeling, dat voldoet aan de voorschreven eisen.

1

De beroepskrachten en gastouders zijn op de hoogte van en handelen aantoonbaar naar het protocol kindermishandeling.

1

Houder van een gastouderbureau draagt er zorg voor dat de aangesloten gastouders het protocol kindermishandeling naleven.

1

De beroepskrachten en gastouders zijn op de hoogte gesteld over de werkwijze bij een vermoeden van gewelds- of zedendelict tegen een opgevangen kind door een collega of houder.

1

Het vier ogenprincipe is ingevoerd.

 

Accommodatie en inrichting

1

Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte.

1

De binnenspeelplaats is ingericht in overeenstemming met het aantal op te vangen kinderen en is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen.

1

Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot 1½ jaar en de slaapruimte is afgestemd op het aantal op te vangen kinderen.

 

Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio (bkr)

1

De opvang vindt plaats in vaste stamgroepen of basisgroepen.

1

In acht nemen van de maximale omvang van de stamgroepen of basisgroepen.

1

Een stamgroep of basisgroep bestaat uit ten hoogste 16 feitelijk aanwezige kinderen.

1

De maximale groepsgrootte per gastouder wordt afgestemd op de leeftijdscategorieën van de kinderen.

1

Maximaal 3 vaste beroepskrachten per kind (dagopvang / peuterspeelzalen).

1

Maximaal 2 stamgroepruimtes per kind (dagopvang).

1

Beroepskracht-kind-ratio (bkr)

1

Als conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindcentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

1

Inzet beroepskrachten in afwijking van beroepskracht-kind-ratio bij openingstijden van > 10 uur (dagopvang).

1

Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio (BSO).

1

Indien er meer dan 3 kinderen op het opvangadres aanwezig zijn, dan is ondersteuning van de gastouder door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

2

De achterwacht is telefonisch bereikbaar tijdens de opvangtijden.

2

De achterwacht is in geval van calamiteiten binnen 15 minuten op het opvangadres aanwezig.

 

Administratie gastouderbureau

2

De administratie van het gastouderbureau bevat een origineel van de door de gastouder en bemiddelingsmedewerker ondertekende versie van iedere risico-inventarisatie en bijbehorende plan van aanpak.

 

Kwaliteitscriteria gastouderbureau

1

De houder draagt er zorg voor dat per gastouder beoordeeld wordt of de samenstelling van de groep kinderen, die wordt opgevangen, verantwoord is.

2

Overige kwaliteitscriteria gastouderbureau.

 

Overige overtredingen

1

Schending medewerkingsplicht o.g.v. artikel 5:20 Algemene wet bestuursrecht (Awb).

1

Exploitatie van een kinderopvang zonder toestemming van het college van b&w.

1

Niet melden van wijzigingen.

1

Overtreden exploitatieverbod.

1

Niet nakomen van de afspraak als bedoeld in artikel 167 Wet op primair onderwijs.

 

Prioriteit

Omschrijving

1

Hoge prioriteit

2

Middelhoge prioriteit

3

Lage prioriteit

  

Inhoudsopgave

1. Inleiding

1.1 Algemeen

Paragraaf 1.2 Wettelijke grondslag

1.3 Programmatisch toezicht & handhaving

1.4 Integraal toezicht

1.5 Leeswijzer

2. Terugblik 2014/2015

2.1 Algemeen

2.2 Terugblik 2014/2015

Gegevens over 2014

Gegevens over 2015

Toelichting op de cijfers van 2014 en 2015

Taakveld Milieu

Taakveld BWT & RO

Taakveld Brandveiligheid

Taakveld Apv & BW

Taakveld T&H Kwaliteit Kinderopvang

3. Handhavinguitvoeringsprogramma 2016

3.1 Algemeen

3.2 Taakveld Milieu

3.2.1 Toezicht gemeente De Fryske Marren

Toelichting

3.2.2 Toezicht Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (Fumo)

Toelichting

3.3 Taakveld BWT & RO

Toelichting

3.4 Taakveld Brandveiligheid

Toelichting

3.5 Taakveld Apv & BW (Bijzondere Wetten)

Toelichting

3.6 Taakveld Toezicht & Handhaving kwaliteit kinderopvang

3.6.1 Toezicht GGD

3.6.2 Handhaving gemeente De Fryske Marren

Toelichting